Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-25 18:26:47 följande:
Män behöver ta sitt ansvar för en kulturförändring. Det kan man göra genom att tänka på hur man pratar om andra människor. Det jag säger här borde klassas som okontroversiellt, men det är det uppenbarligen inte.
gällande kvinnor och skilsmässor. Du teoretiserar en hel del, det som bekymrar mig är att du också menar på att det är kvinnors egna fel, mansrollen ska till varje pris hållas intakt (se mitt första stycke)
Jag är av den uppfattningen att både män och kvinnor ser till att kvinnan är den omhändertagande (projektledande) personen i ett förhållande, hon blir därmed också den som initierar en skilsmässa. Hennes behov blir undanskuffade pga mannens behov och hon projektleder detta för att könsnormerna bestämmer det.
Man kan ha ett till synes jämställt förhållande, delar lika på föräldraledigheten t ex men börjar man titta närmare så visar det sig att det är kvinnan som styr upp det, projektleder, planerar och tar ansvar, ställer upp på tjatsex för husfriden. Mannen är en passagerare.
Man kan ha ett till synes ojämställt förhållande, men börjar man syna det så delar personerna på ansvaret, hon planerar måltider, han planerar släktbesök och husfix. Han tar hand om henne när hon blir sjuk och vice versa.Dvs jämställt. och ett teamwork.
och det omvända förstås. Såna här saker visar sig inte förrän barn kommer, och det är också därför skilsmässor sker är min uppfattning. Ingen vill ju vara förälder åt den andre.
tror det handlar om uppfostran till syvende och sist. Finns en hel generation (nu handlar det om generella drag) med kvinnor som förväntas ta hand om män, samt män som förväntar sig att sina behov ska tas hand om.
För egen del tror jag att skillsmässorna i grunden egentligen beror på tre faktorer. Du är inne på två av dem. Dessa tre faktorer växelverkan också. Gör mannen sin del ökar kvinnans motivation att sköta sin del och sköter kvinnan sin del ökar mannens motivation att sköta sin del.
1) Att mannen inte tar tillräckligt ansvar för familjen.
2) Att mannen inte tar tillräckligt ansvar för relationen.
3) Att kvinnan inte tar tillräckligt ansvar för sitt utseende.
Så det gäller att bygga en kultur där män lär sig att ta stort ansvar samtidigt som kvinnor (men även män) lär sig att ta hand om sig.
Som man fokuserar jag på mansrollen och det är ansvar, ansvar och ännu mera ansvar som gäller. Som man är det fullständigt oacceptabelt att var lat och att inte göra det dagliga arbetet med försörjning, träning, hemarbete samt relationsvård. Positivitet, ansvar och ärlighet är ledord.