• Tecum

Kvinnor och höga krav på partner?

Anonym (Mini) skrev 2024-11-23 20:27:35 följande:

Majoriteten män är inte ok tecum. Du tror att det är roligt att allt fler kvinnor har kommit till den insikten kanske? Nej, det är oerhört tråkigt att inse. Men likafullt går det inte att blunda för.

Vad menar du då med "inte ok"? Kriminella, missbrukare, inte närvarande fäder? Jo det är en klar minoritet, allt annat är en ren lögn. Annars hade inte samhället fungerat.
  • Tecum
    Anonym (X) skrev 2024-11-23 20:33:09 följande:
    Du menar att du har en sannare bild än samhällsstatistik?
    Du menar "din statistik..."  Visa då siffror på att en majoritet män är så dåliga, som "mini" påstår
  • Tecum
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-23 20:36:43 följande:
    Kröp till korset? Hahaha! Var har jag skrivit alla män? Du som påstår något, bevisa det. Så just nu bevisar du bara att även vissa män inte heller är läskunniga, att vissa män väljer att fultolka och att vissa män hellre blir arga på dessa kräsna kvinnor än att faktiskt försöka förespråka en bättring för de klappusla männen. vilket kön är det som startar krig förövrigt? Om vi ska fortsätta? Och du anser att kvinnor ska skämmas? jag tar mig för pannan. wow. Vissa män inser inte att det är nästan alltid är just män som är roten till allt som är skit
    Kvinnor ska inte skämmas. Men vissa kvinnor på FL som beter sig exakt som de incels och usla män hon säger sig avsky, de ska skämmas.
  • Tecum
    Anonym (X) skrev 2024-11-23 20:43:45 följande:

Antalet anmälda misshandelsbrott mot kvinnor eller flickor uppgick till 40 338 brott 2023, vilket innebar en ökning med 4 procent (+1 428 brott) jämfört med 2022, och 12 procent fler (+4 425 brott) jämfört med 2014. Antalet misshandelsbrott mot män eller pojkar uppgick under året till 46 128 brott, vilket innebar en ökning med 2 procent (+1 027 brott) jämfört med 2022, och 3 procent färre (?1 283 brott) jämfört med 2014.

Liksom vid andra brott mot person är en tydlig majoritet av de som misstänks för misshandel män. Vid misshandel mot kvinnor och flickor såväl som mot män och pojkar 2023 var majoriteten av de misstänkta personerna män (76 % respektive 79 %).

https://bra.se/amnen/misshandel

Om vi säger att det lågt räknat finns 5 miljoner personer av manligt kön i landet och sen räknar bort barn och 70+ män kan vi säga att det finns 3,5 miljoner män kvar. Antalet misshandelsbrott är enligt din statistik 76% av 40.338, vilket blir drygt 30.000. Alltså under  1% (alltså EN PROCENT) av den manliga befolkningen som misshandlar kvinnor varje år. Det är förstås åt helvete för många och de borde låsas in med bortkastad nyckeln. Men det är väldigt långt från den MAJORITET av män som "mini" påstår bär sig illa åt mot kvinnor. Även med ett mörkertal på 100% blir det bara 2% av alla män.

Så jag har rätt i det jag skrev. Eller håller du med "mini"?
  • Tecum
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-24 20:37:22 följande:
    Du pratar enbart misshandel här, jag pratar i fösta hand om den snedfördelning som finns mellan könen som sänker kvinnornas livskvalitet och livslängd. Om vi säger att kvinnorna hade tagit efter männen så hade vi hamnat på strax under 2% av officiella misshandlare i teorin. Är ju bra att kvinnorna är vettigare än så. Kan även nämna att det finns ett mkt stort mörkertal av misshandel av män i nära relation i landet, det är väldigt mkt vanligare än vad svenssons vet. Prata med en polis och vårdpersonal t ex.

Men om man som sagt ser på parasitbeteendet som majoriteten män har, det är sannerligen att bete sig illa mot det andra könet.
    Jag vet att det finns ett stort mörkertal av misshandel av män i nära relationer. Kvinnor tar efter mäns dåliga beteende, syns både vad gäller våld och missbruk.

