• molly50

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 12:06:04 följande:
    Fair enough" Jag tycker du är en bra debattmoståndare.
    Tack! Jag gör så gott jag kan. Glad
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 12:08:58 följande:
    Jag har faktiskt aldrig skrivit "HÖGRE " värde. Det är snarare du som läst in det i mina  meningar.
    Men då får du gärna förklara vad du menar med ett högre inneboende värde,som du faktiskt har skrivit.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 13:32:34 följande:

Ett mycket tydligt svar på det är att jag säger att i situationer där inte 2 liv kan räddas, men endast 1 så invänder jag inte moraliskt mot att rädda det mer mogna livet. Det nämnde jag också tidigare, men du missade det helt. Hur skulle jag då kunna anses se embryot eller fostret som att det har ett högre värde?

Jag ska försöka att svara mycket tydligt här också. Tvång = statlig lagstiftning. Jag talar i stället för sådana värderingar hos både män och kvinnor att de gör valet att inte göra abort. Förstår du då hur jag menar

Tydligt svar även på 3:e saken: Jag avsåg inte ett ofött barn, snarare vuxna personer :Dem kan du definitivt fråga. Om de nu inte aborterades som foster så skulle du kunna fråga: "anser du att du inte bör leva"?  Och så här formulerar jag mig för att beskriva den etiska grundförutsättningen - självklart inte för att jag tror att du faktiskt bokstavligt skulle säga så till någon.

Jo,men kan du svara på frågan hur du tänker när du uppmanar en kvinna som inte vill ha barn att ändå behålla det?
    För i så fall så blir hon ju tvingad att genomgå graviditeten och förlossningen.
    Är inte det ett slags tvång då om det sker mot hennes vilja?
    Du svarar inte på det.

Det beror väl också på vem man frågar.
    Frågar man någon som känt sig oönskad av sina föräldrar så kanske svaret skulle bli att de önskar att de inte blivit födda.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 13:42:15 följande:

Du minns fel, för det har jag aldrig skrivit. vad jag menade var INTE HÖGRE I FÖRHÅLLANDE TILL KVINNAN - utan högre i förhållande enbart till de mänskliga tankarna - ett absolut samt ett universellt värde, ett rent etiskt värde alltså,

AHA-NU FATTAR JAG MISSFÖRSTÅNDET. Du trodde att ordet högre var i jämförelse med kvinnans värde, medans jag menade högre i ett etiskt och även i ett andligt avseende- och det hade ingenting över huvud taget med kvinnans värde i sig att göra.

Ok. Då var du kanske lite otydlig där då.

För nu förstår jag mer hur du menar. Även om jag inte håller med.

• molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 13:50:56 följande:
    Jag har förklarat i ett annat inlägg nu. Det var alltså inte i jämförelse med kvinnans värde utan i en annan mening.
    Ok.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 14:17:59 följande:

1) Du tror att jag talar direkt till en gravid kvinna ; Snarare tänker jag att vara med o påverka det allmänna värderingsklimatet o för ett uppvärderande av fostret där.

2) Ingalunda, Hin kan ju välja att göra TVÄRT emot vad jag förordar.

3) Om hon ändrar sig pga ändrade värderingar ÄR det ju hennes vilja- henens nya vilja

4) Ja, men få skulle nog tacksamt ta emot om du hypotetiskt erbjöd dem att skjuta dem.

1. Ja,det är så jag har uppfattat det.

2.  Javisst,men hon kan ju också känna sig pressad att behålla.

3. Absolut. Men frågan är hur du skulle ställa dig till det.

4. Självklart inte! Nu överdriver du.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 12:33:14 följande:

Jag talar inte specifikt till någon enskild person utan jag vill vara en liten kugge i att påverka det allmänna värderingsklimatet till fostrets fördel.

Så stort intryck gör absolut inte lilla jag. Jag skriver långsiktigt och allmänt med det allmänna värderingsklimatet som fokus.

Hur menar du? Om någon ändrar sin värdering i en fråga till att mera lika min värdering i samma fråga ser jag såklart positivt på det. Sedan må det gälla vad som helst, tex abortfrågan/djurfrågan/ pacifism-frågan etc etc

Vad jag försökte säga var att det finns många personer som från början var oplanerade som vill leva och att de individerna också har ett värde.

Ok. Då har jag missuppfattat det då.

Ja,om man frivilligt ändrar sig så är det ju en sak.
    Men en annan om man känner sig pressad till att behålla.

Ja,men tror du att alla som föds oönskade mår bra av det och vill leva vidare?
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 13:05:04 följande:

Jag kan göra en jämförelse med djurfrågan för att belysa. (Jag tillhör ju som jag nämnt förut inte något av de traditionella svenska åsiktslägren då jag är "vegan & christian"/ "vegan & pro life" )

När jag var i ca 20-årsåldern så tänkte jag ungefär så att  jag är den siste i hela världen som blir vegetarian, men sedan blev jag övertygad åt andra hållet av den vegokristna rörelse som idag finns i den anglosaxiska världen, då jag tagit del av deras argument, och idag är jag samtidigt vegan/djurrättsaktivist och konservativ kristen (en total anomali i en svensk kontext - jag är så väl medveten om det).

