Kvinnor och höga krav på partner?
när inkompetenta genusforskare kommer fram till att orsaken är att pojkar har destruktiv maskulinitet tycker jag att genusforskarna ska bli utan lön som straff för sin inkompetens.
Du bevisar ju min tes.
Sofie Nilssons och skolans arbetsmetoder är anledningen till att vi på Ämnesläraren är här den här dagen. För att göra en lång historia kort tittade skolans rektor Cecilia Larsson-Ståhl på resultatskillnader bland eleverna. Det visade sig att pojkarna i sexan vart tredje år hade bättre betyg än flickorna, trots att statistik annars visar att flickor får bättre resultat i samtliga ämnen. Alla dessa sjätteklasser hade det gemensamt att de hade haft samma lärare, nämligen Sofie Nilsson.
Rektorn detaljstuderade Sofie Nilssons undervisning och fann att några av framgångsfaktorerna var struktur, förutsägbarhet, inkludering, tydliga mål och höga förväntningar på prestationer. Så numera arbetar hela Rosengårdsskolan så, samtidigt som man också fokuserar på pojkar som halkar efter, pojkar med språkstörningar och pojkar med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan har därför anställt två logopeder som både möter eleverna och fortbildar lärarna i hur de ska bli bättre på att möta eleverna.
www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/reportage/sa-far-sofie-pojkarna-att-lyckas/
Män värderas högre oavsett yrke. Punkt.
Förr var det kvinnors jobb att vara kokerskor, låg lön..sen kom restauranger och yrket fick prestige om det var en man, högre lön för männen osv.
Ursäkta men varför blev det här ens en diskussion (jag kanske läste slarvigt). Män tjänar mer för att män fortfarande värderas något högre än kvinnor och i fler fall anställs av män. Men det är ju på bra väg att jämnas ut i toppyrken.
Då är jag mer irriterad på skillnaden oavsett kön i högavlönade och lågavlönade yrken. Jag är rejält underbetald med tanke på det jobb jag gör men att ansvara för liv och fysisk och psykisk hälsa hos någon är inte vatten värt idag.
ja, så ser det ut. Mäns yrken/ arbetsinsatser värderas högre än kvinnors. Jag förstår inte heller varför det ska ursäktas/ifrågasättas i stället för att ha en realistisk syn på saken.
I stället för att hyckla så kan man tycka att vissa borde stå för att de tycker den orättvisan är rätt och riktig och utgå från det. Någon kanske vill att mäns yrken ska tjäna mer på bekostnad av kvinnors.
Hur förklarar du alla dessa subventioner, bidrag och skattelättnader då? Inte är det marknadskrafter.
Ett tankeexperiment: Föreställ dig att alla inom bygg får en lönesänkning ner till undersköterskornas nivå. I ett abstrakt scenario att de inte kommer ihåg att de tjänade mer
Tror du att marknaden och byggandet skulle accelerera? Det tror jag. Jag tror dessutom att subventioner/ skattelättnader och bidrag skulle minskas då det påverkar i alla led, t ex matinköp eller produkter.
Som sagt, alla hjälps åt att upprätthålla den här snedfördelningen.
Det här är ett etablerat system som till viss del är accepterat av allmänheten, vissa ifrågasätter den här snedfördelningen, andra försöker låtsas som att den inte finns, somliga försvarar den.
Men det är ju också en snedfördelning som sätter marknadskrafter ur spel och bidrar till den här konstgjorda andningen i form av subventioner och bidrag och ett ökat skattetryck.
Konsultverksamheter inom min bransch erbjuder tyvärr inte arbetstidsförkortning. Eftersom de tjänar sina pengar på varje debiterbar timme så vill de sällan underlätta för dem som vill jobba mindre.
Kompensation vid föräldraledighet har vi, det har väl de flesta företag i Sverige idag.
Många av männen, som är konsulter, har egen firma i min bransch. Det är väldigt, väldigt få kvinnor däremot, som har egen firma. Hur kommer det sig kan man fråga sig?
Jag upplever att männen är beredda till att ta större risker och är beredda att jobba mer och de har ett större driv att tjäna pengar. Ofta har de en fru som inte tjänar så bra.
