Inlägg från: Hyttegnytte |Visa alla inlägg
  • Hyttegnytte

Är jag helt orimlig som vill få egna jultraditioner?

Jag är skild sedan 10 år och vårt upplägg blev att ha varannan vecka även kring jul, så vartannat år har jag barnen alla dagar kring jul och vartannat år är det pappas tur.

De var små (1,5 och 4,5) när vi skilde oss men det blir ju rätt "få" jular när man bara har vartannat år. De jag haft med barnen har vi varit hos mina föräldrar i deras hus på landet och det var jättemysigt att få vara i barndomshemmet och ha lite samma traditioner som då.

Nu är dock barnen äldre och i år har mina föräldrar sålt barndomshemmet och flyttat till en liten lägenhet i en stad. Jag känner samtidigt att jag som egen vuxen inte ens har hunnit skapa några egna hemmatraditioner i mitt och barnens hem kring jul eftersom vi alltid rest bort (och det andra året är jag ju helt ensam plus jobbar på julen). Så nu skulle jag vilja börja vara hemma på jul och hinna skapa lite egna traditioner på de få jular jag har kvar innan barnen är myndiga och småningom kanske lämnar hemmet.

Nämnde detta för min mamma i sommar att jag vill fira hemma hos mig i jul (men att de är välkomna om de vill) men möttes av tystnad. Fick knappt ett svar mer än, ja vi ser väl sen hur det blir..

Jag upplevde det som att hon blev enormt besviken och den känslan har hon ju rätt till, men samtidigt gav det mig jättemycket samvetskval. När jag och mitt syskon växte upp firade vi alltid bara hemma med våra föräldrar, så när ska man som vuxen nu få börja fira i sitt eget hem om det tycks förväntas av ens äldre föräldrar att man ska fortsätta att komma till dem i all evighet?

Känns helt enkelt som att mina föräldrar vant sig vid att nutidens jular för dem innebär att barn och barnbarn kommer, medan de glömt att vi inte åkte iväg till deras föräldrar på julafton eller att de inte inser att nu är det jag och mitt syskon som är föräldrar till barn och kanske bör få skapa vårt eget firande. Jag vet inte, vad tycker ni?

• Svar på tråden Är jag helt orimlig som vill få egna jultraditioner?
  • Hyttegnytte
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-22 14:12:32 följande:

Gör som du vill. De behöver kanske smälta detta med att de inte längre är de som fixar julen. 

Sedan har jag svårt för ert upplägg, men det är ju ni som ska tycka det är bra.

Menar du vartannat år upplägget mellan mig och pappan? Jo, det blev så på grund av att mina föräldrar inte bor i Sverige så det var inte möjligt att man åker en dag till en och en annan till nån annan osv. Det behövs tid för att resa och hinna vara.

Men nu när jag vill börja vara hemma funderar jag på att prata ihop med pappan om att kanske kunna flexa mer kring julen.

• Hyttegnytte
    Anonym (Familje diskussion) skrev 2024-10-22 14:12:57 följande:
    Vart vill barnen vara någonstans? 
    Prata med dom om vad dom vill och ta med dom i planeringen dom jular dom är hos dig, vart vill du vara dom jularna du inte har barnen?

De vill inte resa iväg utan vill vara hemma och ta det lugnt.

De jularna jag inte har barnen har jag ingen möjlighet att välja för då jobbar jag inom vården. Har ett bra upplägg med arbetsgivaren att jag alltid får ledigt julen när jag har barnen men då ställer jag upp för de andra kollegorna som vill vara ledig de år när jag är ensam.

• Hyttegnytte
    Anonym (Elin79) skrev 2024-10-22 14:32:24 följande:

Ett alternativ är ju att ni fortsätter fira era jular med dina föräldrar.
    Att det blir er tradition... fira med mormor & morfar!?
    Jag säger inte att du ska eller bör men det är ett alternativ.

Eller så förklarar du din ståndpunkt för dem, att du from nu önskar skapa egna traditioner med dina barn i ert hem. Och bjuder in dem att delta (om du vill såklart) så att ni kan äta gemensam julfrukost, jullunch, fika + kalle eller julmiddag eller var du tänker att de kan vara välkomna i "er" nya tradition.

Människan är ett vanedjur = det kan ta ett tag att lära om. Men lika väl som att "deras" tradition varit att ni kommit till dem så borde de också ha förståelse för att du nu vill skapa något eget.

Hoppas att ni kan bli ense om något som alla känner sig någorlunda nöjda med, det är inte kul när det blir konflikter kring sånt här.

