Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 22:46:54 följande:

Ett tillägg till mitt senaste inlägg TS: Modigt av dig att skriva ett inlägg om detta på detta forum. I Sverige (speciellt på de här sidorna på nätet) är detta otroligt kontroversiellt men vill ge dig hopp om att det är fler som tänker som vi. Till exempel min bästa vän. Tänk att vi båda är födda här i Sverige till svenska föräldrar och på olika håll kunde komma fram till detta. Vad kan det bero på? Bara en tanke till er alla där ute. PS min dotter ligger bredvid mig i sängen, skrattade i sömnen precis. Kanske ett tecken 🤗

Din dotter är älskad. Det är bra.

Men försök separera dina egna val från andras. Det som var rätt för dig behöver inte vara rätt för någon annan.

De flesta kvinnor som gör abort, ångrar sig inte. För dig hade det varit fel beslut. Men för EpicF var det rätt beslut.
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 23:11:25 följande:
    Varför ställer du den frågan till mig men inte omvänt till henne? Finns det bara ett perspektiv som är rätt? Underförstått härinne, och underförstått genom din fråga, är att de flesta här inne och du tycker att hon gjorde rätt och jag fel. Skulle gärna bemötas med respekt eller öppet förhållningssätt liksom du bemöter hon andra, i stället för att ifrågasättas 🙄 Tack och lov är det tvärtom i verkligheten

PS. Vill inte uttala mig om andras känsliga situationer utan att veta omständigheter. Det jag kan säga är om min egen situation att jag har väldigt jobbigt ibland pga vad d gjorde med mig , men att jag är väldigt lycklig över mitt barn. Något jag tror att man inte kan vara över en abort.
    Nu läste du för fort eller så är du för trött.

Jag, och de flesta andra här inne, skriver inte att EpicF gjorde rätt och du fel. Inte ens underförstått.

Vi skriver att det inte finns några rätt och fel i ert fall. Förstår du skillnaden?

För dig var det rätt att behålla. För EpicF var det rätt att avbryta. Båda kan vara rätt samtidigt, för olika individer.

Jag skrev som jag gjorde till dig eftersom du verkar hålla med TS om att abort inte borde tillåtas. Att bara för att du inte gjorde abort, borde ingen annan få göra det heller. Men jag kanske missförstod dig.
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 23:11:25 följande:
    Varför ställer du den frågan till mig men inte omvänt till henne? Finns det bara ett perspektiv som är rätt? Underförstått härinne, och underförstått genom din fråga, är att de flesta här inne och du tycker att hon gjorde rätt och jag fel. Skulle gärna bemötas med respekt eller öppet förhållningssätt liksom du bemöter hon andra, i stället för att ifrågasättas 🙄 Tack och lov är det tvärtom i verkligheten

PS. Vill inte uttala mig om andras känsliga situationer utan att veta omständigheter. Det jag kan säga är om min egen situation att jag har väldigt jobbigt ibland pga vad d gjorde med mig , men att jag är väldigt lycklig över mitt barn. Något jag tror att man inte kan vara över en abort.
    Såg nu att du svarade fornminne, men vi skrev i stort sett samma sak.

Moralisera inte över andras val, om du inte vill att andra ska moralisera över dina.

Vi kan utgå från att födda barn vill leva. De kan inte föra sin egen talan (när de är små), men har egna rättigheter till skillnad från ofödda barn.

När det gäller ofödda barn vet vi inte, men det spelar ingen roll. Det är först när barnet kan överleva utanför kvinnans livmoder som det betraktas som barn, inte foster. Enligt svensk lagstiftning alltså, och länder med liknande lagstiftning.

Innan dess är det kvinnan som avgör om hon vill avbryta graviditeten eller ej, eftersom det är i hennes kropp det sker.

Abortmotståndare tycker att det blivande barnets rättigheter väger tyngre än kvinnans rätt till sin egen kropp. Abortförespråkare tycker tvärtom. Det går nog aldrig att enas.

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 01:34:32 följande:
    Judendomen, kristendomen och islam är ungefär samma sak med vissa skillnader. Men i stort samma sak. Allah betyd bara gud och står för allsmäktige gud. Inte nått annat. Det finns bara en gud och guds lag ska styra här. 

Det finns många lagar som är gemensamma för alla abrahamitiska religionerna

Demokrati, jämställdhet och möjlighet till abort, har starkt stöd i Sverige och liknande länder. Även bland många muslimer och kristna.

Om du och dina likar ska lyckas med alla de förändringar ni vill göra, måste ni ta makten med våld. De resurserna tvivlar jag på att ni har.

Alternativt hoppas att någon främmande makt invaderar Sverige och tar över. Lycka till när Sverige är med i Nato.

