• Anonym (Hej)

    Faderskapsutredning

    Anonym (?) skrev 2024-10-23 14:05:31 följande:
    Polisen åker till hemadress eller jobb, frågar efter Nils, eventuellt efter koll på pass/KK-foto. Om personen säger "det är jag" sker ibland en id-koll., därefter transport till provtagning.

    Varför är detta viktigt att veta för dig?

      
    Så då är det bara för han att inte svara -det är jag? så kan han hålla sig undan?

    Vill ogärna ha diskussioner om varför och annat för börjar jag svara på nåt så kommer följdfrågor på det från någon, och så är tråden urspårad igen. Så håll er till att diskutera hur utredningen fungerar, är ni snäll, (bortsett från om ni kan säga någon relevant anledning till att det påverkar nåt i utredningen )
  • Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 14:34:03 följande:
    Svar - nej
    Så hur ska de göra då? Det du skrev förutsätter ju att han ger sig till känna
  • Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 14:41:48 följande:
    Nej, det skrev jag inte
    Så varför skrev du då att han skulle svara det är jag? hur ska de göra om han inte svarar att det är han? Hur vet de vem de ska hämta om det inte finns leg?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 15:24:36 följande:
    Jag skrev inte att han skulle svara jag. jag beskrev det absolut vanligaste händelförloppet vid polishämtning, han svarar ja, och vad som händer sen.

    Ska jag göra det enkelt: Går det så lång som till polishämtning kommer han för eller senara bli testad. Detta oavsett vad han svarar, om han har leg på sig, om han inte är hemma på torsdagar, om han bor i Lappand, om du bor i Lappland

    Ja, det finns sätt att hålla sig undan. Vanligaste och enklaste är att flytta utomlands och långt bort.

    Men så länge man vill bo i Sverig kommer polisen för eller senare få tag i honom, verifiera hand identitet och genomföra ett test.

    Tror du mig nu?
    Hur ska de veta vem de ska hämta med sig, om de inte vet hur han ser ut och han inte ger sig tillkänna, var frågan
  • Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 16:10:13 följande:
    Via bild från körkorts eller passregistret. Genom att googla, Genom att någon pekar ut honom. genom att han befinner sig i sitt hem, genom att han har någon handling på sig som styrker han identitet
    Allt det går ju att komma runt, skrev ju också det hur blir det om han inte har något leg. Och inte alla som tar körkort eller skaffar pass eller finns på Google. Att hålla sig hemifrån har vi redan tagit upp. Inte säkert någon pekar ut honom heller.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 17:16:33 följande:
    Men då det verkar gälla en specifik kille så har du kanske svaren på detta
    Har han bostad
    Har han körkort
    Har han pass eller ID-kort
    Har han jobb
    Har han bil
    Har han familj som syskon, föräldrar
    Går han att googla

    Ju flera ja, destå svårare att gömma sig
    Menar att han kan ju vara rakt framför ögonen på honom och jobba och allt, men om de inte vet hur han ser ut så vet de ju inte vilken man de ska ta med sig? Ska de tex kräva av 10 oskyldiga som tiger att de alla ska följa med i bilen?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (E) skrev 2024-10-23 17:36:22 följande:

    Du kan läsa allt om faderskapsutredningar på Myndigheten för familjerätt och föräldraskapstöds hemsida (MFoF) 
    https://www.mfof.se/


    Du kan även ringa till familjerätten i din kommun för att ställa frågor i stället för att fråga folk på nätet. 


    Och nej, det kommer inte att falla mellan stolarna. Familjerätten kommer att uttömma alla möjligheter att fastställa faderskapet. De kan även ta hjälp av svenska ambassader. 


    Barnets rätt att känna till sin far är mycket stark i Sverige.. Det ska mycket till för att en faderskapsutredning ska läggas ned helt. 


    Men kontakta familjerätten i stället så får du korrekta svar. 


