• molly50

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

klyban skrev 2024-11-13 06:48:56 följande:
    molly50 skrev 2024-11-12 19:49:07 följande:
    Det är väl delstaterna själva som lagstoftar om abort,som jag förstår det.
    Men de som har infört abortförbud har ju gjort så att kvinnor t om har dött pga att läkare vägrat utföra abort trots att kvinnan var sjuk och riskerade att dö,pga rädsla för att lagföras.
    Det tycker jag är helt sjukt.

Det är helt sjukt, och var just ett sådant exempel i Texas strax före valet, sen lagföras vet jag inte, men riskerar att bli stämda är väl en garanterad risk.

Men i dessa lägen funderar jag på om vad föräldrar tänker på i en sådan stämning och när aborten räddade mammans liv.(Men dom är helgalna i USA med sina stämningar.)

Som jag ser det som, så är det bara en konstruktion för snabbt kunna rädda mammans liv och slippa tugga genom domstolen i USA och att mamman dör istället.(Som nu som liknar den död för mamman i Texas.)

Jag bett om exempel multipla ggr på FB och där en fullt frisk mamma med ett livsdugligt foster har gjort abort i den månaden, och svaret är att det aldrig kommer.
    Det tolkar jag som att det rätt troligt att det aldrig har skett heller.

Och finns det en lag som i Texas, ja, då kan mamman dö istället har vi lärt oss.

Anonym (Maria) skrev 2024-11-12 20:35:39 följande:
    Va? Är jag med på fri abort i nionde månaden? Vad pratar du om? Nej det är självklart att man inte dödar ett livsdugligt barn i nionde månaden. Man kan avbryta graviditeten efter vecka 22 dels om barnet inte är livsdugligt (alltså har så svåra skador eller missbildningar så att det inte kommer överleva utanför magen) eller på grund av till exempel en infektion eller havandeskapsförgiftning som kan vara livshotande för BÅDE barnet och mamman. Då gör man allt man kan för att rädda barnet också. Vad jag vet gör man oftast inte kejsarsnitt då utan sätter igång förlossningen men ibland kan det bli snitt av olika anledningar. 

Alltså, om en kvinna som är gravid i vecka 25 till exempel drabbas av en svår infektion i livmodern som är farlig för både henne och barnet kan man sätta igång förlossningen för att rädda hennes och förhoppningsvis barnets liv. Då gör man vad man kan för att rädda barnet men det går inte alltid. Det är absolut INTE samma sak som en abort. Är hon till exempel i vecka 35 istället när det händer överlever nog barnet nästan helt säkert. 

Hur tänker du att en abort i nionde månaden skulle gå till? Tar man ut barnet då så kan ju barnet överleva utanför livmodern så på vilket sätt är det en abort? Menar du att man skulle ta ut ett friskt barn och sen döda det eller döda barnet när det ligger i magen bara för att mamman har kommit på att hon inte vill ha barn? Det händer inte , inte i USA och inte i Sverige. Tror knappast det finns nån som är för det. 

Ja,det håller jag med om.

Fast är man gravid i 9:e månaden så är det ju inte längre tal om någon abort då barnet kommer att överleva utanför livmodern.
    Så där förstår jag inte hur man tänker.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:57:10 följande:
    Extremt olika från fall till fall som representerar helt olika situationer. Det blir bara fel att försöka ge ett allmängiltigt och totalt "recept".
    Men har du förslag på något alternativ?
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:58:15 följande:
    I o f s känner jag inte till något sådant konkret amerikanskt fall från senare åren då.
    Det finns ju det fallet i Texas (?) som Klyban berättade om t ex.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 12:03:54 följande:

Ja, frågan är om jag skriver dålig svenska (hade ändå betygen 4/ 4 i de 2 svenska-kurserna på gymnasiet.), eller om folk förväntar sig vissa åsikter ifrån mig och därmed läser in del i mina inlägg.

Jag uttalar mig inte specifikt och detaljerat om enskilda fall. Vad jag försöker göra är bidra till en tanke hos fler att ett foster har ett värde, att bidra till ett allmänt uppvärderande av foster i det allmänna medvetandet.

Olika fall är helt olika, och vad som går att göra för att förändra en situation från olika aktörers sida är också helt olika.

Dessutom är det inte alls så att allaaborter generellt sker just i "krisgraviditeter".

Ja,foster har ett värde för de som kan och vill ha ett barn.
    Men för de som av olika anledningar inte kan eller vill ha barn så har det kanske inte samma värde.
    Speciellt inte innan det ens har hunnit bli ett foster.

