• klyban

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (gemini) skrev 2024-11-16 12:58:02 följande:

Om man ogillar kriminalitet och stökiga slumområden kan det ju också vara en bra anledning till att vara för fri abort. 

Mekanismen är både enkel och väldokumenterad, fler aborter betyder relativt fler önskade graviditeter i stabila förhållanden, betyder bättre ekonomi, uppfostran och utbildning, betyder mindre kriminalitet.

Konstigt att abortmotståndarna i USA inte kan se denna enkla mekanism, utan tex. insisterar på att tonårsmödrar utan vare sig utbildning eller stabila familjeförhållanden absolut skall föda oönskade barn.

Det är religiös fundamentalism, så logik är inget de kan förstå då.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2024-11-16 23:20:37 följande:
    Inlägg försvinner? Ingen av de inläggen har försvunnit. De finna kvar. 

Men bra att veta att 5 minuter för dig är nästa 9 timmar för oss vanliga. 
    Och ditt ord var betydelselöst.
    EpicF skrev 2024-11-16 23:33:07 följande:
    Ytterst få kvinnor dör av legala aborter i Sverige.
    Och detta beror på att de görs hos legitimerade läkare, som vet vad de gör och inte hos sk kvacksalvare. Det göra också i en steril och rent sjukhusrum, ibland operarionssal och inte i ett osterilt garage. 

Men visst kan det tillkomma komplikationer efter en abort, men det är ytterst sällsynt. Senast i Sverige var i 2003 och innan det i 1983. (Mellan 1975-1983 var det tre dödsfall i Sverige pga abort). Alla dessa dödsfall var legala. 

Däremot så för det nästa 50 000 kvinnor världen över osäkra illegala abortmetoder. 

Det är fler kvinnor som dör vid en förlossning än vid en abort. I genomsnitt 6 kvinnor per år dör vid förlossningen i Sverige. 

Nej, om ingen abort utförs så dör ingen. Märkligt påstående då det är helt självklart.

Vad betyder det, ingen eller någon?
    Jag har aldrig hört talas om ens en, men vore intressant och höra om det är nån.

Så vet du, eller gissar du bara?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2024-11-17 01:40:26 följande:
    Fick inte till att lägga in PDFen. Men det står om det i både läkartidningen och på regeringens.

Det kom nya föreskrifterna efter det sista dödsfallet. Dock osäker på om dödstfallet är relaterar till det nya föreskrifterna eller om de hade kommit ändå. 

Och nej, jag gissar inte. Har förmågan att kunna säka ffa påtlitliga källor om fallet. 

Så helt menlöst att prata om då och en enda sen 1983, men skoj att det fanns något om detta och att det inte var något att bry sig om och att det saknar helt argumentiellt värde.

Men för USA och där enda alternativet för vissa är att göra det själv, där kommer man se en hel del döda i dess spår.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-17 12:16:52 följande:
    En enda sedan -83? 

Missade fallet från 2003? 🤔

Och nej, det absolut inte skoj! Det är fruktansvärt tragiskt. Och ja, självklart är det något att bry sig om! 

Och vad har USA att göra med Sverige? Vad jag vet så är det två helt olika länder/olika stater. 
    Som om det skulle ändra något, detta är ett icke problem i Sverige.
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-17 14:23:05 följande:

Exakt varför då? Exakt vad jag har jag skrivit som måste innebära det? Jag tror du har missförstått min 3:e ståndpunkt i abortfrågan. Jag tillhör inte det vanliga "mot-lägret" i debatten och inte heller det vanliga "för-lägret". Exakt exakt vad har jag skrivit som du kan tolka så?

Exakt var har jag skrivit att nativiteten skall vara så hög som idag? Exakt var? Tvärtom är jag för en sänkt nativitet. Det håller inte som jag ser det med i snitt 6 barn/ kvinna som i vissa nationer. Men jag menar att det skulle kunna ske på andra sätt än aborter. Jag har aldrig skrivit att jag önskar att världens nativitet av idag bör bevaras för alla framtid. Jag är för en successiv minskning.

Exakt var har jag skrivit att förnuft alltid råder vid 6? Exakt var?

Jag har aldrig påstått något om något utopia.

