Inlägg från: Anonym (Bebbe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bebbe)

Kvinnor och höga krav på partner?

ClumsySmurf skrev 2024-11-29 17:06:49 följande:
    Inkompetenta nötter på skolverket bidrar till att det fungerar sämre
    när inkompetenta genusforskare kommer fram till att orsaken är att pojkar har destruktiv maskulinitet tycker jag att genusforskarna ska bli utan lön som straff för sin inkompetens.
    Så det beror inte på pojkarna själva att de har sämre betyg men det beror på kvinnorna själva att de har sämre löner? (eller att kvinnor är för "medgörliga")

Du bevisar ju min tes.
  • Anonym (Bebbe)
    ClumsySmurf skrev 2024-11-29 18:03:00 följande:
    Bevisar vad?
    det jag tycker är intressant är att vissa enbart kan se könet och om man tycker att VUXNA kvinnor är missgynnade är det ett bevis på strukturella orättvisor som samhället måste rätta till. Men om det går dåligt för pojkar som är BARN i skolan så beror det på pojkarna. man lägger ju för fan mer ansvar på barn, om de är pojkar. Om det ändå vore så att man tycker att föräldrar ska ta större ansvar att få pojkarna att lägga mer tid på läxläsing hade man ju i alla fall lagt ansvaret på vuxna.

jag tycker det bevisar hur stora hycklare vissa jämställdhetsförespråkare är

Sofie Nilssons och skolans arbetsmetoder är anledningen till att vi på Ämnesläraren är här den här dagen. För att göra en lång historia kort tittade skolans rektor Cecilia Larsson-Ståhl på resultatskillnader bland eleverna. Det visade sig att pojkarna i sexan vart tredje år hade bättre betyg än flickorna, trots att statistik annars visar att flickor får bättre resultat i samtliga ämnen. Alla dessa sjätteklasser hade det gemensamt att de hade haft samma lärare, nämligen Sofie Nilsson. 

Förutsägbarhet och tydliga mål

Rektorn detaljstuderade Sofie Nilssons undervisning och fann att några av framgångsfaktorerna var struktur, förutsägbarhet, inkludering, tydliga mål och höga förväntningar på prestationer. Så numera arbetar hela Rosengårdsskolan så, samtidigt som man också fokuserar på pojkar som halkar efter, pojkar med språkstörningar och pojkar med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan har därför anställt två logopeder som både möter eleverna och fortbildar lärarna i hur de ska bli bättre på att möta eleverna.

www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/reportage/sa-far-sofie-pojkarna-att-lyckas/

😯😲
    det behövs inte ens en manlig förebild som vissa påstår
    det räcker med att en kvinna utgår från forskning som bara säger självklarheter för att det ska bli lite bättre

Högre samvetsgranhet och medgörlighet ger bättre resultat på läxläsning och betyg, tjejer har också bättre verbal förmåga och lättare att förstå uppgifter

det sätter ju andra krav för ledarskapet när det gäller pojkarna, men om man bara vill se könet och inte de personliga egenskaper som överlappar mellan könen är det några som trillar mellan stolarna i debattenOm tydliga mål är bra för eleverna vad är då.
    2007

Utredningen har visat att dagens system med läroplan och kursplaner är svårt att förstå. Den statliga styrningen bedöms som svag då kursplanerna ger lärarna liten ledning för att planera och genomföra undervisningen i olika ämnen. Inte heller lärarutbildningarna har förberett blivande lärare för att arbeta efter måldokumenten samtidigt som fortbildningsinsatser saknats. I stället är det ofta erfarenheter från tidigare läroplaner och läromedel som lärare utgår från. Det medför att undervisningen i grundskolan inte är likvärdig i landet.

www.dagensjuridik.se/nyheter/tydliga-mal-och-kunskapskrav-i-grundskolan/
    Att du är en hycklare.
  • Anonym (Bebbe)
    SvanteVante skrev 2024-11-29 19:13:08 följande:

Män värderas högre oavsett yrke. Punkt.

