• Anonym (Arg)

Arbetsgivare tips

Har arbetat på distans 25%. Det har funkat bra.
    En intensiv roll där jag förväntas arbeta så jag vrider ut och in på mig själv, i somras kunde jag endast ta ut 2 veckors semester.
    Jag har jobbat helger, roliga mornar, sena kvällar mot 0 extra ersättning.

Nu ska jag bromsat hemarbete då min chef vill öka möjligheten för informationsutbyte mellan mig och min kollega.
    Vi arbetar med samma sak men har specifika bolag som vi ansvarar för.
    Jag är alltså inte inne i henne och petar och hon är inte inne i mitt.

Tidigare har vi kunnat ha semester samtidigt men nu blir jag nekad semester.
    Trots att jag endast tagit ut 2 veckors semester i somras. Tydligen måste en av oss vara på plats när den andra är ledig. Varför? Ingen aning jag får inget svar, det enda svaret är "avundsjuka kollegor".
    Jag har ifrågesatt vad dom är avundsjukan på?
    Att vi inte får 4 veckors semester, att vi nu inte får arbeta hemifrån eller att vi arbetar övertid helt utan någon som helst ersättning?
    Min chef skrattar bara.
    Har aldrig vabbat, varit sjuk eller frånvarande.
    Men nu räcker det.
    Ska det vara rätt åt ett håll då får det vara rätt åt båda.
    Kan mim chef verkligen neka mig semester då hen inte följt huvudregeln ens och gett mig möjlighet till 20 semesterdagars ledigt i följd.

• Svar på tråden Arbetsgivare tips
  • Anonym (Arg)

Oj ser en del stavfel.
    Tidiga mornar ska det stå och att jag inte är inne i min kollegas bolag och petar och hon är inte inne i mina.

• Anonym (Arg)

Och ja, jag har lyft min fruktansvärda arbetsmiljö med min chef.
    Jag förväntas leverera 100% resultat men utifrån villkor som är skapta för en robot.

• Anonym (Månen)

Ja, eftersom du verkar ha gått med på detta utan protester och stannar kvar så tror väl chefen att hen kan göra så här. 

Varför lämnar du inte, du blir ju utnyttjad?

• Anonym (Arg)
    Anonym (Månen) skrev 2024-10-21 08:51:44 följande:

Ja, eftersom du verkar ha gått med på detta utan protester och stannar kvar så tror väl chefen att hen kan göra så här. 

Varför lämnar du inte, du blir ju utnyttjad?

Jag har aldrig gått med på något, jag har uttryckt mitt missnöje i mer än ett halvår. Istället mäts jag av mer konstigheter så tex detta med semestern.
    Jag söker annat och lämnar med glädje såfort ett nytt jobb finns klart för mig.
    Vill mest ha råd kring hur jag ska bemöta chefen i detta.
    Jag tänker ifårgesätta semestern som hon nekar och frågar om det verkligen är nödvändigt med tanke på min 2 veckors semester i somras.
  • Anonym (C)
    Anonym (Arg) skrev 2024-10-21 08:41:15 följande:
    Arbetsgivare tips

Har arbetat på distans 25%. Det har funkat bra.
    En intensiv roll där jag förväntas arbeta så jag vrider ut och in på mig själv, i somras kunde jag endast ta ut 2 veckors semester.
    Jag har jobbat helger, roliga mornar, sena kvällar mot 0 extra ersättning.

Nu ska jag bromsat hemarbete då min chef vill öka möjligheten för informationsutbyte mellan mig och min kollega.
    Vi arbetar med samma sak men har specifika bolag som vi ansvarar för.
    Jag är alltså inte inne i henne och petar och hon är inte inne i mitt.

Tidigare har vi kunnat ha semester samtidigt men nu blir jag nekad semester.
    Trots att jag endast tagit ut 2 veckors semester i somras. Tydligen måste en av oss vara på plats när den andra är ledig. Varför? Ingen aning jag får inget svar, det enda svaret är "avundsjuka kollegor".
    Jag har ifrågesatt vad dom är avundsjukan på?
    Att vi inte får 4 veckors semester, att vi nu inte får arbeta hemifrån eller att vi arbetar övertid helt utan någon som helst ersättning?
    Min chef skrattar bara.
    Har aldrig vabbat, varit sjuk eller frånvarande.
    Men nu räcker det.
    Ska det vara rätt åt ett håll då får det vara rätt åt båda.
    Kan mim chef verkligen neka mig semester då hen inte följt huvudregeln ens och gett mig möjlighet till 20 semesterdagars ledigt i följd.

