Inlägg från: Anonym (Anonym777) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym777)

Diabetes hos barn, eller?

Hej, fråga ang. diabetes hos barn.

Vår 6 åring "läcker" urin. Vi har länge trott att det beror på att han är så uppslukad utav lek och helt enkelt ignorerar att han behöver kissa. I ca 1 års tid har detta varit ett "problem" som sker varje dag. Vi har pratat dagligen om hur viktigt det är att inte hålla sig osv. Han kissar aldrig på sig utan det kommer lite men under lång tid blir det ju endel. Kissar heller inte på sig nattetid, utan endast dagtid.

Han har sedan han varit liten varit extremt törstig. Hos kompisar får han ofta en vattenflaska med vatten, hemma har han alltid en stor vattenflaska han dricker i under dagen som vi får fylla på pga behov. Om vi åker till affären 5 min bort kan han tjata om att köpa vatten pga akut törstig om vi inte tar med. Det är bara vatten han gillar, inga andra drycker. Vilket vi tycker är toppen såklart.

Men iom det senaste året med urinläckage börjar jag googla runt och då är det diabetes som kommer upp. 

Är det någon med erfarenhet som tycker att detta kan vara något vi bör söka vård för?

Och ja, har redan kollat upp vad urinläckage kan bero på, och redan övervägt att söka vård, dock har vi försökt vänta ut det och tänkt att det växer bort och att det handlar om att han helt enkelt har för kul i stunden.

I övrigt frisk, glad social alltid pigg med massa energi.

• Svar på tråden Diabetes hos barn, eller?
  • Anonym (Anonym777)
    Anonym (Ja) skrev 2024-10-23 22:12:35 följande:

Extremt törstig låter verkligen som diabetes.

Jo det är ju ett sympton. Han har dock varit det sedan han var liten, alltid älskat vatten.
  • Anonym (Anonym777)
    Anonym (Tre) skrev 2024-10-23 22:40:49 följande:

De tre vanligaste orsakerna till att ett barn inte kan kontrollera blåsan, efter att det varit torrt länge:

1 Urinvägsinfektion
    2 Diabetes
    3 Epilepsi

I den ordningen. Ni behöver få barnet utrett.

Tack för svar! Ska söka för detta nu, är det vanliga vårdcentralen som vi ska vända oss till med detta? (om du har koll)
  • Anonym (Anonym777)
    cosinus skrev 2024-10-23 22:56:49 följande:

Även förstoppning är en möjlig förklaring till att han småkissar ner sig.

Man behöver inte märka av det på annat sätt heller. Men förstoppningen retar urinblåsan som tömmer sig lite utan förvarning.

ena sonen hade väldigt uttalat så och det blev bättre med movicol och en utmaning att bajsa så ofta han kunde. Fick ett papper av sjukvården att klistra stjärnor på varje gång han lyckades bajsa. Tog tre veckor innan han slutade bajsa typ 4 ggr per dag när han väl blev motiverad och då slutade olyckorna dagtid ganska omgående. 

Ja har läst om förstoppning också. Han har dock sällan problem/ont i magen. Men bajsar inte varje dag men ändå några gånger per vecka ungefär. Då kan han väl inte vara förstoppad eller?  

Känner att man famlar i mörkret efter orsak till att han inte håller tätt.

Sökte ni vård pga urinläckage och isåfall var vände ni er?

Skönt att ni hittade orsak och att det är bra nu!
  • Anonym (Anonym777)
    Hjelm skrev 2024-10-23 23:03:50 följande:

Hade det inte varit för den extrema törstigheten hade jag trott på många andra tänkbara anledningar före diabetes. Men småkissandet i kombination med att han är så törstig låter 100 procent som diabetes. Så var det för min mamma när hon diagnosticerades med typ 1 som barn. 

Får jag fråga hur gammal din mamma var vid diagnos?

Jag kan verkligen ingenting om diabetes men funderar på hur länge man kan gå med det utan att det blir farligt? Eftersom han i flera år haft behov av att dricka mycket vatten tänker jag.
  • Anonym (Anonym777)
    Anonym (M) skrev 2024-10-23 23:12:13 följande:
    Jo, han absolut vara förstoppad ändå. 

Eftersom han har haft extrem törst sedan lite så är det troligen inte diabetes. 

Har han andra symtom på diabetes?
    Viktnedgång? Kissar ofta? (Då är inte urinläckage medräknat). Trötthet? Fort sliten efter normal lek?n
    Nej tänker det med, törsten är ju inte plötsligt, utan han hat alltid varit en törstig kille.

Nej inget utav dessa sympton, ingen viktnedgång men alltid varit liten, kort och ingen stor viktuppgång men aldrig att han gått ner.
  • Anonym (Anonym777)
    Anonym (JB) skrev 2024-10-24 18:10:11 följande:

Det kan ju ta ett tag för bukspottkörteln (som det är om jag minns rätt) brakar helt och totalt slutar producera insulin.
    Hur gammal är han? Hur är vikten?

Fyller 7 år i november och väger mellan 19-21 kg
  • Anonym (Anonym777)
    Anonym (MNM) skrev 2024-10-24 21:29:53 följande:

Jag skulle definitivt kontakta Vårdcentralen för utredning. Vore förfärligt om han t ex har diabetes och ingenting görs.

Jag ska ringa imorgon! Blev dock mer inne på tex förstoppning. Diabetes då bör han väl vara slö och trött? Dricker mycket vatten har han gjort från kanske 4 års ålder. Det är 3 år som några fler sympton bör dykt upp?
    Men igen har inga erfarenheter el kunskap om Diabetes och ska söka vård såklart.
  • Anonym (Anonym777)
    mammatill6 skrev 2024-10-24 21:38:59 följande:

Just urinläckage är inte riktigt typiskt. Utan det handlar mer om att man kissar stora mängder och därav dricker massor. Hur mycket dricker han?

I snitt 2 liter om dagen, ibland mindre kanske 1,5
  • Anonym (Anonym777)
    Anonym (Anonym777) skrev 2024-10-24 22:16:22 följande:
    I snitt 2 liter om dagen, ibland mindre kanske 1,5
    Ibland mer än 2 liter vill jag lägga till.
Svar på tråden Diabetes hos barn, eller?