Inlägg från: Anonym (Trött mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött mamma)

Hur sluta amma på natten?

Mitt barn är ett år gammal och har sedan start enbart sovit på natten om barnet ammar helt fritt. Detta börjar slita på mig rejält, mycket på grund av att amningen nattetid ökat senaste månaden och att det också gör ont nu när bebisen har tänder. 

Dagtid sover bebisen bara i sele. Inför kvällen får bebisen välling eller amma och sedan sövs i sele och sover sedan vid mig (c-positio). Bebis märker så fort jag försöker gå därifrån då bebis nästan hela tiden vill ha bröstet i munnen. 

Vi har gjort ett försök några kvällar att bebis inte ska amma under nätterna men bebisen gråter så otroligt och slutar inte förrän bebisen får amma, det har inte gått att söva om utan det. Något tillfälle har vi lyckats söva om i sele men då vaknar bebisen så fort vi lägger ner om bebisen inte direkt får amma. 

jag börjar bäva inför nätterna då jag känner mig så klar med amningen och dessutom börjar jag snart jobba. Någon som har tips? Det gör så ont i mig, bebisen gråter tills hen inte kan andas. 

• Svar på tråden Hur sluta amma på natten?
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (trött) skrev 2024-10-22 14:02:02 följande:
    Man måste bara igenom den där fasen när bebisen är ledsen för att det inte blir nån amning. Alla barn som ammar måste nån gång sluta, så alla går igenom det och klarar av det. Du måste bara bestämma dig och sen hålla dig till det även om bebisen är ledsen. Det är också dags att bebisen börjar kunna somna och tröstas utan amningen.

Om du inte klarar av att höra bebisen eller låta bli att amma, så låt pappan ta natten när han ska sluta amma. Oftast räcker det med en natt, och det kan bli en jobbig natt, men sen är det färdigt och bebisen minns knappt att hen någonsin har ammat. 
    Men om bebisen aldrig slutar gråta? Det känns som ett fruktansvärt sätt om bebisen bara gråter och gråter och varken sover eller låter sig tröstas 😭
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mätt) skrev 2024-10-22 14:03:43 följande:

Proppa i barnet mat hela dagen, så att det omöjligt kan vara hungrigt på kvällen. Stora portioner och extra mellanmål. 
    Om möjligt, låt din partner ta nattning och natten. Gå en promenad vid nattningen så du inte finns där. Annars, ta på en tight tröja. Förklara att nu finns det ingen mat mer på natten. 
    Stå ut. Ge inte efter. 
    Det blir ett par jobbiga nätter men förhoppningsvis fort bättre.

Ja tyvärr äter ju bebisen inte alltid så bra, säkert för att hen ammar under nätterna. 

Känner mig inte trygg att pappan ska ta kvällen eller nattens själv, då bebisen inte sover alls utan mig (pappan kan ha bebis sovande i sele men det går ju inte att ha så på nätterna). nattningen så sover oftast pappa så det är inte att få bebis att somna utan att bebisen ska fortsätta sova, bebis vaknar efter 40 min och vill amma och fortsätter sen vakna minst var 10e minut om bebis inte får amma. 

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mätt) skrev 2024-10-22 14:49:28 följande:
    Du får i så fall bara lita på att pappan löser det på sitt sätt de få dagar det handlar om. Om det är genom att gå vagnpromenad hela natten, bära i sele, köra runt i bilen eller bara ligga still med barnet och trösta så gott det går spelar ingen roll. 

