Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 11:52:00 följande:
Mer utförligt svar: Såklart kan jag försöka vara ännu tydligare, men problemet är att eftersom jag är ensam i mitt "läger" så väntar sig en del att jag skall skriva något helt annat än jag gör när de väl identifierat mig som abortkritisk, och därför svarar de på det de väntar sig att jag skall skriva - inte på det jag faktiskt skrivit. De väntar sig att jag skall skriva "totalförbjud alla aborter" - och sedan svarar de på den saken - som jag aldrig har skrivit eller uttalat.
"Tvingas och tvingas". För att vara extra tydlig gentemot alla i tråden skriver jag att mitt huvudtema inte alls är tvång (dvs tvingande statlig lag). Men anledningen till att jag tycker att en påbörjad graviditet (inte i fall där inte båda liven kan räddas dock) är värd att fullfölja är att jag ser det som att ett foster har ett värde, är värdefullt, och då menar jag ett högre värde, inte bara vad enskilda människor värderar högt, men att fostret har en högre mening, ett eget värde i sig själv, och det är en exakt likande princip som driver mig som djurrättsaktivist (att jag tror att djuret har ett individuellt inneboende värde med). Ja, i de anglosaxiska länderna finns idag något som kallas "vegan and pro life, men det har inte riktigt på allvar nått Sverige, men jag och ett fåtal till personer omfattar den idéströmningen även i Sverige.( Annars är i Sverige djurrättsfolk ofta snarare mer "abortpositiva".)I utlandet finns även människor som är "vegan and christian", Det har inte heller nått Sverige, men jag omfattar också det.
Sedan undviker jag inget, men jag är nog livserfaren för att veta att man inte kan ge ett allmänt och kort svar på sista frågan. Det är helt och totalt olika i olika enskilda fall vad som är möjliga alternativ till abort. Därför blir det fel ( så det är alltså inte jag som undviker något) om jag ger ett generellt recept. Men det handlar inte bara om vilka som tar hand om ett barn utan även om hur en massa olika kring-omständigheter kan ändras. En rent allmän princip tycker jag är att det är bättre att eliminera olika svårigheter än att eliminera fostret i sig. Men vad som exakt kan ske är totalt olika i olika fall.
Jag måste veta de exakta precisa omständigheterna i ett enskilt fall för att ha några mer detaljerade tankar om det. Sedan är jag inte personligen någon allvis entitet. Jag har inte alla svar - längt därifrån !
Jag tror jag förstår vad du menar nu.
Men om du nu anser att man ska försöka undvika en abort,hur kan du då anse att det inte är tvingande om kvinnan måste genomgå en graviditet och förlossning,som kan innebära komplikationer och t om bli en fara för hennes liv,och det för ett barn hon inte vill ha?
Anser du att kvinnan har ett lägre värde än en cellklump,som det faktiskt är, när aborter är tillåtna?
Och om kvinnan måste genomgå en graviditet och föda barnet så innebär ju det att hon måste adoptera bort barnet.
Det är ju den enda lösning som finns,om hon inte vill ha barnet.