Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
Jag tycker det är sorgligt med abort på ett sätt och jag själv skulle inte genomgå det om det inte är för att fostret inte är livsdugligt eller risk för min egen hälsa. Men respekterar att andra tycker olika och jag tycker det är upp till var och en att bestämma själv. Dock tycker jag abortgränsen ska sänkas.
Om abort skulle förbjudas har du tänkt alla risker, kostnader för samhället och hur många oönskade barn som skulle lida. Ibland låter något som att det kommer bli bra, men ett beslut kan få stora konsekvenser. Vart ska vi göra av alla "oönskade barn" om det blir för många? Ska vi öppna barnhem? Blir det bra? Då kommer fler adoptera och vad händer då med alla barn som är behov av familjehem när fler adopterar istället? Vem ska kosta på vården för de barn som kommer lida psykiskt som föds in i dåliga familjer som inte vill ha dom?
Däremot tycker jag vi ska lära ut hur viktigt det är att skydda sig om man ska ha samlag och att det är bådas ansvar. Jag kommer prata mycket med mina barn hur viktigt det är att använda skydd om man inte vill eller kan ta hand om ett barn. Kommer även prata med mina söner om hur viktigt det är att dom använder kondom, även om tjejen har annat preventivmedel. Eftersom inget är 100% och sen kan det finnas en risk att tjejer ljuger om att de tar p-piller för att slippa kondomen eller för att lura till sig en graviditet. Tycker det är otroligt viktigt att man lär ut att man aldrig ska ha sex med någon som man inte kan se som en förälder till sitt framtida barn. Eftersom man kan bli gravid fastän man har skydd.
Informera om hur abort går till osv....
Jag fick väldigt lite info av mina föräldrar och skolan. Så det kan bli bättre. Nu har jag aldrig behövt göra abort ändå.