Vad säger ditt fack?
  • Anonym (C)

Du har rätt att få ut din semster under semesteråret. Däremot bestämmer ag när. Enda regeln är fyra samanhängande vekor under sommaren. Du får inga andra rättigheter för att du frivilligt gick med på två veckor

Beorende på ditt avtal så har du rätt till övertidsersättning. Får du inte det vägra jobba mer än de timmar du ska.

När det gäller hemmajobb, kolla ditt avtal och lokalt avtal

• Anonym (Arg)
    Anonym (C) skrev 2024-10-21 09:14:05 följande:
    Vad säger ditt fack?
    Har inte pratat med facket. Min kollega har lyft saker till facket och även nämnt min arbetssituation.
    Jag är väl dum som tänker att jag kan lösa detta med min chef av ren lojalitet.

Vet inte vad jag ska säga till facket. Jag har nu äntligen fått avlastning men en irritation har uppstått hos mig just pga distansarbetet och övertiden.
    Jag har övertid i mitt avtal.
  • Anonym (C)
    Anonym (Arg) skrev 2024-10-21 10:08:54 följande:
    Har inte pratat med facket. Min kollega har lyft saker till facket och även nämnt min arbetssituation.
    Jag är väl dum som tänker att jag kan lösa detta med min chef av ren lojalitet.

Vet inte vad jag ska säga till facket. Jag har nu äntligen fått avlastning men en irritation har uppstått hos mig just pga distansarbetet och övertiden.
    Jag har övertid i mitt avtal.
    Du säger till facket att ag inte vill ge dig din semester och att du inte får övertidsersättning. Sen frågar du hur du ska agera nu
  • Anonym (Arg)
    Anonym (C) skrev 2024-10-21 09:30:49 följande:

Du har rätt att få ut din semster under semesteråret. Däremot bestämmer ag när. Enda regeln är fyra samanhängande vekor under sommaren. Du får inga andra rättigheter för att du frivilligt gick med på två veckor

Beorende på ditt avtal så har du rätt till övertidsersättning. Får du inte det vägra jobba mer än de timmar du ska.

När det gäller hemmajobb, kolla ditt avtal och lokalt avtal

Ja precis så har jag tänkt, nu arbetar jag de timmar jag ska.
    Dyker det upp tillfälle där jag förväntas jobba över tänker jag skriftligen skriva till mim chef att de timmar utöver kommer jag lägga som övertid.
    Min chef vill gärna att vi "sparar" den tiden för att ta ut vid annat tillfälle men det är svårt att ta ut tiden när jag inte ens får ta ut semester.
    Hemmajobbet är en policy på vårt företag, alla timmar praktiserar. Policyn godkänns av chefen så hen har full rätt att plocka bort det för vår avdelning.
    Jag är snopen för dealen för att jag tackade ja till detta jobbet var pga möjligheten att arbeta hemifrån. Men det verkar mim chef strunta i för saker förändras..
  • Anonym (Arg)
    Anonym (C) skrev 2024-10-21 10:11:02 följande:
    Du säger till facket att ag inte vill ge dig din semester och att du inte får övertidsersättning. Sen frågar du hur du ska agera nu
    Jag förstår men dessa timmar är ju inte registrerade någonstans.
    Min chef kommer troligtvis hävda att hen inte hade nååågooon aning alls om detta. Vilket är lögn.
    Hen har stenkoll på alla helger och alla mornar jag börjat innan jag egentligen börjar bara för att hinna med allt som förväntas.. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Arg) skrev 2024-10-21 10:12:02 följande:
    Ja precis så har jag tänkt, nu arbetar jag de timmar jag ska.
    Dyker det upp tillfälle där jag förväntas jobba över tänker jag skriftligen skriva till mim chef att de timmar utöver kommer jag lägga som övertid.
    Min chef vill gärna att vi "sparar" den tiden för att ta ut vid annat tillfälle men det är svårt att ta ut tiden när jag inte ens får ta ut semester.
    Hemmajobbet är en policy på vårt företag, alla timmar praktiserar. Policyn godkänns av chefen så hen har full rätt att plocka bort det för vår avdelning.
    Jag är snopen för dealen för att jag tackade ja till detta jobbet var pga möjligheten att arbeta hemifrån. Men det verkar mim chef strunta i för saker förändras..
    Gällande slut på hemmajobb, bara att acceptera

Överitd - svårt att få ut lång i efterskott. Men gör som du planerar. Att om du inte hinner, skicka ett mail till chefen och säg att utan ok för öt så blir det inget jobb
Svar på tråden Arbetsgivare tips