• Anonym (Kissasittandeman)

Hur sitta och kissa som man - utan efterdropp?

Hej!

När jag sitter och kissar så kommer det nästan alltid en efterskvätt efter en stund när jag ställt mig upp och dragit på byxorna (säg 10 sek - 2 minuter typ). Det är betydligt mer än en droppe som jag kan skaka ur från själva penis. Jag har därför oftast stått och kissat då jag inte haft det problemet då. Men nu måsta jag lära om, har en Separett-toa som jag måste sitta och kissa på. 

Jag önskar konkreta tips på hur jag kan kissa sittande utan denna eftersvätt. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur sitta och kissa som man - utan efterdropp?
  • Anonym (Juni)

Är kvinna men har hört råd från urolog till personer som har svårt att helt tömma blåsan att kissa och sen resa sig upp, röra lite på sig och sen sätta sig och kissa igen. 

• Markus89

För mig blir det som du säger när jag står sitter jag ner så har jag inte lika stort problem 

• Anonym (man50)

Som ovan sa, när du känner att du är klar, torka av dig, ställ dig upp, sätt dig ner igen.

Och/eller kissa lite mer "aktivt" när du sitter ned, dvs "tryck på" lite mot slutet... Tyst

• Anonym (Prostatan)
    Anonym (man50) skrev 2024-10-23 17:01:59 följande:

Som ovan sa, när du känner att du är klar, torka av dig, ställ dig upp, sätt dig ner igen.

Och/eller kissa lite mer "aktivt" när du sitter ned, dvs "tryck på" lite mot slutet... Tyst

Kolla upp prostatan kanske?
    Anonym (Juni) skrev 2024-10-23 16:47:27 följande:

Är kvinna men har hört råd från urolog till personer som har svårt att helt tömma blåsan att kissa och sen resa sig upp, röra lite på sig och sen sätta sig och kissa igen. 

Låter som en bra ide, ska testa. Tack! :)
    Anonym (Prostatan) skrev 2024-10-23 17:09:27 följande:
    Kolla upp prostatan kanske?
    Bra tanke, men tror jag har koll på den med låga provvärden i flera år.
    Anonym (man50) skrev 2024-10-23 17:01:59 följande:

SKa testa. Tack! :)
  • Anonym (Prostatan)
    Anonym (Kissasittandeman) skrev 2024-10-23 17:46:29 följande:
    Bra tanke, men tror jag har koll på den med låga provvärden i flera år.
    Toppen!
  • Anonym (Ui)

Jag har nästan samma problem, är dock kvinna... Jag behöver sitta kvar i 1-2 min för att den sista skvätten ska komma ut. Om jag mot all förmodan inte gör det så kommer den inte ut sen, ofrivilligt. Men jag känner mig inte färdig. 

Anonym (Ui) skrev 2024-10-23 20:59:11 följande:

Jag har nästan samma problem, är dock kvinna... Jag behöver sitta kvar i 1-2 min för att den sista skvätten ska komma ut. Om jag mot all förmodan inte gör det så kommer den inte ut sen, ofrivilligt. Men jag känner mig inte färdig. 

Tack för svar. Ja det kanske inte är könsbundet? 

När jag har provat mig fram så verkar det funka bäst med det du föreslår, sitta kvar och andas och slappna av. Och kombinera med att ställa mig upp, lite eller helt en eller flera gånger (jag kan ha lite toapapper för att fånga upp ev. droppe).

Fortsätter testa mig fram :)

• Anonym (Juni)

Kan du ställa dig upp och släppa ut den sista skvätten kanske? Lite vätska gör ju inget om det kommer på fel ställe i toan, antar jag? 

Svar på tråden Hur sitta och kissa som man - utan efterdropp?