Inlägg från: Anonym (Bebbe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bebbe)

Kvinnor och höga krav på partner?

Postman skrev 2024-11-28 21:02:09 följande:
    Men en rörläggare arbetar inom den privata sektorn medan uskan i den offentliga, hur ska du överföra dessa pengar tänker du dig? beskatta den privata sektorn hårdare?

Tittar man ur ett samhällsekonomiskt perspektiv borde man bara anställa kvinnor eftersom de arbetar till lägre löner och därmed blir en billigare arbetskraft, det är märkligt för företagen gör ändå inte så.

Du förstår vad jag menar. Sluta spela dum. Jämför en rörläggare/ undersköterska inom den privata sektorn om det blir enklare för dig

mäns löner såsom rörläggare är överbetalda. Det är fel i en algoritm om en undersköterska behöver bidrag för att kunna går runt, med ett ökat skattetryck för alla för att sponsra rörläggarens höga lön. Förstår du? Rörläggarens lönetillskott är sponsrat av dig.

• Anonym (Bebbe)
    Postman skrev 2024-11-28 22:01:33 följande:
    Diskrimineringslagen bortförklarar inget, den är lika för oss alla.

Jag tycker dina inlägg verkar väldigt mansföraktande, det spelar ingen roll vad män gör eller inte gör i dina ögon, du verkar anse att män alltid har samma onda agenda och är genuint odugliga. Du har fått många bra inputs på att de flesta män gör mycket bra insatser i vårt samhälle.

Det är intressant att du kallar mig för mansföraktande då jag i princip förespråkar ett rättvist samhälle. Du lägger ord i min mun, påstår att jag kallar män för att ha en ond agenda och att jag påstår att män är odugliga. Du kan ju inte hitta på saker.

Ganska irriterande att du kör med härskartekniker. Vi avslutar vår diskussion här då du inte kan hålla en högre nivå.

• Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 22:39:55 följande:
    Jag har svårt att se hur lönenivåerna för läkare eller ingenjörer är otillräckliga.

Att omfördela pengar från rörläggare till undersköterskor är inte görbart, då de inte betalas från samma håll.
    Det gör däremot läkare och undersköterskor, så någon av dem får sannolikt lägre löneutrymme om du höjer hos en av dem.
     Vissa vill ha ett samhälle där alla tjänar i princip lika mycket. En rörläggare är närmare i lön med en ingenjör. Jag tycker att skillnaden borde bli större här. Jag vill också att bidragsberoendet i princip försvinner. Dvs jag förespråkar kapitalistisk högerpolitik.

Jag pratar om ett abstrakt scenario. Mäns yrken är överbetalda och det leder till att kvinnor blir bidragstagare (generella drag) alternativt lever fattigt. Man kan föreställa sig då att män i princip får ett lönetillskott varje månad som tas från en närliggande undersköterska. Sen så vill samhället kompensera det underskottet via bidrag.

Det är en snedfördelning som borde justeras, ett sätt att justera den är att ge undersköterskor i princip samma löner och devalvera valutan. men det skulle leda till en ekonomisk katastrof, då har vi ett scenario där i princip ingenjörer, läkare och undersköterskor (andra arbetare) har samma löner.

Det jag vill komma fram till är att mäns yrken är övervärderade på bekostnad av kvinnors yrken. Det behöver ske en långsam förändring. synen på mäns yrken (såsom rörläggare) behöver förändras.
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 14:39:53 följande:
    Det låter som att du vill styra lönenivåerna politiskt, vilket talar emot kapitalism där marknaden styr.
    Vad kallar du formen där könet styr lönen då? Inte är det kapitalism.

nej, jag vill att synen på mäns yrkens löner blir realistiska, förstår du? Mäns yrkena löner är övervärderade/ parasiterande på bekostnad av samhället och skatter. Till syvende och sist så vill jag ha färre människor i fattigdom OCH lägre skatt.
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 14:47:08 följande:
    Jag känner inte till något sådant system, därav har jag ej heller något namn.
    Det existerar inte, så därför behöver vi inte hantera det? Ska du också köra med den gamla klassikern?
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 15:07:25 följande:
    Ingen aning om det existerar eller inte... kanske finns på Papua Nya Guinea, men då har vi nog inget svenskt ord för fenomenet.