Nej,och jag har heller aldrig påstått att aborter enbart utförs i krisande situationer.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 15:32:02 följande:
    Ett sådant måste i så fall utformas då ,man vet precis alla förutsättningar i ett enskilt fall. Det blir bara fel annars
    Du har alltså inga förslag?
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 15:37:36 följande:

(Först svar på annat inlägg: Jag känner inte till klybans fall i texas)

Sedan tror jag att både ett embryo och ett foster har ett värde från Guds perspektiv, Nu antar jag att du inte är troende , men för mig har det ändå betydelse, och då talar jag från mitt perspektiv utan att skämas för det alls.

Jag menar med värde ett värde som inte är grundat i människors tankar utan utanför oss, mer universellt - ett högre värde än bara enligt någon mänsklig vilja.

Nej,du har rätt i att jag inte är troende.
    Så jag hoppas att du har överseende med att jag inte riktigt förstår dina tankegångar.
  • molly50
    klyban skrev 2024-11-13 20:52:59 följande:
    molly50 skrev 2024-11-13 13:43:11 följande:
    Ja,det håller jag med om.

Fast är man gravid i 9:e månaden så är det ju inte längre tal om någon abort då barnet kommer att överleva utanför livmodern.
    Så där förstår jag inte hur man tänker.

Det handlar om troligtvis alltid om icke livsdugliga foster där i USa, de andra gör ett kejsarsnitt och försöker rädda barn och moder.

Vi i Sverige använder en annan retorik som är mer saklig korrekt, praktiskt ingen skillnad.

Men försöker man rädda även barnet så måste det ju vara livsdugligt.
  • molly50
    klyban skrev 2024-11-14 06:46:54 följande:

Får ursäkta, jag ser detta som en så stor självklarhet att det inte ens behövs skrivas i mitt tycke.
    Dock är lagen i USA-delstater skriven som att den tolkas som att det finns ingen tid där inte det går göra abort, så även i nionde månaden och utan anledning.
    Rent praktiskt så ser jag lagen istället som ett medel att kunna rädda mammans liv i tidsnöd istället behöva gå till domstol, och att om det går rädda bägge så gör man detta givetvis.

Och Texas fallet i sin enkelhet, finns säkert mer ingående artiklar.
    Och såna här saker sker med en sådan lag som de skapat och att man inte vågar göra den vård som krävs för rädda mamman och innebär avslutat havandeskap.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/4Brd0R/candace-fails-dotter-dog-under-graviditeten-fick-ingen-vard
    "Gravida kvinnor har blivit i princip orörbara, säger experten Sara Rosenbaum till ProPublica."

Så detta kommer inte vara en enskild händelse, utan de kommer ske om och om igen.

Ja,fast är man i nionde månaden så är ju barnet fördigutvecklat så det kan inte längre ses som en abort.
    Och vad händer med barnet om mamman inte vill behålla det?
    Det är det som är så sjukt.
    Man skiter i vad som händer med barnen som föds.
    Även med mammorna,uppenbarligen.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-14 15:09:47 följande:
    Om jag vet om alla de exakta specifika omständigheterna i ett fall har jag förstås tankar om det, men om jag skriver en "lista" så kommer den garanterat att missförstås av de flesta här. Det blir lätt väldigt fel.
    Ok. Då förstår jag.
  • molly50
    klyban skrev 2024-11-14 15:32:41 följande:

Deras delstatslagar som jag förstår det, så handlar det om att det inte finns en gräns för abort.
    Men rent praktiskt handlar det väl om att rädda en mamma vid icke livsdugligt foster som jag förstår det, och just för att det finns ingen som kan uppbringa fakta som säger att ens en enda har gjort abort.(Abort användas som att det är en forcerad avslutande havandeskap oavsett om något är färdigutvecklat eller inte, lägger ingen vikt på detta och den delen med USA.)

Som sagt vad, har inte ens fått ett enda exempel på att i någon av dessa delstater ens, så undra om detta känns lite redundant.
    Praktiskt så verkar det vara en lag skapad för att snabbt komma till undsättning för en mammas liv vars foster inte är livsdugligt längre.
    Och slippa slösa bort livsviktig tid att rädda mannan domstolen, för det är inte direkt ovanligt att överlevnad handlar om att de måste agera mycket snabbt.

Ja,fast i vissa delstater så är det ju kvinnor som dör då en del läkare inte vågar hjälpa dem att utföra en abort av rädsla för att bli stämda.
    Vilket medför att dessa kvinnor får resa till andra delstater för att få hjälp.
    Eller i värsta fall får ta till andra metoder som kan vara mer riskfyllda.
    Det är vad som kan bli konsekvensen av strikta abortregler.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?