Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag har gjort 0 aborter och kommer alltid att vara stolt över den siffran jag har.Så jag förstår ditt tankesätt.

• Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2024-10-24 20:49:12 följande:
    Så en kvinna som har blivit gravid genom en våldtäkt, ett samlag hon inte gett samtycke till, ska få gravid i 9 månader och bli ständigt påmind om våldtäkten för att barnet ska adopteras bort?

Detta istället för att göra abort och faktiskt få chans att lägga våldtäkten bak sig. 

Du får gärna ha dina åsikter, men jag finner det märkligt att inte tycka att kvinnor ska få bestämma själv över sin egen kropp. 
    Det där är väl sällsynt?I det flesta fall jag känner har man struntat i P-medel ärligt.
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2024-10-24 20:53:51 följande:
    Och hur ska man kunna ta reda på om kvinnan möjligen  har en risk att avlida under förlossningen, som ligger 9 månader fram i tid?! 

Man aborter dessutom inte ett barn, utan en cellklump som från v 9 räknas som foster. 
    Men det är inget barn förrän det har föds. 

En kvinna som absolut inte vill ha barn och då inte vill behålla ett barn ska inte behöva tvingas genom en graviditet i 9 månader för att sedan lämna bort barnet. 

Ja, de flesta barn som adopteras bort är oönskade. Men de flesta adoptionsland har inte samma abortregler som vi har, och då föds barn som är oönskade. Och det om något är tragiskt och fel. 
    Det är ett barn från vecka 22 i Sverige.Visste du inte detta?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:54:58 följande:
    Tack, bra att du aldrig gjort abort. 

Det har visat sig att till och med kvinnor som blivit våldtagna och blivit gravida i efterhand varit tacksamma att de inte gjorde abort då de fick uppleva nått magiskt genom sitt barn, som de älskar över allt annat. 
    90%av aborter görs av människor som struntat i p-medel.
  • Anonym (Mia)

flera av dom jag känner har inte använd p-medel och gjort flera aborter.

• Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2024-10-24 21:17:24 följande:
    Det registreras som ett barn när de föds från och med v 22. Från om med v 22 kan man försöka rätta förtidigt födda barn. 

Men när ligger i magen så är det ett foster. 
    Nej,från v 22 är ett barn ?man är med barn?,för man värkar då så är det förlossning som gäller .Från v 12 är det mini-förlossning.
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2024-10-24 21:17:24 följande:
    Det registreras som ett barn när de föds från och med v 22. Från om med v 22 kan man försöka rätta förtidigt födda barn. 

Men när ligger i magen så är det ett foster. 
    Tycker du att abort ska vara tillåtet efter v 22 ?Till vecka 42?
  • Anonym (Mia)
    fornminne skrev 2024-10-24 21:20:32 följande:
    Men fostret är ju i hennes kropp. Det behöver hennes kropp för att överleva. Hon har rätt att avbryta det. Hon har egentligen inte rätt att bestämma över barnet i sig. Att fostret dör är en konsekvens av att graviditeten avbryts.

Barn har egna rättigheter först när de inte behöver en annan människas kropp för att överleva, när de kan överleva utanför livmodern. Därför får man inte göra abort senare än vecka 22 i Sverige, oftast inte senare än vecka 18.

Det finns ett starkt stöd i Sverige och andra civiliserade länder för att alla - inklusive gravida - ska ha rätt att bestämma över sina egna kroppar. Dock finns ett visst stöd för att sänka din fria abortgränsen från 18 till 12 veckor. Efter 12 veckor skulle läkarintyg krävas, senare särskilt tillstånd. För Sveriges del skulle det inte innebära någon större skillnad i antalet aborter. 90 procent av alla aborter görs före vecka 13, hälften av alla aborter görs redan före vecka 8. Så nej, det är inte ett barn som dör, utan ett embryo, en cellklump. I de flesta fall.

Sena aborter skulle dock vara fortsatt tillåtna om kvinnans liv och hälsa var i fara. Eller om barnet var svårt skadat eller sjukt.
    Tycker att det ska vara svårare efter v 12,så mycket trauma det innebär för många.
  • Anonym (Mia)
    fornminne skrev 2024-10-24 21:38:18 följande:
    Om föräldrarna inte vill ta hand om sin bebis, tar staten hand om barnet. Man avlivar inte födda barn.

Ofödda barn är en annan sak. Vi pratar om foster som inte kan överleva utanför livmodern.

Jag skrev att barn har egna rättigheter först när de inte behöver någon annans kropp för att överleva. Missade du det?
    Det är frfån vecka 22,och innan dess ser fostret ut som en mini-människa.
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2024-10-24 21:43:40 följande:
    Alla adoptioner, oavsett hudfärg, var man kommer från er kan påverka psyket negativt. 

Tänkt dig att du är adopterad i Sverige söker upp din biologiska mamma och frågar varför hon inte ville ha dig. Hennes svar är att du blev till genom en våldtäkt och "tvingades" genomgå graviditet och förlossning.

Du tror det hade haft en negativ inverkan på ditt psyke?
    Finns många som har levt i traditionella kärnfamiljen och mått väldigt dåligt.
  • Anonym (Mia)

Abort är för enkel metod.Särskilt för dom som struntat i P-medel (gäller både män o kvinnor,båda har ansvar ).

• Anonym (Mia)

Förutom dom som har avbrutit graviditet sent.Ofta med livslånga trauman.

• Anonym (Mia)

Mina bekanta som gjort flera aborter har struntat i p-medel.

• Anonym (Mia)

Män som knullar utan kondom får helt enkelt skylla på sig själva .Dessutom finns sterilisering som alternativ!

• Anonym (Mia)

Jag gillar inte heller abort och därför är det celibat som gäller här.

• Anonym (Mia)

Bäst skulle det vara om abortsiffran var noll såklart.

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?