Inlägg från: Anonym ((() |Visa alla inlägg
  • Anonym ((()

    Gravid igen efter MA. Lugna mig snälla!

    Grattis att det tog sig snabbt igen 🥰 Tror inte du behöver oroa dig för att det gick snabbt. Det är ett nytt frö som växer denna gången 🙏 


    Hade själv MA min första graviditet, knäckte mig helt och tog tid att bli gravid igen. Men den graviditeten buffar runt i magen på mig just nu 🙏🥹 
    De flesta missfall beror på defekter på embryot och har ingenting med förmågan att behålla en graviditet att göra 🥰

    Har själv varit väldigt orolig hela graviditeten och mycket ångest att något ska hända framförallt under andea halvan och nu i slutet, trots att allt ser hur bra ut som helst. Haft psykologkontakt sen missfallet som hjälpt under nya graviditeten. 


    Hade denna tabellen som pepp i början, att se att risken minskade för varje dag 🙏 samt räknade ner dagarna till ultraljud som skulle ge svar på om graviditet fortlöpte som den skulle eller inte. https://datayze.com/miscarriage-chart


    Lycka till, försök hålla oron i schack och ta hjälp om det blir övermäktigt. Man vill vara så stark som möjligt när bebis kommer till världen 🥰

  • Anonym ((()
    Anonym (Orolig själ.) skrev 2024-10-21 11:56:10 följande:

    Stort stort tack för ditt lugnande och super engagerade svar😭❤️ kommer definitivt ta hjälp utav den tabellen. Jag försöker tänka att risken för ett till MA direkt efter borde vara liten men det är så svårt. Mitt psyke hade aldrig klarat av om det händer igen. 


    Gick du på extra ultraljud eller undersökningar nu under din nuvarande graviditet?


    Den är liten, även om det skulle hända igen så är det stor chans att få en liten sen ändå 🥰🙏 
    Hoppas din första trimester går fort! 


    Vi valde att göra privat ultraljud v8+ och sen gjorde vi nipt och fick då göra ett snabbt för att se att det fortfarande levde v10+ för att inte slänga pengarna i sjön på nipt. Och sen har vi gjort de vanliga från offentliga vården. Men helt ärligt så var det första ultraljudet lite dubbelt, skönt att se att det växte som det skulle och hade hjärtljud, men samtidigt så höjdes insatsen och det kändes som vi hade mer att förlora. Ville först görq ultraljud i v6+ men är glad att vi inte fick tid förrän lite senare nu i efterhand 🥰

Svar på tråden Gravid igen efter MA. Lugna mig snälla!