• Anonym (Gravid)

Kommer det bli förbjudet att röka på allmänna platser?

Jag kan verkligen plågas av doften av cigarettrök. När människor går över torget, går under en gångtunnel med en cigg i sin hand. 

Tror ni detta verkligen kommer vara lagligt om sådär 15 år att stå på ett allmänt torg eller bara allmänt kommunens mark och röka? 

Kommer det inte ske någon form av förändring på 15 års sikt? 

• Svar på tråden Kommer det bli förbjudet att röka på allmänna platser?
  • Anonym (Blä)

Tycker man borde förbjuda cigaretter helt och hållet. Alla dessa förbannade rökare som förpestar tillvaron för sina grannar borde slängas ut på gatan. Har en granne som INTE FÅR röka inne. Ändå gör hon det. Och röken sipprar in i min lägenhet. Hatar skiten och jag hatar rökare

• Anonym (S)

Ja det kommer bli förbjudet tror jag. Eftersom rökare många gånger inte tar hänsyn och röker på balkonger, i busskurer, röker full i sängen och råkar starta en brand,  fimpar på marken. så kommer det tillslut blir förbud. Dock hur och när har jag ingen aning om. En lägenhet jag bodde i förr hade vi fått brännmärken på dynorna för att någon kastade ner glödande fimpar. Tur för oss och dom att det inte börja brinna. Hatar också grannar som röker i lägenheten eller på balkongen. Så längtar tills den dag det blir förbjudet

• Anonym (Yes)

Jag hoppas att det kommer att bli det. En person som inte röker ska aldrig behöva andas in eller känna röklukt från en rökare. Vi har gjort valet att inte röka och vill inte förstöra vår hälsa och där räknas även passiv rökning in så jag hoppas att det blir förbjudet överallt där folk rör sig. 

• Anonym (Juli)

Jag tror och hoppas det. Även rökning på balkong eller ut genom öppet fönster i flerfamiljshus. Och den som röker inomhus i hyresbostad bör få betala saneringen. Det är helt orimligt att en så liten del av befolkningen stör övriga så mycket. 

Jag tycker att de har en bra grej i Nya Zeeland (tror jag det var) där folk födda efter ett visst årtal inte får köpa tobak. Så de som sitter fast i skiten kan fortsätta om de inte kan eller vill sluta, men det blir inte nya rökare. På så vis fasas rökandet bort utan att staten går in och tvingar folk att sluta. 

• Anonym (Astmatiker)

Vet inte om jag vågar hoppas ens. Men det vore underbart om det blev så.

Som det är nu känns det som att man ser mindre och mindre av hänsynsfulla rökare som försöker hålla sig undan. Antingen har de slutat eller så har de börjat dra sig undan ännu mer.

Men kvar är alla puckon som hävdar att de inte står vid entrén, för att de faktiskt står en hel meter ifrån den, och de som sitter i busskuren och röker med motiveringen att de är ensamma där och att de flyttar på sig om någon ber dem - i alla fall antar jag att det är så de resonerar. Mina lungor tillåter inte att jag går tillräckligt nära dem för att föra en konversation. 

• Anonym (Signe)

Och så kommer jag som är högst tveksam till det.

Jag är inte rökare själv och förespråkar på inget sätt rökning, men det säljs cig och då måste man ju kunna konsumera dem tänker jag.

Tror inte att jag ens känner någon som röker numera, de som gjorde det har slutat och kör antingen vejp eller snus. Det har jag inga problem med.
    Jag har varit rökare själv men har inte tagit ett enda bloss på över 20 år. Kommer heller aldrig mer göra det.
    Lite vejp då och då tar jag men jag är inte det minsta beroende av det.

Hos min hyresvärd får en hyresgäst som förstört lägenheten med cigaretter betala för saneringen, efter att visst datum då det infördes rökförbud i lägenheterna. Värden besiktade hela beståndet, så de som redan orsakat inte skulle behöva stå för det. 
    På balkongen får vi dock röka där jag bor, men som tur är har jag bara en granne som röker men han röker mest cannabis och det sker inte jätteofta.

