• Postman

Kvinnor och höga krav på partner?

Anonym (Nyfiken) skrev 2024-10-22 12:17:42 följande:
    Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

Man får ha vilka krav man vill men man ska vara medveten om att ju högre krav man har desto större risk att man inte får napp och att man då förblir en evig singel.
  • Postman
    Anonym (Eh?) skrev 2024-10-23 16:25:15 följande:
    Det är väl ett tveeggat svärd tänker jag. 
    Njae jag tycker det är rätt enkelt och logiskt. Man kan iof ha väldigt låga krav med men ändå förbi evigt ensam. 
  • Postman
    Anonym (L) skrev 2024-10-24 20:42:19 följande:
    Det beror på att kvinnor får göra allt hemma och blir utmattade, det är det som är den klassiska kvinnofällan. 

Männen framställer sig som exemplariska män utåt men innanför hemmets väggar när ingen ser på liggs det mest på soffan och kollas tv med snusdosan på bordet och snusprillan i munnen medan frun sorterar tvätten eller nattar barnet. 

Och på tal om diffusa åkommor så har jag flera väninnor som har män som är deprimerade och äter antidepressiva pga någon diffus ångest och låter frun göra allt hemma och ta hand om barn själva. De här männen har inte ens gått igenom något jobbigt i livet men ändå mår de så dåligt och sitter och ser på när frun tar hand om hushållet och barn utan att ens räcka ut en hjälpande hand. 

Den enda gången mannen tar hand om barnet är när han är illa tvungen då frun är sjuk och då är han så osäker och fumlig och barnet tyr sig inte till honom. Sett det på nära håll och det är verkligen sorgligt att se. 

Jag hade varit ner nöjd om min partner läste en utbildning även om den inte genererade i något och hanka sig fram mellan ströjobb då det ändå visar på att man inte vill åka snålskjuts på sin partner utan också bidra.
    Hellre det än någon som ligger  i soffan och vältrar sig i sina narcissistiska tankar om hur synd det är om just honom, trots att han inte gått igenom något jobbigt under hela sin livstid. 
    Är det du som under flera år har skrivit om din odugliga man? Det du beskriver är knappast representativt för män generellt.
  • Postman
    Anonym (Quinn) skrev 2024-10-24 21:30:12 följande:
    Det är en stor andel män som är så, därav ordet mansbebisar. Säkerligen är en del av dina vänner så, men det är sällan sånt syns för andra utanför hemmet.

Jag kan se det beteendet bland flera vänner (de skulle aldrig erkänna det, men det är tydligt att kvinnorna tar 95% av allt och de är på bristningsgränsen) jag har en kusin som precis blev lämnad av sin fru som är  likadan. Det är vanligare än du tror.
    det är oftast inte förrän vid skilsmässa som de måste steppa upp och börja ta ansvar och själva inser hur snett det varit.
    Nej jag tror faktiskt inte det. Du sprider en väldigt mansnegativ bild känner jag.
  • Postman
    Anonym (Quinn) skrev 2024-10-24 22:20:30 följande:

Då kanske drt är dags att du läser på lite och öppnar ögonen. Konton som mansbebisar och de historierna man läser där kommer inte från ingenstans. 

jag har själv upplevt detta med mitt ex och det var en skam, så man döljer det väldigt bra för omgivningen. Men en dag orkade jag inte mer. Ser samma mönster hos många andra.

Jodå, jag både ser och hör och jag anser att det är en grov överdrift. Kontot mansbebisar ger jag inte mycket för. Bittra gnällspikar finns det av båda könen. 
  • Postman
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-10-24 22:22:40 följande:

jasså? så studierna ljuger? https://jamstalldhetsmyndigheten.se/jamstalldhet-i-sverige/delmal-4-jamn-fordelning-av-det-obetalda-hem-och-omsorgsarbetet/

Jämställdhetsmyndigheten ger jag inte mycket för. Myndigheten domineras av kvinnor för kvinnor så vad de säger får man ta med en nypa salt. Myndigheten är knappast objektiv om man säger så.  

