Inlägg från: Anonym (Feime) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Feime)

Kvinnor och höga krav på partner?

Tecum skrev 2024-11-25 19:47:34 följande:
    Jag ser inte de tecknen i samhället, att mansrollen blir mer toxisk och oförstående. Inte irl heller. Kanske är du för mycket på nätet om du  upplever det så? Har du exempel från din omgivning?
    Könskriget drivs med stor frenesi av bägge kön på FL och Flashback men jag ser det inte alls irl. Gör du?

Det finns en rad orsaker till skilsmässor, ibland är det någons fel, t ex vid otrohet eller våld. Men ofta är det ingens fel att kärleken tar slut, man växer ifrån varann eller tröttnar. Kvinnor ser ett bättre liv utanför relationen, män gör det inte i så stor grad. Skälen är så uppenbara att jag inte orkar dra dem.

Jag upplever att kvinnor är MYCKET mindre omhändertagande mot män idag mor vad det var när jag växte upp. Då var det ett hemmafrusamhälle, idag har kvinnor heltidsjobb och egen ekonomi. Varför skulle deras projektlederi hemma leda till att de är mer omhändertagande och tvingas sätta sina egna behov åt sidan? 
    Dagens mansroll är i stort mycket bra. De mördare som existerar gör det trots mansrollwn och inte på grund av den. I den svenska mansrollwn finns det inget utrymme för misshandel och man sätter stort värde vi dfamilj och barn. Inte många länder i världen där det är standard att män är hemma med barn och lägger stort fokus på att ta hand om familjen.

Sedan finns det destruktiva subkulturer för mansrollen också men det är den positiva mansrollen som har hegemonisk ställning.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-25 18:45:57 följande:
    Känner tre kvinnor som blivit misshandlade av sina män, en av dessa tre landade i rätten.

Kände en kvinna som blev dödad.

kände en man som tog livet av sig.

nej, det är inte ok, det finns krafter som försöker förneka eller vifta bort problem för att bibehålla mansnormer. Jag tycker det är ologiskt. Kanske handlar om en osäkerhet i grunden.
    Alla människor som dör är givetvis tragiskt och beklagigt.

Fast det gäller att hålla isär frågorna. 2 procent av befolkningen är psykopater och med tanke på alla diagnoser är det tyvärr en utopi med ett samhälle utan våldsbrott. Således får man göra det bästa möjliga under de förutsättningar som finns.

Angående mansrollen så kan den skifta men den vanliga mansrollwn är bra. Jag för egen del känner säkert 50 par och ingen kvinna har blivit utsatt för våld så vitt jag vet. De fall jag känner till från personer i den ännu större bekantskapskretsen rör personer som är från annan kultur, både annan udda svensk kultur men också utländsk. 

I min nära personliga krets är skilsmässo-procenten cirka 5 procent.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-25 18:26:47 följande:

Män behöver ta sitt ansvar för en kulturförändring. Det kan man göra genom att tänka på hur man pratar om andra människor. Det jag säger här borde klassas som okontroversiellt, men det är det uppenbarligen inte.

gällande kvinnor och skilsmässor. Du teoretiserar en hel del, det som bekymrar mig är att du också menar på att det är kvinnors egna fel, mansrollen ska till varje pris hållas intakt (se mitt första stycke)

Jag är av den uppfattningen att både män och kvinnor ser till att kvinnan är den omhändertagande (projektledande) personen i ett förhållande, hon blir därmed också den som initierar en skilsmässa. Hennes behov blir undanskuffade pga mannens behov och hon projektleder detta för att könsnormerna bestämmer det.

Man kan ha ett till synes jämställt förhållande, delar lika på föräldraledigheten t ex men börjar man titta närmare så visar det sig att det är kvinnan som styr upp det, projektleder, planerar och tar ansvar, ställer upp på tjatsex för husfriden. Mannen är en passagerare.

Man kan ha ett till synes ojämställt förhållande, men börjar man syna det så delar personerna på ansvaret, hon planerar måltider, han planerar släktbesök och husfix. Han tar hand om henne när hon blir sjuk och vice versa.Dvs jämställt. och ett teamwork.

och det omvända förstås. Såna här saker visar sig inte förrän barn kommer, och det är också därför skilsmässor sker är min uppfattning. Ingen vill ju vara förälder åt den andre.

tror det handlar om uppfostran till syvende och sist. Finns en hel generation (nu handlar det om generella drag) med kvinnor som förväntas ta hand om män, samt män som förväntar sig att sina behov ska tas hand om.

För egen del tror jag att skillsmässorna i grunden egentligen beror på tre faktorer. Du är inne på två av dem. Dessa tre faktorer växelverkan också. Gör mannen sin del ökar kvinnans motivation att sköta sin del och sköter kvinnan sin del ökar mannens motivation att sköta sin del.
    1) Att mannen inte tar tillräckligt ansvar för familjen.
    2) Att mannen inte tar tillräckligt ansvar för relationen.
    3) Att kvinnan inte tar tillräckligt ansvar för sitt utseende.

Så det gäller att bygga en kultur där män lär sig att ta stort ansvar samtidigt som kvinnor (men även män) lär sig att ta hand om sig. 