• Anonym (Ko)

Tycker att det borde förbjudas offentligt. Jag vill inte sitta och andas in smutsig rök mot min vilja bara för någon är hänsynslös och röker. Brukar försök hålla andan när jag går förbi en som röker. Tycker det känns för normaliserat med rökning bland andra. 

• Anonym (Yes)
    Anonym (Ko) skrev 2024-10-22 12:14:53 följande:

Tycker att det borde förbjudas offentligt. Jag vill inte sitta och andas in smutsig rök mot min vilja bara för någon är hänsynslös och röker. Brukar försök hålla andan när jag går förbi en som röker. Tycker det känns för normaliserat med rökning bland andra. 

Haha det där med att hålla anden känner jag igen. Ibland tar jag också en lite extra omväg om jag ser en rökare, typ går en böj istället för att gå rakt fram.
  • Anonym (H)

Som om de skulle lyda förbud..

Det är rökförbud i mitt lägenhetshus men grannar röker ändå. Det är ett stort problem då det finns tilluftsventilation placerade i anslutning till balkong så röken sugs rätt in. De kan ej vräka dem då det ej finns bevis på vem/vilka det är, lukten kan komma från vilken lgh som helst. 

• Mandel

Beundrar ibland folks brist på logiskt tänkande och hänsyn som bara ger dem en stor skylt i pannan som blinkar i någon äcklig neonfärg: IDIOT

Det är förbjudet att röka på uteserveringen, vad gör jag då?
    Jo, jag ställer mig utanför staketet och till och med hänger på staketet runt uteserveringen och blossar. Så jäkla smart jag är! Nu lurade jag dem allt. Jag står ju inte på uteserveringen och röker. Tada!

Jag har full förståelse för att det är otroligt svårt att sluta röka, men det är så galet korkat att börja så varför vill folk skylta med hur korkade de är genom att börja?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mia448

På tal om rökning. Jag reagerade på denna artikel. Kvinnan har barn och berättar att hon ej vågar släppa ut barnen på balkongen pga problem med larver. Men hon tycker giftig rök är helt okej uppenbarligen. Och varför slänger man ej bort fimpar när det kommer en tidning och ska fota? Snacka om att inte skämmas för sitt beroende, verkar tycka det är helt accepterat
  • Anonym (Astmatiker)
    Mandel skrev 2024-10-22 13:46:22 följande:

Beundrar ibland folks brist på logiskt tänkande och hänsyn som bara ger dem en stor skylt i pannan som blinkar i någon äcklig neonfärg: IDIOT

Det är förbjudet att röka på uteserveringen, vad gör jag då?
    Jo, jag ställer mig utanför staketet och till och med hänger på staketet runt uteserveringen och blossar. Så jäkla smart jag är! Nu lurade jag dem allt. Jag står ju inte på uteserveringen och röker. Tada!

Jag har full förståelse för att det är otroligt svårt att sluta röka, men det är så galet korkat att börja så varför vill folk skylta med hur korkade de är genom att börja?

Jag har sett samma sak vid en busshållplats. Där är ett staket mellan hållplatsen och cykelbanan, så en kille ställde sig på cykelbanan, lutade sig mot stolpen med busshållplatsskylten på och tände en cigg.
  • Anonym (Astmatiker)
    Anonym (Signe) skrev 2024-10-22 11:40:00 följande:

Och så kommer jag som är högst tveksam till det.

Jag är inte rökare själv och förespråkar på inget sätt rökning, men det säljs cig och då måste man ju kunna konsumera dem tänker jag.

Sånt där brukar reglera sig själv, i synnerhet om förändringen sker gradvis.

Butiker brukar köpa in de varor som de vet att folk kommer att köpa. Ju färre som köper cigg desto färre cigg kommer att finnas till försäljning.
Svar på tråden Kommer det bli förbjudet att röka på allmänna platser?