Majoriteten män har inget parasitbeteende, där har du fel även om du skriver klokt i annat.

Kvinnor har längre medellivslängd än män.
  • Tecum
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-24 21:48:55 följande:
    Nu skrev jag otydligt där, syftade på män som misshandlar. Men visst är det så att det även finns ett mörkertal av kvinnor som misshandlar.

Jo, parasiterandet visar sig i snedfördelningen i hemmet där kvinnans arbetsdag fortsätter efter jobbdagen är gjord. Kvinnans stress ökar när jobbet är klart, mannens går ner. När könen når dit att man tar hälften var så har man nått ett normalläge, ingen har det dåligt och ingen åker snålskjuts på nån annans bekostnad. 

Kvinnor utan man lever ännu längre, med man så sjunker medellivslängden, för män tvärtom. Pga parasiterandet på den kvinnliga arbetskraften som är gratis för männen. Trist och helt onödigt säger jag.
    Mäns våldskapital är större än kvinnors, det är vi överens om. Också att 1-2% av männen är farliga. Det är bedrövligt och de borde buras in. Men även om du räknar in allt ont som män gör kommer du ändå inte ens i närheten av 51% som krävs om en majoritet av män behandlar kvinnor illa.

Hur vill du komma åt de våldsamma männen  och göra livet bättre för kvinnor? Det saknas svar från kvinnorna här. För ni tror väl inte på allvar att det hjälper att skuldbelägga alla män och kalla dem för parasiter?

Att kvinnor gör mer hemma är ett val. De kan antingen kräva mer av mannen eller strunta att göra allt så blir han tvungen. De har en gång skämt bort honom, nu får de hantera det på något sätt. Dessutom har kvinnor en tendens att överarbeta, allt måste inte vara perfekt alltid. Din siffra på över 50% är helt gripen ur luften den stämde inte ens förr då mannen var den som försörjde familjen, även om han inte gjorde något hemma.

Att kvinnor i relationer har något kortare livslängd (men ändå längre än män) beror på att kvinnor som mår dåligt, med kroniska sjukdomar, övervikt eller annan problematik är de som stannar i relationer. De behöver mannen som trygghet och försörjare och vet att om de lämnar har de svårt att hitta en ny man.

Att kvinnor initierar separation och mår bättre efteråt är välkänt, men skilsmässor beror inte på att män är lata med hemarbetet, det är en myt. Istället beror det på att kvinnor som blir äldre kommer in i "andra andningen" så att säga, Barnen är utflugna, de har passerat klimakteriet, testosteronhalten ökar, de blir piggare och vil ha ut mer av livet, frihet, något nytt. Medan mannen blir tröttare, mer passiv och är ganska nöjd med situationen som den är. Det betyder INTE att han är en parasit utan att kvinnan vill ha något nytt innan det är för sent.

Att kvinnor använder myten om hemarbete när de får frågan om varför de separerat beror på att det är enklast så. Att förklara de verkliga skälen låter inte så bra och det är också svårt att sätta ord på.
  • Tecum
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-25 18:26:47 följande:

Män behöver ta sitt ansvar för en kulturförändring. Det kan man göra genom att tänka på hur man pratar om andra människor. Det jag säger här borde klassas som okontroversiellt, men det är det uppenbarligen inte.

gällande kvinnor och skilsmässor. Du teoretiserar en hel del, det som bekymrar mig är att du också menar på att det är kvinnors egna fel, mansrollen ska till varje pris hållas intakt (se mitt första stycke)

Jag är av den uppfattningen att både män och kvinnor ser till att kvinnan är den omhändertagande (projektledande) personen i ett förhållande, hon blir därmed också den som initierar en skilsmässa. Hennes behov blir undanskuffade pga mannens behov och hon projektleder detta för att könsnormerna bestämmer det.

Man kan ha ett till synes jämställt förhållande, delar lika på föräldraledigheten t ex men börjar man titta närmare så visar det sig att det är kvinnan som styr upp det, projektleder, planerar och tar ansvar, ställer upp på tjatsex för husfriden. Mannen är en passagerare.

