Inlägg från: Anonym (Feime) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Feime)

Kvinnor och höga krav på partner?

Hejhoppgummi skrev 2024-12-01 18:15:52 följande:
    Så du har noll civilansvar? Om du ser saker som är olämpliga säger du inte till? Om din son skulle misshandla skulle du rycka på axlarna? om din dottter skulle bli våldtagen så är det med samma? Inte ditt ansvar? är män rädda för att vara förebilder eller föregå med gott exempel?
    Du missar hela poängen. Jag har inte mer ansvar än dig för vad andra män gör. Du har inte mer ansvar än mig för vad andra kvinnor gör. 

Det är grundläggande demokratiska värderingar och grundläggande jämställdhet. Lika rättigheter och skyldigheter oavsett kön.
  • Anonym (Feime)
    Hejhoppgummi skrev 2024-12-01 21:08:50 följande:
    Jasså? Missar jag verkligen den? Om det är lika för alla varför är det sådant bjäbbande om att ifrågasätta kvinnors rätt till att kunna säga ja tack eller nej tack eller välja ensamhet över en sunkig man?
    Nu blandar du äpplen och päron. 

Det där har jag aldrig hävdat.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-02 18:15:38 följande:
    Du verkar ju veta! Vad är en vänsterfeminist, var träffar du på dom?
    Vänsterfeminismen är den feminism som Gudrun Schyman förde fram på 90-talet. Det är stort fokus på patriarkat och tanken om kvinnor som offer och män som förövare. En stor del av retoriken går ut på att smutskasta män som grupp. 

Det räcker att läsa den här tråden för att konstatera att Gudruns retorik lever kvar.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Sven) skrev 2024-12-02 17:53:32 följande:
    Min erfarenhet är att de båda låter mycket  på internet 
    Men att båda de lättkränkta sorterna är ovanliga i det vanliga livet 
    Den här typen av feminister är idag kvinnlighetens motsvarighet till incels. Allmänt destruktiva människor som samlas i grupp och spelar offer för att de inte vill ta tag i sina liv.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-02 19:08:10 följande:
    Oj, hur gamla är dom som skriver i tråden egentligen. Själv är jag givetvis för jämlikhet mellan könen men röstar blått. Så har svårt att se hur man kan utläsa politisk tillhörighet genom att man gillar rättvisa.
    Du hittar nog ingen person som hävdar sig stå för något annat än rättvisa. Människor har bara olika syn på vad rättvisa är.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bosse) skrev 2024-12-02 19:24:28 följande:
    Röda sidan har inte sällan åsikten att blå sidan är orättvis, inhuman, rasistisk, misogyn, egoistisk etc
    Ja, och det kan man ta med en rejäl nypa salt.

Rättvisa för mig i alla fall är att folk har lika rättigheter och skyldigheter. Sedan får man skörda frukterna av sitt resultat. Den som jobbar mer kommer att få ett bättre liv än den som är lat. 
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-02 21:23:25 följande:
    Jag begriper inte det heller, därför cirkulerar jag tillbaka till att uttrycket vänsterfeminist bara är ett i leden skällsord draget från fickan. Använda ofta i samband där jämlikhet diskuteras. Drar då slutsatsen att det berättar mer om personen som använder det.

Står själv för jämlikhet och också en ganska extremt kapitalistiskt (höger) synsätt, där jag faktiskt vill ha en större skillnad mellan låginkomsttagare och höginkomsttagare. Kapa bidragen, Reducera föräldraledighet markant, kapa utbildningsgenerositeten och skicka ut unga i arbetslivet. (Jag förstår att det inte är för alla)

Har ofta blivit kallad för vänsterfeminist, enbart för att jag står för jämlikhet. Det borde vara ganska talande för hur dessa hycklare uppfattar jämlikhet också.
    Feminism är vänster per definition. Därför blir vänsterfeminism ett onödigt prefix. Feminism är vänster.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-02 21:44:51 följande:
    Nej. Det är det inte.
    Jo, både ur ett ekonomiskt men även ur konservativ vänster och högerskala. 

Sedan kan det finnas högerpersoner som är feminister men det är en annan fråga. Människor är inte totalt vänster eller höger utan en blandning.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-02 22:01:08 följande:
    Jag tror du behöver utbilda dig.
    Då tror du fel. Feminism är en vänsterideologi och har alltid varit. 
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-02 22:04:26 följande:
    Du är okunnig.
    Nej, det är du som inte är upplyst och  inte klarar av att skilja på dina personliga känslor och fakta.

Att du definierar dig som höger är fullständigt irrelevant i sammanhanget.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (klumpig) skrev 2024-12-02 22:32:31 följande:
    Jag tror att jag håller med dig, men vad sägs om att utveckla resonemanget så att det kan bli ett samtal om det istället för att ni ska kalla varandra okunniga?
    För att kortfatta det hela så är höger att vara konservativ och ur ett ekonomiskt perspektiv att fokusera på tillväxt.

Vänster är att förändra samhället mot mer jämlikhet där ekonomisk tillväxt är underordnad.

Eftersom feminismen per definition syftar till att skapa jämlikhet mellan kvinnor och män så är det vänsterpolitik.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-02 22:31:28 följande:
    Sammanhanget är att jag blir kallad för vänsterfeminist för att jag står för jämlikhet. Jag kallar mig inte ens för feminist själv för att jag tycker att jämställdhet borde ägas av alla. Så varför skulle någon ge mig det epitetet?
    Det är ohövligt att ge dig det epitetet. Om du nu menar att du är feminist räcker det bra.

Jämlikhet kontra ekonomisk tillväxt är centrala begrepp inom höger och vänster skalan. Du kan hävda att jämlikhet borde ägas av alla men i slutändan är man mer höger om fokus är ekonomisk tillväxt och vänster om fokus är jämlikhet.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-03 12:38:19 följande:
    Du har en egen idé om vad feminism är. Ja, du är outbildad. Antar att du drog fram det här trots ett intensivt googlande där du inte fick svar på varför feminism automatiskt klassificeras som vänsterpolitik. Du "killgissar" ganska dåligt, men det lirar väl bra med övrig gaslighting du kör med i tråden. 

Jämlikhet är dessutom inte underordnat ekonomisk tillväxt, tvärtom, det gynna en ekonomisk tillväxt då det innebär att man inte ger ett ekonomiskt påslag bara för att någon tillhör ett kön.
    Mycket snack på dig. Håll dig till sakfrågan. Du kommer med personangrepp efter personangrepp men har fortfarande inte haft ett enda sakligt argument.

Då får gärna försöka förklara hur du motiverar ditt argument att feminism inte skulle vara vänster.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-03 14:59:33 följande:
    Det är ju du som kommer med påståenden. Då borde du rimligen backa upp dessa påståenden med någon form av bevisföring. Du drar upp något otydligt om ekonomi och sätter det i motsatsförhållande till jämlikhet mellan könen. Helt absurt.

Feminism är varken vänster eller höger. De allra flesta människor vet om det. 
    När du inte förstår att vänster och höger handlar om hur man prioriterar ekonomisk tillväxt vs jämlikhet så är du faktiskt för obildad att föra en diskussion med.

I synnerhet när du inte är förmögen att göra fram ett enda sakligt motargument.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-12-03 15:12:40 följande:

Jag står inte ut. 

jag står verkligen inte ut. Det du skriver är så pinsamt.

Ja, för dig.

Du skrev tidigare att du såg dig som höger.

Varför gör du det?

Anser du att vänster-höger är ett begrepp man kan använda som man själv känner för. Som vissa anser att man kan använda kön. 

Om jag säger att jag är en kvinna så är jag det.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?