Jag ändrade mig själv(alltså inget tvång), men jag gjorde det när jag hade tagit del av nya argument och kommit att sympatisera med dem. Vad jag vill säga med det är att det måste vara tillåtet att sprida nya tankar, som kan påverka folk och bidra till att de ändrar åsikter - exakt som jag till slut gjorde det i djurfrågan. JAg är idag tacksam mot de som fick mig att ändra inställning till djuren.

Nej, men faktum är att det finns många som var planerade som också inte känner livslust, så det finns också bland dem 

Ja,men då måste man också acceptera att andra kanske inte kommer att ändra sig och börja dela ens åsikter.

Ja,det gör det absolut.
  • molly50
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-11 12:45:12 följande:
    Hej, jag är också starkt emot abort. Sa sedan liten att jag skulle aldrig utföra en när jag blir gravid en dag. Har nog till stor del o göra med min religiösa tro. Jag  blev tyvärr motvilligt ändå tvungen att utföra en abort(gått mer än 3mån) pga fosterskada. Barnet var allvarligt sjuk. Det krossade ihjäl mig och jag förstår inte hur kvinnor kan göra abort så "lätt". Jag håller med dig helt o hållet förutom att det kan finnas fler få specifika skäl till o behöva göra en, samt som i mitt fall. 

Om man går in på det mer nu då, så finns enligt mig absolut inga skäl o göra abort, för det finns inga skäl o bli gravid ens om man inte vill(läs:förutom vissa nämnda fall). Kvinnorna som nämner"det är min kropp mitt egna val"osvsov ja, självklart. Dock tvinga ingen dig o bli gravid. Alla vet hur en graviditet blir till, varför inte skydda sig ordentligt från början, o slippa bli gravid o behöva göra en abort då? Har alltid sagt att blir man gravid så är det för att man vill, o vill man inte så blir man inte. Som jag och många andra- skydda mig när jag ej ville bli gravid, skydda mig ej när jag ville. Jag absolut hatar att en del kvinnor tar abort som "previntivmedel" typ,"jaha blir jag gravid så skitsamma,kan ju göra abort". Eller kommer med ursäkter om att åå fan blev gravid men just nu passar det inte in i mitt liv -jaha? Skydda du dig då eftersom det inte passar in i ditt liv just nu?". O så har dem ej gjort det. 

Det är fan en stor grej för många o bli gravida, vissa kämpar så mycket i flera år tillome med en graviditet. Andra lyckas aldrig bli gravida. Medans andra gör aborter för skojs skull. Sjukt.
    Jag håller med dig om att abort inte ska användas som en preventivmetod.
    Men alla kvinnor gör inte abort så lätt som du tycks tro.
    Många gånger är det också männen som,mer eller mindre,pressar kvinnan att göra abort.
    Och när det gäller skydd så finns det inga skydd som är 100 % säkra.
    Så det enda säkra sättet att skydda sig från att bli gravid är genom att avstå penetrerande,vaginalt sex.
    Och för många så är nog det inte ett tänkbart alternativ.

Jag undrar också hur du tänker att man ska göra med ett barn man tvingats att behålla,men inte kan ta hand om?
    Att adoptera bort ett barn är inte så enkelt som man kan tro.
    Och vad för slags liv får ett barn som föds oönskat av en eller båda föräldrarna?
    Och att genomgå en graviditet och förlossning med allt vad det kan innebära med komplikationer osv är kanske inte vad man önskar göra om man inte vill ha barn.
  • molly50
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-13 17:13:49 följande:
    Hej, finner inga ursäkter i abort(förutom vissa fall som jag sa). Åter igen, anser att vill man bli gravid, så blir man det. Vill man ej, så blir man helt enkelt inte det.

Ja,alla preventivmedel är inte 100% säkra. Men går att undvika bli gravid nästan 100% också om man vill. Ex, finns ju massa preventivmedel o välja mellan, så välj det preventivmedel som är 99% säker. Är man så jätterädd o bli gravid/verkligen inte vill bli gravid varför välja då en preventivmedel med så låg skydd? Ta då det säkraste liksom. Man kan hålla koll på sin ägglossning, vara extra skyddad under dessa perioder osv..

Annan ex, varför skippa kondom för att det är "mindre skönt"(för man,eller kvinna då) och chansar utan? Anser dedär nåt så dumt, fan räkna med att du kanske blir gravid då liksom. Det är sånna fall jag blir frustrerad över. Vet inte huuur många gånger jag hört av tjejer åå vi hade ej kondom, eller han/hon ville inte ha så vi fick skippa det bara men aja. -jaha? Då tar man ju medvetet chansen o bli gravid, men gör en abort sen när man blir gravid för man ville inte bli gravid. Asså va? Går inte ihop för mig. Skippa sexet isåfall o köp skydd först kanske. Eller nåt.
    Tror abort skulle minska oooerhört mycket om man faktiskt undvek graviditet påriktigt och vart mer emot o behöva göra en abort.

