• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 12:28:29 följande:

Vad jag gör är att jag diskuterar de stora principiella linjerna- inte detaljerna.

Jag vill som skattebetalare inte bidra till blodsutgjutelse (varken aborter eller vapen till krigförande länder), och i abortfallet menar jag aborter som inte görs i en nödsituation. Sen får man ju om man verkligen ändrar finansieringen titta på detaljerna. Jag ger inget färdigt förslag i detaljerna, utan uttrycker bara i rent stora drag att jag inte vill bidra till blodsutgjutelse med mina skattepengar. Av exakt samma skäl - min kompromisslösa ickevålds-inställning - sökte jag vapenfri placering.

Vad som räknas som onödigt kan inte jag bedöma. Jag är inte medicinare, men skillnaden mellan att operera en fraktur och att göra en abort är ju att i första fallet dödas inget foster, oavsett hur nödvändigt eller icke nödvändigt det är.

Vad är isåfall en nödsituation som tillåter abort?
    En kvinna som blivit gravid genom våldtäkt?
    En 15-åring som blivit gravid?
    En kvinna som bär på ett foster som kommer få svåra handikapp och missbildningar, men ändå beräknas som livsduglig? 
    En kvinna som riskerar sitt liv genom att gå gravid och föda barnet?

Ditt förslag kommer aldrig kunna bli verkligt. Och tack och lov för det. Hade det varit så hade det utförts många illegala aborter som riskerat fler människors liv. 

Men du kan välja att sluta arbeta vitt och därmed sluta betala skatt. Men då borde du heller inte ta del av skattefinansierad vård, skola etc.
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 12:40:11 följande:
    Det beror på vad du menar med källa. I en vetenskaplig artikel är det inte källor nog, men samtidigt kan de ändå ge en bra bild av saker som händer, och de oerhört tragiska saker som hänt i min närmaste krets vet jag säkert har hänt.
    Det blir aldrig en måltlig källa. Punkt. 
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-13 12:45:35 följande:
    https://www.rfsu.se/vad-vi-gor/i-sverige/fragor-vi-jobbar-med/ratten-till-abort/abortratten-i-sverige/

Där står exakt det jag skrev. Det är inte samma sak som abort och man försöker rädda barnet också om det går. 
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-13 12:52:20 följande:
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/abortlag-1974595_sfs-1974-595/

Där står det också om det. Men det är alltså inte samma sak som abort eftersom man försöker rädda barnet också om det sker efter vecka 22. 

Vilket inte är ett av avbrytande av en graviditet, utan en igångsättning av förlossningen med intention att rädda både. 

Ett avbrytande av graviditeten innebär att barnet inte räddas. 
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-13 13:12:46 följande:
    Det står ju tydligt där att man försöker rädda barnet om man avbryter efter vecka 22. Det står att det kallas avbrytande av havandeskap (även om du tycker att det ska kallas för något annat) och är inte samma sak som abort. Men nu ger jag upp, ha en bra dag! 
    Det är inte att avbryta en graviditetet. Att avbryta en graviditet är att göra abort. Abort görs inte i Sverige efter v 22 (v 21+6)
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 15:00:06 följande:

Just här talade  jag om finansieringen, inte aborten i sig.. Och skulle någon driva ett aktivt förslag om ändring av finansieringen så får man ju titta på detaljerna då. Det finns ingen som gör det över huvud taget idag i det här landet. Jag hade överhuvud taget inget förslag (så du missuppfattade helt mitt inlägg). Det enda jag skrev var att jag, sett till de stora linjerna och rent principiellt, inte som skattebetalare vill bidra till blodsutgjutelse. jag tänkte främst på huvudmasssan av aborterna som inte sker varken i ett medicinskt akutfall eller vid väldtäkt( < 1% av fallen enligt en siffra jag sett). Det är främst de vanliga aborterna jag inte vill bidra som skattebetalare till.

På samma sätt är jag tex emot att ge skattefinansierade vapen till krigförande land, tex Ukraina (även om jag absolut inte stöder mördar-putte och självfallet skulle vara emot vapenleveranser till Ryssland också). Jag vill inte som skattebetalare ha någon del i blodsutgjutelse. Jag är totalpacifist.

Det är en möjlighet, och jag har snuddat  vid tanken, men inte bestämt mig för det.