Som man fokuserar jag på mansrollen och det är ansvar, ansvar och ännu mera ansvar som gäller. Som man är det fullständigt oacceptabelt att var lat och att inte göra det dagliga arbetet med försörjning, träning, hemarbete samt relationsvård. Positivitet, ansvar och ärlighet är ledord.
  • Anonym (Feime)
    Tecum skrev 2024-11-25 21:40:25 följande:
    Vi tycks leva i helt olika världar. Incelkulturen är så liten att den inte ens kan kallas kultur och existerar i princip bara på nätet. De är så asociala att de inte tål att träffas irl. Jag ser inte att de kan ändra samhället. Enstaka farliga galningar har alltid funnits.
    Hur många har kommit i kontakt med den där incel-kulturen någonsin? Jag har då aldrig gjort det och har aldrig hört talas om någon annan som gjort det heller. Liten obetydlig kultur på nätet precis som du säger.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-26 06:01:07 följande:
    är du ute i samhället är frågan? om du inte ser. Har du inte märkt av ökade skottlossningar, sprängdåd, alla krig som startats och fortsätter pga män?

hela me too rörselsen som visade hur många män med makt betett sig? Jag kan fortsätta. Var finns du och i vilka kretsar umgås du för att inte se detta? Eller förneka in i absurdum? Vissa svar får det att framstå som en otroligt verklighetsfrånvänd man, och verklighetsfrånvända män och män med skyglappar är med och bidrar till polariseringen genom sitt gashlightande
    Går man efter nyheterna får man en helt fel bild av verkligheten. De har inget intresse av att skriva om att Niklas, Peter, Anders m.fl. som går till jobbet, kommer hem och umgås med familjen. 

Nyheterna skriver om det sämsta som händer varje dag.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-26 06:33:51 följande:

så kvinnor ska vara snygga för att män ska ta sitt ansvar? eller? Intressant är att materialet nedan också nämner att 9% av männen, 0% av kvinnorna att de inte vet orsaken till skilsmässa. nästan 1 man av 10. vad tror du är den troliga orsaken till skilsmässa för dessa män? 

och hur vill du göra förändringar och förbättringar för mansrollen med ansvar? Hur skapar man den kulturen så män förstår att de behöver ta ansvar, så de faktiskt tar ansvar?

https://www.mfof.se/download/18.78bdeb3e17e98c36ecf5a5fe/1643879120862/Separationer%2520en%2520kris%2520f%C3%B6r%2520alla.pdf

Som jag skrivit tycker jag att vi har en bra mansroll i hegemonisk ställning. Jag befinner mig förövrigt redan i en kultur där männen tar ansvar. Skapas genom trygga familjer där föräldrarna sätter familjen i första rummet. Samtidigt som man låter barnen ta ansvar från unga år. 
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-26 16:31:18 följande:
    I så fall - varför blev inte 5 män mördade av sina kvinnliga partners och 5 kvinnor av sina manliga partners 2023 om mansrollen är tillräckligt bra? Istället för 10 kvinnor mördade av sina manliga partners.
    Män och kvinnor är inte genetiskt lika. Män är kraftigt överrepresenterade i riskfaktorer och diagnoser som ADHD, autism och antisocial personlighetsstörning. Lägg därtill att män är aggressivare än kvinnor i normalfallet. Därmed är siffrorna ovan inte det minsta förvånande.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-26 17:04:22 följande:

Om man ska se till lösningar så tror jag att männen ska föregå med gott exempel som deras barn tar efter. Nej, mammas hobby är fan inte att ställa in saker i diskmaskinen medans pappa spelar dataspel. 

Nu kommer vissa män här att säga att det är mammornas uppgift att uppfostra sina vuxna manliga partners. Nej, det är det inte. Och mestadels slutar det i skilsmässa eftersom att påtala obalansen inte resulterar i nån förändring, bara sämre stämning.

Såklart kan man inte ha nog höga krav på en manlig partner som kvinna. Eftersom man med största sannolikhet skaffar sig en sämre livssituation som en följd av en relation med en man.

Vilka pappor spelar datorspel medan mamma sköter familjen? Låter som minnen av en svunnen tid.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-26 17:57:45 följande:

Vilka är då alla män som utsätter kvinnor för våld och trakasserier? https://jamstalldhetsmyndigheten.se/mans-vald-mot-kvinnor/sexuella-trakasserier/

Befolkningsstudien Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i Sverige 2017 visar att 57 procent av unga kvinnor i åldern 16-29 år uppger att de någon gång utsatts för sexuella trakasserier. 55 procent av samma målgrupp har erfarenhet av sexuella övergrepp.

mer än varannan kvinna. Vilka är det som begår dessa handlingar tror du? Vad mer behöver du för att se? Om du har två döttrar kommer din ena bli ofredad eller bli utsatt för sexuellt övergrepp enligt statistiken. hur känns det?

Man vet via forskning att några få procent av befolkningen står för nästan alla våldsbrott. Tyvärr hinner de med många under en livstid. 

Det är också därför man får en så fel människosyn om man låter dessa individer vara något slags kvitto på hur människor i allmänhet  beter beter sig. 
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-26 18:02:47 följande:
    många män. därav frågan vilken verklighet du lever i som inte ser det
    I en bra verklighet onekligen.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?