Inlägg från: Anonym (Jag tycker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tycker)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

EpicF skrev 2024-11-05 13:23:37 följande:
    Ja, jag läste ditt inlägg. 
    Men jag skrev inget om förbud.  Då svarade du på vad du väntade dig att jag skulle skriva snarare än vad jag faktiskt skrev.
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Bella) skrev 2024-11-07 06:06:23 följande:

Abort är en rättighet för kvinnor. Att ta bort rätten är ett hot mot kvinnors frihet och ett sätt att begränsa rätten att styra sitt liv. Drabbar också män som kan bli ofrivilliga pappor om aborträtten minskas..

Ur ett rent etiskt perspektiv, och som man, måste jag säga att jag tycker det är YNKLIGT när män gnäller om att "tvingas bli pappa" efter att själva ha injicerat sina spermier i kvinnan. 

Jag HÖGAKTAR kvinnor som väljer att föda trots dessa mäns gnäll.  Jag skulle aldrig komma med detta gnäll utan vilja ta mitt ansvar som far.

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-06 20:20:17 följande:

Män som knullar utan kondom får helt enkelt skylla på sig själva .Dessutom finns sterilisering som alternativ!

Och här är en man som håller med dig. Glad
  • Anonym (Jag tycker)
    Thaleya1 skrev 2024-11-07 07:31:42 följande:
    Kanske dags att skriva tydligare då. Personligen fattar jag inte meningen alls med ditt inlägg. Vad menar du att det ska betyda att du anser att ett foster har ett värde? Vad för slags värde? 

Mina skor har ett värde men de betyder ju egentligen nästintill inget för mig. 

För min del tror jag att ett foster, och även ett embryo, har ett etiskt värde oberoende av vad vi tillskriver det och jag tror att ett foster har ett värde i Jesu ögon. Nu gissar jag att du inte tror på honom, men jag talar ju utifrån perspektivet att ha en tro.

Jag är emot allt dödande, all blodsutgjutelse, så därför säger jag så här till både män (som relativt ofta är de som tar första initiativet till abort) och kvinnor: Jag tror att det är etiskt rätt avstå från abort även om lagen tillåter aborten - dvs att frivilligt hålla en högre etisk standard i förhållande till livets värde än statens lag kräver.

Detta går hand i hand med att jag är övertygad pacifist, som själv frivilligt sökte och fick godkänt att vara vapenfri på den tiden som det fanns en verklig allmän värnplikt. Det handlar ju också om att frivilligt göra valet att inte stödja någon som helst blodsutgjutelse.

• Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-07 13:47:19 följande:
    Så varför då begränsa kvinnors rättigheter ännu mer genom att införa abortförbud?
    Har "Vinklad Tråd" föreslagit det då?
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (A) skrev 2024-11-07 14:26:45 följande:
    Fast det är ju bara din åsikt. För mig har ett embryo inget värde, det får ett värde den dagen kvinnan bestämmer att behålla det blivande barnet. 

Jag har rätt att tala för den åsikten + att jag också ärligt tror att en dag så kommer  både män och kvinnor, såväl jag som du och alla andra, att stå inför den yttersta rättvisan, och då tror jag det är relevant hur man har handlat mot de allra minsta, de allra värnlösaste -de allra mest utlämnade, även gentemot dessa ofödda. Tänk för några ögonblick om jag har rätt i det ...........  att det finns en högre rättvisa,

Jag är stöder då att inte göra abort även om aborten är tillåten i juridiskt avseende.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-08 12:07:39 följande:

SÅ bestämma över andra är ditt tag då.

Och vad är sen nästa steg, förbjuda män att runka eller en kvinna få mens(Och då genom göra de gravida hela tiden.)
    För den yttersta rättvisan måste väl då vara att liv till varje pris, komiskt nog har katolska kyrkan en del sånt där :lol:

Vi behöver inte ha mer oönskade barn, och vi måste inte föröka oss till varje pris.
    Men såklart, det är väl en del som inbillar sig jorden pallar med detta, som om det inte vore illa nog med fossila bränslen.

1) EXAKT VAR skrev jag att jag skulle bestämma över någon annan? EXAKT VAR?