Man kan ha ett till synes ojämställt förhållande, men börjar man syna det så delar personerna på ansvaret, hon planerar måltider, han planerar släktbesök och husfix. Han tar hand om henne när hon blir sjuk och vice versa.Dvs jämställt. och ett teamwork.

och det omvända förstås. Såna här saker visar sig inte förrän barn kommer, och det är också därför skilsmässor sker är min uppfattning. Ingen vill ju vara förälder åt den andre.

tror det handlar om uppfostran till syvende och sist. Finns en hel generation (nu handlar det om generella drag) med kvinnor som förväntas ta hand om män, samt män som förväntar sig att sina behov ska tas hand om.

Intressant inlägg men tyvärr förstod jag inte allt. Hur pratar män om andra människor och hur ska de prata?
    Rent generellt är det en hård atmosfär idag i det offentliga rummet och många av bägge kön borde fundera på hur de uttrycker sig. Det gäller inte minst FL...

På vilket sätt har jag sagt att skilsmässor är kvinnors fel? Kvinnor tar initiativ till de flesta skilsmässor men det är deras rätt och vilja. De trivs inte och vill ha en förändring. Eventuella felbeslut och orsaker får diskuteras mellan inblandade parter.

Att män tillåts vara lata i hemmet är däremot kvinnors val, eller fel om du vill använda det ordet.
    Varför måste kvinnors behov bli undanskuffade för att hon är projektledare i hemmet? Det borde väl vara tvärtom, när hon kan styra?

Bra skrivet om att förhållanden kan se jämställda eller ojämställda ut för andra men kan vara tvärtom! Man delar inte på allt men gör olika saker.

Jag tror att väldigt få av dagens unga kvinnor förväntas ta hand om män. Har du frågat dem?
  • Tecum
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-25 19:11:44 följande:
    Så...när män väljer att vara lata i hemmet så är det inte deras fel utan deras kvinnliga partners, hur går det ihop?

Är man lat på jobbet tills chefen varnar en? Eller har man en vilja att dra sitt strå till stacken?
    Det är ju olika för olika människor .En del har en stark pliktkänsla och får dåligt samvete om man smiter undan och lastar på jobb på kollegor/fru. Sån är jag och jag blir så förbannad på lata personer på jobbet som åker snålskjuts på andra. Hur de är hemma vet jag inte, kanske inte alls likadana. Men de behöver en chef som jagar dem på jobbet.

Vissa är lata och satsar på att smita undan så gott det går, utan att tänka på andra. Väljer man att leva med en sån person måste man vara projektledare på heltid eller göra jobbet själv.
  • Tecum
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-25 19:13:19 följande:
    Bra skrivet om att förhållanden kan se jämställda eller ojämställda ut för andra men kan vara tvärtom! Man delar inte på allt men gör olika saker.

Jag tror att väldigt få av dagens unga kvinnor förväntas ta hand om män. Har du frågat dem?

Det är väl det här det skär sig, jag tror att männen fortfarande förväntar sig att bli omhändertagna. Konstellationen blir inte tydlig förrän barn kommer. Mannen kan t ex vilja ha delad ekonomi, kvinnan är fullt med på det för att hon är uppfostrad till självständighet, gradvist så inser hon att deras upplägg med henne som omhändertagande projektledare sker på bekostnad av hennes behov av en jämbördig partner med lagkänsla.
    Jag ser inte de tecknen i samhället, att mansrollen blir mer toxisk och oförstående. Inte irl heller. Kanske är du för mycket på nätet om du  upplever det så? Har du exempel från din omgivning?
    Könskriget drivs med stor frenesi av bägge kön på FL och Flashback men jag ser det inte alls irl. Gör du?

Det finns en rad orsaker till skilsmässor, ibland är det någons fel, t ex vid otrohet eller våld. Men ofta är det ingens fel att kärleken tar slut, man växer ifrån varann eller tröttnar. Kvinnor ser ett bättre liv utanför relationen, män gör det inte i så stor grad. Skälen är så uppenbara att jag inte orkar dra dem.

