• Anonym (Anonym777)

Diabetes hos barn, eller?

Hej, fråga ang. diabetes hos barn.

Vår 6 åring "läcker" urin. Vi har länge trott att det beror på att han är så uppslukad utav lek och helt enkelt ignorerar att han behöver kissa. I ca 1 års tid har detta varit ett "problem" som sker varje dag. Vi har pratat dagligen om hur viktigt det är att inte hålla sig osv. Han kissar aldrig på sig utan det kommer lite men under lång tid blir det ju endel. Kissar heller inte på sig nattetid, utan endast dagtid.

Han har sedan han varit liten varit extremt törstig. Hos kompisar får han ofta en vattenflaska med vatten, hemma har han alltid en stor vattenflaska han dricker i under dagen som vi får fylla på pga behov. Om vi åker till affären 5 min bort kan han tjata om att köpa vatten pga akut törstig om vi inte tar med. Det är bara vatten han gillar, inga andra drycker. Vilket vi tycker är toppen såklart.

Men iom det senaste året med urinläckage börjar jag googla runt och då är det diabetes som kommer upp. 

Är det någon med erfarenhet som tycker att detta kan vara något vi bör söka vård för?

Och ja, har redan kollat upp vad urinläckage kan bero på, och redan övervägt att söka vård, dock har vi försökt vänta ut det och tänkt att det växer bort och att det handlar om att han helt enkelt har för kul i stunden.

I övrigt frisk, glad social alltid pigg med massa energi.

• Svar på tråden Diabetes hos barn, eller?
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym777) skrev 2024-10-23 23:04:12 följande:
    Ja har läst om förstoppning också. Han har dock sällan problem/ont i magen. Men bajsar inte varje dag men ändå några gånger per vecka ungefär. Då kan han väl inte vara förstoppad eller?  

Känner att man famlar i mörkret efter orsak till att han inte håller tätt.

Sökte ni vård pga urinläckage och isåfall var vände ni er?

Skönt att ni hittade orsak och att det är bra nu!
    Jo, han absolut vara förstoppad ändå. 

Eftersom han har haft extrem törst sedan lite så är det troligen inte diabetes. 

Har han andra symtom på diabetes?
    Viktnedgång? Kissar ofta? (Då är inte urinläckage medräknat). Trötthet? Fort sliten efter normal lek? Kissar mycket nattetid?
  • Anonym (Anonym777)
    Anonym (M) skrev 2024-10-23 23:12:13 följande:
    Jo, han absolut vara förstoppad ändå. 

Eftersom han har haft extrem törst sedan lite så är det troligen inte diabetes. 

Har han andra symtom på diabetes?
    Viktnedgång? Kissar ofta? (Då är inte urinläckage medräknat). Trötthet? Fort sliten efter normal lek?n
    Nej tänker det med, törsten är ju inte plötsligt, utan han hat alltid varit en törstig kille.

Nej inget utav dessa sympton, ingen viktnedgång men alltid varit liten, kort och ingen stor viktuppgång men aldrig att han gått ner.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym777) skrev 2024-10-23 23:15:06 följande:
    Nej tänker det med, törsten är ju inte plötsligt, utan han hat alltid varit en törstig kille.

Nej inget utav dessa sympton, ingen viktnedgång men alltid varit liten, kort och ingen stor viktuppgång men aldrig att han gått ner.
    Då är det en väldigt lite risk att det är diabetes. 
  • Anonym (E)

Jag tänker att det väl också skulle kunna vara något med njurarna? Oavsett vilket ska det inte diagnostiseras här, vänd er till vårdcentralen så fort som möjligt!

• cosinus
    Anonym (Anonym777) skrev 2024-10-23 23:04:12 följande:
    Ja har läst om förstoppning också. Han har dock sällan problem/ont i magen. Men bajsar inte varje dag men ändå några gånger per vecka ungefär. Då kan han väl inte vara förstoppad eller?  

Känner att man famlar i mörkret efter orsak till att han inte håller tätt.

Sökte ni vård pga urinläckage och isåfall var vände ni er?

Skönt att ni hittade orsak och att det är bra nu!
    Vi sökte på barnmottagningen för att han dels kissade ner sig sådär lite smått ofta på dagtid men även för att han var sängvätare.

På dagarna försvann det ganska direkt när han började med movicol. På nätterna tog det lite längre tid eftersom han sov väldigt hårt som barn. Vi provade fasa ut movicol flera gånger men det tog nog 3 år innan han kunde sluta helt och inte återfalla i att ha olyckor på nätterna. 

Och ja, han kan absolut vara förstoppad ändå. Det handlar liksom inte om att det måste vara stopp eller ens hård avföring utan om att barnet håller sig och ändtarmen blir förstorad och retar urinblåsan. För att den då ska kunna återgå till normal storlek och sluta reta urinblåsan behöver barnet inte bara bajsa när det faktiskt är bajsnödigt utan även så ofta det kan så tarmen töms och kan dra ihop sig. 

