• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Maria) skrev 2024-11-13 09:44:15 följande:

Man sätter ju inte igång graviditeten när man gör så att graviditeten tar slut. Man sätter igång förlossningen (eller gör kejsarsnitt). Och ja då avbryts / avslutas graviditeten. Jag har hört det kallas för avbrytande av graviditet men det är INTE med intention att barnet ska dö utan med intention att rädda både barnet och mamman om det går om det inte är så att barnet inte är livsdugligt pga t.ex svåra missbildningar. 

Men det känns meningslöst att diskutera det, jag tror vi menar samma sak egentligen. Man avbryter inte en graviditet efter vecka 22 med intention att döda ett livsdugligt foster. Så abort i 9:de månaden är helt enkelt inget som existerar. 

Och då är det inte ett avbrutande av graviditeten utan man sätter igång graviditeten i förtid. 

Att avbryta graviditeten är exakt det samma sommarbostad. 

Nej, påstod aldrig att man kan göra abort i 9 månaden i Sverige, men det låter lite som att du tror det går. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:21:33 följande:

1) Jag har inte föreslagit någon metod för IVF alls. Däremot sa jag att jag personligen skulle undvika en IVF-situation med embryon som kasseras. Eftersom IVF aldrig har funnits på kartan för mig så har jag aldrig varit i en IVF-situation, och om det verkligen inte finns något annat möjligt sätt skulle d ju bara vara ytterligare ett skäl för mig att avstå - och jag har rätt att avstå. Jag har rätt att följa min övertygelse i mina val. Jag har trots allt rätt att agera som den troende människa jag är

2) Jo jag svarade för rätt många dagar sedan. Svaret var att jag alltid skriver mina inlägg mycket snabbt - på några sekunder.  Fingrarna far snabbt över tangentbordet och naturligtvis vet jag hur man räknar, men tänkte inte på det i hastigheten. Egentligen menade jag från befruktningen, och borde ha använt en annan term än vecka 1. Förlåter du mig det här?

3) jag har överlag stora kunskaper och diskussionerna om aborter handlar inte främst om den exakta början av en graviditet. Jag tänker inte tystna så långt det står i min makt, Min tro/ min övertygelse driver mig,

Så man ska göra abort dagen efter befruktningen? När man fortfarande inte vet att man är gravid. 

Stora kunskaper om aborter? Varför visar du inte dem i tråden då?
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:37:17 följande:

7) Jag vill ändra att skattepengar går till aborter i normalfallet - när det inte är en extremsituation, eftersom jag inte vill ge pengar till blodsutgjutelse, och om det fanns någon som drev frågan skulle jag rösta på henne/ honom.

Och hur ska det gå till? Vad ska räknas som abort inom normalfallet? Vad ska räknas som ett "måste" för abort?

Ska vi ta bort skattepengar till all "onödig" vård? Och vad ska räknas som nödvändig?
    Operera en fraktur, som också kan läka utan operationen? Ska det räknas som onödvöndig ingrepp som inte ska bekostas av skattepengar?
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:41:25 följande:

Exakt var har jag skrivit att man ska göra abort dagen efter befruktningen ? Hur tolkat du mig? Hur kan du läsa in det i mina ord? Har jag alls skrivit att "man ska göra abort"?

Det gör jag hela tiden. Jag har god överblick över totalsituationen med aborter, men jag råkade skriva lite för snabbt i ett inlägg. Kan du förlåta mig den saken?

Precis det jag fråga. 

Du skrev "Egentligen menade jag från befruktningen, och borde ha använt en annan term än vecka 1". Vid befruktningen eller dagen efter vet man inte ens att man är gravid. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:46:44 följande:
    Jo. I Sveriges abortlag av året 1974 är det fri abort t.om. vecka 18, inte längre fram. Vad är det om inte en begräsning? alltså även Sverige har en begräsning.
    Om abort ja. Men det finns inga andra begränsningar senare i graviditeten. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:50:04 följande:
    Det är ingen dålig källa -speciellt inte när det är väldigt många som jag tagit del av under ett antal år.. Och speciellt inte om det i min närmaste krets skett oerhört tragiska saker på detta område-mycket tragiska. Detta är sanna berättelser, och jag har aldrig påstått något om något exakt antal. "Anekdoter" är i vissa fall inte alls så dumt faktiskt. u använder ett värdeladdat ord, men faktum är att även så kallade "anekdoter" kan ha ett stort värde.
    Anekdoter kan vara superbra och ha ett värde. Men det är ingen pålitlig källa. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:54:49 följande:

Det är frågan. Man kanske skulle kunna tolka det som att man får ha sex efter 15 OM vårdnadshavarna är med på det. (Och dessutom har vårdnadshavaren rätt att bestämma vad som får ske i ens eget hus.) Och oavsett det skulle jag i al fall starkt ge rådet att inte ha sex om jag hade en 15-årig son eller dotter och om diskussionen kom upp.