Exakt var har jag skrivit något om att "jag ska bestämma över någons kropp"? Exakt var? Däremot har jag skrivit att jag inte vill bidra till blodsutgjutelse med mina pengar. Det måste vara tillåtet att tycka utan att någon påstår att jag ska "bestämma över någons kropp". Där har du helt missförstått mig.

jag tror inte att ens den delstatens abortlag förbjuder en abort i ett medicinskt akutläge, så jag tror att läkaren (eller läkarna om det var flera) bedömde fel. Men nu är det inte mitt intresse att försvara en specifik delstats abortlagstiftning - eftersom jag i huvudsak för en helt annan debatt.

Min debatt handlar i huvudsak inte alls om lagstiftningen, varken här eller där, utan jag stöder i stället individers val att avstå från abort även om lagen tillåter aborten. Jag skriver alltså utifrån en 3:e ståndpunkt där jag inte talar om tvång -dvs statlig lagstiftning- utan snarare förordar följande av en viss etisk eller andlig väg, från både män och kvinnor, 

Men jag är den ende i tråden som skriver utifrån 3:e ståndpunkten. Därför missförstår de flesta det mesta jag framför i tråden.

Allt du skriver handlar om att ge sig på dessa, och som du inte har med att göra ens.

Och ja, det du gör är att försöka moralisera dom, och det betyder indirekt att du anser att du har rätten att bestämma över dom.
    Men bestämmer du över dom, nej, det gör du inte.

Men det är ofta som detta sker när det kommer som anser de har en överlägsen moral och att allt de säger är det enda rätta.
    Men ledsen, så är det inte alls, kvinnan äger sin egen kropp och det har varken du eller någon annan och göra med vad de gör med den.

Men ändå kommer du....

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-17 14:26:16 följande:
    Idag finns faktiskt också det som kallas "Secular Pro Life". Det glömmer många i den förenklade bild som finns och i den förenklade debatt som finns.

Och även där ser man religiös fundamentalism.

molly50 skrev 2024-11-17 14:45:53 följande:
    Men kan du i alla fall försöka svara på frågorna jag ställde dig?

Jag tror inte det användaren kan, för då lyser det igenom igen.
    Och det som lyser svårast är hur det ska skuldbelägga och säga det är ju ett liv, nej, det är bara retorik för att berätta att kvinnan inte äger sin egen kropp.

En "högre" moral använder sig alltid av en sådan retorik, och där det ska skuldbeläggas och säga att de gör fel och fel och åter fel.

Om nu användaren hade intagit en tredje väg, ja, varför all skuldbeläggning för och ropandes om liv.
    För steget är inte långt till att man inte ska få använda preventiva medel som katolikerna har hela tiden i sin bakgrund.
    Och vad är nästa steg, kan man undra, ingen man får onanera och för det är potentiella liv som går till spillo, eller att kvinnan som får mens har misslyckats att generera barn.

Skulle nog säga jag tillhör den tredje vägen istället, som bara är emot abort för mig själv, och att jag är för alla andra för göra sina egna beslut och helt utan en argumentation för att de ska få göra abort, eller att de inte ska få göra abort.

Det är vad jag skulle kalla en tredje väg, inte allt detta moraliserande som denna användare gör.

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 11:56:47 följande:

Ingalunda.  Då har du helt missförstått vad jag menar. Man kan ju faktiskt vara i ett mellanläge-dvs man försöker undvika graviditet, men om den ändå uppstår så tar man ansvar för den - och tar ansvar från både mannen och kvinnan.

Den möjligheten glömde du. I princip kan ett par som tänker så vara helt utan barn.

Du är inte i något mellanläge, utan snubblande nära de fundamentala.
    Undrar varför du inbilla dig detta för.

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 14:03:08 följande:
    Förstod du alls inlägget du besvarade? Jag nämnde att det finns en möjlighet att ett par kan samtidigt kan ha följande tankar i huvudet "nu försöker vi undvika graviditet så vi skyddar oss" och "om det ändå blir en fullföljer vi den"- dvs att det inte alltid behöver vara ett stenhårt "antingen eller - antingen att man försöker få barn eller att man under inga omständigheter är öppna för det. Det var i princip det jag skrev.

Jag förstår att det du ger är inget mellan läge, min syn är bra mycket närmare och där jag säger jag är emot abort för mig själv(är man.), och anser alla andra får ta sina egna val.

