Inlägg från: Anonym (Jag tycker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tycker)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

EpicF skrev 2024-11-13 15:14:09 följande:
    Jag förstod precis vad du menade och missförstod inget. 
    Plus att jag faktiskt inte gav något förslag alls, utan bara tog upp en etisk huvudriktning i frågan. Men jag gav inget skarpt förslag.
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-13 13:51:28 följande:
    Men har du förslag på något alternativ?
    Ett sådant måste i så fall utformas då ,man vet precis alla förutsättningar i ett enskilt fall. Det blir bara fel annars
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-13 13:56:09 följande:
    Ja,foster har ett värde för de som kan och vill ha ett barn.
    Men för de som av olika anledningar inte kan eller vill ha barn så har det kanske inte samma värde.
    Speciellt inte innan det ens har hunnit bli ett foster.

Nej,och jag har heller aldrig påstått att aborter enbart utförs i krisande situationer.

(Först svar på annat inlägg: Jag känner inte till klybans fall i texas)

Sedan tror jag att både ett embryo och ett foster har ett värde från Guds perspektiv, Nu antar jag att du inte är troende , men för mig har det ändå betydelse, och då talar jag från mitt perspektiv utan att skämas för det alls.

Jag menar med värde ett värde som inte är grundat i människors tankar utan utanför oss, mer universellt - ett högre värde än bara enligt någon mänsklig vilja.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-13 19:19:30 följande:
    Ja, och det är helt ok.

Jag frågade bara hur du hade tänkt att det skulle fungera i praktiken. Om du har några tankar om det. 

Jag har inget detaljerat förslag, men om det gällde just det med finansiering så kanske det vore möjligt med en högre avgift än vanlig patientavgift på aborter som inte sker i nödsituationer. Jag minns inte vad patientavgiften är idag. Har för mig jag betalat 250 kr vid läkarbesök någon gång under de senare åren.

Men det är bara en mer generell tanke. Det är inte ett skarpt förslag.

• Anonym (Jag tycker)
    ClumsySmurf skrev 2024-11-13 19:20:08 följande:
    Jag har svårt att förstå pacifister.
    Om mördar-putte skulle anfalla oss funkar det bra att vara totalpacifist om alla andra är inte det. Har svårt att tänka mej att frivilligt lägga sej på rygg och ta den i röven av putte låter som en bra ide, även man är pacifist.

Jag stöder alla vapenvägrare i krig, från alla länder -naturligtvis också ryska medborgare som vägrar slåss för putte. Sedan för egen del kallas jag inte vapenvägrare eftersom jag fick godkänt på min ansökan om vapenfri placering. Nej, inte lägga sig på rygg och låta sig dödas. Vi har tex 2 ukrainare i min församling, De har undkommit puttes horder, inte låtit sig dödas eller  misshandlas.

Men detta är OT egentligen då detta inlägg inte nämner aborterna.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-13 20:48:25 följande:

Det är vad rädda mammans liv innebär och rädda fostret.

Fakta berättar att det finns ingen gräns för abort i USA i många delstater
    , dock används det för rädda mammans liv och när fostret inte är livsdugligt och mamman har stor chans att dö.

Det är en utmaning att rädda fostret liv tidigt, inte omöjligt.
    Så inget argument där för dig.

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:37:17 följande:

1) Ja, man kan göra en sen abort om det krävs för att rädda kvinnans liv, men det som kallas fri abort är inte t.om. vecka 40 , utan t.om. vecka 18. Alltså finns det begränsning även i Sverige. Jag har inte motsagt att man försöker rädda tidigt föddas liv.

2) Jag har aldrig sagt att preventivmedel är 100%-iga.

3) Demokratiska beslut kan upphävas av nya demokratiska beslut i samma beslutande församling (kommun/ landsting/ riksdag)

4) Ryssland har höga aborttal och där är 0 respekt för livet (även på det viset att landest ledning börjat krig), men det betyder inte att Sveriges är låga. Jag gjorde aldrig någon jämförelse med just Ryssland.

5) Du anser dig själv veta bättre än andra - t.ex bättre än jag i denna fråga. Alla åsikter i en omdebatterad fråga är i själva verket att anse sig ha mer insikt än de som säger precis tvärtom i samma fråga, i vilken fråga det nu gäller.

