Anonym (Trött mamma) skrev 2024-10-22 15:21:43 följande:
Pappan är en väldigt fungerande förälder och jag tror inte min situation är speciellt unik med en ammande bebis som har ett stort närhetsbehov och blir tröstad av amning. Pappan tröstar bebis jättebra på dagar och jag kan vara borta en hel dag och sen kväll utan problem. Det är just att bebisen vaknar när bebisen sover med mig i sängen och vill amma då, och att pappan inte kan vara vaken flera nätter i rad om bebisen ska sova hela nätterna i sele.
Jag tror det är helt normalt som förälder att tycka det är väldigt jobbigt när bebisen är ledsen, det är en förälders instinkt att vilja trösta sitt barn. Därav söker jag tips där jag inte behöver ha min bebis gråtandes i flera timmar.
Tråkiga svar du får i tråden TS! Jag tror absolut inte detta är ovanligt, däremot är det nog ovanligare att härda ut som förälder som du gör för ditt barn.
Jag är i väldigt liknande sits som du, men med en 14-mån som verkligen är otröstlig utan amning när han vaknar på natten. Så vi har helt enkelt fortsatt trots min trötthet. Det vi gjort är att pappan tar morgnar med båda våra barn så jag får sova en -2 h extra. Och att vi ibland bytt en amning mot en promenad på natten, och att vi promenerar till sömns första gången
Tycker mig nu märka att det blir mindre amning,kortare varje gång iaf. För min del är jag det som ett naturligt närhetsbehov för barnet och kommer inte ändra mig än på några månader, särskilt inte nu när det verkar minska