Inlägg från: Anonym (Jag tycker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tycker)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

molly50 skrev 2024-11-10 15:01:05 följande:
    Det jag syftade på var att du skrev att du brukar säga till alla kvinnor att inte göra abort.
    Har jag missförstått det så ber jag om ursäkt.

För mig så handlar det inte enbart om hur kvinnan har blivit gravid utan om att kvinnan ska ha rätt rätt bestämma över sin egen kropp.
    Annars skulle man ju kunna ta sig rätten att bestämma att alla män ska tvångssteriliseras också,om man ska bestämma över andras kroppar.

Nu missförstod du mig helt och hållet. Naturligtvis går jag inte runt på gator och torg och säger till enskilda individer "gör inte abort"! Däremot så lyfter jag i den allmänna debatten fostrets värde och talar för sådana värderingar som kan bidra till att både män och kvinnor avstår från abort. 

Varför säger jag då män? Jo, sanningen är att i åtskilliga fall är det  faktiskt mannen som tar första initiativet till abort.

Sedan missar du helt och hållet min huvudpoäng. Du talar hela tiden om lagstiftningen, men jag talar i stället bla om att avstå från abort även om aborten är tillåten i juridisk mening. Du talar hela tiden om rent juridiskt och statligt tvång, medans jag lyfter den etiska sidan. Men så brukar jag bemötas - då folk inte är vana vid att möta min "3:e ståndpunkt" i abortfrågan. Få brukar förstå var jag i denna fråga står, Ingen annan uttrycker ju det. Alla på  båda sidor diskuterar enbart lagstiftning.

Sedan så tror jag på , och jag är som sagt aktiv i olika kristna samfund, mest i Svenska Kyrkan samt Katolska Kyrkan, att både män och kvinnor en dag möter den yttersta rättvisan även i frågan om hur de behandlade de allra minsta, de allra mest utlämnade, Jag skäms inte för mina andliga grundsyn, även om normen i Sverige är att det är extremt fult att ha nån form utav tro. Den sociala normen i Sverige är ateism eller att åtminstone va agnostiker, men det struntar jag i högaktningsfullt kan jag säga. Jag följer inte med den sociala strömmen alls (och där har jag gått emot även min annars sekulära familjs riktning också/

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-10 15:09:59 följande:
    Såklart, annars skulle inga barn födas.
    Så dumt, så dumt att kläcka ur sig detta.

Självklart är du man, det är de flesta abortmotståndarna. 

Och nej, jag har inte gjort någon abort. Men hade inte tvekat om det hade skett en olycka under många år när jag absolut inte ville ha fler barn.

1) Det var en rent retorisk formulering, inte bokstavlig. Det var för att den jag svarade framställde det ungefär så det kan tolkas som att alla gravida kvinnor hade en annan åsikt än jag, men väldigt många kvinnor håller med mig. Dessutom är det i många fall mannen som tar första initiativet till abort. Det glömmer så got som alla bort.

Förresten Varför blir min text understruken? Jag måst ha kommit åt någon inställning. Hur får man bort det?

2) Är det verkligen så? Bland mina elever har den absolut starkaste abortkritiken kommit från kvinnor, inte män.

3) För min del skulle jag aldrig uppmana min fru till abort, och jag skulle vilja ta mitt ansvar som far om hon råkade bli gravid. Jag  skulle aldrig göra som de, i mina ögon allt för många, män som säger "jag vill att du ska göra en abort". Jag skulle aldrig "gnälla" om att "tvingas bli pappa" om jag själv hade varit halva orsaken till en graviditet.

• Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-11 12:45:06 följande:
    Ok. Då ber jag,som sagt,om ursäkt för det.

Jo,jag förstår vad du menar. Men du måste ju också förstå att alla inte delar dina åsikter.
    Och visst är det så att män ofta är den som tar initiativet till en abort.
    Men även kvinnorna själva kan göra det. T ex efter en våldtäkt eller olm de blivit utsatta för incest.
    Eller i de fall man upptäckt något fel på fostret som gör att det inte kommer att vara livsdugligt utanför livmodern.
    Men då görs det ju oftast i samråd med läkare.

Jag undrar också hur du ser på överblivna embryon efter en IVF-befruktning.
    Anser du att även det är att döda när man kastar bort dem?

Det är OK på första punkten.

Just för att det finns olika åsikter deltar jag i debatt. Annars skulle ingen debatt ens finnas.

Ja, både män och kvinnor tar första initiativet till aborter. Och både män och kvinnor gör det i många fall av helt andra skäl än de du nämner, vilka inte heller är huvudmassan av aborterna.