Förr var det kvinnors jobb att vara kokerskor, låg lön..sen kom restauranger och yrket fick prestige om det var en man, högre lön för männen osv.

Ursäkta men varför blev det här ens en diskussion (jag kanske läste slarvigt). Män tjänar mer för att män fortfarande värderas något högre än kvinnor och i fler fall anställs av män. Men det är ju på bra väg att jämnas ut i toppyrken.

Då är jag mer irriterad på skillnaden oavsett kön i högavlönade och lågavlönade yrken. Jag är rejält underbetald med tanke på det jobb jag gör men att ansvara för liv och fysisk och psykisk hälsa hos någon är inte vatten värt idag.

ja, så ser det ut. Mäns yrken/ arbetsinsatser värderas högre än kvinnors. Jag förstår inte heller varför det ska ursäktas/ifrågasättas i stället för att ha en realistisk syn på saken. 

I stället för att hyckla så kan man tycka att vissa borde stå för att de tycker den orättvisan är rätt och riktig och utgå från det. Någon kanske vill att mäns yrken ska tjäna mer på bekostnad av kvinnors. 

• Anonym (Bebbe)
    Anonym (Sven) skrev 2024-11-29 21:14:32 följande:
    Nu har ju ?universitetetsutbildningar? blivit helt urvattnade.
    Jobbar man i en bransch där man utför jobb som det går att tjäna pengar på ( ja man säljer husen eller så hyrs fastigheterna ut) så tjänar man alltid mer pengar 
    än om man jobbar inom ett tärande område, dvs man är bara en kostnad för samhället.

Det fattar man efter grundskolan
    Byggandet är för kostsamt för gemene man, en stor del av den oskäligt höga kostnaden handlar naturligtvis om övervärderade löner som står i direkt relation med undervärderade löner. Skulle det finnas en utjämning mellan dessa så skulle köpkraften och byggandet också öka. Lägre skatter/ subventioner/ bidrag för byggandet/ köpandet. Alla såna faktorer är konstgjord andning. Som sagt, något är fel i algoritmen.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Sven) skrev 2024-11-29 22:27:56 följande:
    Här har vi noll koll ser jag 

Skillnaden är att inom tex bygg kan du tjäna 2-3- 5 ggr pengarna på den totala kostnaden av bygget 
    inom it kan det vara 10 ggr kostnaderna i vinst oavsett kön 

Medan en syrra bara är en kostnad för skattebetalarna 

Så de har valt fel yrke helt enkelt 

Inte lätt när inte ens ?högutbildade? klarar utav att googla fram vad man kommer att tjäna efter sin utbildning 
    Undrar hur mycket man kan tjäna om byggarna har lika låga löner som undersköterskorna? Samhället kanske t om kan ta bort subventionerna och bidrag runt hela byggprocessen.

Jag är övertygad att om kvinnor dominerade i bygg och män inom vård så skulle löneläget se annorlunda ut. Och det i sin tur skulle ursäktas.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-29 23:14:37 följande:
    Jag tror inte någon har problem med att kolla vad löner ligger på när man väljer yrke eller när man jobbar med det heller.

