Inlägg från: Anonym (Vem?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vem?)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Vem blir lyckligare av att oönskade barn föds? Förtjänar inte ett barn att vara önskat av åtminstone en förälder? Eller är det sekundärt? att det är viktigare att existera och vara oönskad?

har barnet rätt till liv? Eller till ett bra liv? Till ett liv med en mamma som vill ha det, en mamma som mår bra, är frisk, inte missbrukar, som har en fast boplats, som har möjlighet att ge mat på bordet, och inte minst ge kärlek? 

vad är alternativet? vem och vilka blir lyckligare av att oönskade och oplanerade barn föds? Jag har själv gjort abort på grund av att mina ppiller inte fungerade, jag försökte skydda mig. Men ppiller är/var inte 100% skydd. jag hade ppiller för att jag varken ville eller kunde skaffa barn där och då. för vems skull hade jag behållt det oönskade barnet som jag försökte undvika att få?

• Anonym (Vem?)
    EpicF skrev 2024-10-24 21:35:15 följande:
    Väntar i spänning på länk till studien. 

Jag berättade om ett sant fall där det inte gick som i studien. Det finns kvinnor som kan älska ett barn som blivit till genom en våldtäkt och inte ångrar att de inte tog abort. Ocet finns kvinnor som inte göra det och som ångrar att de inte tog abort. 

Och ja, självklart finns det kvinnor som inte älskar sina barn trots att graviditeten inte var genom våldtäkt. 

Nej, jag har aldrig påstått att exempel från verkligenjeten hör till majoriteten. Jag gav ett exempel från verkligheten som motsa studien du refererar till. En studie är går inte heller att applicera på majoriteten. 

En kvinnas rätt till självbestämmande, rätt till att bestämma över sin kropp och rätt till sina åsiker vägar alltid tyngre än vad ett fosters/blivande individ har för åsikter. Dessa kan förövrigt inte förmedla sina åsikter, om de nu skulle ha åsikter. 

Och nej, kvinnor som vill göra abort har inte tillfälligt den åsikten. 

Var är källan på att 9 av 10 fall är glada att de behöll?
    Väntar med. studierna är nog trådar från flashback och andrew tate. Det vet väl alla att det är misogyna mäns favoritkällor! Mycket tillförlitliga :)
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:51:04 följande:
    De flesta kvinnor som fått barn genom våldtäkt är tacksamma i efterhand att de behöll barnet. 
    För vissa bli barnet en räddning. Det som gör att de kan se en mening i våldtäkten. Det kan få de att må bättre. Barnet alltså. 
    bara för att du upprepar dig blir det inte mer sant. om du hade haft uns av sanningshalt hade du skyltat med studier men de lyser med frånvaro. Märkligt Tomte
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 21:53:23 följande:

Läs gärna mitt tidigare inlägg. Min tanke var först att adoptera bort mitt barn men ändrade mig när min dotter fötts. Så tror väldigt få skulle genomföra adoptionen faktiskt. Då moderskänslorna är väldigt starka 

Ja, jag hade ett val som någon skrev och det valet tog jag utifrån min tro och kunskapen att det är ett barn därinne. Hade det inte varit för det hade jag kanske gjort abort. Och ärligt tror jag att jag kanske inte levt i dag om jag hade gjort det. Att det hade blivit två trauman i stället för ett, och att jag hade hanterat det med medicin och annat snarare än behandling för traumabehandling är skitjobbigt. Men har motivation tack vare min dotter och jag tror det var meningen att hon blev till och att det är det enda bra som kan komma ur något sånt jag var med om

Och denna pappa vill du ha delad vårdnad med? Denna pappa vill du ha band till i 18 år? Denna pappa ska din dotter ha relation med? wow vilken bra fadersfigur. Jag tror verkligen alla barn drömmer om att få veta att ens pappa är ett svin, och att man existerar till följd av ett brott. men you do you boo, är du nöjd så är du nöjd. Du som får ta de eventuellt framtida konsekvenserna av ditt val.
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 22:19:13 följande:
    Tror du seriöst att jag har delad vårdnad? Nej nej nej. Jag skyddar henne. Och hon har aldrig träffat honom och kommer aldrig göra, inte ens jag vet vem av dem jag blev gravid av och orkar ärligt inte tänka på d heller. Och eftersom andra mänskliga individer förstod min sits och inte tvingade mig till mer i faderskapsutredningen pressades jag aldrig ta reda på d (undantag vid våldtäkt är även lagstadgat). Fattar inte varför det provocerar vissa så att min dotter lever? Du hade inte kunnat se på henne nu och tänka att hon inte var värd det. Tänk även ni i tråden på att det kan vara barn som blev till som min dotter som läser det ni skriver här, och det kan ge dem känslor som att de aldrig borde levt.
    Jag säger inte att hon inte borde levt. Det var ditt val. Precis som det är mitt val att kunna göra omvänt val. Ingen ska tvinga på någon något. Jag vill inte ha ett barn som blir till efter ett övergrepp, och jag vill heller inte vara resultatet av ett övergrepp. och ingen lag ska ändra på det. Du kanske är och var stark nog att ta hand om din dotter. Det betyder inte att andra är. Då ska inte ett oönskat och oönskat barn tvingas födas bara för att. tror du att det barnet blir lyckligt? tror du att det barnet får en trygg uppväxt?
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (JB) skrev 2024-10-25 21:38:38 följande:

Och vad är det du vill diskutera, TS?

