• Anonym (Filippa019)

Det här med att klippa navelsträngen...

Nu är det ca 3 veckor sedan jag och min pojkvän flyttade ihop och det är verkligen något jag sett fram emot väldigt länge! Jag tycker att vi funkar bra ihop med alla hushållsysslor, vi har kommit varandra närmare och vi hjälps alltid åt vilket är det viktigaste.

Han har dock inte riktigt klippt av navelsträngen till sin familj och jag är i en sits nu där jag både blir lite orolig men också att jag börjar tycka att det blir jobbigt.
    Sen vi flyttat ihop så har hans mamma och pappa ringt honom varje dag efter jobbet, ibland en gång ibland 4 gånger per dag. De skapade en messenger grupp med mig och min kille för ett tag sedan och varje dag skriver de till oss och frågar om allt är okej? Varför skulle det inte vara det? Vad vill dem?

Sen så kom de igår till oss utan att ens fråga om det var okej, jag sa till min kille att jag ville att mina föräldrar skulle komma till oss istället och hjälpa oss med några sista grejer vi behövde handla för lägenheten.
    Han har sagt till mig flera gånger att han älskar sin familj och vill träffa de så ofta han kan, vilket jag förstår är tufft i början när man flyttar hemifrån för både föräldrarna men även barnen. 

Jag får en känsla att det är mer hans mamma som vill planera träffar så ofta som möjligt och inte vill låta min kille vara lite ifred också. Vi alla bor i samma stad så förstår inte varför de/vi ska behöva ses så ofta? Vi flyttade hemifrån för att skapa vårt egna liv tillsammans och jag vill inte ha hans föräldrar bland mina ben 24/7, Sen är det absolut inte min plats att säga åt min kille (trots att jag gjort det på ett snällt sätt) att jag inte vill att de kommer hit så ofta då jag vill kunna ha egentid och kanske bjuda hit mina föräldrar/kompisar.

Vad ska jag göra? Jag orkar verkligen inte om hans mamma och pappa ska fortsätta hålla på och jag förstår inte heller varför hur de tänker? Varför låter de inte oss vara ifred lite?

• Svar på tråden Det här med att klippa navelsträngen...
  • Anonym (vino)
    Virriga Vera skrev 2024-10-22 16:24:17 följande:
    Då talar man rimligtvis om för sin partner att datum X så kommer mina kompisar/min familj hit och det passar inte så bra att dina föräldrar kommer då.
    Det är väl just det som inte verkar fungera för TS och hennes kille. Utan killens föräldrar kommer dit hela tiden och lämnar ingen tid över till dem att göra annat, umgås med andra eller bara vara för sig själva. 

Det rimligaste är att man inte har gäster varje sekund, och att båda i ett hushåll har lagom mycket besök så att frekvens och vilka som kommer på besök passar båda som bor där. 
  • Anonym (Ida)

Förstår dig. Hade det likadant i början?. Nu 15 år senare har vi haft en hel del tjafs med svärföräldrarna men de har förstått och accepterat läget. Min pojkvän fick många gånger stå upp för sig och mig. Svärmor försökte styra allt och planerade till och med hur vi skulle möblera. När hon blev tillsagd blev hon sur och ledsen. Hon vägrade klippa navelsträngen men blev tvungen. Tog nog ett par år?

• Anonym
    Virriga Vera skrev 2024-10-22 16:24:17 följande:
    Då talar man rimligtvis om för sin partner att datum X så kommer mina kompisar/min familj hit och det passar inte så bra att dina föräldrar kommer då.
    Det är ju som om all tid är svärföräldrarnas. Att man måste säga till när de inte får vara där. Att normen är att svärföräldrarna kommer och går och ska man göra något annat måste man säga till.

Rimligare är att svärföräldrarna kollar om det är ok att de dyker upp
  • Anonym (Ida)

De kan inte komma och gå som de vill! Din kille måste säga lite fint att då ska vi göra nåt annat så att ni får ha ert eget! De kommer förstå ned tiden om nu din kille visar att ni vill ha ett eget liv också. Han måste ju tänka på hur du känner också. Nu är det ni som ska ha ert.

• Anonym (Modersbunden)

Undrar just hur män ställer sig till flickvänner som inte klippt navelsträngen till sin familj. Om de stör sig på detta i samma mån som kvinnor gentemot män.