Tycka att man tjänar för lite i sverige kan man göra även när man har ett högavlönat yrke. Jämfört med t ex hantverkare.
    Javisst, hantverkare är överbetalda (och övervärderade) men det är accepterat i samhället, trots att det är alla andra som får bekosta detta oskäliga lönepåslag. 
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-30 01:39:58 följande:
    Det finns inget som talar för detta, utan det handlar om offentlig sektor vs privat näringsliv.
    Allt talar för det. Jämför en rörläggare inom offentlig regi och en undersköterska. Eller en undersköterska inom privat regi och en rörläggare inom det privata.
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-30 01:36:53 följande:
    Det är de löner som marknaden har kommit fram till.
    Alternativet är planekonomi.
    Mäns yrken är högre värderade, med medföljande subventioner/ bidrag och skattelättnader som krävs för att underhålla den överbetalningen. Såna konstlade saker krävs för att hålla snedfördelningen vid liv. Det är inte marknadskrafter. Det är en konstgjord andning.
  • Anonym (Bebbe)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-30 09:23:00 följande:
    Mäns yrken är högre värderade framför allt för att män söker sig dit där de kan tjäna mest. På mitt nuvarande jobb tex betalar de lite sämre än vad de som betalar bäst gör. Därför är vi idag ca 80% kvinnor, trots att branschen är mansdominerad .
    Istället erbjuder arbetsgivaren trygghet, lägre prestationskrav , mjukare miljö, arbetstidsförkortning. Vi har fina och fint inredda lokaler, mycket bra förmåner som gott kaffe och bra företagshälsovård och engagerad personalavdelning med fokus på hälsa.
    Detta gör att jag trivs och tycker det är värt att tjäna betydligt mindre än vad jag skulle kunna göra. Och mina kvinnliga kollegor verkar tänka lika. Men männen slutar. Vi har fler män i gruppen, men de är konsulter . 
    Jag håller inte med. Det finns ett flertal exv sjuksköterskor som byter till konsultverksamhet för att de kan tjäna mer, också ett kvinnodominerat yrke.

Sen så tjänar din arbetsplats som är kvinnodominerad mindre än män, du kan hävda att det beror på andra faktorer, men till syvende och sist så har ni sämre lön för att ni är kvinnor. Som sagt, alla hjälper till att upprätthålla det här systemet med kvinnolöner och manslöner, även kvinnor.

Även konsultverksamheter erbjuder det du beskriver, ofta med en kompensation vid föräldraledighet t ex. 
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-30 10:55:56 följande:
    Den där teorin låter paranoid. 
    Läs lite ekonomi om hur marknadskrafter fungerar med tillgång, efterfrågan och lönesättning. 

Hur förklarar du alla dessa subventioner, bidrag och skattelättnader då? Inte är det marknadskrafter. 

Ett tankeexperiment: Föreställ dig att alla inom bygg får en lönesänkning ner till undersköterskornas nivå. I ett abstrakt scenario att de inte kommer ihåg att de tjänade mer

Tror du att marknaden och byggandet skulle accelerera? Det tror jag. Jag tror dessutom att subventioner/ skattelättnader och bidrag skulle minskas då det påverkar i alla led, t ex matinköp eller produkter.

• Anonym (Bebbe)
    Anonym (EerinL) skrev 2024-11-30 15:00:54 följande:
    Hur ser du till att upprätthålla det?
    Du tolkar det för bokstavligt.
  • Anonym (Bebbe)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-30 15:27:10 följande:
    Vi har sämre lön för att vi inte prioriterar lönen så högt som män gör. Varför utbildar sig annars kvinnor till låglöneyrken?

Som sagt, alla hjälps åt att upprätthålla den här snedfördelningen. 

Det här är ett etablerat system som till viss del är accepterat av allmänheten, vissa ifrågasätter den här snedfördelningen, andra försöker låtsas som att den inte finns, somliga försvarar den.

Men det är ju också en snedfördelning som sätter marknadskrafter ur spel och bidrar till den här konstgjorda andningen i form av subventioner och bidrag och ett ökat skattetryck.

• Anonym (Bebbe)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-30 15:56:45 följande:

Konsultverksamheter inom min bransch erbjuder tyvärr inte arbetstidsförkortning. Eftersom de tjänar sina pengar på varje debiterbar timme så vill de sällan underlätta för dem som vill jobba mindre. 

Kompensation vid föräldraledighet har vi, det har väl de flesta företag i Sverige idag. 

Många av männen, som är konsulter, har egen firma i min bransch. Det är väldigt, väldigt få kvinnor däremot, som har egen firma. Hur kommer det sig kan man fråga sig? 

Jag upplever att männen är beredda till att ta större risker och är beredda att jobba mer och de har ett större driv att tjäna pengar. Ofta har de en fru som inte tjänar så bra.

