• Anonym (Sj)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag tycker det är sorgligt med abort på ett sätt och jag själv skulle inte genomgå det om det inte är för att fostret inte är livsdugligt eller risk för min egen hälsa. Men respekterar att andra tycker olika och jag tycker det är upp till var och en att bestämma själv. Dock tycker jag abortgränsen ska sänkas.

Om abort skulle förbjudas har du tänkt alla risker, kostnader för samhället och hur många oönskade barn som skulle lida. Ibland låter något som att det kommer bli bra, men ett beslut kan få stora konsekvenser. Vart ska vi göra av alla "oönskade barn" om det blir för många? Ska vi öppna barnhem? Blir det bra? Då kommer fler adoptera och vad händer då med alla barn som är behov av familjehem när fler adopterar istället? Vem ska kosta på vården för de barn som kommer lida psykiskt som föds in i dåliga familjer som inte vill ha dom? 

Däremot tycker jag vi ska lära ut hur viktigt det är att skydda sig om man ska ha samlag och att det är bådas ansvar. Jag kommer prata mycket med mina barn hur viktigt det är att använda skydd om man inte vill eller kan ta hand om ett barn. Kommer även prata med mina söner om hur viktigt det är att dom använder kondom, även om tjejen har annat preventivmedel. Eftersom inget är 100% och sen kan det finnas en risk att tjejer ljuger om att de tar p-piller för att slippa kondomen eller för att lura till sig en graviditet. Tycker det är otroligt viktigt att man lär ut att man aldrig ska ha sex med någon som man inte kan se som en förälder till sitt framtida barn. Eftersom man kan bli gravid fastän man har skydd. 

Informera om hur abort går till osv....

Jag fick väldigt lite info av mina föräldrar och skolan. Så det kan bli bättre. Nu har jag aldrig behövt göra abort ändå.

• Anonym (Sj)
    Tow2Mater skrev 2024-10-26 14:45:54 följande:
    Ja, alltid anta att kvinnor ljuger, Ett bra råd.
    Talar av egen erfarenhet. Jag är en av de kvinnor som vart så falsk och oärlig att jag ljög om det för att jag ville ha barn. Tack och lov blev jag inte gravid. Dessutom har jag läst i flera trådar att andra gjort det och vart med om det. Bara för att man använder kondom betyder det inte att man inte litar på kvinnan heller. Man kan vilja ha kondom för att skydda lite extra och för att ta ansvar. Naivt att tro att alla pratar sanning. Ett barn är något man behöver ta hand om i många år så min åsikt är att om en kille inte är redo för barn så ska han använda kondom. 
  • Anonym (Sj)
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-26 18:43:17 följande:
    Klokt resonerat. Du verkar vettig vilket nog kommer gynna dina barn
    Tack, jag gör mitt bästa. ❤️
  • Anonym (Sj)
    EpicF skrev 2024-10-26 22:43:58 följande:
    Eller så använder män kondom för att skydda sig mot sjukdomar. 
    Ja det gör man ju också. Jag har använt kondom med nya partners fast jag ätit p-piller. Just för att undvika könssjukdomar. Sen har en man vilja ha kondom första gångerna också. Vilket jag tycker är väldigt ansvarsfullt. Men om en man absolut inte vill ha barn är min åsikt att han använder kondom oavsett om flickvännen har preventivmedel eller ej. Oavsett hur länge man vart tillsammans. Ansvarslöst av en man som inte kan tänka sig att ha barn att ha samlag utan kondom. 
  • Anonym (Sj)

En tanke bara. Ett foster är ett foster det är ju inte en utvecklad människa. Det är ju bara en cellklump i början. Så ni män som är emot abort, ni runkar inte heller då? Det är ju spermier som skulle kunna resultera i att ett barn blir till. Borde inte spermierna ha något att säga till om? Om ni tycker att en cellklump i en kvinnas mage har rätt till en åsikt? 

Om du halvsvensk man onanerar och kommer så är du patetisk :) 

• Anonym (Sj)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-29 14:33:18 följande:
    Skillnaden är att ett ägg eller en spermie bara innehåller halva genomet med 23 kromosomer, inte 46. Individens första cell har inte blivit till och inte börjat dela sig. Preventivmedel som hindrar att ägg och spermie möts är alltså en HELT ANNAN SAK än abort, när det  redan finns antingen ett foster-efter vecka 8-eller ett embryo-de första veckorna
    Likheten är att ett foster, ägg och spermier inte är utvecklade människor och inte livsdugliga inom en viss vecka. 

Tycker det är dubbelmoral att vara så starkt emot abort men inte vara emot att en man får utlösning. En man som uttalar sig så starkt om aborträtten borde och sluta onanera och låta kroppen sköta rensningen av spermier istället. Spermier än ju något som kan skapa liv. 
  • Anonym (Sj)
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-10-29 17:17:29 följande:
    Spermier och ägg  kan inte utvecklas av sig själva.
    Det är naturligt när ägg och spermier inte utvecklas till något barn.
    Alla aborter sker inte för att fostret är skadat och kommer ändå att dö
    Absolut det behövs både ett ägg och en spermie för att det ska bli en graviditet. Men ett foster är inte en utvecklad människa. Lätt att tala om för kvinnor hur vi ska göra? Sluta få orgasmer istället. Eller är det svårt att låta bli att onanera och slösa på sperma,? Förstår att det är lättare att klaga på andra istället. 