    Tack ska läsa dock känns det svårt att ringa sådär. Orkar inte bli dåligt bemött igen.

    Jag har försökt förklara att jag sett hur olika myndigheter glömmer eller tappar bort saker så man själv får ligga på om det ska hända nåt. Så jag vet inte hur du kan vara så säker på det.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 19:31:22 följande:
    Nej, de kommer till jobbet i uniform.  Frågar chef, kollega eller receptionist om Nils jobbar där.  Ber att de hämtar honom. Extremt få vägrar göra det. Det kan bli stökigt.  

    Jämför med den bild de har från pass eller kkregistret, ser att det stämmer och plockar med honom.  Säger Nils att han inte är Nils ber de honom visa leg.  Gör han inte det får han följa med.  
    Han har ingen chef, en egen rörelse. Det är ingen lokal med arbetsplats på det sättet.

    Och jag har ju redan bemött det med att alla tar inte körkort och pass så jag vet inte varför du tar upp det igen.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 20:22:45 följande:
    Egen rörelse! Då lär de hitta honom för eller senare.  Hemma tex
    Frågan är vad som räknas som hemma i det fallet och hur polisen vet det
  • Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 20:24:37 följande:
    Har han bil och körkort?
    Osäker på det
  • Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 20:42:04 följande:
    Folkbokföringen, företagsregister, banken, bilregister, telefonabonnemang, 
    Han är skriven hos föräldrarna men verkar ha flyttat runt. Han jobbar ihop med sin pappan på något vis, vet inte om han skulle kunna skydda honom och täcka upp.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (E) skrev 2024-10-23 21:16:20 följande:

    Därför att det handlar om barns rättigheter så det är inget ärende som bara faller bort. Familjerätten måste vända sig till socialnämnden för att kunna lägga ner en faderskapsutredning, vilket är ovanligt. I de fallen är det oftast för att mamman vägrar medverka till att pappan hittas.


    Det är ärenden där chefen alltid involveras och där man gör sitt yttersta för att inte behöva lägga ner utredningen. Det är alltså ingen liten sak som glöms bort, tvärtom. 


    Jag jobbade på familjerätten tidigare som faderskapshandläggare fast det var min kollega som hanterade ärenden där det krävdes DNA-test. 


    Om du vill att faderskapet ska fastställas så har du inget annat alternativ än att vända dig till familjerätten, du kommer inte förbi det, så det är meningslöst att spekulera som du gör nu. 


    Ta tag i situationen i stället. Ring familjerätten imorgon. 


    Tack. Men jag ska medverka och jag ska berätta för dem namnet när barnet är fött har jag tänkt 

    men åh då vet du hur breven där pappan kontaktas för att skriva på brukar formuleras? Kan det vara ett hårt/kallt språk liksom? Eller ringde ni männen först?


    Har du varit med om någon man som reagerat aggressiv på erat bemötande?

  • Anonym (Hej)
    EpicF skrev 2024-10-23 23:19:57 följande:
    De har personnummer och namn på personerna. Med personnummer och namn kan polisen få fram både passfoto och körkortsbild. Det spelar ingen roll att han inte ger sig till känna när polisen vet hur han ser ut... 
    Så han har alltså tagit körkort? Och han har även skaffat pass? Det vet du?
  • Anonym (Hej)
    EpicF skrev 2024-10-23 23:26:06 följande:
    Skrev jag det? 

    Läs igen vad jag har skrivit. 

