Inlägg från: Anonym (du) |Visa alla inlägg
  • Anonym (du)

Är jag helt orimlig som vill få egna jultraditioner?

Hyttegnytte skrev 2024-10-22 23:48:24 följande:

Inser nu att du kanske syftade på barnen, om de tycker att det är jobbigt att resa. Inte förr, men definitivt nu. Ingen av dem vill åka vilket jag fattar, tween och teen vill aldrig åka nånstans nu, de vill vara hemma med sina egna grejer, rutiner och kompisar. Ibland får de såklart härda ut med att resa och de tycker ju det är kul att träffa mormor och morfar men de trivs bäst hemma.

Jag föreslog för mina föräldrar och mitt syskon att vi kunde skapa en egen helg som vi ses på som inte är så svår att vara ledig på för mig. Mamma tyckte då att det var så perfekt just vid jul för att alla är lediga på jul men det gäller ju bara alla utom jag. Då hade jag precis innan skrivit långt och förklarat hur stressigt jag upplevt det kring jul i många år pga att jag som är inom vården får kämpa mig blodig för att få igenom ledigheter på tider som "alla" vill vara ledig på. Jag har fått ligga på, tjata, ta till gråt ibland för att få ledigt när barnen är hos mig. Allt för att få till en "bra" jul. Och jag är den som fått släpa en 2 och 5-åring genom snöstorm med 3 resväskor kl.05.30 för att ta lokalbuss för att hinna till anslutningsbuss till färja. Och sen 4 och 7-åring , 6 och 8-åring osv osv..Inte bara kring jul utan varje gång vi ska resa dit och i alla åldrar, med eller utan katt men resväskor i oändlighet och alltid ensam eftersom jag varit själv sen jag skilde mig.

Man gör det, men jag skulle bara önska lite förståelse från min mamma nu kring att jag gjort det jäkligt bra hittills men att det nu är okej att jag fokuserar på mina egna barn och våra egna behov. 

Jag tycker att du har rätt att göra precis hur du vill oavsett vilka skäl du har. Det är trist att din mamman försöker skuldbelägga dig för att du vill leva ditt eget liv.  Och du kanske har svaret på varför hon gör det.

Men nu när du bestämt att du vill göra en förändring så får hon vänja sig vid det och hantera det på sitt sätt. Du har inte mer ansvar för hennes känslor än dina egna och dina barns. 

Livet förändras och det gäller ju även din mamma.

Sen är det säkert så att du och dina barn kommer att få flera jular tillsammans även när de blivit vuxna och flyttat hemifrån. De flesta vuxna firar väl i alla fall delvis med sin ursprungsfamilj, även om de kanske även firar med partner/partners familj. Och då är det ju fint om ni har lite egna jultraditioner hemma hos dig som dina vuxna barn kan få komma hem till när de inte bor hemma längre.  
  • Anonym (du)
    Anonym (Siri) skrev 2024-10-24 10:47:41 följande:
    Så TS barn ska fira med sina vuxna barn, men inte TS föräldrar??

Jag tillhör kanske undantagen som tycker det är självklart att fira ihop alla som kan och vill men självklart kan TS flytta firandet till sitt eget hem. 
    Ja, om det är det hon och de vill. Varför inte? De är ju helt olika personer, i helt olika skeden i livet. 

Om TS inte vill fira med sin mamma - helt okej.

Om TS barn vill fira med TS när de är vuxna - helt okej. 

Och TS har ju inte uteslutit sin mamma från firandet, bara sagt att hon nu vill fira hemma hos sig och skapa egna traditioner. Om mamman då inte vill komma så är det ju hennes val, och ett helt okej val utifrån hennes liv och önskemål.

Det som däremot inte är okej är att mamman skulle kräva att TS kommer och firar julen och/eller skuldbelägger TS för att hon vill ändra hur hon själv och hennes barn firar julen. 
Svar på tråden Är jag helt orimlig som vill få egna jultraditioner?