Är jag helt orimlig som vill få egna jultraditioner?
Jag är skild sedan 10 år och vårt upplägg blev att ha varannan vecka även kring jul, så vartannat år har jag barnen alla dagar kring jul och vartannat år är det pappas tur.
De var små (1,5 och 4,5) när vi skilde oss men det blir ju rätt "få" jular när man bara har vartannat år. De jag haft med barnen har vi varit hos mina föräldrar i deras hus på landet och det var jättemysigt att få vara i barndomshemmet och ha lite samma traditioner som då.
Nu är dock barnen äldre och i år har mina föräldrar sålt barndomshemmet och flyttat till en liten lägenhet i en stad. Jag känner samtidigt att jag som egen vuxen inte ens har hunnit skapa några egna hemmatraditioner i mitt och barnens hem kring jul eftersom vi alltid rest bort (och det andra året är jag ju helt ensam plus jobbar på julen). Så nu skulle jag vilja börja vara hemma på jul och hinna skapa lite egna traditioner på de få jular jag har kvar innan barnen är myndiga och småningom kanske lämnar hemmet.
Nämnde detta för min mamma i sommar att jag vill fira hemma hos mig i jul (men att de är välkomna om de vill) men möttes av tystnad. Fick knappt ett svar mer än, ja vi ser väl sen hur det blir..
Jag upplevde det som att hon blev enormt besviken och den känslan har hon ju rätt till, men samtidigt gav det mig jättemycket samvetskval. När jag och mitt syskon växte upp firade vi alltid bara hemma med våra föräldrar, så när ska man som vuxen nu få börja fira i sitt eget hem om det tycks förväntas av ens äldre föräldrar att man ska fortsätta att komma till dem i all evighet?
Känns helt enkelt som att mina föräldrar vant sig vid att nutidens jular för dem innebär att barn och barnbarn kommer, medan de glömt att vi inte åkte iväg till deras föräldrar på julafton eller att de inte inser att nu är det jag och mitt syskon som är föräldrar till barn och kanske bör få skapa vårt eget firande. Jag vet inte, vad tycker ni?