Vilka bidrag och subventioner pratar du om?
Räntebidrag är bara det jag vet om
Räntebidrqget gynnar tex NCC och deras aktieägare
Jag känner lärare inom bygg och de har väldigt svårt att fylla platserna då få ungdomar vill jobba inom bygg.
så att en lönesänkning skulle göra att fler vill jobba med det finner jag som helt osannolikt
Sedan är det även så att en kvinnlig betongarbetare har samma lön som en manlig
och är ganska säker på att en manlig syrra har samma lön som en kvinnlig
Det känns som att du lever kvar på 1970 talet
Räntebidrag och rot beräknas väl till 60 miljarder 2024. Sen så kan du också tänka på bostadsbidragen men även andra bidrag som krävs för att en lågavlönad ska gå runt. Dvs en snedfördelning som kompenseras artificiellt.
Bygg tycker jag inte man ska behöva gå i skola för, inte heller undersköterska utan lärlingstjänster borde bli mer vanligt. ncc vet jag har vuxenlärlingsprogram förresten. Personer som är skoltrötta av olika anledningar borde inte gå i gymnasiet för att komma ut till ett praktiskt yrke.
Även inom vården så behövs det personal.
Vi vet att kvinnor (oskäliga skillnader mellan sk "mansyrken" och "kvinnoyrken" ffa) tjänar mindre än män, vi vet att det också orsakar en snedfördelning men också bidrar till ett högre skattetryck samt oskäligt höga priser på byggandet.
Tycker att de som vill behålla den här snedfördelningen lever på 70-talet.
Haha ingen utbildning?
Du tror att det bara är att ta några lärlingar och bygga lite hus, tunnlar och broar, du är inte lite naiv du.
Det tar 5 år att bli fullbetald inom bygg och då är de långt ifrån självgående
Har du hört talas om ritningar och konstruktioner?
och forfarande är lönekostnaderna en väldigt liten del av byggkostnaden
Nu finns det även något som heter Rut tror du att kvinnorna har högre lön pga av det?
De flesta som får bostadsbidrag bor inte i nybyggda lägenheter utan i äldre hus som är avbetalade. Ska hyresvärdarna tvingas att sänka hyran då?
Vad är det som säger att kvinnor måste jobba inom vården?
Det är något man väljer helt själv.
Och antar att de kvinnor och män som väljer tex vårdjobb gör det pga att det är mycket mindre slitsamt samt bekvämare
Du har verkligen ett 70tals tänk och vet definitivt inte hur det ser ut 2024.
Ett företag kan inte utbilda någon i 5 år, det skulle bli konkurs
Alternativt mycket dyrare byggnationer.
Kvinnor och män har inga löneskillnader inom bygg eller inom vården
Däremot har olika branscher olika lönesättningar.
Det finns inget som motsäger att kvinnor kan utbilda sig till något som ger dem en högre lön
Nej, ett företag skulle inte gå i konkurs, vuxenlärlingsprogram finns idag MED de relativt höga lönerna som de inom bygg faktiskt har. Du kan vara en vuxenlärling och ändå klå lönerna för de inom vården med bygglärlingslönen.
Det existerar en kostnad med utbildning också, är det bättre att skattepengen bekostar det? 5 års (eftergymnasial?) utbildning? Pratar du inte om ingenjörer här? En byggarbetare tjänar förresten närmare en ingenjör än vad de borde.
Tycker i princip inte det är något fel med "kvinnoyrken" eller "mansyrken" tycker det är värderingen det är fel på.
Kvinnoyrken skulle aldrig kunna komma ikapp mäns yrken då det är en fråga om inflation och ett ständigt höjande av båda. Vården kan strejka hur mycket de vill. Det här systemet följer varandra. En byggjobbare skulle idag aldrig acceptera att ha samma lön som en undersköterska. Den här förändringen behöver ske långsamt tyvärr.
Jag jämför de två grupperna då det är båda klassiska arbetaryrken, och för att byggarbetare ligger relativt nära ingenjörer. Det borde vara ett ganska talande tecken på en överbetald yrkesgrupp. (I kombination med bidrag och subventioner som jag nämnt)