Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Kvinnor och höga krav på partner?

Postman skrev 2024-11-28 18:23:39 följande:
    Jag är starkt skeptisk till att det är kommunpolitiker som sätter kommunanställdas löner. Det regleras väl genom kollektivavtal.  Varför engagerar sig inte kvinnor mer i kommunpolitiken om det nu vore så? 
    ...och du menar att kommunerna inte är en relevant förhandlingspart vid kollektivavtal för kommunanställda?
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-28 17:09:42 följande:

Appropå kvinnolöner och manslöner. Jag anser att man borde uppvärdera kvalificerade yrken såsom läkare och ingenjörer samt identifiera exv de yrken som har oskäligt höga lön såsom rörläggare, sänka/ fördela lönen till de yrken som har oskäligt låg lön såsom undersköterskor.
     kare och ingenjörer 

Jag har svårt att se hur lönenivåerna för läkare eller ingenjörer är otillräckliga.

Att omfördela pengar från rörläggare till undersköterskor är inte görbart, då de inte betalas från samma håll.
    Det gör däremot läkare och undersköterskor, så någon av dem får sannolikt lägre löneutrymme om du höjer hos en av dem.
  • Tom Araya
    Postman skrev 2024-11-28 22:35:37 följande:
    Jo men det är väl inte just kommunpolitikerna som sitter vid förhandlingsbordet med kommunanställda eller hur menar du?

Jag utgår ifrån att det är anställda tjänstemän i kommunen som kommunal förhandlar med.
    Högst upp sitter kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige och den utgörs av politiker. Även i varje större del av kommunens verksamhet (exempelvis socialtjänst, ungdoms-och-fritidsverksamhet, mark och bygg, skola m.fl.) brukar det finnas en nämnd högst upp, bestående av politiker.
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-28 23:05:15 följande:
    Tvinga - det handlar om att männen inte vill lagspela. Då hamnar man på separation istället. Välja rätt män - män brukar vara exemplariska partners ibland i många år tills barnen kommer, då väljer dom sig själva framför teamet. 
    Detta låter inte som problem specifika för män, det tror jag alla heterosexuella män kan skriva upp på.
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-28 22:59:21 följande:
    Kvinnor ska ha rätt mkt högre krav än vad som finns idag imo. Och kraven ska fortfarande finnas under relationens gång. Det ögonblick en eventuell överenskommelse om t ex föräldraledighet eller vab bryts ska kvinnorna redan ha tänkt igenom hur dom ska hantera det. Man ska ha möjligheter att styra sitt eget liv, inga starka ekonomiska beroenden av en partner t ex. För då har man möjlighet att hålla dom gränser man redan har bestämt sig för.

Manssyn - jaja, fortsätt du på det spåret. En bättre strategi är att ha en sund gränssättning relaterat till andra människors handlingar.
    Det betyder att alla kvinnor ska konkurrera om de 10 % av männen som är snyggast, bäst partners, bäst pappor, bäst utbildade, mest jämlika och mest ekonomiskt starka... det blir tufft. 
    ....och de kvinnor och män som blir över då, ska de förbli ensamma livet ut?
  • Tom Araya
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 23:27:41 följande:
    Kvinnorna väljer redan ensamhet aktivt. och kvinnor kan få barn på egen hand. så nej, de 90% av männen som inte tillhör toppskicket däremot gällande jämställdhet, ha demokratiska värderingar osv. De får gärna vara ensamma livet ut, eller välja att utbilda sig så blir demokratiska och jämställda. det är en medveten konsekvens som de misogyna männen utsätter sig själva för :)
    ...och du menar att alla de kvinnor som inte träffar och matchar någon man av de 10 % bästa, de kommer att vara nöjda och lyckliga som ensamma livet ut?

Lågavlönade kvinnor som vill skaffa barn får aldrig känna den ekonomiska tryggheten av att dela livet med en partner som bidrar med sin inkomst.

Bland de ensamma kvinnorna som ändå väljer att skaffa barn, kanske för att de själva har god inkomst, så kan det bli många barn som saknar en pappa.