Du moraliserar svårt och försöker inbilla dig foster är en människa, fast det är foster.
    Sen behöver vi inga fler barn heller, så varför moralisera dom som inte vill föda barn?

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-18 22:37:45 följande:
    Det ändrar det faktum att det faktiskt har hänt, men jag har aldrig påstått att det är ett problem i Sverige.

Att du tycker det är skoj visar enbart vad du är för person. 

Ett icke problem, finns inget argumentiellt värde ÖVERHUVUDTAGET för något.
    Det är vad 0,0000015% berättar, och en siffra som bara blir lägre och lägre också.

Men för all del berätta vad argumentet är för och som har en saklig mening i något, och det vore komiskt om du fastnar i min fråga om det ens är en.
    För det berättar ju bara att du redan vet om att det inte finns något argument för något om du gör så.

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 11:47:02 följande:

"Mellanläget" var inte min syn utan att vissa par kan ha de tankarna samtidigt att å ena sidan söka undvika graviditeten men å andra sidan inte se abort som det självklara alternativet om det ändå blir en. Du missförstod mig..

Jag har inte sagt något om "får" eller "inte får". Däremot förordar jag en viss typ av etiska val, och det är 100% frivilligt att öppna  och ta del av mina poster så det är inget tvång och inget "lägga sig i" . Var och en kan själv göra sina val även vad gäller att ta del av just mina ord eller inte. Däremot måste man ju i en diskussionstråd, som jag inte ens själv startat, få uttrycka en annan åsikt än din. Om bara en åsikt är tillåten i en "debattråd" är det ju ingen verkligdebattråd..

Då kan du lika gärna säga t.ex att en djurrättsaktivist inte skall få förorda vegetariska val på sitt demonstrationsplakat. Det kan ju stöta någon. Den jämförelsen säger mycket.

Inte ett dugg! Att moralisera är nämligen att inte erkänna sina egna fel, Att framföra en etisk övertygelse måste vara tillåtet -att framföra en etisk övertygelse om något man är övertygad om är rätt. Det innebär inte att förneka att man själv har massor av fel och brister. Det har jag absolut - och jag tror faktiskt inte att du är 100% perfekt heller.

Sedan har jag inte heller sagt att världen som helhet behöver större befolkning-då jag tvärtom är för en lägre världsbefolkning. Däremot menar jag att  en läger befolkning kan uppnås på andra sätt än med aborter, med familjeplanering och ekonomisk utveckling (som alltid brukar ge lägre födelsetal i ett land). Däremot tror jag för landets skull att det är bra om även etniska svenskar får barn. I min stad är födelsetalet högt bland en del grupper av migranter.

Du har inget mellanläge i frågan, och inte ens nära.
    Men för all del, du kan börja räkna upp saker du är för som en abortmotståndare är emot.
    För allt går ju ut på att du inte vill någon ska göra abort.

EpicF skrev 2024-11-19 12:23:38 följande:
    Att det överhuvudtaget har hänt är fruktansvärt. Och pga det senaste (år 2003) så kom det nya föreskrifterna. Vilket är bra. 

Att dödsfall har hänt vid legala aborter i Sverige finns inte ens något att argumentet om. Fakta är att det har hänt. Du hade fel. Punktum. 

Vad är argumentet?????

Och en annan intresant fråga i min fråga, är att den är retorisk, och det visade sig att prevalensen är så extremt låg att det kunde lika gärna varit noll och pga det är ingen skillnad för argumentet och 0,0000015% är för lite.

Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-19 12:26:08 följande:

Jag tycker det är rättvist om abortgränsen skulle sänkas. 
    Sex fungerar redan inte som något annat i samhället. 
    Aborter uppstår oftast efter man gjort det somnkallad "ingen mänsklig rättighet, inget behov, och ett privilegium.

Vi behöver inte fler barn som ingen inblandad vill ha.
    Och komiskt nog måste man undra varför den ska sänkas?

Jag anser det är en mänskligrättighet för kvinnan att äga sin egen kropp.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-19 20:17:01 följande:
    Finns inget argument. Kommer aldrig att finnas. Det är bara en oerhört tragisk händelse som aldrig borde ha händer. Vilket varenda normala person håller med om. 