Näe men man gör en abort innan fostret blir en livsdugligt bebis. 
  • Anonym (Sj)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:52:47 följande:
    Med all respekt för att en våldtäkt är ett trauma och hur fel våldtäkter är, men det där är ett värdelöst argument. 

Ungefär som att hon skulle glömma sin våldtäkt om hon gjorde abort. Hon glömmer ingenting ändå. Det kommer vara kvar ändå fram tills att hon för. 

Det har faktiskt visat sig att kvinnor som behållet barnet efter en våldtäkt inte alls mått sämre än de som gjorde abort. Tvärt om så älskar de barnet lika mycket som vilken förälder som helst gör. De går inte runt och tänker på sin våldtäkt när de ser barnet, de ser bara det barn de älskar. Precis som alla andra föräldrar. De flesta är otroligt tacksamma att de INTE gjorde abort. 

Så det fallerar. 
    Jasså vad bra att du som man kan uttrycka dig om det. Jag har haft anknytning problem till ett barn. Jag var gravid och mitt ex sa dumma saker till mig och jag fick nog och gjorde slut. Han blev våldsam och jag fick fly. Bör det barnet sedan föddes kände jag ånger, jag fick anknytningsproblem. Något som är fruktansvärt jobbigt för barnet är oskyldig och förtjänar exakt samma kärlek. Men sen vågar inte folk säga att de ångrar sitt barn eller att de har problem med anknytningen. Så såklart att du inte vet annat 
  • Anonym (Sj)
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-10-30 13:31:26 följande:
    Det räknas inte som mord när kvinnor får mens. 

Om det är ett massmord när män får utlösning så är det också mord när kvinnor vägrar bli befruktade med okända mäns spermier. 

Det går i teorin att förhindra naturligt att ett foster exempelvis utvecklas till vecka 12. 
    Kvinnor födds inte gravida medan män och kvinnor födds med spermier och ägg respektive. 
    Eller så kan vi bara inse att du talar negativt om abort för att du är man och aldrig kommer behöva ta ställning till det. Men varför är det så svårt att sluta onanera om du är emot att döda cellklumpar som kan leda till att en människa blir till? 

Jag själv har aldrig gjort abort och jag tror inte jag skulle klara av det. Men jag tycker det är bra att möjligheten finns för de som inte kan eller vill ta hand om ett barn. Tänk alla problem vi skulle få i samhället med att få så många oönskade bebisar. Jag respekterar och ser upp till de kvinnor som så starkt vet att de inte är redo eller kan ta hand om ett barn och tar ett moget beslut. Det är ett svårt val för många. 
  • Anonym (Sj)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 21:18:33 följande:
    Sen förstår jag ärligt talat inte varför du är så driven i en fråga när du inte ens haft en pojkvän eller en fysisk närhet med en man. Varför känner du dig hotad? 
    Om vi vänder på frågan. Varför bryr du dig så mycket om något som inte ens gäller din egen kropp? 
  • Anonym (Sj)

Tänker på en sak här. Som man som är så starkt emot abort ska nog vara försiktig med att göra en kvinna gravid. Hoppas du skyddar dig noga och inte skaffar barn. Finns alltid en risk/chans att en kvinna gör abort om hon blir gravid av flera olika anledningar. Hon kanske ångrar sig och inte vill ha barn hon kanske mår så dåligt av graviditeten. Tänker eftersom du ser abort som mord så vill du nog inte känna dig delaktig i mord? 

• Anonym (Sj)
    EpicF skrev 2024-11-03 22:16:17 följande:
    Personligen så tycker jag v 22  (21+6)är alldeles för sent för abort. Tack och lov så är det väldigt sällan de görs och då ofta pga fostret inte är livadugligt. 
    Och det beviljas enbart med särskilda skäl, inte för att man inte önskar barnet. 

Jag tycker även v 17+6 är i senaste laget för abort. Personligen anser jag att abortgränsen borde sänkas till v 15 för friliggande abort och runt v 20 för abort med särskilda skäl. 

Nej, det är inte tillåtet att döda en människa. Ja, folk gör det men det finna alltid de som gör olagliga saker. 

Nej, man behöver inte vara emot onani bara för att man tycker gränsen för abort gör vid en viss vecka. Abort p h onani är två helt skilda saker. Och kan inte heller jämföras. 
    Håller helt med dig om att abortgränsen borde sänkas. Sen borde även alla regioner erbjuda ultraljud vid vecka 12. Vecka 20 känns sent för de kanske ser fel som de kunnat upptäcka vecka 12 också. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?