Är jag helt orimlig som vill få egna jultraditioner?
Ja mina föräldrar är givetvis välkomna att komma hit och fira jul med oss så det är inte så att jag per automatik vill utesluta någon. Jag vill bara att mina barn och jag ska få känna av lite julkänsla i vårt eget hem och fundera ut hur vi skulle önska att få fira när det inte är någon annans hem, någon annan som bestämt maten och vad man ska och inte ska göra på jul osv. Barnen vill ju också få vara hemma, men det tär på mig att mina föräldrar uttrycker besvikelse och skuldbelägger mig för detta som om jag gör något fel.
Känns lite som att vara tonåring med småbarn att vara hos föräldrarna som bestämt och styrt allt så det är därför jag undrar, när ska man då få vara vuxen och skapa sina egna traditioner hemma med barnen? Jag har som sagt bara 3 jular till med dem enligt nuvarande upplägg innan de kanske flyttar hemifrån och kanske skaffar egna partners och familjer.
Att sluta fira med föräldrar helt bara för man är 20 verkar väldigt ovanligt och udda och då finns ofta en anledning, som problem i familjen.
Jag firar alltid med släkten på antingen mammas eller pappas sida och jag är 39🙂, jätteskönt att åka iväg och kul att träffa fler släktingar än bara den egna familjen!
Om däremot dina föräldrar bestämmer allt, tom maten, tycker jag att du ska tala med dem om att involvera er mer i planerandet av mat och vad som ska göras.
Så att det känns mer som er jul tillsammans och inte enbart föräldrarnas.