Vad gäller embryon i en IVF-situation skulle jag personligen undvika att över huvud taget komma i en IVF-situation med flera embryon. Jag skulle hellre helt avstå från att bli far än vara inblandad i en situation där embryon förstörs. Jag vill inte personligen vara en orsak till att man gör så med embryon.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-11 13:26:41 följande:

Vi har redan klara regler i Sverige om abort, och ja, aborten är fri pga vi har fri sjukvård i Sverige.
    Och man håller även på med att rädda mammans liv, och man aborterar om fostret inte är livsdugligt, annars gör man kejsarsnitt.

Enda gången man hör din retorik är när det är religiösa dårar i USA som pratar.
    Men denna fria abort du pratar om där(För en sak är säker, det har precis ingenting med Sverige och göra.), kan du ge ens ett enda fall det skett Solig

EpicF skrev 2024-11-10 15:06:26 följande:
    Nej, jag behöver inte läsa igen. 
    Du har inte förstått att man kan bli gravid trots skydd och att siffran 35 500 enbart säger hur många som gjorde abort under 2023. Siffran talar inte om orsaken till aborterna. 

Ne, faktisk ingen av mina frågor besvarades och du har ännu inte visat att du kan backa upp dina påståenden.

Men igen, det är så du fungerar. 
    Och återigen så missar du det faktum att man kan bli gravid trots skydd. Jaja, kan inte vara lätt att vara man och inte förstå någonting. 

Allt är besvarat med 35500, som berättar att rent praktiskt så har inte folk det förnuftet du inbillar dig har i sex som du OCH jag har.
    Det betyder att dina råd i sak är bra råd, men i den praktiska verkligheten så berättar det bara en sak att du missat en massa som inte har sunt förnuft i sex.

De flesta aborter i Sverige görs inte i medicinska akutfall där man avser att rädda kvinnans liv eller när fostret inte kan överleva. Och det är inte heller de aborterna jag diskuterade, utan själva huvudmassan av aborterna som görs.

Sedan menade jag med termen fri abort inte kostnadsfri/ inte ekonomin utan det som brukar kallas fri abort i diskussionen. Sverige har t.ex. fri abort i 18 veckor. Andra länder med fri abort har t.ex 10.12 eller 13 veckor, men "fri" handlar alltså inte om pengarna.

Men om vi ändå ska gå in på finansieringen har jag rätt att arbeta för en ändring. Jag vill inte vara inblandad i blodsutgjutelse genom att betala skattepengar till den, och i den demokrati har man rätt att arbeta mot sådant man asner fel.

Sedan har du helt fel. Jag är totalt oberoende av alla på Andra sidan Atlanten., Jag för min egen debatt och den har inget som helst med någon på andra sidan Atlanten att göra - ingenting alls. Var har du fått det ifrån? Vad har någon på andra sidan Atlanten med mig att göra? Ingenting"!

Vad menar du med "ett enda fall där det skett"? Vad  då har skett? Vilka fall frågar du om?

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-11 13:47:17 följande:
    Du tar upp detta med fri abort i 9 månader, men det är ingen som påstått att man bör ha fri abort i 9 månader. Så varför ts upp det? 

Därför att även de som talar "mot förbud" själva ofta är för någon form av "förbud"- någon typ av begränsning - dvs att det är inte så enkelt som en del framställer det - att det bara finns 2 möjliga lagstiftningar-antingen totalförbud eller helt tillåtet i alla situationer. Jag vill alltså få fram nyanserna i ämnet.

Det finns i själva verket hur många teoretiskt möjliga mellanting som helst rent juridiskt. Sverige har t.ex 18 veckor fri abort, medans andra länder med fri abort har t.ex.,10,12 eller 13 veckor. Inget är alltså helt och hållet självklart.

Men den debatt jag är mer intresserad av är över huvud taget inte själva den juridiska debatten (alltså den som rör lagstiftningen), utan jag talar i stället för sådana värderingar att de bidrar till att män och kvinnor avstår från aborter även om de är formellt lagliga - alltså totalt oberoende av lagstiftningen i sig.

Att jag nämner männen också är som sagt helt enkelt för att det i en hel del fall faktiskt är mannen, inte kvinnan, som tar själva grundinitiativet till aborten.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-11 14:03:32 följande:
    Då får vi hoppas att du och din partner aldrig kommer hamna i IVF-svängen eftersom man alltid tar fram fler embryon än ett. 

Det är dock inte alltid de förstörs. Det kan man välja. Men man kan också välja att skäna till andra barnlösa och även frysa ner i några år till. 

Det kommer garanterat aldrig att hända. Vi är inte ens i familjebildande ålder och strävar inte efter större familj.

