• Anonym (bella)

    Faderskapstest

    Anonym (Hej) skrev 2024-10-21 13:13:51 följande:
    Men jag menar ju efter att de har frågat mig och jag har svarat

    det skulle ju inte hjälpa till processen heller om han tex inte svarar (ringer de honom eller vad händer sen?) 

    Jag har en del erfarenhet av olika myndigheter när det liksom blir komplikationer så kan det falla mellan stolar
    Utan att förstå vad du egentligen önskar så kan jag säga att om du uppger honom som far och han säger Ja till det så behövs inget faderskapstest. Om han säger Nej, jag är inte pappan så kommer han att tvingas till ett test oavsett. 

    Varför? Jo, för att annars får staten stå för hans bidrag till ditt barn. Det är ju inte vi som ska betala för hans barn, så det är av yttersta vikt att faderskap fastställs.

    Dessutom har ditt barn rätt att veta vem som är pappan. Det är en grundläggande mänsklig rättighet. 
  • Anonym (bella)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-21 13:22:22 följande:
    Det låter som du lägger det på mig men om jag säger hans namn så kan jag inte hjälpa om han inte vill åka till Lappland. Jag vet inte om han skulle godta öht att åka till mötet eller vad det nu kallas?
    Jag lägger det inte på dig, men det är ju din skyldighet att säga vem som är pappan. 

    Och han behöver förstås inte åka till Lappland för att göra en faderskapsutredning. Det räcker med att lämna sitt dna där han bor. 
  • Anonym (bella)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-21 13:48:05 följande:
    Och jag skrev redan i starten att jag ska säga namnet
    Jamen då har du inget att oroa dig för. 

    Allt kommer lösa sig.

    Han blir pappa på pappret och du kan pusta ut.
  • Anonym (bella)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-21 14:02:19 följande:
    Du antar han kommer samarbeta/dyka upp ( eller vad ska han göra? Vad begär de av honom? Måste han träffa dem eller får han bara papperet att skriva på?)
    Om han godtar att han är pappan behöver han bara skriva på ett papper alternativt signera med bankid som man numera gör. 

    Om han inte godtar att han är pappan tvingas han medverka till ett fastställande av faderskapet. Detta innebär ett dna-test som han kommer få lämna. Sedan fastställs faderskapet utifrån detta om det visar att han är pappan. 

    Här finns mer info: www.mfof.se/faderskap-och-foraldraskap/handbok---att-utreda-och-faststalla-faderskap-eller-foraldraskap.html
  • Anonym (bella)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-21 14:13:00 följande:
    Så alla ogifta mödrar förväntas från början driva fallet? Och om de inte gör det först då träder socialnämnden in?
    Nej, men alla ogifta mödrar får frågan vem som är fadern. Det är inte mamman som driver fallet om pappan säger nej till att han är pappan. 

    Som mamma är man skyldig att medverka till att faderskap fastställs. 
  • Anonym (bella)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-21 13:58:33 följande:

    Här står det ju att det är mamman eller barnet som får driva fallet


    Ansökan om fastställande av faderskap

     


    Det är barnet eller socialnämnden som vänder sig till tingsrätten för att få faderskapet fastställt. Du som är mamma får företräda ditt barn om du har vårdnaden.


    https://www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/faststallande-av-foraldraskap/

    Så om jag inget gör kommer ju inget att hända


    Du har missförstått detta. Det texten betyder är att barnet eller socialnämnden är part i målet. Barnet kan få representeras av sin mamma om mamman vill. Om mamman inte vill kan socialnämnden ta över istället.
  • Anonym (bella)
    Anonym (e) skrev 2024-10-21 14:28:10 följande:

    varför skulle du dra det till domstol? han får topsas, är fadern, case closed


    Om pappan inte vill erkänna faderskapet blir det ett mål i tingsrätten.
  • Anonym (bella)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-21 14:32:53 följande:

    Anonym (bella) skrev 2024-10-21 14:20:03 följande:
    Du har missförstått detta. Det texten betyder är att barnet eller socialnämnden är part i målet. Barnet kan få representeras av sin mamma om mamman vill. Om mamman inte vill kan socialnämnden ta över istället.
    Nej det står om vem som vänder sig till rätten, alltså börjar driva fallet i domstol. Socialnämnden eller barnet. Så alternativet finns att socialnämnden inte kommer vända sig till rätten.
    Nej men det förstår du väl att det alternativet inte finns? Självklart kommer faderskap att fastställas - eller åtminstone försöka fastställas.