Jag sa aldrig något om det formellt juridiska. Däremot sa jag att deras beslut att stödja kan ha varit avgörande för att hon behöll, och de fick barnbarnet. Jag högaktar dem för att de ställde upp, och de hade all laglig rätt att ställa upp. Ingen kunde lagligt hindra dem från att hjälpa sin dotter.

Vårdnadshavare har inte rätt att bestämma över en 15 årings kropp. Ja, de kan absolut bestämma att 15-åringen inte får ha sex i deras hem, men inte förbjuda sex helt och hållet. 

Man kan som förälder ha en öppen och ärlig diskussion om sex med sin 15-åring och rekomendera att denne väntar. 

Nej, jag vet att du inte skrev någon om de juridiska. Det gjorde jag. 

Självklart har deras beslut att stödja oavsett (?) påverkar deras barn i högsta grad. 

Jag blev själv gravid som ung och att mina föräldrar beslutade för att stödja mig oavsett mitt beslut gjorde så att jag var tryggare i det jag beslutade för. Men mitt beslut grundade sig också till stor del på att jag upptäckte graviditeten i v 17 (17+2 om jag inte tar helt fel). 

Nej, klart ingen lagligt kan hindra dem att ställa upp för sin dotter. Men juridiskt sätt så var det inget de var tvungna att göra. Men de gjorde av egen fri vilja. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:54:49 följande:

Det är frågan. Man kanske skulle kunna tolka det som att man får ha sex efter 15 OM vårdnadshavarna är med på det. (Och dessutom har vårdnadshavaren rätt att bestämma vad som får ske i ens eget hus.) Och oavsett det skulle jag i al fall starkt ge rådet att inte ha sex om jag hade en 15-årig son eller dotter och om diskussionen kom upp.

Jag sa aldrig något om det formellt juridiska. Däremot sa jag att deras beslut att stödja kan ha varit avgörande för att hon behöll, och de fick barnbarnet. Jag högaktar dem för att de ställde upp, och de hade all laglig rätt att ställa upp. Ingen kunde lagligt hindra dem från att hjälpa sin dotter.

Vårdnadshavare har inte rätt att bestämma över en 15 årings kropp. Ja, de kan absolut bestämma att 15-åringen inte får ha sex i deras hem, men inte förbjuda sex helt och hållet. 

Man kan som förälder ha en öppen och ärlig diskussion om sex med sin 15-åring och rekomendera att denne väntar. 

Nej, jag vet att du inte skrev någon om de juridiska. Det gjorde jag. 

Självklart har deras beslut att stödja oavsett (?) påverkar deras barn i högsta grad. 

Jag blev själv gravid som ung och att mina föräldrar beslutade för att stödja mig oavsett mitt beslut gjorde så att jag var tryggare i det jag beslutade för. Men mitt beslut grundade sig också till stor del på att jag upptäckte graviditeten i v 17 (17+2 om jag inte tar helt fel). 

Nej, klart ingen lagligt kan hindra dem att ställa upp för sin dotter. Men juridiskt sätt så var det inget de var tvungna att göra. Men de gjorde av egen fri vilja.
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 12:20:35 följande:
    Många gånger beskriver de en faktisk verklighet- och det jag har fått berättat om vad som hänt i min ABSOLUT närmaste krets litar jag 100% på. Jag vet att det är sant. Det jag tagit dela v är påltligt.
    Även om det är en verklighet och en sanning så är det inte pålitligt som en källa eftersom man aldrig kan kontrollera sannheten. 
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-13 12:22:21 följande:

Nej jag tror inte att det går att göra abort i 9:de månaden. Jag har hört personer prata om abort i 9:de månaden för att smutskasta personer som inte är emot abort (mest i USA).  Men det är inte abort utan det är antingen att man avbryter graviditeten när barnet absolut inte kan överleva på grund av svåra skador eller missbildningar eller när det är fara för mammans och / eller barnets liv så att man måste avbryta graviditeten (genom att sätta igång förlossningen eller göra kejsarsnitt) och då försöker man rädda barnets också. Det är alltså INTE abort.  

Men nu har jag skrivit samma sak typ 10000 gånger och jag tror att vi egentligen menar samma sak , om du foftfarande missförstår så finns det nog inte så mycket mer jag kan säga om det. Ha en bra dag! 

Ett avbrytande av en graviditet är en abort. Det är exakt samma sak, bara olika ord. Det för se senast i v 21+6 och då med specialtillstånd från Socialstyrelsens som inte är lättast att få.

Att sätts i gång en förlossning i v 23 för att rädda barn och mamma är inte samma sak som att avbryta en graviditet. 

Avbryter man en graviditet dör forstert. Det blir adkeog något barn. Graviditeten slutar existera. Man går vidare utan ett barn. 

En graviditet där förlossningen sätts i gång i förtid, antigen spontant eller kemiskt, är inte en avbruten graviditet. Utan en graviditet som slutar i en förlossning där målet är att båda ska överleva. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?