Däremot säger jag inte att jag totalt sett i alla frågor vet bättre än mina debattmotståndare. I själva verket vet du bättre än jag i vissa frågor och jag än du i vissa andra frågor. Det  måste vara tillåtet att ha en etisk övertygelse. Det måste vara tillåtet.

Moralism är när man påstår sig själv vara "god" , inte erkänner sina fel och inte lever som man lär- men jag erkänner tvärtom att jag har massor av fel, men samtidigt skulle jag i en graviditets-situation ta mitt ansvar som far.

6) Det finns förvisso någon amerikansk delstat som i princip inte har någon begränsning alls vad gäller aborter, men mitt uttryck var mer inriktat på den svenska debatten, eftersom vissa i  just den svenska debatten uttrycker sig som om alla begränsningar  vore fel - samtidigt som jag inte tror att dessa debattörer heller egentligen på allvar - om de tänker efter - vill att det inte ska finnas någon som helst laglig gräns (dvs fria bort 9 måander). Så det kan sägas helt oberoedne av den/de delstat(er) i usa som är utan begräsning i princip.

7) Jag vill ändra att skattepengar går till aborter i normalfallet - när det inte är en extremsituation, eftersom jag inte vill ge pengar till blodsutgjutelse, och om det fanns någon som drev frågan skulle jag rösta på henne/ honom.

8) Nej. Människors egna berättelser - också ibland mina närmaste - är verklighet. Och jag har tagit del av relativt mångas personliga vittnesmål som varit verklighet. Dessutom sa jag aldrig något om något exakt antal.

Det är exakt vad rädda mamman betyder och när fostret är icke livsdugligt och hennes liv är i fara.
    Så som USA, så som Sverige.

Dock i Sverige med icke livsdugligt foster, så väljer man att dödföda fostret, i USA väljer man oftare abort.

Bestämma, hahaha, ja de kan ju försöka göra detta Solig
    Och 15-åringen bryr sig inte ett jävla skit.

Skulle du inte sluta diskutera med mig, visar sig att ditt ord är BETYDELSELÖST nu!

Det är inte sådana aborter där man ändå, av medicinska skäl, inte kan rädda båda 2 liven jag specifikt kan vara kritisk mot här - utan det är snarare fall där båda liven kan räddas. Jag tänker mer på huvudmassan av aborter.
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-13 21:23:57 följande:
    Du har alltså inga förslag?
    Om jag vet om alla de exakta specifika omständigheterna i ett fall har jag förstås tankar om det, men om jag skriver en "lista" så kommer den garanterat att missförstås av de flesta här. Det blir lätt väldigt fel.
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-13 21:26:10 följande:
    Nej,du har rätt i att jag inte är troende.
    Så jag hoppas att du har överseende med att jag inte riktigt förstår dina tankegångar.
    Om jag säger att jag tror att något kan ha ett högre värde som är mer absolut och inte förankrat bara i mänskliga tankar och önskningar. Är det något du kan förstå
  • Anonym (Jag tycker)
    fenixz skrev 2024-11-13 21:50:04 följande:

För det första innebär en graviditet och förlossning stora risker. Det verkar inte som att man ens tänkt på det faktumet när man diskuterar detta. Det är knappast så att man lever som vanligt ploppar ut en unge och går tillbaka till det normala. 

För det andra dör tusentals kvinnor och barn idag pga av brist på tillgång till säker abort. Abort är ingen etiskt fråga, det är hälsovård vilket tydligt påvisas nu i USA där kvinnor redan har dött pga fördröjd eller förvägrad vård. Det påvisas även tydligt i resten av världen. Aborter minskar inte för att man lägger restriktioner, det leder bara till att fler kvinnor dör och troligen att fler barn överges eller dödas.

Osäkra aborter är en av de största dödsorsakerna bland kvinnor globalt sett. Se ki.se/forskning/popularvetenskap-och-dialog/popularvetenskapliga-teman/tema-kvinnors-halsa/saker-abort-raddar-kvinnors-liv

Här är två färska exempel efter de nya abortlagarna i USA där sk undantag ska tas för kvinnans liv.  
    www.propublica.org/article/georgia-abortion-ban-amber-thurman-death
    www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/us-news/2024/oct/30/texas-woman-death-abortion-ban-miscarriage

Var tredje dag överges en bebis is USA. I soptunnor mm. Kvinnor tvingas gå igenom graviditeter där barnet inte kommer kunna leva utanför livmodern och tvingas födas för att sedan dö pga missbildningar. Tror du det är trevligt att dö av att inte kunna andas exempelvis?