Jag förstod precis vad du menade och missförstod inget. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 15:28:14 följande:
    Jag står fast vid att jag är emot all blodsutjutelse och att jag som större princip  inte vill vara en del av den. Jag böjer mig inte där, och jag har rätt att arbeta  för en ändring. Och just i detta fallet gällde det offentliga medel. Jag vill inte vara en del av det som möjliggör blodsutgjutelse.
    Ja, och det är helt ok.

Jag frågade bara hur du hade tänkt att det skulle fungera i praktiken. Om du har några tankar om det. 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-13 20:48:25 följande:

EpicF skrev 2024-11-13 12:16:41 följande:
    Vårdnadshavare har inte rätt att bestämma över en 15 årings kropp. Ja, de kan absolut bestämma att 15-åringen inte får ha sex i deras hem, men inte förbjuda sex helt och hållet. 

Man kan som förälder ha en öppen och ärlig diskussion om sex med sin 15-åring och rekomendera att denne väntar. 

Nej, jag vet att du inte skrev någon om de juridiska. Det gjorde jag. 

Självklart har deras beslut att stödja oavsett (?) påverkar deras barn i högsta grad. 

Jag blev själv gravid som ung och att mina föräldrar beslutade för att stödja mig oavsett mitt beslut gjorde så att jag var tryggare i det jag beslutade för. Men mitt beslut grundade sig också till stor del på att jag upptäckte graviditeten i v 17 (17+2 om jag inte tar helt fel). 

Nej, klart ingen lagligt kan hindra dem att ställa upp för sin dotter. Men juridiskt sätt så var det inget de var tvungna att göra. Men de gjorde av egen fri vilja. 

Bestämma, hahaha, ja de kan ju försöka göra detta Solig
    Och 15-åringen bryr sig inte ett jävla skit.

Skulle du inte sluta diskutera med mig, visar sig att ditt ord är BETYDELSELÖST nu!

Nej, idag är ny dag och snart natt och jag har bestämt för att diskutera med dig idag. Och imorgon. Och på fredag. Kanske också till helgen. 

Klart en 15-åring kan bry sig och respektera sina föräldrars regler om att inte ha sex i deras hem. Eller ha sex överhuvudtaget. 

Att mitt ord är betydelselöst för dig må så vara. Det är ditt problem. 
  • EpicF

Vårdnadshavare har inte rätt att bestämma över en 15 årings kropp. Ja, de kan absolut bestämma att 15-åringen inte får ha sex i deras hem, men inte förbjuda sex helt och hållet. 

Man kan som förälder ha en öppen och ärlig diskussion om sex med sin 15-åring och rekomendera att denne väntar. 

Självklart har deras beslut att stödja oavsett (?) påverkar deras barn i högsta grad. 

Jag blev själv gravid som ung och att mina föräldrar beslutade för att stödja mig oavsett mitt beslut gjorde så att jag var tryggare i det jag beslutade för. Men mitt beslut grundade sig också till stor del på att jag upptäckte graviditeten i v 17 (17+2 om jag inte tar helt fel). 

Nej, klart ingen lagligt kan hindra dem att ställa upp för sin dotter. Men juridiskt sätt så var det inget de var tvungna att göra. Men de gjorde av egen fri vilja. 

Skulle du inte sluta diskutera med mig, visar sig att ditt ord är BETYDELSELÖST nu!

Nej, idag är ny dag och snart natt och jag har bestämt för att diskutera med dig idag. Och imorgon. Och på fredag. Kanske också till helgen. 

Klart en 15-åring kan bry sig och respektera sina föräldrars regler om att inte ha sex i deras hem. Eller ha sex överhuvudtaget. 

• EpicF

• EpicF
    klyban skrev 2024-11-13 21:24:10 följande:

Så du bar ljög.

Såklart 15-åringen kan respektera, men förbjuda den är omöjligt.
    Utom om man ser till att partner inte kommer nära i deras hem, annars inte alls.

Det är ditt ord som är betydelse löst, och för du sade att du inte skulle diskutera mer.
    Nu vet vi att ditt ord är utan betydelse på den punkten.

Nej, jag ljög inte. Men att jag valde att inte diskutera mer med dig den dagen gällde just den specifika dagen.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?