Ja mina föräldrar är givetvis välkomna att komma hit och fira jul med oss så det är inte så att jag per automatik vill utesluta någon. Jag vill bara att mina barn och jag ska få känna av lite julkänsla i vårt eget hem och fundera ut hur vi skulle önska att få fira när det inte är någon annans hem, någon annan som bestämt maten och vad man ska och inte ska göra på jul osv. Barnen vill ju också få vara hemma, men det tär på mig att mina föräldrar uttrycker besvikelse och skuldbelägger mig för detta som om jag gör något fel.

Känns lite som att vara tonåring med småbarn att vara hos föräldrarna som bestämt och styrt allt så det är därför jag undrar, när ska man då få vara vuxen och skapa sina egna traditioner hemma med barnen? Jag har som sagt bara 3 jular till med dem enligt nuvarande upplägg innan de kanske flyttar hemifrån och kanske skaffar egna partners och familjer.

• Hyttegnytte
    Anonym (Elin79) skrev 2024-10-22 14:32:24 följande:

Ett alternativ är ju att ni fortsätter fira era jular med dina föräldrar.
    Att det blir er tradition... fira med mormor & morfar!?
    Jag säger inte att du ska eller bör men det är ett alternativ.

Eller så förklarar du din ståndpunkt för dem, att du from nu önskar skapa egna traditioner med dina barn i ert hem. Och bjuder in dem att delta (om du vill såklart) så att ni kan äta gemensam julfrukost, jullunch, fika + kalle eller julmiddag eller var du tänker att de kan vara välkomna i "er" nya tradition.

Människan är ett vanedjur = det kan ta ett tag att lära om. Men lika väl som att "deras" tradition varit att ni kommit till dem så borde de också ha förståelse för att du nu vill skapa något eget.

Hoppas att ni kan bli ense om något som alla känner sig någorlunda nöjda med, det är inte kul när det blir konflikter kring sånt här.

Det är nog så, att de vant sig och tyckt det varit härligt vilket jag ju också gjort. Men nu har de en 2:a i stan i stället för ett hus på landet och då ser jag det som ett tillfälle att vi kanske kan få slippa resa till ett annat land i 5 timmar och släpa på såväl packning och katter och julklappar med buss och båt (har ingen bil). Har ju gjort det med barnen ensam ett antal ggr nu och längtar efter lugna jular utan den stressen.

De är välkomna hit om de vill. Fick bara reaktionen att det upplevs som att vi väljer bort dem bara för att vi inte reser dit nu, trots att jag bjuder in dem hit. (De är i gott skick trots ålder och har det bättre ställt ekonomiskt än mig, så det finns inga hinder där)

• Hyttegnytte
    Anonym (Elin79) skrev 2024-10-22 15:41:56 följande:
    100% förståelse för det, inga konstigheter alls.
    Och känslan av att du vill skapa något gemensamt och unikt med dina barn.
    Sen kan dina föräldrar vara välkomna att delta i vissa delar, om man tex äter en gemensam jullunch, besöker kyrkan eller vad som kan passa just Ert julfirande. 

Det behöver nog bara få tid att sjunka in... eller tror du att det kan riskera att bli bitterhet och konflikter?
    Att dina barn uttrycker att de önskar vara hemma och inte åka iväg tycker jag också är ett väldigt starkt argument. 

Ja, de får ju gärna resa hit om de vill eftersom de är pigga. Den dagen de inte är det tänker jag om men jag tänker att det är just den här perioden med mina sista jular när barnen kommer vara mellan 11-19 som kommer kulminera i att mina föräldrar även kommer vara för åldrade för att resa så då kan jag fira med dem men nog vill jag hinna får 3 egna jular med mina barn.

Jämfört med de som firat jul hemma i en hållbar familj och liksom fått varje jul med sina barn och fått skapa sin egen barndom för barnen så känner jag att 3 jular inte är mycket begärt och redan sent omsider när barnen redan är 11 och 14.

Nej, jag hoppas att det sjunker in men min mamma är omedveten om sin omedvetna kritik som dock för mig är väldigt tydlig. Så det blir som det brukar, ingen säger nåt men det är underförstått och det finns en underläggande känsla hos mig av dåligt mående.

Mina föräldrar är fina men dåliga på att uttrycka känsla. Jag hade föredragit att mamma säger "okej, då vet vi men jag är lite besviken" för då hade jag kunnat prata med henne om det men när hon blir besviken får jag ett "Ok.." Och nångång senare kanske ett "Ja vi utgick ju från att du skulle komma.." och såna saker

Vilket för mig skapar en massa tolkningar och mest tunga känslor.

