Kvinnor och höga krav på partner?
Majoriteten män är inte ok tecum. Du tror att det är roligt att allt fler kvinnor har kommit till den insikten kanske? Nej, det är oerhört tråkigt att inse. Men likafullt går det inte att blunda för.
Majoriteten män är inte ok tecum. Du tror att det är roligt att allt fler kvinnor har kommit till den insikten kanske? Nej, det är oerhört tråkigt att inse. Men likafullt går det inte att blunda för.
Antalet anmälda misshandelsbrott mot kvinnor eller flickor uppgick till 40 338 brott 2023, vilket innebar en ökning med 4 procent (+1 428 brott) jämfört med 2022, och 12 procent fler (+4 425 brott) jämfört med 2014. Antalet misshandelsbrott mot män eller pojkar uppgick under året till 46 128 brott, vilket innebar en ökning med 2 procent (+1 027 brott) jämfört med 2022, och 3 procent färre (?1 283 brott) jämfört med 2014.
Liksom vid andra brott mot person är en tydlig majoritet av de som misstänks för misshandel män. Vid misshandel mot kvinnor och flickor såväl som mot män och pojkar 2023 var majoriteten av de misstänkta personerna män (76 % respektive 79 %).
https://bra.se/amnen/misshandel
Män behöver ta sitt ansvar för en kulturförändring. Det kan man göra genom att tänka på hur man pratar om andra människor. Det jag säger här borde klassas som okontroversiellt, men det är det uppenbarligen inte.
gällande kvinnor och skilsmässor. Du teoretiserar en hel del, det som bekymrar mig är att du också menar på att det är kvinnors egna fel, mansrollen ska till varje pris hållas intakt (se mitt första stycke)
Jag är av den uppfattningen att både män och kvinnor ser till att kvinnan är den omhändertagande (projektledande) personen i ett förhållande, hon blir därmed också den som initierar en skilsmässa. Hennes behov blir undanskuffade pga mannens behov och hon projektleder detta för att könsnormerna bestämmer det.
Man kan ha ett till synes jämställt förhållande, delar lika på föräldraledigheten t ex men börjar man titta närmare så visar det sig att det är kvinnan som styr upp det, projektleder, planerar och tar ansvar, ställer upp på tjatsex för husfriden. Mannen är en passagerare.
Man kan ha ett till synes ojämställt förhållande, men börjar man syna det så delar personerna på ansvaret, hon planerar måltider, han planerar släktbesök och husfix. Han tar hand om henne när hon blir sjuk och vice versa.Dvs jämställt. och ett teamwork.
och det omvända förstås. Såna här saker visar sig inte förrän barn kommer, och det är också därför skilsmässor sker är min uppfattning. Ingen vill ju vara förälder åt den andre.
tror det handlar om uppfostran till syvende och sist. Finns en hel generation (nu handlar det om generella drag) med kvinnor som förväntas ta hand om män, samt män som förväntar sig att sina behov ska tas hand om.
Jag håller inte med, jag ser det sippra ut i det öppna rummet men ffa på nätet. Incel subkulturen (med misogyni) existerade inte ens när jag var ung. Det borde vara ett ganska talande tecken på en samhällsändring.
I hemmafrusamhället så drog mannen sitt strå till stacken på ett annat sätt. Men jag vet inte om det är jämförbart. Det här klagandet på kvinnor för att någon vill ha en partner fanns inte ens då. Du udda var även utan partner ändå, internet har blivit deras forum där de har möjlighet att påverka andra män genom propaganda. En viss hållning gentemot kvinnor har blivit en ny standard och det gör mig orolig. Logiken har försvunnit och ersatts med förakt.
Din generation har uppfostrats till att bli omhändertagna. (Och nu pratar jag i generella termer) hela incelkulturen bygger på en entitlement t ex. Jag har tagit upp en del exempel på omhändertagande, att det är kvinnors uppgift att se till att familjen har det bra, firar julafton eller ordnar födelsedagar, en viss attityd från män handlar mer om att det är hennes eget fel att hon stressar, dvs han är en passagerare i deras liv. Hon kan ha tjatsex utan orgasm och ursäkta det med att det är väl mysigt i alla fall, allt för att hitta förklaringar till den här konstellationen. Om hon är föräldraledig så är det inte säkert att de delar på den ekonomiska bördan för att han förväntar sig bli omhändertagen, finns hur många exempel som helst. Av förklarliga skäl så fungerar inte det här upplägget.
Kvinnan och barnen förvandlas då till en enhet och mannen en annan. Kände en man som skilde sig från frun, de hade två barn. Han ville ha ett av barnen varannan helg, dvs se barnet en helg i månaden med förklaringen att exet inte skulle få ledigt. Att han själv gick miste om tid med sina barn verkade inte vara en faktor ens. När de var tillsammans så kunde han köpa mat bara till sig själv (något lyxigt) men totalt ignorera frun. Nu är det här ett extremt exempel men också talande då en del konstellationer har drag av detta.
Räntebidrag och rot beräknas väl till 60 miljarder 2024. Sen så kan du också tänka på bostadsbidragen men även andra bidrag som krävs för att en lågavlönad ska gå runt. Dvs en snedfördelning som kompenseras artificiellt.
Bygg tycker jag inte man ska behöva gå i skola för, inte heller undersköterska utan lärlingstjänster borde bli mer vanligt. ncc vet jag har vuxenlärlingsprogram förresten. Personer som är skoltrötta av olika anledningar borde inte gå i gymnasiet för att komma ut till ett praktiskt yrke.
Även inom vården så behövs det personal.
Vi vet att kvinnor (oskäliga skillnader mellan sk "mansyrken" och "kvinnoyrken" ffa) tjänar mindre än män, vi vet att det också orsakar en snedfördelning men också bidrar till ett högre skattetryck samt oskäligt höga priser på byggandet.
Tycker att de som vill behålla den här snedfördelningen lever på 70-talet.