Inte ens tredje världskriget, eller att det svenska samhället kollapsar, skulle leda till det du önskar. Då blir det kaos och anarki i stället. 

Jag kan lova dig att det är bättre att du flyttar till ett land som bättre passar dina värderingar, än att försöka omvandla Sverige till en diktatur eller teokrati.

Alla samhällen förändras. Men det du vill kommer inte att ske och skulle det mot förmodan ske, kommer det inte att hända under överskådlig framtid. Vill du uppleva det under din livstid eller innan du blir gammal, bör du flytta någon annanstans.

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 12:08:08 följande:
    Inte länge till du. Er tid är räknad. Det kommer sakta men säkert förändras. 

Vi ska inte ha någon rättighet att avliva foster och blivande människor, det är sjukt. I Texas vill de nu börja införa dödsstraff för aborter. 

Så där skriver du hela tiden. Inte länge till osv.

Tomma hot.

Aborträtten har starkt stöd i Sverige och liknande länder.

Dessutom yrar du om guds skapelse. Om man inte tror på gud då? Om man inte tror att gud skapade världen, eller inte tycker att Bibelns regler ska gälla? Varför skulle man då följa det? 

De som tror det får gärna följa det, men det ska inte tvingas på andra.

Varför vill du tvinga på andra din tro? Så gör bara barbarer. 

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-26 10:39:25 följande:
    Då kanske man inte ska ha oskyddade samlag med män? 
    Är det en mänsklig rättighet att ha oskyddat samlag eller oskyddad samlag med män? 

Man kan ha självsex eller sex med man utan samlag/penetration. 

Allt här i livet medför risker och konsekvenser. 
    Man kan ha olika uppfattningar i abortfrågan, men ditt argument är att gud säger ditten och gud säger datten.

Det är inget argument. Alla tror inte på din gud. Eller på Bibeln.

Vetenskapligt är vi ett resultat av evolutionen. Om det fanns någon gud eller högre makt inblandad kan ingen veta, men är upp till var och en att tro.

Bibeln är en påhittad bok som kan innehålla spår av sanning (t ex Jesus existens och en del av hans gärningar), men som man själv väljer om man vill följa eller inte. Koranen likaså.

Det finns många andra religioner i världen. Det finns också många olika uppfattningar om liv och död, livets början, rätten till liv osv. Din uppfattning är bara en bland andra.

När det gäller abort anser de flesta att det ska finnas begränsningar. Få anser att man ska få göra abort i nionde månaden. Många drar gränsen när barnet är livsdugligt utanför kvinnans livmoder. Då är det inte längre beroende av någon annans kropp för att överleva.

Andra drar gränsen tidigare och vissa vill inte tillåta abort alls, men ?rätten till liv? är nästan alltid villkorad på något sätt. 
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-26 12:53:34 följande:

Jag är själv troende men jag håller med. Man har inte rätt att tvinga andra att leva efter ens egen tro. TS och den andra i tråden kan ju välja att leva efter det själva då men andra som inte tror samma sak ska inte behöva det.

Och apropå det.. jag är ganska säker på att det står i Bibeln att avbrutet samlag är fel, är TS emot det också då? Vad ska det vara för straff för män som drar ut den? 

Abort står däremot inte uttryckligen i Bibeln att det är fel. 

Jag misstänker att det står mycket i Bibeln som TS inte följer, eller ens har koll på. Eftersom han påstår att Sverige snart kommer förändras, förbjuda abort, göra samhället mindre jämställt osv, trots att inget tyder på det. 

Abort är inte uttryckligen förbjudet i varken kristendomen eller islam. Däremot finns restriktioner mot det. Och de som vill följa detta ska naturligtvis göra det. Ingen ska självklart tvingas till abort.

Tycker man att abort är fel för alla, för att man värnar om barnets rätt att existera, får man argumentera för det också. Men att blanda in religiösa argument blir knasigt i ett sekulärt samhälle där det finns mängder med olika trosuppfattningar och där de flesta inte följer Bibeln eller Koranen. 

Anonym (Halvsvensk kvinna) skrev 2024-10-26 13:39:41 följande:
    Ni tror på vetenskap och försöker göra det till sanning. Så gör bara barbarer.
    Vetenskap ÄR sanning, i betydelsen att det kan bevisas. Det är därför modern kunskap vilar på vetenskaplig grund och inte på religion.

Tro är tro.

Två olika saker. Du jämför äpplen och päron.

Sluta larva dig under olika nick. Skaffa ett liv i stället. 
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-30 22:40:27 följande:

Det finns ju dagen efter piller om kondomen gått sönder!

Vilket självklart är att föredra framför abort. Men jag är inte emot abort för det.

Hårdnackade pro-lifare är väl dock emot även dagen efter-piller?
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?