Hur man som snabbast bevisar att många män är äkta rövhattar
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-22 14:13:17 följande:

Exakt var har jag skrivit något om vad du skall få eller inte med din kropp? Exakt var har jag uttalat något som helst om det?

Du har självfallet i en rent juridisk mening rätt att säga att min tro är fel (helt fel eller delvis fel), och att försöka omvända mig, mer eller mindre, och på frivillig basis. Däremot kan du inte tvinga mig bort från tron och jag tänker fortsätta vara aktiv troende. Du har ingen juridisk rätt att hindra mig från det.

Jag är aktiv i olika samfund idag, och jag tänker fortsätta vara det  och jag tänker fortsätta vara öppen med vad jag tror är rätt.

Dessutom tror jag att vi delar många värderingar - och jag skulle aldrig säga att alla dina värderingar är fel: Det är också viktigt att minnas

Det i fetstil är exakt vad du moraliserar över med din ?tro och övertygelse?. Din ?tro och övertygelse? är att vi ska begränsa vad vi får/inte får göra med våra kroppar?

anser du att en graviditet är guds vilja? Och därför är det fel att avbryta en sådan? Vad anser du då om cancer? Är inte det guds vilja med samma argument? Vill du erbjuda cancervård för att kunna bota guds vilja? Eller vad är skillnaden? Luktar lite dubbelmoral
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-23 12:59:07 följande:

Där har du missuppfattat mig. Jag skriver inte något om "får eller inte får". Frågan "får eller inte får" = lagstiftningsfrågan-alltså det man kallar juridik.

De flesta missuppfattar min ståndpunkt eftersom alla andra, på båda sidor i debatten, bara skriver om lagstiftningen (dvs juridiken), medans jag i stället förordar en livsstil där man inte gör abort- även om statens lag tillåter aborten.

Sedan är moralisera lika med att inte erkänna sina egna fel, och jag erkänner att jag har massor av fel och brister - men det innebär inte att jag inte har rätt att tala  för en viss etisk övertygelse.

Självfallet förespråkar jag inte graviditet under alla förhållanden. Tvärtom tror jag att världen behöver lägre nativitet och lägre mänsklig befolkning sett till resurser och miljö bla - men en sänkt nativitet på andra sätt än genom aborter. Aborter är inte vägen. 

Men när en graviditet redan finns anser jag inte abort som det självklara alternativet.

Självfallet tror jag inte att cancer är Guds vilja- Självfallet vill jag att cancervård ges. En skillnad är att cancervård i normalfallet inte dödar en 3:e part, t.ex. ett foster.

Och i ett medicinskt nödläge  - där inte båda liven kan räddas - invänder jag inte etiskt mot att rädda det mer mogna livet, kvinnans.

Jasså? vad är det självklara valet för de som blir oplanerat och oönskat gravida? När jag åt ppiller men ändå blev gravid, vad skulle jag ha gjort anser du? Fött ett oönskat och oplanerat barn, eller gjort en abort? Vilken ?livsstil? tycker du jag skulle ha anammat? ett foster innan ett antal veckor är inte livsdugligt, det är bara celler. Precis som cancer. varför är det fel att ta bort vissa livsodugliga celler men inte andra? på vilket sätt blir du lyckligare, eller världen en lyckligare och bättre plats om fler oönskade och oplanerade barn föds?
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-25 11:54:36 följande:

Jag uttryckte mig aldrig på sättet: "detta eller detta är ett självklart val". Däremot skrev jag att jag inte såg abort som ett generellt självklart val vid en graviditet.

För min personliga del skulle jag om det blivit graviditet trots någon form/några  former av tex preventivmedel velat ta mitt ansvar som far. Jag har själv varit i det läget där graviditet inte var planerat, men där vi misstänkte att det fanns en, och jag var då beredd att ändra mina planer. Sedan var det bara ett streck, men jag var beredd att ändra mina planer och det hade kunnat gå. Det fanns möjligheter till det, Jag hade kunnat ändra mitt liv ganska så rejält.

Vad gäller livsstil så är det många saker som ingår i den, så det kan jag inte beskriva till 100%, och just denna tråden berör ju aborter, men jag är för en sådan livsstil som bla inte inkluderar aborter, och jag är också för att man inte har penetrativt sex i livssituationer där man absolut inte kan tänka sig att ha barn.Det BETYDER INTE - OBS INTE- att jag säger att man bara kan ha vaginalsex  för att få barn. Jag är för sex för njutning och gemenskap etc, men tycker det är bra att ha en stabil ram omkring sexlivet. Jag kan tex tycka att par som reserverar penetrativt sex till äktenskapet gör ett smart och rationellt val. Jag säger INTE att det skall vara lagtvång, men jag kan tycka att en riktigt stabil ram är det smartaste för ett aktivt sexliv.

