Inlägg från: Anonym (zxcv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (zxcv)

Är jag helt orimlig som vill få egna jultraditioner?

Hyttegnytte skrev 2024-10-22 15:28:41 följande:

Ja mina föräldrar är givetvis välkomna att komma hit och fira jul med oss så det är inte så att jag per automatik vill utesluta någon. Jag vill bara att mina barn och jag ska få känna av lite julkänsla i vårt eget hem och fundera ut hur vi skulle önska att få fira när det inte är någon annans hem, någon annan som bestämt maten och vad man ska och inte ska göra på jul osv. Barnen vill ju också få vara hemma, men det tär på mig att mina föräldrar uttrycker besvikelse och skuldbelägger mig för detta som om jag gör något fel.

Känns lite som att vara tonåring med småbarn att vara hos föräldrarna som bestämt och styrt allt så det är därför jag undrar, när ska man då få vara vuxen och skapa sina egna traditioner hemma med barnen? Jag har som sagt bara 3 jular till med dem enligt nuvarande upplägg innan de kanske flyttar hemifrån och kanske skaffar egna partners och familjer.

Man brukar inte sluta att fira jul med sina barn eller föräldrar bara för att man flyttar hemifrån. Visst kanske barnen firar med en partner något år, men vartannat kommer barnen ta med sin partner hem till dig eller pappan. Och då ta hänsyn till att du jobbar hälften av alla jular och planera efter det. 
    Att sluta fira med föräldrar helt bara för man är 20 verkar väldigt ovanligt och udda och då finns ofta en anledning, som problem i familjen.

Jag firar alltid med släkten på antingen mammas eller pappas sida och jag är 39🙂, jätteskönt att åka iväg och kul att träffa fler släktingar än bara den egna familjen!

Om däremot dina föräldrar bestämmer allt, tom maten, tycker jag att du ska tala med dem om att involvera er mer i planerandet av mat och vad som ska göras.
    Så att det känns mer som er jul tillsammans och inte enbart föräldrarnas.
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (Elin79) skrev 2024-10-24 08:25:54 följande:
    Otroligt generaliserande, så tror jag inte alls att det är. Hur det brukar vara och vad du bedömer som udda.

Vi har exakt noll problem i min ursprungsfamilj.
    Men jag har alltid varit väldigt mån om mitt egna så direkt när jag och min kille (numera man) flyttade ihop som 20-åringar ville vi har några år att sätta just våra egna traditioner.
    Klart att vi sågs med familjerna NÅN gång under alla de dagar som ju jul-och nyårshelgerna ändå omfattar. Kanske blev det en adventsfika hos hans familj och att vi sen sågs på annandagen och så åt vi juldagsfrukost hos mina föräldrar.  Ett par år reste vi utomlands och jag vet att vi drog iväg till landet och firade helt själva några år också. Själva han och jag eller ihop med kompisar (ej familj).

Vilket jag personligen tycker är skönt. Att julafton inte måste vara den enda dagen. Senare skilde sig mina föräldrar så nu har vi tre ställen (mamma + man, pappa + fru samt min mans föräldrar) att på något sätt väva in, men det är så skönt att just julafton inte är helig. Och att det inte är några "interna strider" om att vi minsann alltid är hos farföräldrarna på julafton och att mina föräldrar får "nöja sig" med att vi ses på juldagen. ... eller nyår för den delen. 
    Jag försökte uppmuntra ts med hur det oftast är, att hennes barn inte kommer att sluta fira jul med henne bara för att de fyller 18. Även om de firar på andra platser någon jul.
    Att du och flera andra avviker från det är självklart och inte konstigt. De flesta firar ändå med föräldrar eller partners föräldrar. Julen är en familjehögtid för de allra flesta. Du säger ju även själv att du träffar föräldrar någon dag under julen.
Svar på tråden Är jag helt orimlig som vill få egna jultraditioner?