Jag upplever att kvinnor är MYCKET mindre omhändertagande mot män idag mor vad det var när jag växte upp. Då var det ett hemmafrusamhälle, idag har kvinnor heltidsjobb och egen ekonomi. Varför skulle deras projektlederi hemma leda till att de är mer omhändertagande och tvingas sätta sina egna behov åt sidan? 
  • Tecum
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-25 20:53:20 följande:

Jag håller inte med, jag ser det sippra ut i det öppna rummet men ffa på nätet. Incel subkulturen (med misogyni) existerade inte ens när jag var ung. Det borde vara ett ganska talande tecken på en samhällsändring.

I hemmafrusamhället så drog mannen sitt strå till stacken på ett annat sätt. Men jag vet inte om det är jämförbart. Det här klagandet på kvinnor för att någon vill ha en partner fanns inte ens då. Du udda var även utan partner ändå, internet har blivit deras forum där de har möjlighet att påverka andra män genom propaganda. En viss hållning gentemot kvinnor har blivit en ny standard och det gör mig orolig. Logiken har försvunnit och ersatts med förakt.

Din generation har uppfostrats till att bli omhändertagna. (Och nu pratar jag i generella termer) hela incelkulturen bygger på en entitlement t ex. Jag har tagit upp en del exempel på omhändertagande, att det är kvinnors uppgift att se till att familjen har det bra, firar julafton eller ordnar födelsedagar, en viss attityd från män handlar mer om att det är hennes eget fel att hon stressar, dvs han är en passagerare i deras liv. Hon kan ha tjatsex utan orgasm och ursäkta det med att det är väl mysigt i alla fall, allt för att hitta förklaringar till den här konstellationen. Om hon är föräldraledig så är det inte säkert att de delar på den ekonomiska bördan för att han förväntar sig bli omhändertagen, finns hur många exempel som helst. Av förklarliga skäl så fungerar inte det här upplägget.

Kvinnan och barnen förvandlas då till en enhet och mannen en annan. Kände en man som skilde sig från frun, de hade två barn. Han ville ha ett av barnen varannan helg, dvs se barnet en helg i månaden med förklaringen att exet inte skulle få ledigt. Att han själv gick miste om tid med sina barn verkade inte vara en faktor ens. När de var tillsammans så kunde han köpa mat bara till sig själv (något lyxigt) men totalt ignorera frun. Nu är det här ett extremt exempel men också talande då en del konstellationer har drag av detta.

Vi tycks leva i helt olika världar. Incelkulturen är så liten att den inte ens kan kallas kultur och existerar i princip bara på nätet. De är så asociala att de inte tål att träffas irl. Jag ser inte att de kan ändra samhället. Enstaka farliga galningar har alltid funnits.

Förr kunde ingen klaga, det fanns ingen chans att vara anonym. Och att erkänna att man inte dög till att få en kvinna ville ingen. Så de som blev över låtsades att det var självvalt. Det var INTE bättre än idag och de mådde mycket dåligt.

Vad är min generation, vilken ålder tänker du på? Vi fostrades till att bli omhändertagna och att omhänderta. Kvinnan skulle vara projektledare i hemmet men mannen skulle ta hand om henne och barnen. Inte bara försörja utan stötta och hedra henne, skilsmässa med barn inblandade var inte okej. Man skulle vara en bra man helt enkelt - men en man. Att slå sin kvinna eller andra svagare var inte okej, då var man misslyckad. Men visst fanns det mycket skit då också, alla levde inte efter normen.

Nu talar jag om 70-talet då allt började ändra sig. Vi var uppfostrade med våra föräldrars normer som uppstod i ett annat samhälle. Sen började det svänga, först ekonomiskt och yrkesmässigt då kvinnor kom ut i arbetslivet i stor skala. Men de gamla idealen med att omhänderta och ta om hand levde kvar längre. Men våra barn lever i en mer jämställd tillvaro och jag ser hur de delar på allt och mina söner gör mer hemma än deras fruar. Deras generation har inte uppfostrats till att bli omhändertagna, jag ser inte det i omgivningen heller.