Och ändå ja, jag håller med, hur säker man än försöker vara så kan man bli gravid ändå i vissa fall konstigt nog rå. Man är väl väldigt fertil då. Jag är ju emot abort så jag kommer ju självklart skydda det, så i det fallet känner jag att föräldrarna till det oönskade barnet borde vara jävligt glada o hämta en sån fin mirakel till jorden och lyckos dem som det gick så lätt för när andra får kämpa så mycket.
    Man kan inte bestämma sig för om man ska bli gravid eller inte.
    Även om man skyddar sig så kan man bli gravid ändå då inga skydd är 100% säkra,som jag skrev.
    Och en del har väldigt lätt att bli gravida.
    Då är,i så fall,avhållsamhet det säkraste.

Sen håller jag med dig om att många,framförallt män,vägrar kondom då de inte tycker att det är skönt.
    Och förväntar sug att kvinnan ska skydda sig.
    Sen får de panik om kvinnan blir gravid.
    Och det håller jag med om är fel.

Hur ser du på om en kvinna blir gravid genom en våldtäkt?
    Ska hon ändå behålla barnet och ständigt bli påmind om övergreppet?
    Eller om en kvinna blir utsatt för incest och blir gravid?
    Ska hon behålla då med?
    Jag håller med om att det är fel att använda abort som preventivmedel,men jag tycker att det kan finnas goda skäl till att man väljer att göra abort.
    T ex något av det ovanstående eller om barnet eller mamman riskerar att dö.
  • molly50
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-13 16:53:19 följande:
    Hej, det var en "överdriven" uttryck då vissa tar abort som något så lätt o göra/inte är av större betydelse. Jag är somsagt emot abort, kommer skälvklart finna skäl i att dem som gör en abort, speciellt flera gånger, då gör det för skojs skull. Anser det helt fel.
    Vad får dig att tro att de gör det för skojs skull?
    Jag tycker det är ett hån emot de som har valt att göra abort.
    Alla använder inte abort som preventivmetod.
    Och ja,du är emot abort.
    Men lagen tillåter att man får göra det fram tills v. 18.
    Och kvinnan ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp.
    Annars kanske vi skulle börja sterilisera eller kastrera alla män mot deras vilja också.
  • molly50
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 20:54:14 följande:
    Det går att avstå från sex så det finns risk en stor chans att man kan bestämma som kvinna om man ska vara gravid eller inte. 
    Ja,men det jag menar är att man inte kan bestämma om man ska bli gravid eller inte när man har sex.
  • molly50
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 20:55:03 följande:
    Att kastrera och sterilisera är motsatsen till om någon vill sänka veckogränsen eller förbjuda helt aborter. 
    Det handlar om att ta sig rätten att bestämma över någon annans kropp.
    Inte om att sänka veckogränsen.
  • molly50
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 20:56:11 följande:
    Ingen person får bestämma helt över sin kropp och ingen får bestämma själv hur skattepengar ska fördelas. 
    Bestämma över sin egen kropp är en rättighet som alla har,som tur är.
  • molly50
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 20:57:51 följande:
    Och om kvinnor inte gör aborter för skojs skull, då finns det en större anledning att olika personer tycker aborter är dåligt pågrund av olika anledningar. 
    Det handlar inte alls om att kvinnor ska få bestämma över sina kroppar utan att aborter kan anses nödvändiga. 
    Ja,det finns tillfällen när en abort kan anses nödvändig.
    Därför tycker jag inte att det ska införas ett abortförbud.
  • molly50
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:00:46 följande:
    När man snackar om att "bestämma över sin kropp" så låter det som man tycker om aborter. 
    Det handlar inte om det utan om rätten att få bestämma över vad man ska göra med sin egen kropp.
    Det har inget att göra med att man tycker om aborter.

Och varför kan du inte nöja dig med att svara på ett inlägg en gång istället för 10-15 gånger?
  • molly50
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:00:03 följande:
    En sterilisering och kastrering handlar inte om något liv som dödas som officiellt kan bli en människa jämfört med aborter. 

Kastrering borde ha en större betydelse för någons hälsa än om aborter tillåts eller förbjuds. 
    På ett sätt så gör det ju det. En steriliserad eller kastrerad man kan ju inte få barn..
  • molly50
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:03:48 följande:
    Graviditeter handlar om biologi vilket gör att det inte går påverka på samma sätt som för andra saker som har med sin kropp att göra.
    En biologisk grej som kvinnor kan använda till sin fördel. 
    Vilka andra saker är det man inte kan påverka,menar du?
  • molly50
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:12:51 följande:
    Finns redan begränsningar i sexualiteten då exempelvis det är inte lagligt att köpa sex. 
    Allstå även kvinnor erkänner på olika sätt att få bestämma över sin kropp fungerar inte på samma nu jämfört med annars. 
    Vad har det med aborter att göra?
  • molly50
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:22:37 följande:
    Det finns saker man inte får bestämma över sin kropp 
    Som vaddå? Kan du ge ett exempel?
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?