Ja, det finns säkert flera andra möjliga alternativ och det är ju bra tycker jag.Glad

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-11 14:08:41 följande:
    Sverige är det land som har den mest liberala abortstifstlagen. Men ingen önskar fri abort i 9 månader och inget land skulle heller tillåta det. Inte ens Sverige. Så att ens ta upp det är irrelevant.

Oavsett vem i relationen som tar upp abortfrågan föst så är det ALLTID kvinnan som har det sista ordet. 

Sedan finns det absolut de kvinnor som manipuleras och mer eller mindre blir tvingade till abort, och de finns de som manipuleras och mer eller mindre blir tvingade till att inte ta abort. 

Att männen ofta är de som tar det första intiativet till abort handlar nog rätt mycket om rädsla för vad som komma skal. Att de inte är förberedda pga de aldrig tänkt tanke på att bli pappa tidigare.

Jag gjorde det som en rent retorisk formulering snarare än bokstavlig och då jag svarade de som uttrycket sig ungefär så att man kunde tolka det som att all reglerande lagstiftning måste vara fel. Såklart ingen skrev det bokstavligt.

Tja, enligt svensk lag är det inte helt och hållet det i slutet av graviditeten.

Ja, och jag föraktar den attityden bland män som jag inte tycker tar ansvar fullt ut för sina egna sexuella handlingar, för de gena spermierna. Jag som man vill ta ansvar för om jag "injicerar" sådana.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-11 14:19:01 följande:
    "...inte helt och hållet det i slutet av graviditeten."
    Vad är inte helt och hållet det i slutet av graviditeten? 
    Där sätter faktiskt även svensk lagstiftning gränser.
  • Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-11 15:56:59 följande:

Vem har sagt detta?
    Och vad är halmgubben för argument, och för vad?

DU menar demokratin bestämt att det ska vara gratis, men att du berättar att du är emot demokrati.
    För demokratin har ju berättat det ska vara gratis Solig

Och varför argumenterar du med något som inte har med Sverige och göra?
    Och sen den hybris att du anser dig veta bättre än kvinnan som tar beslutet, det är nog det största felet du gör och hur du inbillar dig äga kvinnans kropp.

Ja, jag ställer frågan när har det skett en abort så sent som du säger i USA, men inget svar är ett svar också och att du nu vet att det är ett argument som det inte ens verkar finnas en.
    Varför man har den lagen, det är så man kan agera snabbt när mammans liv ska räddas, är det medvetet du inte vet om detta eller förstår du inte bättre?

Rätt komiskt och argumentera Sverige och använda USA argument, vet du inte vad du pratar om ens, eller så bestämd dig någon gång, för nu blir det bara komiskt istället.

EpicF skrev 2024-11-11 13:54:57 följande:
    Tror du på allvar att preventivmedel är 100% säkert? 

Tror du alla aborter är pga folk inte vill ha barn? 

Du är helt oförmögen att se att man också gör abort om fostret inte är livsdugligt, dvs inte kan överleva utanför magen eller har sjukdomar/handikapp som inte ger livskvalitet. Att man faktiskt kan bli gravid trots preventivmedel. Att folk gör abort pga de var väldigt unga (ner 13-14 år), att folk för abort för att de blev våldtagna eller för att de helt enkelt inte vill ha barn men ändå blev gravida trots skydd. 

Att ditt sunda förnuft (om du ens har något från början? 🤔) försvinner ut genom fönstret så fort du ska ha sex så att du blir helt oförmögen att dra på en kondom är ditt problem. 

Siffran 35 500 talar enbart om så många aborter gjordes under år 2023. Den talar inte om något om varför dessa abort utfördes. Men det är du helt oförmögen att ta in eftersom du som vanligt inte tar in riktig fakta. 

Diskussion med dig är avslutat eftersom du inte tar in fakta och inte kan backa upp dina påståenden. 

Din halmgubbe, har inte ens en gång pratat om detta.(Så be dig själv om svar, för du är den enda som kan svara Solig )

Ja, vi vet att Socialstyrelsen gör undantag, dock görs endast 1% då, vad vill du sagt med så få?
    De flesta sker redan vid v12.

Jag har alltid haft sunt förnuft som jag berättat för dig minst 10ggt.

Dock pratar vi inte om oss två som har sunt förnuft med sex, du vet dom som du tror inte finns och BEVISAR med sina 35500 abort 2023 att det finns många av.

Ger dig fakta hela tiden, men du väljer tro att alla är har sånt förnuft som oss två med sex, och när jag säger så är det inte alls.