    Sedan har majoritet av svenskar ett pass eller annan typ av nationell id-handling. 
    Ja m du utgick väl ifrån att han hade körkort och/eller pass eftersom du verkade framställa det som att de kommer hitta honom med hjälp av det.
  • Anonym (Hej)
    EpicF skrev 2024-10-23 23:23:53 följande:
    Där han bor räknas som hemma.... 
    Han bor lite olika platser verkar det som, men är ändå skriven i föräldrahemmet. Hur ofta han är där, om nånsin, vet jag ej.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 05:53:12 följande:
    Du lär väl märka hur lång tid det tar för polisen att hitta honom.  
    Kanske märker jag att de inte hittar honom. Eller så kanske går direkt. Brevet lär ju komma dit och föräldrarna kanske meddelar honom om det. Han kanske samarbetar direkt. Men om han inte vill så kan han säkert klara sig undan. Jag vet inte vilka platser han är och jobbar och bor någonstans så hur skulle polisen veta det. Mobilen vet jag inte vem som står hos operatören. Han betalade med ett kort förstås så det kanske de kan spåra. Men då måste han ju själv vara registrerad på kortet och även polis reagera snabbt men när de åker dit de ser att han använt kortet så kanske han redan lämnat platsen. Men då måste han själv vara registrerad på kortet förstås och inte vara lånat av någon annan.
  • Anonym (Hej)

    Jag ska uppge hans namn som sagt och inte ljuga för myndigheterna om något. Sen undrar jag över vad som kommer eller skulle kunna hända efter det. Hur han kommer bli bemött av myndigheterna. Varför jag undrar över det, är min ensak. Håll er till ämnet och spåra inte ur tråden med annat. Tack.

  • Anonym (Hej)
    Anonym (J) skrev 2024-10-24 17:09:11 följande:

    Men du kan ju inte starta en tråd och tro att du inte får kommentarer och frågor 


    Svarar gärna på frågor om det behövs mer info från mig för att kunna svara på hur utredningen fungerar. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Q) skrev 2024-10-24 17:40:30 följande:

    Folk kommer hålla sig bättre till ämnet om du är ärlig med varför du ställer dessa frågor. Dina frågor är märkliga. Eftersom du ställer märkliga frågor, men inte vill berätta vad det handlar om, så kommer folk att bilda egna bilder om varför du ställer dessa märkliga frågor. Att behöva veta hur brevet från myndigheterna ser ut, som ska skickas till någon annan än till dig, är märkligt och för tankarna spinna iväg. Om du vill att folk ska hålla sig till ämnet, gör du bäst till att utveckla dina frågor och förklara varför ett brevs utseende eller hur DNA-testet, i detta fallet, går till har för betydelse. Som jag skrev i mitt tidigare svar, så är dina frågor så märkliga att man lätt kan tro att du försöker dölja något för fadern och senare barnet. 


    Så, om du inte vill att tråden ska spåra ur, så får du bli ärligare.


    Då får du i så fall utveckla hur mina motiv till att ställa frågan, kommer påverka tex hur brevet kommer att se ut.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Q) skrev 2024-10-24 21:04:13 följande:
    Absolut. Vad kan orsaken vara när man vill veta hur ett brev ser ut? Att man ska hinna få tag i brevet, innan det når mottagaren. Jag kan inte förstå varför brevets utseende och formulering kan vara så viktigt om man inte vill komma åt det eller på något sätt manipulera det. Eftersom du även verkar ha en fixering till att ärendet ska rinna ut i sanden, falla mellan stolarna eller glömmas bort, så verkar det som om du vill att fadern inte ska få brevet. Vill du att jag ska utveckla mer? Jag har redan utvecklat mycket mer än vad du gjort. Du verkar inte förstå hur dina märkliga frågor kan tolkas. Särskilt när du ställer dessa frågorna, men när folk frågar varför du vill veta, då är det inte relevant eller personligt. Jag tror att du blivit hemmablind i dina egna tankar, så att du inte förstår att dina frågor kan framstå som udda.
    Fast du utvecklar inte vad det har att göra med hur brevet ser ut eller dess innehåll. Eller menar du att de kommer skriva annorlunda beroende på vad jag svarar här att mina motiv är? Tråden handlar om hur en faderskapsutredning ser ser ut och fortlöper. Det kommer inte förändras oavsett hur jag framstår i den här tråden. Jag som person eller mitt privatliv är inte ämnet för tråden.
Svar på tråden Faderskapsutredning