Det kan också fungera att helt byta nattningsrutin. Tex natta i egen säng i eget rum. Ja, det kommer bli skrik och gråt men oftast bara i ett par nätter.
    Ja vagn eller bil är inget alternativ då bebisen inte gillar det. Selen skulle ju gå och att pappan får hålla sig vaken, dock känns det inte som en hållbar lösning då jag vill att bebisen ska kunna sova i sängen med oss alt i egen säng. De gånger jag varit borta sen kväll typ till 1 på natten så har bebis fått sova i sele men det har inte gjort det lättare kvällen efter utan bebis verkar separera att sova i sele som ok att den inte ammar men inte i sängen.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-22 14:36:33 följande:

Låter jättejobbigt för dig! Att bebisen gråter sådär och att ni har det rätt så intensivt med amningen ändå, sover med bröstet i munnen typ.
    Jag slutade amma på natten vid ca 18-19 månader men hade trappat ner ett bra tag innan. Började med att dra ut bröstet precis innan bebis somnade. Vi sov inte som ni med sele och bröst i munnen dock men dra ut på amningarna, korta ner amningstillfället successiv. När du tar bort bröstet eller när flaskan är tom öva på att säga att det är slut så barnet lär sig det ordet. Det hjälpe mig sen att säga att snart är det slut med mjölk i brösten, och en dag säga att nu är det helt slut. När våran sen blev ledsen fanns jag där och tröstade, hade tröja på mig osv, hade substitut som flaska i början också. Jag grät också i hemlighet men det gick jättebra och hen var ledsen typ 15 min första natten och lite andra och sen var det klart. Min var äldre dock och sov inte med bröstet i munnen, frekvensen hade dock ökat. Hoppas ni ser framsteg snart!

Tack för fint svar! Ja ett alternativ är ju att jag väntar några månader till, tills bebisen förstår mer. Det känns som det kanske är ett lättare alternativ i vår situation.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (trött) skrev 2024-10-22 14:50:52 följande:
    Tråkigt att det blivit så att pappan inte fungerar som förälder. Känns ju inte alls bra i längden att det ska vara så.

Men jag tror att du vidmakthåller detta genom hur du resonerar och agerar. För det som är just nu kan förändras, och du kan hjälpa bebisen att kunna somna utan amning, att kunna vara trygg med sin egen pappa, och att kunna vara ifrån dig några timmar. Men det låter som att du inte riktigt vill. 
    Pappan är en väldigt fungerande förälder och jag tror inte min situation är speciellt unik med en ammande bebis som har ett stort närhetsbehov och blir tröstad av amning. Pappan tröstar bebis jättebra på dagar och jag kan vara borta en hel dag och sen kväll utan problem. Det är just att bebisen vaknar när bebisen sover med mig i sängen och vill amma då, och att pappan inte kan vara vaken flera nätter i rad om bebisen ska sova hela nätterna i sele. 

Jag tror det är helt normalt som förälder att tycka det är väldigt jobbigt när bebisen är ledsen, det är en förälders instinkt att vilja trösta sitt barn. Därav söker jag tips där jag inte behöver ha min bebis gråtandes i flera timmar. 
  • Anonym (Trött mamma)
    Jemp skrev 2024-10-22 15:21:46 följande:

Dels behöver ju pappan få in en fungerande rutin för sin föräldraroll.

För mina barn var det väldigt tydligt att det funkade bättre för pappan att söva om (dvs utan amning av naturliga skäl) när det var han som hade sövt första gången. 

När det var dags att sluta med nattamningen (var sista amningen för oss), så tog han några nätter själv helt utan gråt, när jag sov i annat rum. Sen var vanan bruten. 

Ja, det är redan pappan som söver på nätterna så bebis somnar med pappan utan amning. 

vad skönt att pappan kunde ta nätterna utan att det blev gråt, hade det varit så för vår del hade det ju inte varit ett problem. Bebisen gråter oavsett vem som har hen om hen inte får amma när hen vaknar.

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mätt) skrev 2024-10-22 15:51:02 följande:
    Det är inte meningen att det ska vara en hållbar lösning. Det ska funka i några dagar för att bryta vanan att snutta hela nätterna. En natt är troligen inte nog, men det kommer gå mycket fortare än vad ni tror, om ni bestämmer er. 
    Ja men tänker att det blir en farlig situation om pappan ska hålla sig vaken flera nätter i rad och har bebisen i selet. Pappan jobbar ju på dagarna så han kan inte sova då och vi har inte möjlighet att han tar semesterdagar innan jag börjar jobba igen. 
Svar på tråden Hur sluta amma på natten?