Så du kan skylla mig för det men inte dagens män. Vi måste leva i olika världar du och jag. Jag på landet och du i storstan? Skilsmässofrekvensen här är ca 10% mot 50+ i genomsnitt i landet.

Kul att diskutera med dig, du är seriös även om du har fel i en del Flört
  • Tecum
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-26 06:01:07 följande:
    är du ute i samhället är frågan? om du inte ser. Har du inte märkt av ökade skottlossningar, sprängdåd, alla krig som startats och fortsätter pga män?

hela me too rörselsen som visade hur många män med makt betett sig? Jag kan fortsätta. Var finns du och i vilka kretsar umgås du för att inte se detta? Eller förneka in i absurdum? Vissa svar får det att framstå som en otroligt verklighetsfrånvänd man, och verklighetsfrånvända män och män med skyglappar är med och bidrar till polariseringen genom sitt gashlightande
    Du är verklighetsfrånvänd och har rejäla skygglappar om du bara ser på kriminella personer och sedan drar slutsatsen att alla män är såna. Gängkriminaliteten drivs av en liten subkultur som står utanför samhället och den har tillåtits växa på grund av naiva politiker och myndigheter som trodde att man kan ta in en massa folk från andra kulturer utan att varken ha jobb till dem eller ta hand om deras integration. Plus att en del är traumatiserade av krig och förtryck men lämnas ändå åt sitt öde. Och bland dessa politiker och myndigheter är hälften kvinnor...

De galna politiker som styr världen och startar krig har röstats fram av både kvinnor och män.

Vad vill du göra för att få rätsida på allt ont som män ställer till med?
  • Tecum
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-25 22:13:17 följande:
    Incelkulturen är ett hot. Så pass att den t om sipprar ut över sidor som familjeliv. Det borde du ha observerat, vissa som inte ens kallar sig för incels sympatiserar med den t o m. Ett exempel på detta kan vi ta över någon filur som ville införa viktkontroll över kvinnor, det kryllar av liknande trådar men även kommentarer i vanliga trådar. Även kommentarer där män försöker förneka det är en form av sympatier för incelkulturen. Det är så söndrande, man kan tycka att dessa borde fatta det själv.

Det var bättre att männen höll det för sig själva i jämförelse med det vi kan läsa nu, när kvinnor på något sätt ska hållas ansvariga. Tänk på det jag nämnde om att kvinnor förväntas vara omhändertagande. Det blir som en vinkelvolt av självömkan och ångesten förstärks.
    Det absolut bästa scenariot är naturligtvis att männen som mår dåligt tar ansvar och själva uppsöker hjälp. Men det lirar inte med det här ta hand om mig tänket, han är en passagerare.

på 70-talet så började allt fler kvinnor dubbelarbeta, många som fick "ångest" kallades det för då, utbrändhet idag, och hela upplägget ligger till grund för det vi ser idag. En hel generation av män (ja, jag generaliserar) som förväntar sig att bli omhändertagen, en hel generation av kvinnor som har sett sina mödrar bli utbrända av omhändertagandet, men båda faller in i ett mönster. Det krävs en hel del engagemang och ansvarstänk för en man att kunna bryta det och faktiskt ta hand om sin partner i stället för att vara en passagerare som han blivit uppvuxen som.

Därför förespråkar jag också en relativt strikt uppfostran med regler (utan dominant auktoritä)i stället för den uppfostran den nya generationen kör med där konflikter ska undvikas till varje pris.
    Att ett fåtal inlägg av incels dyker upp på FL men inte märks i samhället irl är ett bevis på att den inte är ett hot. Och jag fattar inte att du tar ett idiotinlägg som skrivs som ett dåligt skämt som intäkt för att incels är ett hot? 
    Varför reagerar du då inte när en kvinna skriver på FL att en majoritet av män gör kvinnor illa? Såna inlägg är ju på incelnivå.

