• ClumsySmurf

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

molly50 skrev 2024-11-04 14:26:11 följande:
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-04 14:09:49 följande:

Nej. Jag har god läsförståelse och hade höga betyg i svenska. Jag omformulerar första stycket så här. Svara ja eller nej. Skall det vara tillåtet för mig att skriva att svar på ett annat inlägg i en tråd . med ett svar som inte på något sätt innehåller ett personangrepp,(utan uttryckte  orden med all respekt), men som innehåller en annan åsikt än den jag besvarar? JA eller NEJ?

Vi har olika syn på både foster (vecka 9-40) och embryon(vecka 1-8). Jag tror att  ett värde existerar ifrån den vecka som kallas vecka 1 och jag skriver också detta. Jag skulle inte uppmana min fru att göra abort om hon var gravid och det var i vecka 1. Inte heller då.  Jag skulle vilja ta ansvaret som far då. Jag skulle inte göra som de, i mina ögon allt för många, män som uppmanar till abort och "gnäller" om att "tvingas bli pappa", när de ändå själva har valt det penetrativa sexet som ledde till det.

Det här skulle jag vilja ge dig en eloge för.
    Jag tycker det är bra att du vill ta ditt ansvar om du skulle göra en kvinna gravid.
    Men jag tycker samtidigt inte att man ska tvinga en kvinna att gå igenom en hel graviditet med allt vad det kan innebära med påfrestningar på kroppen osv,om hon inte vill.
    Det tycker jag är en självklarhet.

Jag skulle vilja ge en eloge till den kvinna som utöver det vanliga "genomgå
    graviditet" också är ärlig om att hon gärna vill slippa föräldra ansvaret.
    molly50 skrev 2024-11-04 18:46:53 följande:
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-04 15:59:49 följande:

Tack för elogen, och tack för din egen goda ton. Även kvinnan har dock gjort ett val, nämligen exakt samma val som mannen, i att försätta sig i en situation som kan ge graviditet.

"Tvinga och tvinga"- Den diskussion jag för är snarare en etisk än en juridisk (och juridisk är ju den om tvång) diskussion. Jag talar för att från både mannens och kvinnans sida avstå från abort även om inte statens lag tvingar till det - alltså helt oberoende av lagstiftningen.

Jag tror att såväl embryot (vecka 1.8) som fostret (vecka 9-40) har ett värde och jag stöder att följa en väg som i etisk mening bejakar ett så´nt värde. Jag stöder då tanken på ett sådant

Varsågod!

Ja,absolut. Båda väljer ju att ha sex.
    Men allt för ofta så hör man framförallt män klaga på att kondomer är så osköna så de vill inte använda det.
    Sen blir de förvånade när de har gjort kvinnan gravid och börjar genast kräva att hon ska göra abort.

Ja,du tänker på fostret/embryot. Men tänker du på kvinnan och vad hon får gå igenom?
    Dels genom att genomgå en graviditet med allt vad det innebär och dels genom att tvingas till att genomföra ett ingrepp på sin kropp mot sin vilja.
    Ett ingrepp som kan orsaka sterilitet,även om risken är liten.
    Tycker du att det är lika rätt att uppmuntra män att göra en vasektomi så att de inte kan göra kvinnan gravid?
    Eller är det skillnad på män och kvinnor när det gäller ingrepp?
    Är den gravida kvinnan som också medvetet haft oskyddat sex också förvånad?
  • ClumsySmurf
    molly50 skrev 2024-11-10 15:01:05 följande:
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-10 14:35:13 följande:

Vilka menar du med "dessa kvinnor"? Om jag säger att jag ser abort i normalfallet som fel i en etisk mening pekar jag inte ut just våldtagna eller incestfall. Dessa fall är inte normalfallet av aborter.

Jag böjer mig inte vad gäller huvudmassan av aborter. Jag har min etiska övertygelse, Jag står också för att jag är troende-och som det aktiv i bland annat Svenska Kyrkan och i andra samfund- och är för att följa Guds lag på detta område, som jag tror är att inte göra normalfallets abort, även om statens lag inte kräver av mig att följa Guds lag. Jag är för att  följa vad jag tror är Guds lag som ett eget hjärtats val.

Och jag tycker att om man kallar sig kristen (vilket jag i o f s inte antar att de flesta svenskar gör , men vissa gör det) så är det konsekvent att inte göra normalfallets abort.