Nu har det hänt vilket innebär att prevalensen inte kunde vara lika med noll. Den borde ha varit noll, men tyvärr så är den inte det. 

Var det svår fakta för dig att ta in? 

Men återigen, något argument mot detta finns inte. Kommer heller aldrig att finnas. Det är fakta. Som du inte kan ta in. 

Toppen, och EXAKT vad jag sade, det EXISTERAR inget argument alls.
    Kanske du inte förstod en retorisk fråga det skulle förklara allt.

Och jo, faktan berättar bara en sak och inget argumt finns med 0,0000015% och en procent som bara kommer blir lägre och lägre.

Älskar fakta och steg två att inget argument finns att hitta.

• klyban
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-19 20:37:02 följande:
    Det undrar jag också

Dessa anser att NOLL veckor är det enda rättvisa.
    Men religiös fundamentalism är vad den är, och saklighet är inte något de vill veta om.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-19 23:07:37 följande:
    Vad är det för argument som skulle finnas och mot vad? 

Att det inte har inträffat? Där säger faktan raka motsatsen, att det har inträffat. Och det kan tyvärr inträffa igen.

Du älskar enbart den faktan du säger även om det oftast bara är "fakta". 

Inget argument finns och hitta och jag som frågade dig vad argumentet var.
    Vill du försöka igen, för enda jag är är precis ingenting och att det saknar betydelse för allt om abort.

Faktan är vad den är, vad är ditt argument?
    Fakta är är att det är betydelselöst med den prevalensen och har ingen plats i abortdiskussionen ÖVERHUVUDTAGET.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-19 23:05:28 följande:
    Och jag har aldrig påstått att det existerar argument heller. Det du som började babbla om argument hit och dit. Har du glömt det? 🤔

Vad skulle det finns att argumentera om?

Fakta är att det har hänt. Prevalensen är inte noll eftersom det har hänt. Att det har hänt gör att det inte finns något att argumentera om.

Jag bryr faktiskt inte alls om din retoriska fråga, då den är helt irrelevant för det jag skrev. 

Så bra att du "älskar fakta". Då kanske du kan ta in och förstå fakta. Ta in och förstå fakta som inte kommer från dig.

SÅ varför pratar du nu om något som saknar betydelse?
    Och prevalensen finns i procentsiffran jag gav dig, den hade många nollor i sig innan en siffra kom Solig

Ja, du har rätt, det är fullständigt irrelevant för abort gjord på korrekt sätt.
    Och intressant att du inte förstod vad en retorisk fråga är och om det ens finns en, det verkar som du inte förstår enkla uttryck.
    Och svaret var att det knappt ingen alls på över 20år på detta, så jag var ju inte fel ute alls.

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 12:40:56 följande:

Jag svarar här på det du svarade till mig personligen.

Just ordet "mellanläge" använde jag inte om min egen position, utan om par som å ena sidan skyddar sig mot graviditet, men som å ena sidan tar emot den om den blir ett faktum trots skydden,

DÄREMOT sa jag att jag har en 3:e åsikt själv, och det är precis just jämnt vad jag har.

Orden "abortanhängare" och "abortmotsåndare" är alldeles för förenklade och man kan vara något ur olika aspekter, och dessutom finns även där många mellanåsikter på olika sätt, MEN något som SKILJER mig från den VANLIGA s.k. "abortmotståndaren" i många trådar att är min argumentation är inte "skärp lagstiftningen". D

ET SKILJER. VAD JAG SÄGER är i stället att jag talar för att avstå från abort ÄVEN OM statens lag tillåter aborten. Ser du SKILLNADEN? En etisk debatt  - inte en juridisk. Alla andra i de 2 vanliga lägren talar enbart m lagstiftningen.

Tror du dessa som aborterar på ett år försöker bli gravida och sen göra abort?
    Den som förstår sex den vet också om att förnuft är något som flyger ut genom fönstret.

Du är ett pubeshår ifrån att vara en obstinat abortmotståndare, är du medveten om detta?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 12:43:08 följande:

Exakt var skrev jag att alla aborter var i nödlägen? Tvärtom har det ju hela tiden varit min tes att  så inte är fallet.

I så fall tror jag inte att du har förstått hur jag menat, för i flera fall har du uppfattat mig på annat sätt än jag menade.

Fakta är att det är en så galet låg prevalens att det finns inget värde att ens prata om det.

