Inlägg från: Anonym (Mätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mätt)

Hur sluta amma på natten?

Proppa i barnet mat hela dagen, så att det omöjligt kan vara hungrigt på kvällen. Stora portioner och extra mellanmål. 
    Om möjligt, låt din partner ta nattning och natten. Gå en promenad vid nattningen så du inte finns där. Annars, ta på en tight tröja. Förklara att nu finns det ingen mat mer på natten. 
    Stå ut. Ge inte efter. 
    Det blir ett par jobbiga nätter men förhoppningsvis fort bättre.

• Anonym (Mätt)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-10-22 14:27:42 följande:

Ja tyvärr äter ju bebisen inte alltid så bra, säkert för att hen ammar under nätterna. 

Känner mig inte trygg att pappan ska ta kvällen eller nattens själv, då bebisen inte sover alls utan mig (pappan kan ha bebis sovande i sele men det går ju inte att ha så på nätterna). nattningen så sover oftast pappa så det är inte att få bebis att somna utan att bebisen ska fortsätta sova, bebis vaknar efter 40 min och vill amma och fortsätter sen vakna minst var 10e minut om bebis inte får amma. 

Du får i så fall bara lita på att pappan löser det på sitt sätt de få dagar det handlar om. Om det är genom att gå vagnpromenad hela natten, bära i sele, köra runt i bilen eller bara ligga still med barnet och trösta så gott det går spelar ingen roll. 

Det kan också fungera att helt byta nattningsrutin. Tex natta i egen säng i eget rum. Ja, det kommer bli skrik och gråt men oftast bara i ett par nätter.
  • Anonym (Mätt)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-10-22 15:17:02 följande:
    Ja vagn eller bil är inget alternativ då bebisen inte gillar det. Selen skulle ju gå och att pappan får hålla sig vaken, dock känns det inte som en hållbar lösning då jag vill att bebisen ska kunna sova i sängen med oss alt i egen säng. De gånger jag varit borta sen kväll typ till 1 på natten så har bebis fått sova i sele men det har inte gjort det lättare kvällen efter utan bebis verkar separera att sova i sele som ok att den inte ammar men inte i sängen.
    Det är inte meningen att det ska vara en hållbar lösning. Det ska funka i några dagar för att bryta vanan att snutta hela nätterna. En natt är troligen inte nog, men det kommer gå mycket fortare än vad ni tror, om ni bestämmer er. 
  • Anonym (Mätt)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-10-22 16:04:28 följande:
    Ja men tänker att det blir en farlig situation om pappan ska hålla sig vaken flera nätter i rad och har bebisen i selet. Pappan jobbar ju på dagarna så han kan inte sova då och vi har inte möjlighet att han tar semesterdagar innan jag börjar jobba igen. 
    Börja en fredagskväll så har ni hela helgen på er. Han får sova på dagen de få dagarna. 
Svar på tråden Hur sluta amma på natten?