Inlägg från: Anonym (Jag tycker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tycker)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (SK) skrev 2024-10-31 17:07:50 följande:
    Fast så är det ju att leva i ett demokratiskt samhälle...man kan ju inte välja russinen ur kakan.

Du vill ju väldigt gärna få ta del av åsiktsfriheten som ett demokratiskt samhälle erbjuder. Det har du ju framför väldigt många gånger här i tråden.
    Att acceptera beslut som man själv röstat emot är också en del av demokratin.
    De flesta i Sverige är för abort och anser att det ska finansieras via landstinget. Det är beslutat enligt demokratiska processer. 
    Om du inte vill bidra till detta behöver du dessvärre flytta.

Stopp o belägg. Jag har faktiskt rätt att argumentera för att jag inte som skattebetalare skall ha del i blodsutgjutelse och jag har även rätt att arbeta för en ändring av att skattemedel används till det. Jag sa inte att jag skulle arbeta olagligt för det, men jag har rätt att arbeta för det lagligt-precis som jag jag har rätt att argumentera för att skattepengar inte skall gå till vapen till krigförande land. Jag är pacifist.

Du kan inte driva ut mig ur landet om det är det du önskar. Jag är etnisk svensk och vill vara kvar här. Dessutom har jag all rätt att argumentera för nya beslut som river upp gamla. Fattade beslut är inte alltid eviga, inte ens i den demokrati.

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (SK) skrev 2024-10-31 17:28:00 följande:
    Du får tycka så.
    Du får tänka att alla embryon har ett värde.
    Oavsett hur du kommit fram till det.

Men du får inte bestämma att alla andra ska tänka så, genom att säga att något ÄR på ett visst sätt, som om du har den enda sanningen

Det är inte så. Du tror och tänker att det är då.

För om man inte ser med dina glasögon är det ju inte så.
    För många (inklusive våra lagar) är det att bestämma över den egna kroppen och embryot är i detta är inte någon ännu. 
    För många är detta inte dödandet av en människa såsom du ser det.

Jag tycker att det är intressant att så många ser abort som dödande och fult, medan IVF inte problematiseras alls och ses som normalt och fint fast det i mångt och mycket är samma sak.
    Befruktade embryon som människan gör sig av med.

Har aldrig hört någon skammat någon som mördare för att de genomgått IVF.

Bara en intressant parantes...

Du glömmer att skilja mellan 2 olika saker. Att argumentera för en tanke är inte samma sak som att tvinga någon att dela den/ "bestämma"  vad någon skall tänka.. Man får fortfarande argumentera för den och det tänker  jag fortsätta med.

Tänk om jag skulle ha rätt då. Vad som är eller inte är bestäms ju varken av vad jag eller du tycker, men tänk om jag skulle tycka så att  det sammanfaller med hur det faktiskt är, att både ett embryo och ett foster faktiskt har ett värde - helt oberoende av vad både jag och du tycker.

Personligen skulle jag undvika att hamna i en IVF-situation där embryon förstörs, om jag var i familjebildande ålder. Jag skulle i så fall hellre avstå från barn helt och hållet. På det sättet tänker i alla fall jag konsekvent i detta. Sedan har jag själv inte tidigare tagit upp just IVF i tråden, så jag nämner det bara föra tt du gjorde det.

• Anonym (Jag tycker)
    Agda90 skrev 2024-10-31 18:15:21 följande:
    Och jag vill inte att mina skattepengar ska gå till pensionärernas tandvård eller Åkessons lön men likförbaskat så går mina pengar till det ändå.... 

Du har faktiskt all rätt att arbeta för förslag om att inte ge offentlig finansiering till vare sig det ena eller den andra.

På exakt samma sätt  har jag rätt att argumentera eller arbeta för att skattepengar inte skall gå till blodsutgjutelse. Därför argumenterar jag t.ex emot att leverera  vapen till krigförande land, som nu sker. Jag är emot dödande.

• Anonym (Jag tycker)
    AndreaBD skrev 2024-10-31 19:01:54 följande:
    Ogiltigt argument. Vi bidrar alla med skattepengar till dussintals saker som vi inte gillar personligen. Hur skulle det bli om folk skulle vägra betala skatt ifall det blir krig? Det där kan du glömma! 

Nu missförstod du mig totalt, eller ser inte skillnaden mellan 2 helt olika saker. Jag talade inte för olaglig skatteflykt - utan för att ändra pengaflödet lagligt.

Jag har  svensk lags rätt att argumentera för enändring och att också arbeta för det.

Alltså är det  ett giltigt argument.