    Det är barnet som är kärande i målet. Inte du eller socialnämnden. Barnet. Barnet representeras av dig eller av socialnämnden. Om du inte vill driva fallet åt ditt barn så kommer socialnämnden att göra det istället. Alternativet att det rinner ut i sanden existerar inte. 

    Om inte faderskap fastställs på frivillig väg, så blir det en fråga för myndigheterna att driva. De har skyldighet att driva detta fram tills att barnet fyller 18 år. 
  • Anonym (bella)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-21 14:46:13 följande:
    Fast texten handlar fortfarande om vem som vände sig till rätten. Barnet eller socialnämnden. Annars hade det ju stått att det är alltid socialnämnden som vänder sig till rätten.
    Det är lite svårt att förstå vad du vill. Vill du att ditt barn ska ha "fader okänd" i registren eller vill du att mannen ska registreras som pappa? Är pappan medveten om att han kommer bli pappa eller är det något du kommer upplysa om så småningom? 

    Texten handlar om vem som vänder sig till rätten, ja. Det kan vara du eller socialnämnden. Så långt har du förstått saken rätt. Om barnet inte har en fastställd pappa så kommer det att bli en utredning varken du medverkar eller inte. När det blir en utredning kommer socialnämnden att driva fallet om inte du gör det. Då kan tingsrätten kräva ett dna-test som bevis i faderskapsmålet. 

    Om du bor i Lappland eller i Skåne spelar ingen roll, det funkar likadant överallt. Det finns inget särskilt med Lappland som gör att man kan låtsas att barnet inte har en pappa. 

    Hoppas allt går bra med barnet och allting. Det kommer bli bra! 
  • Anonym (bella)
    Anonym (e) skrev 2024-10-21 14:58:05 följande:
    Nä du verkar inte redo för att vara mamma om det är så du svarar på att han borde få veta innan barnet är fött. Det är för barnets skull.
    Mamma blir man varken man är redo eller ej! Samma gäller pappor och kanske den här pappan i synnerhet. 

    Det viktiga nu är att göra det bästa av saken.

    TS, det kommer bli utrett och du behöver inte oroa dig. Förstår att du undrar hur han kommer att ta det när han får ett brev på posten. Du behöver inte kontakta honom om han inte är en bra person som kommer att ta det på ett bra sätt. Det ordnar myndigheterna åt dig. 

    Det finns så många barn som fötts under alla möjliga omständigheter. Du har alla möjligheter att ordna ett fint liv till dig och ditt barn. Ibland börjar livet med buller och bång. 
  • Anonym (bella)
    Anonym (Ok) skrev 2024-10-21 15:07:42 följande:
    Ordna allt? Om han är pappa till ditt barn så är det väl bara anständigt att berätta det för honom. Fy fan vad feg du verkar vara. Skita i att berätta och sedan tro att du kan fly till Lappland och tro att ingen ska bry sig.
    Lugn nu. Han är väl själv medveten om vilka han har haft oskyddat sex med? Det borde inte komma som en överraskning att en kvinna blir gravid efter oskyddat sex. Nej, hon måste inte vara den som berättar det för honom om hon tycker det är obehagligt. Vi vet inget om Ts, men vi vet inte heller något om den här mannen. Han kanske är våldsam eller jobbig på sätt som vi inte vet. Det är kanske därför hon vill fly till Lappland. Man kan inte förutsätta att TS är boven i dramat. 

    Har du aldrig känt känslan att du bara vill fly från allt? 
  • Anonym (bella)
    Anonym (Ok) skrev 2024-10-21 15:21:37 följande:
    Det är nog uppenbart för alla i tråden att du inte kommer att klara av en flytt utomlands medan du är gravid. Du framstår som mkt ung och okunnig om hur saker fungerar. 
    Man får faktiskt bli mamma även om man är ung och okunnig. Du framstår som empatilös och onödigt hård, men det är ju lätt att vara sådan när man sitter gömd bakom en skärm någonstans på jorden. 

    Nu är graviditeten ett faktum och då är det bästa att försöka göra något bra av det hela. 

    Ts, jag tycker du ska vända dig till din mamma eller pappa eller någon annan du litar på, du kan även vända dig till socialen där du bor så får du hjälp och stöd att bena ut dina tankar och din oro. 

    Det du inte ska göra just nu är att stressa och tänka katastroftankar. 
Svar på tråden Faderskapstest