Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-26 12:31:26 följande:
Du talar om att tvingas- men jag har inte skrivit något om det.
Däremot skulle jag personligen definitivt välja att gå in för att ta mitt faderskap om en oplanerad graviditet skulle ske - även om jag hade skyddat mig, men detta inte fungerat. Jag tror att ett foster och även ett embryo, veckorna före det blir ett foster, har ett värde, och då menar jag ett värde i en högre och universell mening.
Det hade inte varit förenligt med mitt personliga samvete och den andliga väg som jag önskar att vandra på i livet att uppmana min fru att göra abort - som en del män gör. Ganska många aborter är det faktiskt mannen som tar initiativet till. Gång på gång har jag sett dessa berättelser från kvinnor.
Nej-absolut ingen dubbelmoral- Helt konsekvent däremot.. En cancercell kan nämligen aldrig utvecklas till ett foster. Det är ju en helt annan typ av cell. Hur mycket en cancercell än delar sig kan den ALDRIG utvecklas till ett foster. Det blir ju en tumör , inte ett foster. Det är en helt annorlunda mekanism.
Ja-jag tror att ett foster har ett värde i Guds ögon - att det faktiskt inte är värdelöst..
För min egen del försöker jag vara konsekvent i etiska ställningstaganden. Konsekvent mot allt dödande/ all blodsutgjutelse. Därför är jag emot att bära vapen/ tjänstgöra i krig som stridande soldat/ emot dödsstraff/ kritisk till aborter osv. Jag går också på ett område ett steg längre än många av mina kristna trosfränder då jag också är emot dödande av djur.
hur har ett foster som inte är livsdugligt ha ett värde? om det inte är livsdugligt; inte kan överleva på egen hand så har det inget värde. det är bara celler.
om du värnar om dessa celler som INTE KAN ÖVERLEVA på egen hand. Borde du värna om ALLA celler. om du är konsekvent. hycklare särskiljer inte på celler.
och du tror att gud finns och påverkar vår vardag? Är det guds vilja att barn får cancer? Är det guds vilja att pedofiler finns? eller var finns gud då? Om han är så mån om mänskligheten? är det guds krafter som orsakar naturkatastrofer? du är emot dödsstraff, hur går det ihop med citatet öga för öga tand för tand?
visa gärna forskning på var antalet aborter minskat till följd av att det istället blir fler ÖNSKADE graviditeter? Och inte där kvinnor tvingas genomföra en graviditet för att kvinnan fråntagits rätten till sin egen kropp.
du svarar fortfarande inte på frågan vem som hade blivit lyckligare av att jag hade fullföljt min oönskade och oplanerade graviditet? om du ska tas det minsta seriöst kan du besvara den enkla frågan.
hade jag blivit lyckligare?
hade det oönskad barnet blivit lyckligt av vetskapen att inte vara önskad och efterlängtad?
hade världen blivit bättre med ännu ett barn?
vem eller vilka hade blivit lyckligare?