Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
Vad jag gör är att jag diskuterar de stora principiella linjerna- inte detaljerna.
Jag vill som skattebetalare inte bidra till blodsutgjutelse (varken aborter eller vapen till krigförande länder), och i abortfallet menar jag aborter som inte görs i en nödsituation. Sen får man ju om man verkligen ändrar finansieringen titta på detaljerna. Jag ger inget färdigt förslag i detaljerna, utan uttrycker bara i rent stora drag att jag inte vill bidra till blodsutgjutelse med mina skattepengar. Av exakt samma skäl - min kompromisslösa ickevålds-inställning - sökte jag vapenfri placering.
Vad som räknas som onödigt kan inte jag bedöma. Jag är inte medicinare, men skillnaden mellan att operera en fraktur och att göra en abort är ju att i första fallet dödas inget foster, oavsett hur nödvändigt eller icke nödvändigt det är.
En kvinna som blivit gravid genom våldtäkt?
En 15-åring som blivit gravid?
En kvinna som bär på ett foster som kommer få svåra handikapp och missbildningar, men ändå beräknas som livsduglig?
En kvinna som riskerar sitt liv genom att gå gravid och föda barnet?
Ditt förslag kommer aldrig kunna bli verkligt. Och tack och lov för det. Hade det varit så hade det utförts många illegala aborter som riskerat fler människors liv.
Men du kan välja att sluta arbeta vitt och därmed sluta betala skatt. Men då borde du heller inte ta del av skattefinansierad vård, skola etc.