• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 11:56:47 följande:

Ingalunda.  Då har du helt missförstått vad jag menar. Man kan ju faktiskt vara i ett mellanläge-dvs man försöker undvika graviditet, men om den ändå uppstår så tar man ansvar för den - och tar ansvar från både mannen och kvinnan.

Den möjligheten glömde du. I princip kan ett par som tänker så vara helt utan barn.

Och genom att ta abort av en oönskade graviditet så tar kvinnan och mannen ansvar. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 12:19:58 följande:
    Jag vill minnas att jag i någon eller några artiklar har sett en uppgift om att sannolikheten för en långt senare bröstcancer skulle kunna öka med en abort, eftersom hormonsystemet snabbt ändras då en graviditet upphör. Om det skulle vara så antar jag att det kan ske vare sig aborten är legal eller illegal. Därmed naturligtvis INTE sagt att majoriteten av de som gör abort får bröstcancer.
    Det får du gärna länka till. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 13:31:37 följande:

Helt enkelt genom att ingen är tvingad att följa en vis etik, men man kan däremot göra det. Låt mig åter igen ta upp jämförelsen med djurfrågan. Djurrättsdemonstranters plakat eller publikationer uppmanar tilla tt följa en viss etisk linje, dvs att ej konsumera djurprodukter. Den som tar dela vb argumenten kan välja att följa det mer eller mindre eller att inte följa något alls. Det tycker jag är en ganska bra jämförelse.

Nej, det är ingen cellklump i den senare delen av den tid när det är fri abort (för jag antar att det är den tiden du avser-men sedan kan ju ännu senare aborter utföras med tillstånd från Socialstyrelsen). Efter vecka 8 talar man om foster, i stället för embryo.

Nej, Jag har aldrig sagt att hon har ett lägre värde. Men skillnaden när ett foster aborteras är att fostret dör i aborten. Många kvinnor överlever en graviditet.

Sedan är det inte fullt så enkelt som du skriver på slutet. Det är inte alls så att alla aborter görs i några stereotypa krislägen. En del aborter görs mer eller mindre av b bekvämlighetsskäl/ karriärskäl. I en del fall har de biologiska föräldrarna möjligheter att a hand om ett barn. Jag har själv varit i lägen där jag varit beredd  att ändra mina planer innan det stått klart att inget barn var på g.

Dessutom händer det i vissa fall att en oönskad graviditet förvandlas till en önskad när olika omständigheter ändras. I sådana fall tycker jag det är bättre att ändra på omständigheter än att eliminera själva fostret i sig.

Sedan förnekar jag inte att det finns fall när adoption är ett bästa alternativet.

Det finns en anledning till att man tar abort med en oönskad graviditet och det är för att sen aldrig kommer bli önskad hur mycket omständigheter man ändrar på. 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-19 07:09:15 följande:

Ett icke problem, finns inget argumentiellt värde ÖVERHUVUDTAGET för något.
    Det är vad 0,0000015% berättar, och en siffra som bara blir lägre och lägre också.

Men för all del berätta vad argumentet är för och som har en saklig mening i något, och det vore komiskt om du fastnar i min fråga om det ens är en.
    För det berättar ju bara att du redan vet om att det inte finns något argument för något om du gör så.

Att det överhuvudtaget har hänt är fruktansvärt. Och pga det senaste (år 2003) så kom det nya föreskrifterna. Vilket är bra. 

Att dödsfall har hänt vid legala aborter i Sverige finns inte ens något att argumentet om. Fakta är att det har hänt. Du hade fel. Punktum. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 11:56:32 följande:

OK, men jag tänker att även före vecka 9 finns ett värde.

Exakt var har jag skrivit något om att tvingas?

Sant, men det är också så att det är inte alls alla aborter som sker vid stereotypa krisgraviditeter. Tvärtom finns i en hel del fall relativt stora möjligheter för de biologiska föräldrarna att ta hand om barnet

Sedan blir i en del fall det barn som först varit "ovälkommet" senare "välkommet".

Dessutom- Om du frågar personer som inte var "välkomna" om de önskar att dödas tror jag majoriteten svarar nekande på frågan.

Nej, du har inte skrivit exakt ordet tvingande". Men eftersom anser att ett foster/embryo har högre värden än en kvinna och att kvinnan inte ska få göra abort så leder resonemanget till att kvinnor ska tvingas genomgå en graviditet och en förlossning av ett barn de aldrig ville ha. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 11:59:28 följande:

Du glömmer en sak där. En 3:e möjlig situation/ en 3:e möjlig hållning också där.

Ett par kan vara i et läget att de både försöker undvika graviditet och samtidigt är beredda att fullfölja den om den ändå uppstår. Ett sådant par kan i princip leva livet ut i hela äktenskapet utan att få något barn alls.

Just för att de är försiktigt, inte slarvar med skydd etc för att de inte vill ha barn. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 12:07:51 följande:
    Det var länge sedan jag såg , Jag minns inte exakt artikel. Jag minns inte var publicerat
    Förmodligen i någon pseudovetenskaplit skittidning.
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 12:10:54 följande:
    EXAKT VAR har jag skrivit det? Du svarar ju på vad du tror att jag tycker - vad du väntar dig att jag skall skriva - inte det jag FAKISKT skriver.
    Nej, du har inte skrivit exakt ordet tvingande". Men eftersom anser att ett foster/embryo har (högre) värden än en kvinna och att kvinnan inte ska få göra abort så leder resonemanget till att kvinnor ska tvingas genomgå en graviditet och en förlossning av ett barn de aldrig ville ha. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 12:13:04 följande:

"Gör abort" brukar man säga rent svensk-språkligt. 

I vissa fall som människor själva berättat om har de faktiskt ändrat inställning med tiden. Så du kan inte generellt påstå att det aldrig har hänt.

Gör abort, ta abort, göra abort - same shit diffent name. 

Nej, jag har inte generellt påstått att det aldrig har hänt. Men det har hänt och kommer säkert hända igen.  

De finns även de som medvetet blev gravid för att skaffa barn och sedan av oklara anledningar (ex förlossningsdepression?) ångrar sig långt senare och aldrig känner anknytning till barnet eller att de älskar barnet. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-19 12:29:17 följande:
    De flesta aborter sker redan innan vecka 12.
    Man borde istället ha gränsen på vecka 12 och sedan får man ansöka till vecka 18.
    Vanliga kvinnor borde inte få använda tiden mellan vecka 12 och vecka 18 att få tänka på om de vill ha barn eller inte. 
    Det har de i Norge. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?