Just faktorn -en fru som inte tjänar så bra- är ytterligare ett system som gör att den här orättvisan upprätthålls. Nu ser vi ju alltfler singelhushåll och individuell ekonomi och då börjar den här snedfördelningen bli alltmer påtaglig.
  • Anonym (Bebbe)
    Svensson5 skrev 2024-11-30 17:10:22 följande:

Vilka bidrag och subventioner pratar du om?
    Räntebidrag är bara det jag vet om 

Räntebidrqget gynnar tex NCC och deras aktieägare 
    Jag känner lärare inom bygg och de har väldigt svårt att fylla platserna då få ungdomar vill jobba inom bygg.
    så att en lönesänkning skulle göra att fler vill jobba med det finner jag som helt osannolikt 

Sedan är det även så att en kvinnlig betongarbetare har samma lön som en manlig

och är ganska säker på att en manlig syrra har samma lön som en kvinnlig 
    Det känns som att du lever kvar på 1970 talet 

Räntebidrag och rot beräknas väl till 60 miljarder 2024. Sen så kan du också tänka på bostadsbidragen men även andra bidrag som krävs för att en lågavlönad ska gå runt. Dvs en snedfördelning som kompenseras artificiellt.

Bygg tycker jag inte man ska behöva gå i skola för, inte heller undersköterska utan lärlingstjänster borde bli mer vanligt. ncc vet jag har vuxenlärlingsprogram förresten. Personer som är skoltrötta av olika anledningar borde inte gå i gymnasiet för att komma ut till ett praktiskt yrke.

Även inom vården så behövs det personal. 

Vi vet att kvinnor (oskäliga skillnader mellan sk "mansyrken" och "kvinnoyrken" ffa) tjänar mindre än män, vi vet att det också orsakar en snedfördelning men också bidrar till ett högre skattetryck samt oskäligt höga priser på byggandet.

Tycker att de som vill behålla den här snedfördelningen lever på 70-talet.

• Anonym (Bebbe)
    Anonym (Sven) skrev 2024-11-30 17:56:11 följande:

Haha ingen utbildning? 
    Du tror att det bara är att ta några lärlingar och bygga lite hus, tunnlar och broar, du är inte lite naiv du.
    Det tar 5 år att bli fullbetald inom bygg och då är de långt ifrån självgående 

Har du hört talas om ritningar och konstruktioner? 

och forfarande är lönekostnaderna en väldigt liten del av byggkostnaden 

Nu finns det även något som heter Rut tror du att kvinnorna har högre lön pga av det?
    De flesta som får bostadsbidrag bor inte i nybyggda lägenheter utan i äldre hus som är avbetalade. Ska hyresvärdarna tvingas att sänka hyran då? 

Vad är det som säger att kvinnor måste jobba inom vården? 
    Det är något man väljer helt själv.
    Och antar att de kvinnor och män som väljer tex vårdjobb gör det pga att det är mycket mindre slitsamt samt bekvämare 
    Du har verkligen ett 70tals tänk och vet definitivt inte hur det ser ut 2024.

Jag tror det är bättre för praktiska yrken att lära sig inom företagets bekostnad, med lön.

mäns insatser är högre värderade än kvinnors och då innebär det att män åker snålskjuts på kvinnor. 
  • Anonym (Bebbe)
    Tecum skrev 2024-11-30 18:08:34 följande:
    Rot och Rut infördes som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd och för att minska andelen svartjobb. Inte för att i första hand gynna byggindustrin. Att svarta jobb blir vita gör att skatteintäkterna kompenserar bidraget, sägs det... Men visst blir byggkostnaderna högre.
    Räntebidraget vet jag inte mycket om ,men kom väl till för att även medelinkomsttagare skulle kunna köpa en bostad.

