Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Kvinnor och höga krav på partner?

Anonym (Nyfiken) skrev 2024-10-22 12:17:42 följande:
    Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

Många högutbildade gör en felaktig koppling mellan utbildning/yrke och intelligens.

Sedan finns det de som främst värderar inkomstnivån och högutbildade tjänar i regel mer, men inte nödvändigtvis.
  • Tom Araya
    ResanTillMelonia skrev 2024-11-22 19:39:24 följande:
    Nej det är också fel. Man ska inte alls söka efter kärleken. En potentiell partner kommer inte finnas på Tinder eller liknande. riktig kärlek uppkommer bara spontant. Det är helt lönlöst att lägga den tiden.

men dejtingapparna tjänar på att folk sitter år ut och år in och sveper på bilder och fikar med olika personer för att kanske hitta någon de klickar med. Grattis, du har ju dödat hela spänningen på en gång.

för sex funkar det väl bra antar jag. Allt han behöver vara är riktigt jävla snygg. Och det är ju det Frågande säger, snygga killar får sex med alla tjejerna som är där, på Tinder Alltså.
    Fast man måste möta människor och lära känna dem för att kärlek ska kunna uppstå. De flesta har begränsad tid och energi för detta, så de väljer noga vilka de lägger den tiden på och det är där dejtingsajter kommer in.
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-23 20:44:14 följande:
    Fungerande samhälle. Tja, vad tror du hade hänt om kvinnor hade kopierat mäns beteende exakt? Hade samhället fungerat då?
    Det förekommer ju, så vad är din poäng.
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-23 23:39:20 följande:
    Jag skrev om kvinnor hade uppfört sig exakt som män gör - det betyder två uppsättningar kön som uppför sig precis som män gör idag. Inget kön som täcker upp för det som måste göras och en fördubbling av mord, våld och våldtäkter.

Tänk efter igen.
    Om kvinnor i lika hög grad som män misshandlade och våldtog sina partners och ägnade sig åt droger och kriminalitet så att de blir oförmögna att ta hand om hem, barn, jobb e.t.c... är det vad du menar?

Ja, det skulle såklart innebära större problem i samhället, men det är ju inte så att det skulle saknas kvinnor och män som kan kompensera för detta, eftersom det då skulle handla om kanske 15% (eller något sådant) av befolkningen som har dessa beteendeproblem.
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-26 19:58:21 följande:
    Inte bara dom som mördar, misshandlar och våldtar. Jag menar om kvinnor hade vabbat samma mängd som män, varit föräldralediga samma mängd. Om kvinnor hade visat samma ointresse för barnkläder i rätt storlek och att det köps vinterkläder t ex. Samma ointresse av att bibehålla relationer. Samma ointresse av att prata med sina barn och höra hur det var i skolan. Allt. Det hade varit...intressant.

Sannolikt hade hela det här "manssläktet" bestående av två kön ändrat sitt beteende eftersom små barn som lämnas ensamma hemma inte hade funkat när båda är på jobbet. Eftersom ingen hade gett upp sitt eget liv så som nån måste göra när en liten människa föds. Idealet är ju ett lagarbete men så ser inte verkligheten ut idag tyvärr.
    I många familjer väljer man tillsammans att den med bäst inkomst och mest lovande karriär jobbar mest under småbarnsåren, medan den andre tar ut föräldraledighet. Jag vet inte vem du ska skylla det på.

Det är också valfritt vem man skaffar barn med och jag får från forum som detta ofta uppfattningen att många skaffar barn med fel person, en som varken är en bra partner eller förälder, i alla fall inte för dem och vid den tiden i livet.

Att inte anstränga sig för att upprätthålla en bra förhållande uppfattar jag inte som ett problem typiskt för män, utan verkar finnas rätt så utspritt åt båda hållen.

Min uppfattning är att de flesta män som av olika skäl blir lämnade ensamma med barn och hushåll klarar det ganska bra.
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-27 12:59:34 följande:
    Samma tänk här att män ska bli omhändertagna av kvinnor, det är väl bara för män att köpa kläder till sitt barn eller vara aktivt deltagande. Blir det en konflikt då (och varför skulle det bli det egentligen?) så behöver han kunna möta det. Du målar upp ett scenario där män är passiva i sitt föräldraskap (och till viss del offren pga kvinnor, så tröttsamt), dvs du illustrerar också det jag menar med att män förväntas bli omhändertagna av en kvinna. Förhållandet blir inte jämnbördigt.
    Samma förhållande finns även åt motsatt håll, men då handlar det om det ekonomiska.
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-27 13:47:41 följande:
    Män tjänar mer pengar än kvinnor generellt. Betyder det att hennes 8 timmars arbetsdag i jämförelse med hans 8 timmars arbetsdag är anledningen till att hon ska ta hand om mannen och hemmet utöver det?

Jag har aldrig förstått det. Även här så landar det i att hon förväntas vara den omhändertagande faktorn i hushållet. Han ska då använda sitt ekonomiska övertag för att kunna vara passiv? 
    Det är ett val. Män tjänar mer för att de jobbar mer.

Kvinnor håller gärna i traditionerna att männen betalar mer och kvinnorna är mer hemma. Vissa kvinnor har de kraven redan på dejtingstadiet.

Det är oerhört sällsynt att det är kvinnan som är den som jobbar mest och tjänar mest i ett heterosexuellt par. Att välja partner efter inkomst är ett privilegium endast kvinnor har.

Så att det här med jämställdhet, hur mycket vi än säger att vi vill ha mer av det, så främjar vi det inte i vår vardag och det gäller både män och kvinnor.
  • Tom Araya
    Anonym (Inte riktigt) skrev 2024-11-27 19:12:09 följande:
     Nja, du ska nog lägga till att skälet till att män arbetar mer och tjänar mer. Är för att kvinnor är hemma med barnen i större utsträckning än män. Män är sämre på att ta ut föräldraledighet. Argumentet är oftas att dom förlorar mer ekonomiskt. 
    Detta behöver inte läggas till, eftersom det redan ingår i det jag skrivit. Du får det dock att likna tvång, när det i regel är ett val som kvinnor och män gör tillsammans när de skaffar barn.
    Anonym (Inte riktigt) skrev 2024-11-27 19:12:09 följande:
    Kvinnor tenderar dessutom att bli sjukskrivna mer än män. Just av den anledningen att dom får dubbel jobba. Och tvingas ta större ansvar i hem och hushåll och med barnen, samtidigt som en del också arbetar. Det är ingen raket forskning att det leder till stress och utbrändhet. 
    Vi människor är inte robotar.

Dessutom, spelar utvecklingen i samhället en stor roll. Då allt blivit mycket mer stressigt och ett allt högre tempo. Detta kommer säkert vara något som måste lösas förr eller senare. Det är ingen hållbar utveckling.Så vi inte riskerar att ha fler sjukskrivna än arbetande människor. 
    Kvinnor kan ställa högre krav när de dejtar och de väljer oftare män med högre inkomst. Män med högre inkomst är vana att betala mer för sin partner eller för gemensamma utgifter. Kvinnorna kompenserar detta genom att vara hemma och göra mer i hemmet.

Detta är såklart inte jämlikt, men det är inte tillräckligt många kvinnor och män som vill ändra på dessa förhållanden.

Kanske ligger det i vårt DNA att lite mer dras åt ena eller andra hållet vad det gäller vilken roll man har eller tar i familjen.

Ska man ändra på detta, inte bara i det enskilda fallet, utan även i stort, så måste män och framförallt kvinnor ändra sina preferenser för vilka de inleder relationer och bildar familj med.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?