• Hyttegnytte
    Anonym (Familje diskussion) skrev 2024-10-22 15:59:01 följande:
    Ja men då tycker jag att du ska prata med dina föräldrar och förklara att både du och barnen helst vill vara hemma och inte alltid åka iväg på jul, du kan även ta upp att nu har ju föräldrarna flyttat till mindre och det blir trångt hos dom med alla.
    Du kan igen säga att dom är välkomna och att nu har ju dom fixat varje jul så nu vore det väl skönt för dom att slippa ordna allt och du och barnen ordnar jul, givetvis kan föräldrarna hjälpa till om dom vill och ta med julmat dom tycker är viktigt att ha med osv. 
    Troligtvis blev din mamma bara ställd och var inte beredd på ändringen men när dom får smälta det och tänka till kanske dom tom uppskattar att få komma till er och inte behöva fixa.

Brukar ditt syskon med familj om det finns komma till dina föräldrar på jul?
    Kanske dom inte kan komma till er om syskonet kommer till dom eller
    vart firar syskonet?

Ja jag bjöd in dem och de är varmt välkomna. Nu bor ju vi i Sverige och mina föräldrar och mitt syskon i Finland. Syskonet bor 6h längre bort i Finland än mina föräldrar. Även hen är skild och exets släkt bor hyfsat nära mina föräldrar så för hen är det ju mer naturligt att det alltid åks åt det hållet kring jul för de har kunnat dela på julafton/juldagen eller liksom kunnat flexa lite medan jag som bor i Sverige inte kunnat ha att vi har julafton i Finland och juldagen hos pappa i Sverige utan för oss är det mer det ena eller det andra.

Men nu efter att de sålde barndomshemmet där vi alla rymdes ser jag inte det längre eller så ligger det i mig att jag rest många år med småbarn och vill bara få känna lugnet kring jul och på nåt vis lära känna mina barn och vad de önskar kring jul när bara vi 3 är hemma. Barnen vill vara hemma men jag känner mig egoistisk som inte hellre vill åka och klämma in mig och katterna i en 2:a än att vara hemma där de också ryms. Och lite egoistisk i att jag vill ha mina barn för mig själv och klura ut med dem i år vad de skulle uppskatta att ha för traditioner.

De har älskat jularna hos mormor och morfar i huset och de är jag så tacksam över och där var vi alla 9 flera år men förutsättningarna har ändrats nu iom att de flyttade.

• Hyttegnytte
    Anonym (VM i svårt) skrev 2024-10-22 19:39:34 följande:
    Ujujuj...alltså vissa mödrar LEVER för att förbereda julen och laga mat, det är absolut det värsta om någon skulle säga att deras tjänster där inte skulle behövas mer.

Och det var jättejobbigt att övertyga min svärmor att släppa julen fast hon inte ens kan laga mat! För det skulle göras på hennes vis, och med det porslinet, och de tomtarna, och den ringklockan för att sjunga en snapsvisa eller rimma till gröten.

Och sen klagade hon alltid både före och efter att det var såååå jobbigt, och hon gick dubbelvikt och dukade ibland för hon hade sååå ont i ryggen efter alla förberedelser...

Vi hade då jul hos oss och bjöd in alla men hon surade på det i flera år. Det gilldes helt enkelt inte om man inte firade jul i hennes hus.

Jo jag har förstått att det är så med vissa.

Min mamma hatar också att laga mat dock eller pyssla så det är inte därför. Hon älskar alltså inte julen eller vill att vi kommer hem för att få hela familjen samlad för mys om man säger så utan det är nog mest som jag konstaterat tack vare tråden att hon är van vi det och har haft sina barn hemma på jul i över 40 år och t.o.m barnbarn senaste 14 åren. Så jag börjar känna att det nog är de som måste inse att saker förändras mer än att jag ska ha dåligt samvete över att vilja fira hemma för en gångs skull.

Hon har mer en anklagande grej kring att det "hör till" att jag ska komma hem.

Sen de flyttade har hon flera ggr även påpekat hur jag inte kommit och hälsat på dem ensam utan barnen ens en gång vilket hon aldrig nånsin sagt medan de bodde i huset. Okej, hon kanske vill få rå om mig och umgås och visa upp lägenheten, men jag bor i ett annat land, jobbar inom vården och är bara ledig på helger när jag har barnen och allt detta vet hon ju. Så varför säga så när hon vet att det i princip är omöjligt för mig att åka iväg ensam. Man är ledig en dag här och en dag där..

• Hyttegnytte
    OlgaElvira skrev 2024-10-22 17:05:21 följande:

Nej TS, du är inte orimlig. Om du inte gör det så riskerar julen att bli ett sorgligt kapitel framöver.
    Vi är tre syskon, vi två äldre som flyttat långt från föräldrahemmet turades om att fira med våra föräldrar och våra barn. Den jul vi firade med bara vi och våra barn blev det snabbt egna traditioner.
    Min yngre bror som bodde nära firade alltid med våra föräldrar, även sedan han skillt sig så firades julen alltid hos våra föräldrar. När hans barn var i nedre tonåren avled våra föräldrar med några månaders mellanrum. 

