• pollyankan

Två söta kattungar

Hej!
    Vi ska bli kattföräldrar. Så tipsa om hur ni gjorde första natten hemma.
    Vi ska hämta hem två kattungar om några veckor.
    När vi kommer hem får de vara i vardagsrummet med mat och låda. men på kvällen tänker vi ta med dem upp på övervåningen och ha 2 kattsängar i hörnet på golvet i sovrummet.
    men....
    Sovrummet är litet så ingen matskål eller låda kommer få plats.
    så vi kommer då ha sovrumsdörren öppen. men ska vi gränsa av en bit av hallen/allrummet då och ställa låda och mat där? sovrummet ligger nära trappen och trappräcket är spalje. eller ska vi bara spärra av trappen??? en lampa kommer vara tänd.. men på övervåningen är det barnens två rum med.

• Svar på tråden Två söta kattungar
  • Jemp

Minst en låda per våning tycker jag är en bra riktlinje första tiden. 

Om ni inte har andra husdjur ni vill hålla de separerade från i början ser jag nog ingen direkt vits att dela av. 

• Fjäril kär

Minst en låda per våning och kom ihåg att även om dom går på lådan kan olyckor hända med kiss i sängen eller liknande då dom oftast behöver lådan direkt och är det långt dit tar dom första bästa mjuka sak. 

Räkna med pip och skrik första natten och att dom möjligt kommer ha svårt att sova efter att ha tagits från mamman att dom vill ha närhet sova hos er 

Skärma av huset är onödigt 

• Fontana

När vi fick hem en kattunge fick den först vara i en "hage" som vi hade gjort av fyra. sidor kompostgaller. Ungen fick en filt att ligga på, en matskål och en vattenskål samt en liten kattlåda (egentligen bara en stor plasttallrik med kattsand i). Han fick vara i hagen på natten och de få timmar vi var borta på dagen.

Vi hade en större katt då, man det dröjde ett tag innan han alls brydde sig om ungen.

• Dexter dot com

Sätt upp skydd i spaljen i trappen så dom inte ramlar ner och skadar sig och kattsäkra resten av huset dvs inget tungt i fönster, på bänkar mm som dom kan få över sig, inga giftiga växter osv. Jag hade haft minst 1 låda uppe och en nere och mat/vatten på både uppe och nere och låtit dom utforska hemmet fritt. Se bara till att barnen inte stänger in katterna på sina rum.

Svar på tråden Två söta kattungar