Har du riktigt tänkt igenom konsekvenserna, både på individ- och samhällsnivå ordentligt?
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-28 23:38:30 följande:

Bara det att jag känner respekt för männen som gör sin del är förresten helt sjukt. 

Det uttalandet är helt sjukt!
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-28 23:54:04 följande:
    Jag är säker på att män som är vettiga och jämställda inte har några några problem alls att träffa partners, det sker dagligen. Det är dom egentligen viktiga kraven som man inte ska rucka på.

Sen finns det dom som jag som har en rejäl kravlista för att jag utan problem kan, då hamnar det en massa saker på den.
    Det var inte vad du skrev...
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-28 22:59:21 följande:
    Kvinnor ska ha rätt mkt högre krav än vad som finns idag imo. Och kraven ska fortfarande finnas under relationens gång. Det ögonblick en eventuell överenskommelse om t ex föräldraledighet eller vab bryts ska kvinnorna redan ha tänkt igenom hur dom ska hantera det. Man ska ha möjligheter att styra sitt eget liv, inga starka ekonomiska beroenden av en partner t ex. För då har man möjlighet att hålla dom gränser man redan har bestämt sig för.

• Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-26 16:31:18 följande:
    Kvinnor och höga krav på partner?I så fall - varför blev inte 5 män mördade av sina kvinnliga partners och 5 kvinnor av sina manliga partners 2023 om mansrollen är tillräckligt bra? Istället för 10 kvinnor mördade av sina manliga partners.

Jag kan lova dig att det du tror om den svenska mansrollen inte är ett facit. Se texten ovan.
    Att det var 10 kvinnor som mördades av sina män och inte 100 eller 1000 eller
    10 000 säger dig inget?

För att ge lite perspektiv:
    I Afrika mördas ca 2,5 på 100 000 kvinnor, jämfört med 0,6 i Europa. 
    I Sverige dog 124 personer som orsak av våld 2020. 99 av dem var pojkar/män och 25 var flickor/kvinnor. Ca hälften av flickorna/kvinnorna dödades i nära relationer (vän, pojkvän/man, släkting).

Kvinnlig kriminalitet (i Sverige), bl.a. mord ser annorlunda ut jämfört med mäns. Kvinnor som mördar mördar i första hand sina barn, sina män eller sina föräldrar, alternativt betalar någon annan för att utföra själva mordet. Det brukar handla om ett par-tre fall varje år. Så tittar man på mördade mammor så utgörs förövarna till stor del av deras döttrar.

Men varje mördad kvinna eller person är såklart för mycket.
  • Tom Araya
    Anonym (fel tid) skrev 2024-11-29 01:25:43 följande:

Vad är höga krav?

Jag blev singel vid 30 med två barn under 5.
    ...
    ...EN RUSKIGT MASSA TEXT...
    ...

Pratar med många äldre i vardagen som alla träffat sina 50+ äktenskap på danser. Så jag funderar på att börja dansa och skapa nya danser för våra generationer som tappat bort det där..Vad tror ni?

Lycka till alla där ute. <3

I mina ögon och så långt jag här kan se verkar du vara en intressant och attraktiv kvinna, som inte borde ha allt för svårt att hitta en vettig partner.

Min erfarenhet av singelkvinnor på dejtingmarknaden är att många har svårt att träffa någon för att de ofta har för höga initiala krav, så att de aldrig får kontakt med någon att ens försöka lära känna, sedan att de allt för sällan själva initierar kontakt de få gånger de faktisk ser någon de skulle kunna vara intresserade av. Det verkar som att allt måste klicka till 100 % för att ens bemöda sig och detta med en person de inte känner det minsta, vilket då bara kan utgöras av yta och sådana uppgifter som var man bor, om man har barn, husdjur e.t.c.

Själv har jag släppt på nästan alla krav, då jag vet att det åtminstone från mitt håll kan uppstå känslor trots att hon initialt är långt ifrån en 100-procentig matchning.
    Inga småbarn, inget missbruk, att hon har ett utseende som i någon grad tilltalar mig, inte väldigt smal och inte mer än 15 mil bort är ungefär de kraven jag har, även om de inte är helt definitiva heller.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?