2) Nu gör jag i o f s visserligen inte "reklam för onani" här, men det är snarare för att jag inte tycker onani är speciellt "estetiskt", inte för att jag likställer det med abort, eller föreslår något lagförbud. Självfallet inte. Varken onani eller mens är principiellt en abgort. En HAPLOID CELL är nämligen något helt annat än en DIPLOID CELL. 

3) RKK anser inte att ett ägg eller en spermie är en individ. (Sedan tillhör jag i of s inte själv RKK,)

4) Jag har inte talat för att bli oönskat  gravid, så där  slår du in en öppen dörr.

• Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-08 12:11:04 följande:

Är inte högmod en dödssynd? 

Jag tror att du ligger lite pyrt till inför den yttersta rättvisan. 

För det första har jag inte sagt att jag själv är felfri, så så högmodig tror jag inte jag är. Jag tror faktiskt att BÅDE jag och andra ligger pyrt till om man ser enbart till våra gärningar. Jag tror inte jag kommer till Guds rike på mina egna meriter (då tror jag snarare att det vore kört för jag felar i både onda aktiva handlingar och när jag underlåter att göra kärleksgärningar som jag mycket väl kunde ha gjort ) utan pga att Kristus räddar.

Men det betyder inte att man har frikort till synden, Jag tror att om man ska "kopplas upp" på Kristi verk krävs omvändelse i  handlingar också. 

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-08 12:42:09 följande:
    1 SÅ det betyder inte då att du vill stoppa abort, för om du gör, så startar det samma tusendel att du vill bestämma över andras kroppar.

2 Dock ser vi den extremismen, fortplanta sig fortplanta sig osv..., och sex endast för skaffa barn och där ingår även onani

4 Vi behöver inga mer oönskade barn och abort är en bra hjälp att hindra detta. Med "stoppa" menar du antagligen lagstiftning. Vad jag säger är snarare till män och kvinnor "Gör inte abort ÄVEN OM DET ÄR LAGLIGT"-dvs jag är för en högre etiskt standard i förhållande till livets värde än vad statens lag kräver. Jag för alltså den rent etiska diskussionen - alltså inte den juridiska.

Med "stoppa" antar jag att du menar lagstiftning. Jag  säger i stället till män och kvinnor, avstå från abort ÄVEN OM den är laglig. Dvs jag är för att hålla en högre etisk standard i förhållande till livets värde än statens lag kräver av oss. Dvs för jag den rent etiska - inte den juridiska -diskussionen.

Jag har aldrig sagt att man måste fortplanta sig. Inte heller har jag sagt att det bara är då penetrerande sex är rätt. Exakt vem säger "sex bara för att få barn"? Exakt vem? Sedan är det en helt annan sak att jag kan tycka att onani inte är så väldigt estetiskt- men det har inget med aborter att göra. Det hör inte till denna tråden alls.

För det första är det väl bättre att det inte blir någon graviditet alls (?) och för det andra händer i vissa fall att ett oönskat barn förvandlas till ett önskat, t.ex. när olika omständigheter i livet ändras.

• Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-08 12:11:04 följande:

Är inte högmod en dödssynd? 

Jag tror att du ligger lite pyrt till inför den yttersta rättvisan. 

Tillägg till svaret till dig: Jag tror att varken mina egna eller andras gärningar alltid håller måttet-snarare långt ifrån att göra det, så tolka mig inte som att jag skulle ha sagt "hurra vad bra jag själv är"-för det är jag sannerligen inte..(Det finns många svarta sidor i "min bok", som Mauro Scocco sjunger i "Det Finns", ) Jag tror att man får del i Gudsrikets evighet i kraft av att Kristus sonat ens synder, men jag tror att för att mina synder ska falla under hans försoning krävs också att jag följer honom och även i aktiv handling strävar efter att ändra mig/ bättra mig.

Dvs om jag bara säger "jag kan bara fortsätta att själviskt göra vad jag vill för Kristus har ändå sonat mina synder" så tror jag att jag då bedrar jag mig själv o för att min missgärning ska falla under hans verk måste jag också uppriktigt ångra mig och så in på en annan väg.

Men skulle man totalt se till hela mitt livs gärningar så håller de totalt inte måttet. Jag kan aldrig på egen hand o i enbart i min egen kraft gottgöra allt det destruktiva jag orsakat. Saker vi gör ger "ringar på vattnet". det ena leder till det andra och vi är del i större sammanhang.

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?