Inlägg från: Anonym (Jag tycker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tycker)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Ojojoj) skrev 2024-11-14 15:29:38 följande:

Just nu så dör kvinnor tillföljd av vissa delstaters abortlagstiftning.
    Läkare vågar inte (pga risken att hamna i fängelse) kvinnor med missfall eller graviditetsproblem.
    Istället skickas sjuka och blödande kvinnor ut på jakt för att hitta någon läkare som VÅGAR behandla dom.
    Man är rädd att åtgärder för att rädda kvinnor kan misstas som abort om fostret dör.
    Istället får kvinnan betala priset för en galen lagstiftning.
    Väldigt pro-life..verkligen.

Stämmer det med fakta?
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-14 16:19:31 följande:
    Sicket jäkla vansinnesförslag, du är en mycket skrämmande person må jag säga.
    Du tycker att man ska tvingas att föda ett barn man inte vill ha för att det är för dyrt att göra abort... alltså jag saknar ord.

Din konstiga "kristendom" är inte på något vis likt min salig mors, och hon var en trogen frälsningssoldat i många år. Men för den skull sparkade hon inte på den som redan låg.

Undrar vad din Gud tycker om det.

Det var inget  förslag alls. Det skrev jag tydligt i 2:a stycket, Jag bara funderade lite- men gav inget slutgiltigt förslag - så där läste du fel.

Så har jag aldrig skrivit. Däremot sa jag att jag som skattebetalare inte vill ha någon del i en abort som inte görs i nödfall-inte ha någon del i blodsutgjutelse. Det var exakt därför jag också sökte vapenfri placering och det är exakt därför jag är emot svenska skattefinansierade vapenleveranser till krigförande land. Jag vill inte som skattebetalare ha någon del i blodsutgjutelse, i våld i någon som helst form. (Sedan finns det säkert de som vill ställa upp och bidra att döma av många kommentarer jag lsäer och vad jag vet om somliga organisationer m.m.)

Jag har aldrig sagt att man ska sparka på någon, men en som verkligen "ligger" i detta fall är ju fostret. som är den allra svagaste parten.. Det är sannerligen ingen konstig tro som inkluderar att vara emot allt dödande, all blodsutgjutelse. Det är verkligen att värdera liv högt.

Jag tror att Gud älskar den allra svagaste - den som är  allra totalast utlämnad. Jag tänker följa min tro och jag tänker inte föreslå till min fru att göra abort om hon blir gravid och i så fall vill jag ta mitt ansvar som far - vad du än säger..

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-14 17:31:07 följande:
    Och hur ska man bedöma vad som ska anses som en nödsituation? Det är det som är kruxet. 
    Det får man ju titta på om frågan skulle drivas i realiteten. Jag har som sagt inte gett något förslag, bara spånat. Men rent generellt så tycker jag det är bra om båda liven kan räddas. I fall när det är så så känns det fel av mig som skattebetalare att bidra till blodsutgjutelse, Därför är jag ju för en ändring av finansieringen, men jag har inget direkt förslag. Det får man ju titta på om det skulle aktualiseras utanför diskussionsspalten FL.
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (A) skrev 2024-11-15 11:48:29 följande:
    Det stämmer i andra länder där abort är förbjudet. Räcker inte det?

Vad säger din gud om att kvinnor dör till följd av illegala aborter? Eller för att de inte gjort abort överhuvudtaget?
    vad säger din gud om alla de barn som lever på gatan i fattiga länder, som tar droger för att uthärda livet, pga deras mammor inte fått göra abort?

Det svarar inte på frågan. Den jag svarade använde nämligen ordet "delstater", och gjorde därmed ett påstående som gällde vissa delar av ett specifikt land, nämligen landet usa.

Kvinnor dör även vid legala aborter. De som dör både vid legala aborter och illegala aborter skulle inte dö genom abort om aborten inte utfördes. För min del tror jag Gud vill båda livens räddande. Jag tror inte Gud önskar  sig något av livens död, och jag tror på en Gud som har delat den djupaste mänskliga förnedringen och själv dött på korset - och jag tror på en kämpande Gud som själv sett och erfarit det yttersta mörker, Vad gäller sådana aborter som görs när inte båda liven kan räddas är det en annan sak. 

Jag tror att Gud vill att vi ska försöka rädda sådana barn. Gör du själv något för sådana barn förresten? Jag har engagerat mig en del, bla deltagit i arbetet vid "Världens Barn".

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-15 12:25:38 följande:
    Så det är bättre att båda ska räddas till varje pris än att kvinnan ska må bra?
    Det allra bästa är väl att båda räddas och att det kommer till en situation där båda mår bra? Det kan väl vara något värt att sträva efter? Och som sagt - jag har inte rent samvete om jag med mina skattepengar bidrar till blodsutgjutelse i vilken form det än vara må och inte ens protesterar mot det, inte ens höjer min röst utan bara flyter med strömmen.
  • Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-15 13:51:51 följande:

Länk redan given till ett av dessa fallen i Texas, redan glömt?
    Tryck visa endast på mig, så ser du en länk där att ta in detta.

molly50 skrev 2024-11-15 12:19:30 följande:
    Ja,har man inga problem med sin graviditet så är det väl inga problem att hinna i tid.
    Men nu pratar vi väl om att hinna få en abort i tid.

Lite svårt och veta vart du är i diskussionen där, men lagens utformning är mest troligt för hinna rädda mammans liv vid icke livsdugligt foster och att även mamman riskerar att dö.