Jag har själv sett hur män tar hand om sina kvinnor och familj hela tiden, jobbar heltid, skjutsar barn till aktiviteter, lagar mat, städar och tillbringar tid med familjen på helgen. Men du bryr dig ändå inte om vad jag skriver, ditt mansförakt är hugget i sten och jag struntar i att skriva mer.

Håller helt med din sista mening. 
  • Tecum
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 17:36:59 följande:

Räntebidrag och rot beräknas väl till 60 miljarder 2024. Sen så kan du också tänka på bostadsbidragen men även andra bidrag som krävs för att en lågavlönad ska gå runt. Dvs en snedfördelning som kompenseras artificiellt.

Bygg tycker jag inte man ska behöva gå i skola för, inte heller undersköterska utan lärlingstjänster borde bli mer vanligt. ncc vet jag har vuxenlärlingsprogram förresten. Personer som är skoltrötta av olika anledningar borde inte gå i gymnasiet för att komma ut till ett praktiskt yrke.

Även inom vården så behövs det personal. 

Vi vet att kvinnor (oskäliga skillnader mellan sk "mansyrken" och "kvinnoyrken" ffa) tjänar mindre än män, vi vet att det också orsakar en snedfördelning men också bidrar till ett högre skattetryck samt oskäligt höga priser på byggandet.

Tycker att de som vill behålla den här snedfördelningen lever på 70-talet.

Rot och Rut infördes som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd och för att minska andelen svartjobb. Inte för att i första hand gynna byggindustrin. Att svarta jobb blir vita gör att skatteintäkterna kompenserar bidraget, sägs det... Men visst blir byggkostnaderna högre.
    Räntebidraget vet jag inte mycket om ,men kom väl till för att även medelinkomsttagare skulle kunna köpa en bostad.

Att sänka lönerna för byggjobbare skulle innebära en massflykt till andra yrken, även bortsett från att facket aldrig skulle gå med på lönesänkning. Brist skapar högre löner och högre kostnader, inte lägre.
  • Tecum
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 18:18:10 följande:
    Så pga låg/ medelinkomsttagares låga löner så behövs det en åtgärd för att kunna sponsra deras köp av bostäder (och därigenom byggares oskäligt höga löner) en person (oftast kvinna) som har riktigt låg inkomst har inte ens råd att äga sin bostad trots detta. I stället ska det boendet sponsras med bidrag och det i stället för att "hon" har en skälig inkomst.

Det är konstigt att man inom vården pratar om allt annat än höja lönerna för att locka människor.

Jag tycker det är ganska uppenbart att allt pekar åt samma håll. Mäns löner och yrken är övervärderade. 

Dessutom så placerar man artificiella styrmedel på plats som hjälper till att upprätthålla den här snedfördelningen.
    Man pratar ständigt om att höja löner inom vården, har du redan glömt sjuksköterskekonflikten härom året? Men det är svårt att få gehör, tror att det beror på att politiker - av bägge kön - ser den direkta kostnaden på ett annat sätt än de gör när företag höjer sina kostnader. Skattehöjningar riskerar att försvåra deras omval...

Vårdanställda är värda högre löner med tanke på det viktiga, tunga och ansvarsfyllda yrke de har. Men varför gå på byggjobbare? Har du jobbat i branschen? Inte jag heller men jag har byggt på de hus jag äger och det är ett tungt och krävande jobb som jag inte skulle vilja ha på heltid.  Bara en sån sak som att jobba ute vid denna tid på året, i snålblåst och regn, de förtjänar hög lön. De som är överbetalda är tjänster av olika slag t ex konsulter som saltar räkningar utan att göra så mycket nytta. Vi har också byggt upp ett kontrollsamhälle där folk får betalt för  - vad? Mycket skattepengar finns att hämta inom byråkratin.

Om byggjobb är så välbetalt, varför söker inte fler kvinnor sig till den branschen?
  • Tecum
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-02 12:24:43 följande:
    Så mkt goja du skriver smurfen. Och dessa vänsterfeminister igen, var finns dom? Är dom ens här? Så tröttsamt med dessa sidospår.
    Det är kanske samma med vänsterfeminister som med incels, de finns mest i skribenternas huvud... Flört
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?