Men ska jag vara ärlig så vet jag inte vad det svenska systemet heter heller (många andra länder har också likvärdiga system), som baseras på att arbetsgivare, arbetstagare och fackförbunden kommer överens om lönenivåerna för olika yrken, vilket är ganska nära att vara marknadsbaserat (kapitalistiskt).
    Det hör inte till ett kapitalistiskt system att könet på något sätt avgör ett löneläge. Det är en orimlig orättvisa som ställer till det i ett kapitalistiskt system då det också bidrar till att vissa blir bidragstagare. Dvs en konstlad utjämning av ekonomisk makt för att kompensera en konstlad övervärdering.
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 15:28:08 följande:
    Lönesättningen i Sverige är i första hand baserad på yrke, sedan på erfarenhet och hur många år man har i yrket och hos arbetsgivaren, inte på kön.
    Sedan kan olika arbetsgivare ligga högt eller lågt inom den överenskomna ramen.

Vill man titta specifikt på lön i förhållande till kön, så är lönenivåerna i stort sett lika mellan kvinnor och män inom samma yrke och hos samma arbetsgivare, ingen betydande skillnad.
    Även inom samma yrken så tjänar kvinnor mindre. Och av någon anledning så är "mäns" yrken övervärderade i förhållande till "kvinnors" yrken. Då borde slutsatsen vara ganska klar. Det är inte hjärnforskning vi pratar om här.
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 15:35:13 följande:
    Jag glömde en faktor för lönesättning och det är den individuella, efter individuell löneförhandling.
    Det är också en klassisk ursäkt. Den där om att kvinnor är så dåliga på att löneförhandla. Dvs de förtjänar en dålig lön. Samma personer som avfärdar kvinnors sämre löner brukar också anse att det är kvinnors fel/ skolsystemet/feministerna att pojkar har så dåliga betyg.
  • Anonym (Bebbe)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-29 15:27:33 följande:
    Varför har vi typiskt manliga och kvinnliga yrken? Om vi vill nå jämställdhet borde vi väl blanda män och kvinnor i alla yrken?
    Tror nyckeln till jämställdhet är att faktiskt ha en realistisk lön till respektive yrke, inte att nödvändigtvis placera om kvinnor i "mäns" yrken eller vice versa. Men jag förstår vad du menar. Det sänkte den relativa inkomsten för lärare när kvinnorna gjorde sitt intåg som jag förstått.
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 15:58:37 följande:
    Det finns inga betydande löneskillnader mellan män och kvinnor inom samma yrke och hos samma arbetsgivare.
    Skillnaderna finns främst mellan offentlig och privat sektor.
    Även mansdominerade yrken inom den offentliga sektorn, som polis, räddningstjänst och försvaret har relativt låga lönenivåer.

När försvaret gick från värnplikt till yrkesförsvar 2010 var soldatyrket ett av landets sämst betalda, trots att det är mansdominerat. Man har varit tvungna att höja lönerna rejält sedan dess (eftersom man inte lyckades rekrytera efter behov) och är nu betydligt högre, trots att soldatyrket inte längre är mansdominerat i lika hög grad. Förövrigt är det först nu när man på senare tid återuppväckt värnplikten som den gäller även kvinnor, apropå jämlikhet.
    Du kan ju kalla dessa skillnader som finns för obetydande, betyder inte att de är det. Jämför en anläggare inom offentlig verksamhet med en undersköterska t ex. Av någon anledning är kvinnors löner (och yrken) lägre värderade. Som sagt, det är inte hjärnforskning.

Det finns krafter som vill bibehålla den här snedfördelningen. Oftast genom att förneka att den finns. Kan inte se logiken bakom det. (Om man nu inte har identifierat sig som en överbetald person och vill behålla den orättvisan)

Som sagt, det är något fel i samhällsalgoritmen. En rörläggare ligger alltför nära en ingenjör i lön.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?