• Anonym (Jag tycker)
    AndreaBD skrev 2024-10-31 19:01:54 följande:
    Ogiltigt argument. Vi bidrar alla med skattepengar till dussintals saker som vi inte gillar personligen. Hur skulle det bli om folk skulle vägra betala skatt ifall det blir krig? Det där kan du glömma! 
    Plus att jag står på individens sida snarare än statens. Därför stöder jag t.ex vapenvägrare från både Ryssland och Ukraina. Jag ser det inte så att staten har moralisk rätt att äga en individ och skicka henne/honom i döden.
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Kör) skrev 2024-10-31 23:08:52 följande:
    Gör livet och alla foster en tjänst: boka vasektomi.

Att ni män sprider er sperma till höger och vänster är otroligt oansvarigt när ni VET att det kan bli ett liv som kanske slutar i abort för att du slarvat. Håll borta din smutsiga sperma från kvinnor. Det är det enda sättet att göra att aborter försvinner.
    Hur vet du att "halvsvensk man" är promiskuös och sprider sina spermier runt omkring i världen?
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (SK) skrev 2024-11-01 11:44:11 följande:
    Lugn
    Det är du som säger att du inte vill vara någon del. Det är du som upplever obehag att ens betala skatt och ser dig medskyldig
    Att bo i Sverige idag innebär dock det. Just i detta nu kan du fasktiskt inte göra något åt det.
    Man kan inte välja ut delar av samhället och bara bidra till det man har lust...
    Vill du verkligen inte vara någon del så behöver du flytta.
    Annars få du stå ut tills dess lagar ändras
    Det handlar inte om att jag vill driva ut dig, det är den krassa verkligheten.

Jag har aldrig sagt att du inte får uttrycka eller verka för lagändring.
    Tvärtom skulle jag säga.
    Kör på du
    Du verkar ju ändå uppfatta mig som att jag argumenterar för olaglig skatteflykt när jag i stället vill ändra pengaflödet lagligt. Tycker det är mycket obehagligt bla med vapenleveranser till ett krigförande land.
  • Anonym (Jag tycker)
    AndreaBD skrev 2024-11-01 12:21:47 följande:
    Men, så länge det inte är ändrat, så är situationen så som jag sa. Allt annat är ju framtidsdrömmer. Och ingen halvvägs vettig regering skulle försöka omsätta något sånt. Vilket land som helst skulle gå under om varje individ skulle få bestämma själv om de vill kriga eller inte. Och då tänker jag främst på när man behöver försvara landet. Då har vi inget land kvar. Allt annat är naivt. 

Vet du inte att möjligheten till vapenfri tjänst fanns på den verkliga allmänna värnpliktens tid, och även (tror jag) idag när det är lite halvt om halvt värnplikt( då flertalet inte inkallas).

Jag bestämde mig för att jag inte ville bära vapen, inte ville ha del i blodsutgjutelse, ansökte och fick det godkänt, + besked att jag skulle vara placerad i civilförsvaret, men jag blev aldrig inkallad dit på övning.

Exakt vad var naivt med det jag gjorde?

• Anonym (Jag tycker)
    AndreaBD skrev 2024-11-01 12:22:47 följande:
    Så om Putin försöker ta över Sverige så säger du : Var så god! 

Vilken idé! 
    Snarare stöder jag de 650 000 ryska medborgare som har lämnat Ryssland för att inte mobiliseras mot Ukraina. Jag skulle naturligtvis stöda de ryska medborgare som lämnade landet för att inte mobiliseras mot Sverige också. Och jag stöder också ukrainska vapenvägrare. En stat kan aldrig äga en individ i ett rent etiskt perspektiv.
  • Anonym (Jag tycker)
    AndreaBD skrev 2024-11-01 18:10:50 följande:
    Självklart vet jag det. Det var inte lätt att få det godkänd, mitt ex fick det inte godkänd.  Men okej, då är du väl en riktig pacifist. Några såna finns ju.

Det lät på dig först mer som en politisk inställning, och att du bara ville välja bort allt som inte passar dig. Och det fungerar inte i något samhälle, man måste ju dra åt samma håll i någon omfattning. Men om du inte menade så, så är du nog inte naiv. 

Tack + att dessutom är jag ju medveten om att de som flyr mobilisering i t.ex Ukraina och Ryssland inte "får" välja enligt sina länders lagar. I just det fallet-att vägra göra krigstjänst i faktiskt utbrutet krig - är jag ju snarare för lagbrottet att fly mobilisering än tror att länder i krig är benägna att införa lagar som låter alla välja.

Sedan är det nog betydligt lättare att få vapenfritt i Sverige idag än förr. Idag är det ju ingen "verklig" allmän värnplikt som det var på min tid, även om det är det på papperet.

Att jag är abortkritisk  och inte vill ha någon del i aborter är av exakt samma skäl som jag inte vill ha någon del i militärt dödande. Jag vill itne ha någon del i någon blodsutgjutelse över huvud taget.

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?