Anonym (zxcv) skrev 2024-10-24 08:14:32 följande:
Man brukar inte sluta att fira jul med sina barn eller föräldrar bara för att man flyttar hemifrån. Visst kanske barnen firar med en partner något år, men vartannat kommer barnen ta med sin partner hem till dig eller pappan. Och då ta hänsyn till att du jobbar hälften av alla jular och planera efter det.
Att sluta fira med föräldrar helt bara för man är 20 verkar väldigt ovanligt och udda och då finns ofta en anledning, som problem i familjen.
Jag firar alltid med släkten på antingen mammas eller pappas sida och jag är 39🙂, jätteskönt att åka iväg och kul att träffa fler släktingar än bara den egna familjen!
Om däremot dina föräldrar bestämmer allt, tom maten, tycker jag att du ska tala med dem om att involvera er mer i planerandet av mat och vad som ska göras.
Så att det känns mer som er jul tillsammans och inte enbart föräldrarnas.
Otroligt generaliserande, så tror jag inte alls att det är. Hur det brukar vara och vad du bedömer som udda.
Vi har exakt noll problem i min ursprungsfamilj.
Men jag har alltid varit väldigt mån om mitt egna så direkt när jag och min kille (numera man) flyttade ihop som 20-åringar ville vi har några år att sätta just våra egna traditioner.
Klart att vi sågs med familjerna NÅN gång under alla de dagar som ju jul-och nyårshelgerna ändå omfattar. Kanske blev det en adventsfika hos hans familj och att vi sen sågs på annandagen och så åt vi juldagsfrukost hos mina föräldrar. Ett par år reste vi utomlands och jag vet att vi drog iväg till landet och firade helt själva några år också. Själva han och jag eller ihop med kompisar (ej familj).
Vilket jag personligen tycker är skönt. Att julafton inte måste vara den enda dagen. Senare skilde sig mina föräldrar så nu har vi tre ställen (mamma + man, pappa + fru samt min mans föräldrar) att på något sätt väva in, men det är så skönt att just julafton inte är helig. Och att det inte är några "interna strider" om att vi minsann alltid är hos farföräldrarna på julafton och att mina föräldrar får "nöja sig" med att vi ses på juldagen. ... eller nyår för den delen.