Det påverkade min yngre brors familj barn väldigt mycket.. Barnen sa att det aldrig blev en riktig jul igen. De hade ju aldrig firat jul i sitt eget hem..

Åh, jag beklagar sorgen för både er och din yngre brors del. <3

Jag förstår hur du menar. Mina barn har ju också bara firat jul på min sida genom att aldrig vara hemma så det finns inget "juligt" att knyta an till för att jag inte haft möjlighet att skapa det. Vet inte om det är för sent nu när de är 11 och 14 men bättre nu än aldrig. Mina föräldrar är 70+ vilket gör att det blir sånt dilemma att både "hinna" skapa eget men också "hinna" umgås med dem. Hur gör folk för att få till pusslet?

• Hyttegnytte
    Tecum skrev 2024-10-22 19:29:42 följande:

Det låter som ett utmärkt tillfälle att ändra traditionen nu när dina föräldrar skaffat nytt boende. Klart att det blir en omställning för dem men du har all rätt att fira jul som du vill. I synnerhet när barnen är med på det. Tycker de att det är jobbigt att resa? 

Nej inte vad jag vet, de reser och åkte hit varannan månad i flera år när barnen var små, en båtresa över bara.

Mamma kanske slits själv med att mitt syskons barn är några år yngre än mina så hon tänker att det är där hon ska finnas. Sen är hon tightare med mitt syskon på så vis att de är väldigt lika så om hen ändå är i närheten så vet jag inte om de vill åka iväg för att fira hos mig. Men då är det ju deras val..och det är väl därför mamma hellre skulle vilja att jag kom dit i stället för att hon ska känna att hon gör ett val. Men ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om ifall jag inte är med. Jag bryr mig mer om mina barn och att vi får det mysigt och att mina barn får en jul de själva önskar. :)

• Hyttegnytte
    Hyttegnytte skrev 2024-10-22 23:31:50 följande:

Nej inte vad jag vet, de reser och åkte hit varannan månad i flera år när barnen var små, en båtresa över bara.

Mamma kanske slits själv med att mitt syskons barn är några år yngre än mina så hon tänker att det är där hon ska finnas. Sen är hon tightare med mitt syskon på så vis att de är väldigt lika så om hen ändå är i närheten så vet jag inte om de vill åka iväg för att fira hos mig. Men då är det ju deras val..och det är väl därför mamma hellre skulle vilja att jag kom dit i stället för att hon ska känna att hon gör ett val. Men ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om ifall jag inte är med. Jag bryr mig mer om mina barn och att vi får det mysigt och att mina barn får en jul de själva önskar. :)

Inser nu att du kanske syftade på barnen, om de tycker att det är jobbigt att resa. Inte förr, men definitivt nu. Ingen av dem vill åka vilket jag fattar, tween och teen vill aldrig åka nånstans nu, de vill vara hemma med sina egna grejer, rutiner och kompisar. Ibland får de såklart härda ut med att resa och de tycker ju det är kul att träffa mormor och morfar men de trivs bäst hemma.

Jag föreslog för mina föräldrar och mitt syskon att vi kunde skapa en egen helg som vi ses på som inte är så svår att vara ledig på för mig. Mamma tyckte då att det var så perfekt just vid jul för att alla är lediga på jul men det gäller ju bara alla utom jag. Då hade jag precis innan skrivit långt och förklarat hur stressigt jag upplevt det kring jul i många år pga att jag som är inom vården får kämpa mig blodig för att få igenom ledigheter på tider som "alla" vill vara ledig på. Jag har fått ligga på, tjata, ta till gråt ibland för att få ledigt när barnen är hos mig. Allt för att få till en "bra" jul. Och jag är den som fått släpa en 2 och 5-åring genom snöstorm med 3 resväskor kl.05.30 för att ta lokalbuss för att hinna till anslutningsbuss till färja. Och sen 4 och 7-åring , 6 och 8-åring osv osv..Inte bara kring jul utan varje gång vi ska resa dit och i alla åldrar, med eller utan katt men resväskor i oändlighet och alltid ensam eftersom jag varit själv sen jag skilde mig.

Man gör det, men jag skulle bara önska lite förståelse från min mamma nu kring att jag gjort det jäkligt bra hittills men att det nu är okej att jag fokuserar på mina egna barn och våra egna behov. 

Svar på tråden Är jag helt orimlig som vill få egna jultraditioner?