Mer än 5min, sen betydde inte ditt ord något Solig

Men grattis, måste varit en oerhörd ansträngning att klara av att undvika diskutera med mig i hela 5min och sen bryta ditt egna ord  :lol:

Jag har inte sett den. Från vilket år i så fall? Kan du väldigt kort nämna fallets innehåll?
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-15 15:55:23 följande:
    Jag struntar väl i hur du och din fru gör, jag hoppas bara att hon mår bra. Ditt mående är sekundärt när det kommer till detta.

Det är mycket jag som skattebetalare inte vill finansiera också.
    Betalar iaf inte skatt till Svenska Kyrkan längre sedan jag lämnade, 2004.
    Och när jag läser din gallimatias så är jag väldigt glad för det beslutet.

1) Du läser in saker jag aldrig skrivit. Jag har inte sagt ett enda ord om mitt mående. Däremot är jag emot att bidra till blodsutgjutelse -te att delta i en militär krigsmakt eller bidra till aborter. Det måste vara tillåtet att vara pacifistisk och tala emot  all blodsutgjutelse av alla slag.

2) Ja, och i alla sådana fall har man en rättighet att arbeta och sträva efter en ändring. Även demokratisk fattade beslut kan ändras av nya demokratiska beslut.

3) Faktum är att de flesta biskoparna i SVK nog snarare håller med DIG än med MIG. Men i olika församlingar/ olika delar av SVK har man olika religion och olika tankar samt åsikter i alla möjliga frågor. På bara 2 spårvagnshållplatsers avstånd säger man helt olika saker. Den bredden gör att alla kan hitta sina trosfränder och diakoner och präster de har förtroende för. Jag är konservativ och går på gudstjänster med konservativare innehåll och liberalteologer går till församlingar  med liberalteologiska präster osv. SVK är nog det bredaste samfundet i Sverige och är egentligen bara en typ administrativ enhet - men den är absolut inte enig i alla 1000-tals församlingar i varken vad man i huvudsak tror och vad man anser i frågor.

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-15 15:53:17 följande:
    Vi vet nog redan svaret på den frågan...
    Det bästa är väl om båda liven räddas + att både kommer till en stituation med bra-mående.
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (A) skrev 2024-11-15 15:55:52 följande:
    Konstigt, menar du att svaret du ger skulle basera sig på endast USA, men gäller det andra länder har du ett annat svar?

Ja, ingen operation är riskfri, men det är ju inte det som är poängen här, utan illegala aborter.

Men jag tolkar alltså ditt svar som att du är bekväm med att tusentals kvinnor dör pga illegala aborter och att ditt samvete dövas av att du hjälper till vid "Världens barn". Att prata om att det inte skulle hända om ingen gjorde abort är inget argument eftersom abort har väl gjorts sedan människan blev till, mer eller mindre. 

Måste vara underbart att bortförklara kvinnors död med att din gud vill att dessa barn ska födas till ett liv i elände utan framtidsutsikter. Det verkar inte din gud bry sig om. 

Min kommentar gällde ett påstående som avsåg just usa

även legala har risker både legala o illegala.

Nej-Givetvis inte. Det har jag aldrig skrivit. Hur kan du tolka så?

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (A) skrev 2024-11-15 15:55:52 följande:
    Konstigt, menar du att svaret du ger skulle basera sig på endast USA, men gäller det andra länder har du ett annat svar?

Ja, ingen operation är riskfri, men det är ju inte det som är poängen här, utan illegala aborter.

Men jag tolkar alltså ditt svar som att du är bekväm med att tusentals kvinnor dör pga illegala aborter och att ditt samvete dövas av att du hjälper till vid "Världens barn". Att prata om att det inte skulle hända om ingen gjorde abort är inget argument eftersom abort har väl gjorts sedan människan blev till, mer eller mindre. 

Måste vara underbart att bortförklara kvinnors död med att din gud vill att dessa barn ska födas till ett liv i elände utan framtidsutsikter. Det verkar inte din gud bry sig om. 

Lite noggrannare svar än det korta igår.

På 1:an så är det enda land som har olika lagar i olika delstater som nämnts i tråden usa. Det  var en direkt kommentar till ett påstående gällande just det landet.

Kvinnor dör även i legala aborter. Men vid ingen abort alls, vare sig laglig eller olaglig, dör däremot inte kvinnor i aborter

Du tolkar helt fel. Självklart är jag inte "bekväm" var sig med att kvinnor eller foster dör. Fostret dör alltid i en abort. I en del aborter dör kvinnor - och självfallet är det en tragedi när det sker, och hade aborten i fråga inte skett hade kvinnan inte dött i aborten.. Att jag hjälpte till med arbetet i Världens Barn var faktiskt utifrån bla ett äkta engagemang. Jag har  dessutom inget samvete att döva just vad det gäller aborter. Jag har mig veterligt aldrig varit delorsak till någon abort, vare sig laglig eller olaglig. Att jag är din debattmotståndare utesluter inte att jag kan ha ett äkta engagemang i något. Jag är inte djävulen själv, även om du tror det.

Vaddå bortförklara? När en abort inte sker kan inte en kvinna dödas i aborten, vare sig den är laglig eller olaglig. Dessutom tror jag inte att Gud vill någon kvinnas, eller mans, eller barns eller fosters död. Jag tror inte heller att Gud vill att  någon ska ha dåliga framtidsutsikter + att framtiden är inte förutbestämd på det  sätt som en del tror. Framtiden kan vi ju faktiskt påverka. Bla därför var jag med i arbetet för Världens Barn.

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?