Här är ett exempel på detta 
    "I mars förra året födde hon dottern.

? Läkarna och vårdpersonalen verkade tycka synd om mig, men de kunde inte göra något. Jag kände mig övergiven av alla, som om ingen hörde mig eller min dotter. Ingen av oss hade behövt lida såhär mycket.
    Förlossningen och timmarna därefter blev ett trauma.
    ? När de lade min dotter i mina armar och jag såg henne kippa efter andan gick mitt hjärta sönder. Jag var mentalt förstörd. Jag var tvungen att hålla uppe en viss sköld mot verkligheten. Men det var fruktansvärt att se min dotter lida, det värsta var nog när hennes ögon började blöda. Mot slutet klarade jag det inte längre, jag bara skakade, så min man fick hålla henne, hon dog i hans armar."

www.gp.se/nyheter/varlden/nar-jag-sag-henne-kippa-efter-andan-gick-mitt-hjarta-sonder.14450690-5569-4dec-a04d-79f1682d1e63

Är det bättre att barn föds till misär och fattigdom? Till svält? Till drogmissbrukande föräldrar? I Indien i fattiga områden händer det att de dödar de flickbebisar genom att knäcka nacken av dem eller ge dem salt.  Jag är rätt så övertygad om att om tillgång till preventivmedel och säkra aborter samt arbete med kvinnors rättigheter fanns så hade det inte behövs hända. I många länder lämnas bebisar in till frivilligorganisationer mm av desperata kvinnor som fött på badrumsgolv. Bebisarna tas omhand på barnhem i bästa fall. Det är inte en plats för något barn, men definitivt inte för en bebis som kräver trygghet och närhet 24/7 för att utvecklas normalt. 

Så för att skapa "liv" (som i början  inte är medvetet om som existens eller kan känna smärta) så menar du att det är värt att barn överges att dö själva pga fattigdom? Att kvinnor dör för att de genomför osäkra aborter i ren desperation?  Att barn föds till ett enormt lidande?  För det är det verkliga resultatet av ditt resonemang. Jag anser att det är ett kortsiktigt och grymt resonemang för såväl kvinnan (eller flickan) som för barnet. Tittar vi på USA igen så har de delstater med strikta abortlagar de sämsta förutsättningarna för att ta hand om barnen. De skiter i vad som händer med dem på ren svenska. 

I övrigt har strikta abortregler andra konsekvenser

När jag var gravid så undvikte jag att åka till USA trots att jag hade velat för att jag visste att om något skulle hända så skulle jag i yttersta läget riskera att bli skadad eller dö.
    Och blir det någon gång ett barn till så kommer jag ha ett nogrannt öga på vilken stat jag är I. För jag har inte lust att sättas i fängelse för ett missfall.

Jag beklagar först av allt väldigt mycket det du var med om. Själv kan man väl säga att jag har en form av 3:e ståndpunkt i abortfrågan. Alla andra diskuterar nämligen så gott som enbart lagstiftning, men jag är mer intresserad av den etiska debatten, alltså helt oberoende av statlig lag, och vad jag vill göra är att vara med och tala för en uppvärdering av vilket värde människor i genomsnitt tillskriver foster:

De aborter jag talar om är främst själva huvudmassan av aborter-alltså absolut inte de aborter som sker i ett medicinskt nödläge där man ändå inte kan rädda båda liven. Jag vill bidra till att uppmuntra sådana värderingar hos både män och kvinnor som kan bidra till att de inte väljer abort - även om aborten i sig är laglig (alltså helt oberoende av lagstiftningen).

Varför nämner jag då också männens värderingar- jo helt enkelt för att i många enskilda fall är det faktiskt mannen som tar första initiativet till en abort

• Anonym (Jag tycker)

Jag ser nu att FENIXZ berättade om en annan person. (Trodde först det var signaturen själv som var med om det-så det blev lite fel i mitt svar till Fenixz på den punkten.) Beklagar denna skrivning, men hoppas det inte stöter signaturen Fenixz.)

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?