Jag vänder mot emot Quinns påstående att kvinnorna tar 95% av allt, det är en grov överdrift. 

• Postman
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-26 19:58:21 följande:
    Inte bara dom som mördar, misshandlar och våldtar. Jag menar om kvinnor hade vabbat samma mängd som män, varit föräldralediga samma mängd. Om kvinnor hade visat samma ointresse för barnkläder i rätt storlek och att det köps vinterkläder t ex. Samma ointresse av att bibehålla relationer. Samma ointresse av att prata med sina barn och höra hur det var i skolan. Allt. Det hade varit...intressant.

Sannolikt hade hela det här "manssläktet" bestående av två kön ändrat sitt beteende eftersom små barn som lämnas ensamma hemma inte hade funkat när båda är på jobbet. Eftersom ingen hade gett upp sitt eget liv så som nån måste göra när en liten människa föds. Idealet är ju ett lagarbete men så ser inte verkligheten ut idag tyvärr.
    Jag tror det skulle vara mycket bra om kvinnor visade lite mer ointresse i föräldraskapet och lät män få köpa barnkläder och umgås med barnen på sina egna villkor. Många kvinnor pajar för män när de hela tiden ska lägga sig i och det ska vara på "kvinnans vis eller efter kvinnans pipa".
    Jag vill påstå att du målar upp en bild som inte helt stämmer. Många kvinnor och män är nöjda med sina relationer.
  • Postman
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-27 12:08:09 följande:
    Bara att googla så får man fakta istället för åsikter:

www.svt.se/nyheter/inrikes/jamstalldhetsmyndigheten-kvinnor-jobbar-fortfarande-mer-obetalt

Från länken ovan:

"Jämställdhetsmyndighetens nya rapport visar att svenska män i större utsträckning tar på sig jobb som utförs någon gång ibland, som till exempel att installera ny teknik eller att måla väggarna, medan kvinnor har hand om det dagliga arbetet. En undersökning från 2021 visar att kvinnor i genomsnitt lägger två timmar och 40 minuter per dag på rutinmässigt hushållsarbete, medan män lägger en timme och 53 minuter.

Enligt rapporten förväntas kvinnor hantera både betalt och obetalt arbete, vilket kan påverka kvinnors ekonomiska självständighet, och deras möjligheter för självförverkligande och samhällsdeltagande."

Med statistik kan man få fram vad man vill. Det skiljer 47 minuter. Det skulle också vara intressant att veta hur undersökningen gjordes och hur frågorna ställdes. Om det var egen uppskattning osv, många vill gärna överdriva sina egna insatser och nedvärdera andras. 
  • Postman
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-27 12:59:34 följande:
    Samma tänk här att män ska bli omhändertagna av kvinnor, det är väl bara för män att köpa kläder till sitt barn eller vara aktivt deltagande. Blir det en konflikt då (och varför skulle det bli det egentligen?) så behöver han kunna möta det. Du målar upp ett scenario där män är passiva i sitt föräldraskap (och till viss del offren pga kvinnor, så tröttsamt), dvs du illustrerar också det jag menar med att män förväntas bli omhändertagna av en kvinna. Förhållandet blir inte jämnbördigt.

Knappast vill jag påstå. Ve den man som inte köper rött eller klär barnen rätt enligt kvinnans tycke. Det har skrivits mycket genom åren hur män klär sina barn. 

Det jag ser i min vardag är knappast passiva män, visst divideras det emellanåt mellan könen vad som är mest rätt men det mesta blir nog rätt bra ändå i slutändan. 

• Postman
    Postman skrev 2024-11-27 14:32:38 följande:

Knappast vill jag påstå. Ve den man som inte köper rött eller klär barnen rätt enligt kvinnans tycke. Det har skrivits mycket genom åren hur män klär sina barn. 

Det jag ser i min vardag är knappast passiva män, visst divideras det emellanåt mellan könen vad som är mest rätt men det mesta blir nog rätt bra ändå i slutändan. 

Rätt och inte rött. 
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?