EpicF skrev 2024-11-20 13:04:15 följande:
    Du är den som drog upp argument. Så varför, om du nu anser att det finns något att argumentera för eller emot?

Nej, fakta är att det har hänt. Punktum. 

Nä, finns inget argument och har inget värde för något att diskutera, precis som min retoriska fråga antydde redan från start.
    Nä, det har inte hänt här på över 20år, missat det?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 13:05:04 följande:

Jag kan göra en jämförelse med djurfrågan för att belysa. (Jag tillhör ju som jag nämnt förut inte något av de traditionella svenska åsiktslägren då jag är "vegan & christian"/ "vegan & pro life" )

När jag var i ca 20-årsåldern så tänkte jag ungefär så att  jag är den siste i hela världen som blir vegetarian, men sedan blev jag övertygad åt andra hållet av den vegokristna rörelse som idag finns i den anglosaxiska världen, då jag tagit del av deras argument, och idag är jag samtidigt vegan/djurrättsaktivist och konservativ kristen (en total anomali i en svensk kontext - jag är så väl medveten om det).

Jag ändrade mig själv(alltså inget tvång), men jag gjorde det när jag hade tagit del av nya argument och kommit att sympatisera med dem. Vad jag vill säga med det är att det måste vara tillåtet att sprida nya tankar, som kan påverka folk och bidra till att de ändrar åsikter - exakt som jag till slut gjorde det i djurfrågan. JAg är idag tacksam mot de som fick mig att ändra inställning till djuren.

Nej, men faktum är att det finns många som var planerade som också inte känner livslust, så det finns också bland dem 

Intressant att jag inser att det är religion med i botten, man borde hålla på med andra hobbys som inte är till för att kontrollera andra människor.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-20 17:13:11 följande:
    Det kan vara 0,000000000001% prevalens, och ändå så säger faktan att det hänt. 

Har du svårt att ta in att fakta säger att ett, trots låg prevalens, har hänt? 
    klyban skrev 2024-11-20 15:51:18 följande:

Nä, finns inget argument och har inget värde för något att diskutera, precis som min retoriska fråga antydde redan från start.
    Nä, det har inte hänt här på över 20år, missat det?

Nej, det finns inget argument och just därför undrade jag varför du överhuvudtaget började prata om argument? 

Jodå, ett värde att diskutera är det alltid. Till och med riksdagen menade att det fanns ett värde att diskutera. 

Nej, eftersom det var jag som upplyste dig om att det hände 2003 (du menade att det inte hänt sedan -83) så har jag inte missat att det inte hänt på över 20 år. 

Så en halmgubbe kom du med istället.
    Det finns inget vi kan ta med oss av och efter +20år av säkra aborter här.

Ja, vad är argumentet om inget?
    Men lugnt, förstår du inser det finns inget argument ens.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-20 18:31:04 följande:
    Du har uppenbarligen fortfarande svårt att läsa och förstå. 

Jag har insett från början att det inte finns något argument. Men så var det inte heller jag som började prata just argument... 

Ledsen om det tagit dig så här lång tid att förstå att det inte fanns något argument. 

Som jag säger, du har inget argument alls.
    Vill du försöka igen och hålla med mig om irrelevansen IGEN?

För det vore komiskt om du gör ingen :lol::lol::lol:

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-20 19:39:43 följande:
    Jag har aldrig haft några argument, eftersoönde inte har funnits några arguemnt. Faktum är att det var inte jag som tog argument heller. Set vad du. 

Vi alla vet det inte existerar ett argument här.
    Utan vad det berättar är att död av en som gör abort är så sällsynt att det är irrelevant för abort.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-20 20:22:17 följande:
    Nej, det finns inte argument. Har aldrig funnits. Så varför drar du upp det gång på gång? Någotn typ av hang-ups 🤔

Om det är relevant för abort eller inte, är faktiskt inte upp till dig att bestämma. 
    Vi vet alla att inget argument finns.
  • klyban
    EpicF skrev 2024-11-20 22:07:24 följande:
    Så varför ta upp det hela tiden då?
    Jag berättar inget argument finns och ingen vet ens vad man ska göra med något som inte skett på +20år, vet du ens varför du har hållit igång denna och när vi kom fram till det är ointressant för aborter?
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?