Inlägg från: Anonym (Z) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Z)

    Vad beror det på att det statistiskt sett är en större andel män än kvinnor som begår våldsbrott som mord, våldtäkter och ingår i gängkriminalitet?

    Min tidigare tråd fick mig att fundera över vad som ligger bakom att det statistiskt sett är större andel män än kvinnor som begår våldsbrott som mord, våldtäkter och ingår i gängkriminalitet? Vad är era teorier? 

  • Svar på tråden Vad beror det på att det statistiskt sett är en större andel män än kvinnor som begår våldsbrott som mord, våldtäkter och ingår i gängkriminalitet?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Muppet Show) skrev 2024-10-23 18:53:14 följande:

    Testosteron i kombo med bristande impulskontroll/konsekvenstänk, högre andel med psykisk sjukdom samt fattigdom.

    Så har vi nog täckt in det mesta.


    Xenia skrev 2024-10-23 19:01:12 följande:

    Att de flesta män är fysiskt starkare än kvinnor är ett skäl. Då är det lättare att råna, våldta och mörda.


    Anonym (Biologi) skrev 2024-10-23 19:06:55 följande:

    Högre testosteronnivåer. 


    Men alla män begår inte våldsbrott eller några brott överhuvudtaget, så att män generellt sett begår fler våldsbrott än kvinnor kan ju inte enbart bero på det ni tagit upp även om det såklart spelar in.

    Jag tycker att det här är väldigt intressant, framförallt ur ett psykologiskt perspektiv, så kom med fler teorier eller om ni har läst någon forskning kring detta.
Svar på tråden Vad beror det på att det statistiskt sett är en större andel män än kvinnor som begår våldsbrott som mord, våldtäkter och ingår i gängkriminalitet?