I så fall är  väl du och jag också "bara celler"? ALLT LIV på jorden består ju  av celler.

Att någon inte kan överleva på egen hand är som jag ser det inget argumetn för att den saknar värde. I så fall skulle ju  tex de som vårdas med respirator sakna värde, Som jag ser det har ett foster ett värde, medans cancerceller inte har det.

Sedan förespråkar jag inte alls graviditeter överallt & jämnt och ständigt. TVÄRTOM förespråkar jag ju FÄRRE GRAVIDITETER i världen totalt sett. Jordens mänsklig befolkning har mer än fördubblats under min livstid. (T.ex Somalia har gått från 2 miljoner 1950 till  ca 19 miljoner-nästan en 10-dubbling.)

jag åt ppiller för att jag inte ville bli gravid. vem hade blivit lyckligare om jag fött barnet? hade barnet blivit lyckligt av att vara oönskat? Hade jag varit lyckligare att tvingas föda ett oönskat barn? Hade planeten jorden blivit lyckligare av ännu ett barn? jag hade kunnat föda barnet; jag valde att inte. Jag nyttjade min rätt till abort för allas bästa.

din åsikt är att cancerceller saknar värde. min åsikt är att ett oönskat foster under x antal veckor saknar värde. din åsikt är inte bättre än min. din åsikt är inte renare än min. det är din åsikt. du har rätt att ha din åsikt. jag har rätt att ha min. Min åsikt är att om man godkänner cancerbehandling så godkänner man även abort. Cell som cell. för mig är det hyckleri att påstå annat, religiös dubbelmoral i sitt esse.
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-26 12:31:26 följande:

Du talar om att tvingas- men jag har inte skrivit något om det.

Däremot skulle jag personligen definitivt välja att gå in för att ta mitt faderskap om en oplanerad graviditet skulle ske  - även om jag hade skyddat mig, men detta inte fungerat. Jag tror att ett foster och även ett embryo, veckorna före det blir ett foster, har ett värde, och då menar jag ett värde i en högre och universell mening.

Det hade inte varit förenligt med mitt personliga samvete och den andliga väg som jag önskar att vandra på i livet att uppmana min fru att göra abort - som en del män gör. Ganska många aborter är det faktiskt mannen som tar initiativet till. Gång på gång har jag sett dessa berättelser från kvinnor.

Nej-absolut ingen dubbelmoral- Helt konsekvent däremot.. En cancercell kan nämligen aldrig utvecklas till ett foster. Det är ju en helt annan typ av cell. Hur mycket en cancercell än delar sig kan den ALDRIG utvecklas till ett foster. Det blir ju en tumör , inte  ett foster. Det är en helt annorlunda mekanism.

Ja-jag tror att ett foster har ett värde i Guds ögon - att det faktiskt inte är värdelöst..

För min egen del försöker jag vara konsekvent i etiska ställningstaganden. Konsekvent mot allt dödande/ all blodsutgjutelse. Därför är jag emot att bära vapen/ tjänstgöra i krig som stridande soldat/ emot dödsstraff/ kritisk till aborter osv. Jag går också på ett område ett steg längre än många av mina kristna trosfränder då jag också är emot dödande av djur. 

hur har ett foster som inte är livsdugligt ha ett värde? om det inte är livsdugligt; inte kan överleva på egen hand så har det inget värde. det är bara celler.

om du värnar om dessa celler som INTE KAN ÖVERLEVA på egen hand. Borde du värna om ALLA celler. om du är konsekvent. hycklare särskiljer inte på celler.

och du tror att gud finns och påverkar vår vardag? Är det guds vilja att barn får cancer? Är det guds vilja att pedofiler finns? eller var finns gud då? Om han är så mån om mänskligheten? är det guds krafter som orsakar naturkatastrofer? du är emot dödsstraff, hur går det ihop med citatet öga för öga tand för tand?

visa gärna forskning på var antalet aborter minskat till följd av att det istället blir fler ÖNSKADE graviditeter? Och inte där kvinnor tvingas genomföra en graviditet för att kvinnan fråntagits rätten till sin egen kropp.

du svarar fortfarande inte på frågan vem som hade blivit lyckligare av att jag hade fullföljt min oönskade och oplanerade graviditet? om du ska tas det minsta seriöst kan du besvara den enkla frågan.
    hade jag blivit lyckligare?
    hade det oönskad barnet blivit lyckligt av vetskapen att inte vara önskad och efterlängtad?
    hade världen blivit bättre med ännu ett barn?
    vem eller vilka hade blivit lyckligare? 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?