Så fick vi det förklarat för oss och det funkade som sagt väldigt bra för oss med movicol som hjälp men då framförallt en läkare som sa åt sonen att bajsa så ofta han bara kunde och samla stjärnor på ett papper för att se hur mycket han kunde bajsa. Det var oftare än jag någonsin kunnat ana där i början.

Men oavsett så kolla upp det! Vårdcentral eller barnmottagning på närmaste sjukhus. Jag hade nog satsat på det senare. De lär ju säga till er om de tycker ni ska börja med vårdcentralen istället.
  • Anonym (JB)

Det kan ju ta ett tag för bukspottkörteln (som det är om jag minns rätt) brakar helt och totalt slutar producera insulin.
    Hur gammal är han? Hur är vikten?

• Anonym (JB)
    Anonym (JB) skrev 2024-10-24 18:10:11 följande:

Det kan ju ta ett tag för bukspottkörteln (som det är om jag minns rätt) brakar helt och totalt slutar producera insulin.

Såg att du skrivit ålder, ignorera den frågan. 
  • Anonym (Anonym777)
    Anonym (JB) skrev 2024-10-24 18:10:11 följande:

Fyller 7 år i november och väger mellan 19-21 kg
  • Anonym (MNM)

Jag skulle definitivt kontakta Vårdcentralen för utredning. Vore förfärligt om han t ex har diabetes och ingenting görs.

• Anonym (Anonym777)
    Anonym (MNM) skrev 2024-10-24 21:29:53 följande:

Jag skulle definitivt kontakta Vårdcentralen för utredning. Vore förfärligt om han t ex har diabetes och ingenting görs.

Jag ska ringa imorgon! Blev dock mer inne på tex förstoppning. Diabetes då bör han väl vara slö och trött? Dricker mycket vatten har han gjort från kanske 4 års ålder. Det är 3 år som några fler sympton bör dykt upp?
    Men igen har inga erfarenheter el kunskap om Diabetes och ska söka vård såklart.
  • mammatill6

Just urinläckage är inte riktigt typiskt. Utan det handlar mer om att man kissar stora mängder och därav dricker massor. Hur mycket dricker han?

• Anonym (Anonym777)
    mammatill6 skrev 2024-10-24 21:38:59 följande:

Just urinläckage är inte riktigt typiskt. Utan det handlar mer om att man kissar stora mängder och därav dricker massor. Hur mycket dricker han?

I snitt 2 liter om dagen, ibland mindre kanske 1,5
  • Anonym (Anonym777)
    Anonym (Anonym777) skrev 2024-10-24 22:16:22 följande:
    I snitt 2 liter om dagen, ibland mindre kanske 1,5
    Ibland mer än 2 liter vill jag lägga till.
  • Daphodil

Du behöver inte vara orolig för diabetes. Förstoppning är ett bättre förslag som du redan fått, prova behandla och se vad som händer. 

• Jemp
    Anonym (Tre) skrev 2024-10-23 22:40:49 följande:

De tre vanligaste orsakerna till att ett barn inte kan kontrollera blåsan, efter att det varit torrt länge:

1 Urinvägsinfektion
    2 Diabetes
    3 Epilepsi

I den ordningen. Ni behöver få barnet utrett.

Nej. Förstoppning är vanligast.

Jag håller dock med om att läkarbesök är på sin plats. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym777) skrev 2024-10-24 21:35:34 följande:
    Jag ska ringa imorgon! Blev dock mer inne på tex förstoppning. Diabetes då bör han väl vara slö och trött? Dricker mycket vatten har han gjort från kanske 4 års ålder. Det är 3 år som några fler sympton bör dykt upp?
    Men igen har inga erfarenheter el kunskap om Diabetes och ska söka vård såklart.
    Om det handlar om diabetes så skulle det upptäckts redan för tre år sedan i och med att han dricker mycket. 

Låter som förstoppning. Men oavsett så är det bra att söka vård. 

Jag jobbar inom vården och har aldrig stött att det är diabetes på ett barn med de symtomen. Men förstoppning otaliga gånger. 

Jag säger inte att det inte är diabetes, utan att den risken är minimal. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym777) skrev 2024-10-24 22:21:31 följande:
    Ibland mer än 2 liter vill jag lägga till.
    Vilket är inom det normala. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tre) skrev 2024-10-23 22:40:49 följande:

De tre vanligaste orsakerna till att ett barn inte kan kontrollera blåsan, efter att det varit torrt länge:

1 Urinvägsinfektion
    2 Diabetes
    3 Epilepsi

I den ordningen. Ni behöver få barnet utrett.

Du glömde förstoppning som är ett av de vanligaste orsakerna till att ett barn har svårt att kontrollera blåsan. Lika vanligt som urinvägsinfektion. 

Diabetes och Epilepsi är dessutom ovanligare. 
  • Anonym (lena)

Mitt barn har diabetes typ 1. Diabetes hos barn utvecklas snabbt efter att man har fått första symtom.  Det kan inte ta några år. Det låter inte som diabetes. 

Svar på tråden Diabetes hos barn, eller?