Förstår det är jobbigt att ytterligare en gång till veta om att jag har rätt igen.
    Och två, du kommer inte avsluta något alls, utan du kommer fortsätta oavsett och pga du inte klarar av att jag alltid har rätt.(Denna gången en så otroligt simpel att inte alla är förnuftiga i sex..., som man kan tycka vore enkel och erkänna att den är korrekt av mig.)

Opps, du klarade inte ens 5 minuter :lol:

Undrar vad annars betyder, ja, inte betyder det abort :whoco5:
    Utan två saker, det betyder att fostret är livsdugligt för kejsarsnitt.

Kanske du ska läsa vad du svarar på :lol::lol::lol::lol::lol::lol:

1)Det var ingen halmgubbe, utan du nämnde ju just sådana fall.

2)Nej. Nu är du ologisk. Demokrati innebär också att ett beslut kan ändras också. Det är alltså inte emot demokratins spelregler att arbeta för att något skall ändras.

3) Vaddå inte har med Sverige att göra. Det görs många aborter i Sverige/ capita

4) Där faller ditt påstående platt till marken. Det är inte att äga någons kropp att skriva ett inlägg på internet, i en etisk fråga. Det är 100%  frivilligt att läsa ett inlägg av mig, och jag hindrar ingen rent fysiskt från att göra abort. Däremot har jag rätt att skriva ett inlägg. Jag kan göra en jämförelse. Jag råkar också vara djurrättsaktivist, och då kan ju lika gärna en köttätare som ser mitt plakat säga "du äger inte min kropp/ lägg dig inte i vad jag konsumerar"- men det har jag ju aldrig påstått att jag gör-äger. Skall det också vara förbjudet att genomföra en djurrättsdemonstration för att carnivorer tycker att ´man har fel?

5)I så fall är det alltid hybris  att ha en åsikt i en etisk frågeställning. Det finns alltid någon som tycker annorlunda och kan säga att det är hybris. Dessutom finns det många gravida kvinnor som håller med mig + att jag påstår inte att jag i all frågor har mer rätt än någon annan. Jag har säkert fel i många frågor, och det har nog du också.

6) Exakt vilket USA-argument? Det var väl du som tog upp det landet när du påstod att jag bara säger något när någon där har sagt något?. 

7) Nej, ingen halmgubbe. Du drog upp usa (där de 50 delstaterna har helt olika abortlagar och situationer). Du pratade om att jag bara säger någon om någon där har sagt något, men jag för en helt självständig diskussion.

8) Jag har inte talat så mycket om de senaste aborterna alls. Förväxlar du mig med någon annan? Däremot nämnde jag någonstans att de flesta (troligen även du) tycker det är rimligt med någon form av abortlagar i slutet och att det också finns bestämmelser till och med i Sverige. 

ELLER menade du det att jag  nämnde att vissa delstater i USA i princip inte har några gränser för fri abort även långt fram i graviditeten. Jag har aldrig sagt någon om antalet sådana aborter, att de skulle vara många etc. Aha-Det var kanske det du menade där med "usa". Men det är i all fall fel att påstå att jag bara säger något sedan någon annan sagt något (i usa?????).

• Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-11 17:00:45 följande:
    Ja,men det finns också de fall där kvinnan blir gravid av ren olyckshändelse,trots att man använt skydd enligt konstens alla regler.
    Man kanske inte har möjlighet att ta hand om ett barn just då.
    Men du menar att man ändå ska behålla det och sen adoptera bort det?
    Varför tycker du att man ska tvingas genomgå en hel graviditet och förlossning med allt vad det innebär,mot sin vilja,för att sedan adoptera bort barnet?

Ja,fast ibland så lyckas man inte bli gravid på andra sätt.
    Då tycker du att man hellre ska avstå från att skaffa barn än att embryon ska kastas bort?

Nu har du  helt missförstått mig.- för nu säger du återigen att jag tycker att man skall "tvingas" -dvs med statens lag. Jag säger istället så här:  Jag tycker att det är  etiskt rätt att avstå från abort även om statens lag tillåter aborten.

Min 3:e ståndpunkt blir i 99% av fallen missförstådd. Jag är för att följa en andlig väg som då inkluderar att inte göra abort även om inte statens lag tvingar till det.

Jag ser inte "olyckshändelse" som etiskt tillräckligt argument. Jag tänker i stället så här: Nu använder jag skydd, kanske olika kombinerade , men om det blir graviditet så tar jag ansvar. Jag skulle också i vissa situationer avstå från penetrerande sex.

Sedan kan yttre omständigheter i många fall ändras osv.

Jag skulle absolut personligen avstå från IVF med flera embryon- Det står jag fast vid, och jag vägrar göra något annat. Jag säger inte att det skall lagstiftas om det. Däremot är jag för att frivilligt av hjärtat följa den vägen.

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?