Inlägg från: Anonym (Jasså?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jasså?)

Kvinnor och höga krav på partner?

Anonym (Feime) skrev 2024-11-27 16:31:27 följande:
    Jag är grymt bra på att städa köket. Gör det mig till en kvinna?

Problemet är att allt tar längre tid om man gör det man inte är bra på.

Idag skulle jag t.e.x. göra ett viktigt inköp på jobbet. Jag har en vän som är expert på området. Jag frågade honom om råd och fick en lösning på problemet som var toppklass. Det tog honom 2 minuter att hjälpa mig. Själv hade jag kunnat jobba med samma fråga i 2 timmar och fortfarande fått ett mycket sämre resultat.
    Hur ska du bli bra eller effektiv om du aldrig gör det? Så är det din förklaring till att kvinnan ska göra mer hushållsarbete för att hon är bättre på det? tror du kvinnor är utformade till hembiträden biologiskt? Att ha en livmoder gör mig redan till en så otroligt mycket bättre husa? Eller? Ska jag vara kåt och tacksam med?
  • Anonym (Jasså?)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-27 17:45:19 följande:
    Man ska inte tänka i procent över huvud taget. För då går man in i ett beteende där man börjar kontrollera att den andra gör sin del. Människor i gemen ser mer vad de själva gör, vilket betyder att båda sannolikt komma till slutsatsen att den andra gör för lite.

Sättet att ha det i en bra relation är att båda hjälps åt och gör sitt bästa. Man tar hand om allas intressen och behov, lyssnar på sin partner och ser till att sin partners behov blir tillfredsställda. Samtidigt som man är öppen med sina egna behov och vad man själv behöver så att ens partner får förutsättningar att möta dessa.

Min erfarenhet båda beträffande relationer och i arbetslivet är att de här individerna som ska gå runt och kontrollera att andra gör sin del oftast gör minst och dessutom  har mycket negativ inverkan på gruppens resultat. Det är inte är så konstigt eftersom de är så fokuserade på vad andra gör hela tiden. Dessutom är de gnälliga och negativa. Dessa individer ska man således se till att få bort från gruppen. Både inom arbetslivet samt i det privata livet.
    Därför kvinnor 2024 vet att de förtjänar bättre, höjt sina krav. Höjt sin standard. De nöjer sig inte längre och tada många män väljs bort. Enkelt. klaga inte på kräsna kvinnor bara Solig
  • Anonym (Jasså?)
    Tom Araya skrev 2024-11-27 19:38:51 följande:
    Detta behöver inte läggas till, eftersom det redan ingår i det jag skrivit. Du får det dock att likna tvång, när det i regel är ett val som kvinnor och män gör tillsammans när de skaffar barn.
    Anonym (Inte riktigt) skrev 2024-11-27 19:12:09 följande:
    Kvinnor tenderar dessutom att bli sjukskrivna mer än män. Just av den anledningen att dom får dubbel jobba. Och tvingas ta större ansvar i hem och hushåll och med barnen, samtidigt som en del också arbetar. Det är ingen raket forskning att det leder till stress och utbrändhet. 
    Vi människor är inte robotar.

Dessutom, spelar utvecklingen i samhället en stor roll. Då allt blivit mycket mer stressigt och ett allt högre tempo. Detta kommer säkert vara något som måste lösas förr eller senare. Det är ingen hållbar utveckling.Så vi inte riskerar att ha fler sjukskrivna än arbetande människor. 
    Kvinnor kan ställa högre krav när de dejtar och de väljer oftare män med högre inkomst. Män med högre inkomst är vana att betala mer för sin partner eller för gemensamma utgifter. Kvinnorna kompenserar detta genom att vara hemma och göra mer i hemmet.

Detta är såklart inte jämlikt, men det är inte tillräckligt många kvinnor och män som vill ändra på dessa förhållanden.

Kanske ligger det i vårt DNA att lite mer dras åt ena eller andra hållet vad det gäller vilken roll man har eller tar i familjen.

Ska man ändra på detta, inte bara i det enskilda fallet, utan även i stort, så måste män och framförallt kvinnor ändra sina preferenser för vilka de inleder relationer och bildar familj med.
    Vilket håller på och sker för fullt. ensamma män ökar i antal, kvinnor är högre utbildade än någonsin och färre barn än någonsin föds i princip :)

det är detta som vissa män beklagar sig över och anser att kvinnor har för höga krav. De vill ju ha det som förr, när de kunde tjäna mer och ha en hushållerska som var beroende av dom.
  • Anonym (Jasså?)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-27 20:10:48 följande:
    Tror att män är mer ensamma än förut för att de blivit drillade till att bli omhändertagna (ja, jag tjatar) med en medföljande offermentalitet. Kvinnorna uppfattar det och håller sig borta. Det finns inga fördelar för en kvinna att skaffa sig en passagerare. 