Men jag hade varit abortkritisk även om jag varit ateist eller agnostiker. I den anglosaxiska världen kallas det "Secular Pro Life". Och det är också något som kommit allt mer under senare årtionden.

Det jag syftade på var att du skrev att du brukar säga till alla kvinnor att inte göra abort.
    Har jag missförstått det så ber jag om ursäkt.

För mig så handlar det inte enbart om hur kvinnan har blivit gravid utan om att kvinnan ska ha rätt rätt bestämma över sin egen kropp.
    Annars skulle man ju kunna ta sig rätten att bestämma att alla män ska tvångssteriliseras också,om man ska bestämma över andras kroppar.
    Tidigt i graviditeten men något senare finns det ju även i sverige en gräns där man tycker det är inte bara din kropp det handlar om .
    Abortmotståndare är mer som det är inte bara dit liv det handlar om .

Handlar det enbart om rätten att bestämma över sin egen kropp ellet handlar det också om rätten att slippa bli förälder?

• ClumsySmurf
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 14:02:23 följande:

Därför att även de som talar "mot förbud" själva ofta är för någon form av "förbud"- någon typ av begränsning - dvs att det är inte så enkelt som en del framställer det - att det bara finns 2 möjliga lagstiftningar-antingen totalförbud eller helt tillåtet i alla situationer. Jag vill alltså få fram nyanserna i ämnet.

Det finns i själva verket hur många teoretiskt möjliga mellanting som helst rent juridiskt. Sverige har t.ex 18 veckor fri abort, medans andra länder med fri abort har t.ex.,10,12 eller 13 veckor. Inget är alltså helt och hållet självklart.

Men den debatt jag är mer intresserad av är över huvud taget inte själva den juridiska debatten (alltså den som rör lagstiftningen), utan jag talar i stället för sådana värderingar att de bidrar till att män och kvinnor avstår från aborter även om de är formellt lagliga - alltså totalt oberoende av lagstiftningen i sig.

Att jag nämner männen också är som sagt helt enkelt för att det i en hel del fall faktiskt är mannen, inte kvinnan, som tar själva grundinitiativet till aborten.

Vet inte hur vanligt det är i sverige att man inte är för någon form av begränsning så den tas ofta för givet, förutom när man diskuterar var man tycker gränsen ska gå. Så det blir ju något onyanserat när man pratar om rätten till sin kropp men utelämnar att man tycker den ska vara begränsad, och det blir väl något mer onyanserat när man enbart pratar om rätten till sin kropp om man är för abort av fler anledningar.

I USA där verkar det vara vanligare att folk är för obegränsad, jag tror kamala harris är en av dem, det finns någon delstat som har det, men när aborträtten i USA diskuteras t.e.x på FL kan man ta för givet att vissa inte vill prata om det.

"Att jag nämner männen också är som sagt helt enkelt för att det i en hel del fall faktiskt är mannen, inte kvinnan, som tar själva grundinitiativet till aborten."

Källa?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 15:00:06 följande:

Just här talade  jag om finansieringen, inte aborten i sig.. Och skulle någon driva ett aktivt förslag om ändring av finansieringen så får man ju titta på detaljerna då. Det finns ingen som gör det över huvud taget idag i det här landet. Jag hade överhuvud taget inget förslag (så du missuppfattade helt mitt inlägg). Det enda jag skrev var att jag, sett till de stora linjerna och rent principiellt, inte som skattebetalare vill bidra till blodsutgjutelse. jag tänkte främst på huvudmasssan av aborterna som inte sker varken i ett medicinskt akutfall eller vid väldtäkt( < 1% av fallen enligt en siffra jag sett). Det är främst de vanliga aborterna jag inte vill bidra som skattebetalare till.

På samma sätt är jag tex emot att ge skattefinansierade vapen till krigförande land, tex Ukraina (även om jag absolut inte stöder mördar-putte och självfallet skulle vara emot vapenleveranser till Ryssland också). Jag vill inte som skattebetalare ha någon del i blodsutgjutelse. Jag är totalpacifist.

Det är en möjlighet, och jag har snuddat  vid tanken, men inte bestämt mig för det.

Jag har svårt att förstå pacifister.
    Om mördar-putte skulle anfalla oss funkar det bra att vara totalpacifist om alla andra är inte det. Har svårt att tänka mej att frivilligt lägga sej på rygg och ta den i röven av putte låter som en bra ide, även man är pacifist.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?