Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
Men de som har infört abortförbud har ju gjort så att kvinnor t om har dött pga att läkare vägrat utföra abort trots att kvinnan var sjuk och riskerade att dö,pga rädsla för att lagföras.
Det tycker jag är helt sjukt.
Det är helt sjukt, och var just ett sådant exempel i Texas strax före valet, sen lagföras vet jag inte, men riskerar att bli stämda är väl en garanterad risk.
Men i dessa lägen funderar jag på om vad föräldrar tänker på i en sådan stämning och när aborten räddade mammans liv.(Men dom är helgalna i USA med sina stämningar.)
Som jag ser det som, så är det bara en konstruktion för snabbt kunna rädda mammans liv och slippa tugga genom domstolen i USA och att mamman dör istället.(Som nu som liknar den död för mamman i Texas.)
Jag bett om exempel multipla ggr på FB och där en fullt frisk mamma med ett livsdugligt foster har gjort abort i den månaden, och svaret är att det aldrig kommer.
Det tolkar jag som att det rätt troligt att det aldrig har skett heller.
Och finns det en lag som i Texas, ja, då kan mamman dö istället har vi lärt oss.
Alltså, om en kvinna som är gravid i vecka 25 till exempel drabbas av en svår infektion i livmodern som är farlig för både henne och barnet kan man sätta igång förlossningen för att rädda hennes och förhoppningsvis barnets liv. Då gör man vad man kan för att rädda barnet men det går inte alltid. Det är absolut INTE samma sak som en abort. Är hon till exempel i vecka 35 istället när det händer överlever nog barnet nästan helt säkert.
Hur tänker du att en abort i nionde månaden skulle gå till? Tar man ut barnet då så kan ju barnet överleva utanför livmodern så på vilket sätt är det en abort? Menar du att man skulle ta ut ett friskt barn och sen döda det eller döda barnet när det ligger i magen bara för att mamman har kommit på att hon inte vill ha barn? Det händer inte , inte i USA och inte i Sverige. Tror knappast det finns nån som är för det.
Fast är man gravid i 9:e månaden så är det ju inte längre tal om någon abort då barnet kommer att överleva utanför livmodern.
Så där förstår jag inte hur man tänker.