Inlägg från: Anonym (Elin79) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin79)

Är jag helt orimlig som vill få egna jultraditioner?

Ett alternativ är ju att ni fortsätter fira era jular med dina föräldrar.
    Att det blir er tradition... fira med mormor & morfar!?
    Jag säger inte att du ska eller bör men det är ett alternativ.

Eller så förklarar du din ståndpunkt för dem, att du from nu önskar skapa egna traditioner med dina barn i ert hem. Och bjuder in dem att delta (om du vill såklart) så att ni kan äta gemensam julfrukost, jullunch, fika + kalle eller julmiddag eller var du tänker att de kan vara välkomna i "er" nya tradition.

Människan är ett vanedjur = det kan ta ett tag att lära om. Men lika väl som att "deras" tradition varit att ni kommit till dem så borde de också ha förståelse för att du nu vill skapa något eget.

Hoppas att ni kan bli ense om något som alla känner sig någorlunda nöjda med, det är inte kul när det blir konflikter kring sånt här.

• Anonym (Elin79)
    Hyttegnytte skrev 2024-10-22 15:33:26 följande:

Det är nog så, att de vant sig och tyckt det varit härligt vilket jag ju också gjort. Men nu har de en 2:a i stan i stället för ett hus på landet och då ser jag det som ett tillfälle att vi kanske kan få slippa resa till ett annat land i 5 timmar och släpa på såväl packning och katter och julklappar med buss och båt (har ingen bil). Har ju gjort det med barnen ensam ett antal ggr nu och längtar efter lugna jular utan den stressen.

De är välkomna hit om de vill. Fick bara reaktionen att det upplevs som att vi väljer bort dem bara för att vi inte reser dit nu, trots att jag bjuder in dem hit. (De är i gott skick trots ålder och har det bättre ställt ekonomiskt än mig, så det finns inga hinder där)

100% förståelse för det, inga konstigheter alls.
    Och känslan av att du vill skapa något gemensamt och unikt med dina barn.
    Sen kan dina föräldrar vara välkomna att delta i vissa delar, om man tex äter en gemensam jullunch, besöker kyrkan eller vad som kan passa just Ert julfirande. 

Det behöver nog bara få tid att sjunka in... eller tror du att det kan riskera att bli bitterhet och konflikter?
    Att dina barn uttrycker att de önskar vara hemma och inte åka iväg tycker jag också är ett väldigt starkt argument. 
  • Anonym (Elin79)
    Hyttegnytte skrev 2024-10-22 23:48:24 följande:

Man gör det, men jag skulle bara önska lite förståelse från min mamma nu kring att jag gjort det jäkligt bra hittills men att det nu är okej att jag fokuserar på mina egna barn och våra egna behov. 

<3
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (zxcv) skrev 2024-10-24 08:14:32 följande:
    Man brukar inte sluta att fira jul med sina barn eller föräldrar bara för att man flyttar hemifrån. Visst kanske barnen firar med en partner något år, men vartannat kommer barnen ta med sin partner hem till dig eller pappan. Och då ta hänsyn till att du jobbar hälften av alla jular och planera efter det. 
    Att sluta fira med föräldrar helt bara för man är 20 verkar väldigt ovanligt och udda och då finns ofta en anledning, som problem i familjen.

Jag firar alltid med släkten på antingen mammas eller pappas sida och jag är 39🙂, jätteskönt att åka iväg och kul att träffa fler släktingar än bara den egna familjen!

Om däremot dina föräldrar bestämmer allt, tom maten, tycker jag att du ska tala med dem om att involvera er mer i planerandet av mat och vad som ska göras.
    Så att det känns mer som er jul tillsammans och inte enbart föräldrarnas.
    Otroligt generaliserande, så tror jag inte alls att det är. Hur det brukar vara och vad du bedömer som udda.

Vi har exakt noll problem i min ursprungsfamilj.
    Men jag har alltid varit väldigt mån om mitt egna så direkt när jag och min kille (numera man) flyttade ihop som 20-åringar ville vi har några år att sätta just våra egna traditioner.
    Klart att vi sågs med familjerna NÅN gång under alla de dagar som ju jul-och nyårshelgerna ändå omfattar. Kanske blev det en adventsfika hos hans familj och att vi sen sågs på annandagen och så åt vi juldagsfrukost hos mina föräldrar.  Ett par år reste vi utomlands och jag vet att vi drog iväg till landet och firade helt själva några år också. Själva han och jag eller ihop med kompisar (ej familj).

Vilket jag personligen tycker är skönt. Att julafton inte måste vara den enda dagen. Senare skilde sig mina föräldrar så nu har vi tre ställen (mamma + man, pappa + fru samt min mans föräldrar) att på något sätt väva in, men det är så skönt att just julafton inte är helig. Och att det inte är några "interna strider" om att vi minsann alltid är hos farföräldrarna på julafton och att mina föräldrar får "nöja sig" med att vi ses på juldagen. ... eller nyår för den delen. 
Svar på tråden Är jag helt orimlig som vill få egna jultraditioner?