Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 22:33:22 följande:
Varför ska jag sterilisera mig?
Jag har inte för avsikt att ha oskyddat samlag med kvinnor på det sättet.
Du pratar om att jag ska få ta konsekvenserna av nått jag inte gjort, av ett ickehandlande. Hur kan man ta konsekvenser för nått man inte gjort?
Kvinnor som är gravida har VALT att ha OSKYDDAT sex. Och även om de haft SKYDDAT sex så vet de att det finns en procentuell risk. Det ingår i samhällskontraktet att känna till såna saker när man är vuxen.
Om då en kvinna väljer att ha oskyddat sex eller sex med en man så måste de vara medvetna om att de kan bli gravida. Ungefär som man är medveten om att man kan råka krascha på resan till Thailand, risken finns. Om man sedan kraschar med planet kan inte anhöriga sedan gå och klaga på resebolaget. Det är inte så det fungerar här i världen.
När kvinnan är gravid så består hon av två individer, sig själv och barnet. Barnet är inte hennes leksak som hon kan göra vad hon vill med utan en individ. Därför får hon fram tills dess att barnet är fött inte göra vad hon vill med sin kropp.
I övrigt får varken hon eller någon annan kvinna göra vad de vill med sin kropp även om de inte är gravida. Exempelvis får de inte såga av sig armen, dör då kommer polisen och ambulansen och sätter stopp för det.
För jag har bestämt det. Och eftersom en kvinnan inte får bestämma över sin kropp ska inte du heller få göra det.
Nej, jag pratat inte om några konsekvenser av något inte har gjort utan helt enkelt att jag har bestämt att du ska sterilisera dig.
En kvinna (och en man) får göra precis vad vi vill med våra kroppar. Vill jag såga av min kroppen så gör jag det och eftersom jag är själv kan ingen hindra det.
En kvinna bestämmer alltid över sin egna kropp, även när denne är gravid. Dels är det faktiskt kvinnans kropp som fostret hyr men inte bestämmer över. Och sedan kan inte fostret säga vad denne vill eftersom den funktionen inte är utvecklad