Den här passagerarmentaliteten kan se olika ut. Han kan kanske dra in snäppet mer pengar än henne, men vill ha delad ekonomi och "glömmer" hennes födelsedag.
    precis så! Enig. De har sett och hört om sina mor och farföräldrar, kanske sin egen far. Hur det var andra tider, att växa upp när det var normalt att en mamma skötte all markservice, och pappan var den som jobbade och slet. Kanske har det varit en ganska kravlös uppfostran med. det är klart sådant påverkar och man har en bild i huvudet hur lätt det borde vara att skaffa en kvinna, man behöver inte göra något speciellt. bara jobba och ha en ok lön, det borde väl räcka?

och det är så otroligt sorgligt att det ens ska vara så. Att vissa (inte alla) män tror att en kvinna nöjer sig med det lilla för så var det ju förr. det blir ju en kulturkrock. Precis som kvinnorna står på andra sidan och har jobbat så mycket för att få rösträtt, få skilja sig, ha rätt till sin egen kropp (samtycke), få utbilda sig, ses kompetenta nog på arbetsmarknaden, få en värdig lön. De nöjer sig inte med att fortsätta sitta i baksätet. de vill fortsätta uppåt och framåt, tills de ses som likvärdig medförare. många män (inte alla) kämpar med näbbar och klor för att fortsätta ses som den i högre rang, medan kvinnor vill neutralisera denna rang till likvärdiga medmänniskor. Det är som gjort för obalans när vi har olika utgångslägen och olika mål.
  • Anonym (Jasså?)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 04:54:36 följande:
    Men vi har ännu lång kvar då män med låg eller ingen inkomst har så enormt mycket lägre status hos kvinnor än vad kvinnor med låg eller ingen inkomst har hos män. Likaså att kvinnor med normal inkomst i högre grad n män väljer partner med högre inkomst.
    långt kvar? Är inte det bevis nog på att män och kvinnor har olika krav? Att män nöjer sig med sådant som kvinnor inte nöjer sig med? varför ska kvinnor sänka kraven när männen också kan höja sina krav?
  • Anonym (Jasså?)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 08:12:32 följande:
    Man får ha vilka krav man vill, men man ska också förstå vad det innebär, i detta fall att det inte gynnar ekonomisk jämställdhet.
    på vilket sätt skulle det inte gynna ekonomiskt jämställdhet om jag väljer en utbildad och jämställd man? Eller menar du att utbildade män inte är jämställda? Menar du att det är de lågutbildade männen som är mest jämställda?
  • Anonym (Jasså?)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 08:32:23 följande:
    Jag skulle vilja hävda motsatsen; att kvinnor i praktiken kommer undan med det, för att män värderar andra egenskaper hos sin partner än inkomst, vilket du också uttryckte.
    Och för att män värderar andra egenskaper så borde kvinnor sänka sina krav? Eller vad tillför det diskussionen? alla är fria att ha sina egna preferenser, eller hur? eller ska vi börja statligt styra vilka preferenser man får lov att ha? kvotera så det blir rätt mängd hetero/homo/bi/assexuella? 
  • Anonym (Jasså?)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 15:07:52 följande:
    Ja, varför inte.. om nu kvotering ändå tillämpas av myndigheter för ökad jämställdhet. Skrattande
    nu kom det kortet med ja. Gud vad jobbigt för vissa män att behöva vara föräldralediga. Buhu. vet du, jag har lösningen. Vi kvoterar alla misogyna män till att bli homosexuella, då blir det inga biologiska barn för dessa män att ta ut föräldraledighet för. Perfekt. Och dessa gener förs inte heller vidare, så den låga utbildningsgraden går i graven med dessa tomtar. Perfekt. eller vad säger du? Tomte
  • Anonym (Jasså?)
    Anonym (Preferenser) skrev 2024-11-28 15:20:26 följande:

Är man? 

Ser ofta gnäll över att det inte finns några bra män, män är skitstövlar, de beter sig si eller så. Som att det är fel på männen varför kvinnor inte får några bra partners. 

Om en man gnäller över att han inte får några kvinnor så får han råden att granska sig själv, att fundera över vilka signaler han sänder ut och skaffa sig fritidsintressen osv. 

I båda fallen så är det mannen som är den som "bär hundhuvudet" och borde förändras. Kvinnan är bra som hon är och ska inte nöja sig med mindre.

Det där med att tänka va? Det är inte lätt för vissa penisbärare.

kvinnor beklagar sig ofta över män som grupp. Att det finns så många män som inte har demokratiska värderingar, män som är överrepresenterade som gärningsmän, att så många män fortfarande anser att ett gemensamt barn inte är det samma som gemensamt ansvar. Detta värderingar är inte lätt att hitta hos män, och det är värderingar som allt fler kvinnor eftersöker.

män däremot beklagar sig oftast över helt andra saker, och sprider otroligt misogyna och icke jämställda åsikter i samband med sina klagomål. 

och läs noga orden OFTA inte alltid. Verkar också vara svårt för vissa penisbärare med läsförståelsen.
  • Anonym (Jasså?)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 15:15:13 följande:
    Det har väl i tråden redan konstaterats att män använder högre inkomst som skäl för mindre hemarbete, eller vill du försvara dessa nu?
    ja många män anser att de inte behöver ta hand om hem och hushåll eller barn. För han är minsann den viktiga i familjen som tjänar mer än frugan. Fast frugan jobbar i ett tyngre jobb som sjuksköterska. Men det är ju inte mannens problem. Hade kvinnan bara ökat lönen så de hade tjänat lika hade mannen giiiiivetvis tagit sitt ansvar? Eller hur? Baby
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?