Att sänka lönerna för byggjobbare skulle innebära en massflykt till andra yrken, även bortsett från att facket aldrig skulle gå med på lönesänkning. Brist skapar högre löner och högre kostnader, inte lägre.
    Så pga låg/ medelinkomsttagares låga löner så behövs det en åtgärd för att kunna sponsra deras köp av bostäder (och därigenom byggares oskäligt höga löner) en person (oftast kvinna) som har riktigt låg inkomst har inte ens råd att äga sin bostad trots detta. I stället ska det boendet sponsras med bidrag och det i stället för att "hon" har en skälig inkomst.

Det är konstigt att man inom vården pratar om allt annat än höja lönerna för att locka människor.

Jag tycker det är ganska uppenbart att allt pekar åt samma håll. Mäns löner och yrken är övervärderade. 

Dessutom så placerar man artificiella styrmedel på plats som hjälper till att upprätthålla den här snedfördelningen.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Sven) skrev 2024-11-30 18:31:16 följande:

Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 18:11:17 följande:
    Jag tror det är bättre för praktiska yrken att lära sig inom företagets bekostnad, med lön.

mäns insatser är högre värderade än kvinnors och då innebär det att män åker snålskjuts på kvinnor. 

Ett företag kan inte utbilda någon i 5 år, det skulle bli konkurs 
    Alternativt mycket dyrare byggnationer.
    Kvinnor och män har inga löneskillnader inom bygg eller inom vården 

Däremot har olika branscher olika lönesättningar.
    Det finns inget som motsäger att kvinnor kan utbilda sig till något som ger dem  en högre lön 

Nej, ett företag skulle inte gå i konkurs, vuxenlärlingsprogram finns idag MED de relativt höga lönerna som de inom bygg faktiskt har. Du kan vara en vuxenlärling och ändå klå lönerna för de inom vården med bygglärlingslönen.

Det existerar en kostnad med utbildning också, är det bättre att skattepengen bekostar det? 5 års (eftergymnasial?) utbildning? Pratar du inte om ingenjörer här? En byggarbetare tjänar förresten närmare en ingenjör än vad de borde. 

• Anonym (Bebbe)
    Tecum skrev 2024-11-30 19:22:49 följande:
    Man pratar ständigt om att höja löner inom vården, har du redan glömt sjuksköterskekonflikten härom året? Men det är svårt att få gehör, tror att det beror på att politiker - av bägge kön - ser den direkta kostnaden på ett annat sätt än de gör när företag höjer sina kostnader. Skattehöjningar riskerar att försvåra deras omval...

Vårdanställda är värda högre löner med tanke på det viktiga, tunga och ansvarsfyllda yrke de har. Men varför gå på byggjobbare? Har du jobbat i branschen? Inte jag heller men jag har byggt på de hus jag äger och det är ett tungt och krävande jobb som jag inte skulle vilja ha på heltid.  Bara en sån sak som att jobba ute vid denna tid på året, i snålblåst och regn, de förtjänar hög lön. De som är överbetalda är tjänster av olika slag t ex konsulter som saltar räkningar utan att göra så mycket nytta. Vi har också byggt upp ett kontrollsamhälle där folk får betalt för  - vad? Mycket skattepengar finns att hämta inom byråkratin.

Om byggjobb är så välbetalt, varför söker inte fler kvinnor sig till den branschen?

Tycker i princip inte det är något fel med "kvinnoyrken" eller "mansyrken" tycker det är värderingen det är fel på.

Kvinnoyrken skulle aldrig kunna komma ikapp mäns yrken då det är en fråga om inflation och ett ständigt höjande av båda. Vården kan strejka hur mycket de vill. Det här systemet följer varandra. En byggjobbare skulle idag aldrig acceptera att ha samma lön som en undersköterska. Den här förändringen behöver ske långsamt tyvärr. 

Jag jämför de två grupperna då det är båda klassiska arbetaryrken, och för att byggarbetare ligger relativt nära ingenjörer. Det borde vara ett ganska talande tecken på en överbetald yrkesgrupp. (I kombination med bidrag och subventioner som jag nämnt)

Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?