Jag står min familj nära och hade själv aldrig tillåtit en man att komma emellan oss. Familjen är överlägset viktigast för mig eftersom de bryr sig om en på riktigt En tillit som också finns där fullt ut i alla väder. 

• molly50
    Anonym (Modersbunden) skrev 2024-10-22 23:33:59 följande:

Undrar just hur män ställer sig till flickvänner som inte klippt navelsträngen till sin familj. Om de stör sig på detta i samma mån som kvinnor gentemot män.

Jag står min familj nära och hade själv aldrig tillåtit en man att komma emellan oss. Familjen är överlägset viktigast för mig eftersom de bryr sig om en på riktigt En tillit som också finns där fullt ut i alla väder. 

Jag står också min familj nära. Likaså min man med hans familj.
    Vi är alla en enda stor familj.
    Men de har ändå vett nog att fråga innan om det går bra att de kommer. De dyker inte bara upp.
    Och skulle jag se min kärnfamilj som viktigare än min man och mina barn så skulle jag nog fundera över mina prioriteringar och om jag ens ska ha en partner.
  • Anonym (Modersbunden)
    molly50 skrev 2024-10-22 23:43:46 följande:
    Jag står också min familj nära. Likaså min man med hans familj.
    Vi är alla en enda stor familj.
    Men de har ändå vett nog att fråga innan om det går bra att de kommer. De dyker inte bara upp.
    Och skulle jag se min kärnfamilj som viktigare än min man och mina barn så skulle jag nog fundera över mina prioriteringar och om jag ens ska ha en partner.
    Ja, fast i TS fall så fanns det väl inga barn med i bilden? Jag menade mer från ett barnfritt perspektiv.

Vill heller inte ha några barn för egen del, kanske därför man prioriterar sin egen familj högre än en partner. 
  • molly50
    Anonym (Modersbunden) skrev 2024-10-22 23:48:08 följande:
    Ja, fast i TS fall så fanns det väl inga barn med i bilden? Jag menade mer från ett barnfritt perspektiv.

Vill heller inte ha några barn för egen del, kanske därför man prioriterar sin egen familj högre än en partner. 
    Nej,det gör det kanske inte. Men när man skaffar partner och flyttar ihop så är det kanske dags att prioritera sin partner litegrann också,och inte bara umgås med sin kärnfamilj. Även om man såklart ska kunna umgås med dem också.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (vino) skrev 2024-10-22 16:29:02 följande:
    Det är väl just det som inte verkar fungera för TS och hennes kille. Utan killens föräldrar kommer dit hela tiden och lämnar ingen tid över till dem att göra annat, umgås med andra eller bara vara för sig själva. 

Det rimligaste är att man inte har gäster varje sekund, och att båda i ett hushåll har lagom mycket besök så att frekvens och vilka som kommer på besök passar båda som bor där. 
    Det som inte fungerar är att ingen av dom säger till hans föräldrar att det inte passar. TS tycker inte att det är hennes jobb att säga till sin kille, och han säger inget. 

Då så, då får de ju ta att de kommer oanmälda. De är inte tankeläsare.
  • Anonym (vino)
    Anonym (mmmm) skrev 2024-10-23 13:42:39 följande:
    Det som inte fungerar är att ingen av dom säger till hans föräldrar att det inte passar. TS tycker inte att det är hennes jobb att säga till sin kille, och han säger inget. 

Problem både att varken TS eller pojkvänner säger till föräldrarna. Och problem att föräldrarna tycker att de får komma och gå lite hur de vill i sonens och hans sambos hem.
  • Anonym (vino)

De flesta behöver ju inte vara tankeläsare för att förstå att man inte klänger på sina vuxna barn på de sättet.
  • molly50

Men man kan väl förvänta sig av vuxna människor att de åtminstone hör av sig och frågar innan om det går bra att de kommer förbi.
    Istället för att bara dyka upp oanmält.
  • Jemp

Det är rimligt att du/ni (du mot din kille, helst han gentemot föräldrarna) sätter ner foten kring att ni bara vill ha avtalade besök. 

Hur ofta de hörs telefonledes förstår jag inte varför det är ett problem för dig dock?

• Anonym (mmmm)
    Anonym (vino) skrev 2024-10-23 13:48:33 följande:
    De flesta behöver ju inte vara tankeläsare för att förstå att man inte klänger på sina vuxna barn på de sättet.
    Då så, då får de väl vänta tills svärföräldrarna lärt sig.

Eller så tar de tag i sitt problem. 
  • Anonym (mmmm)
    molly50 skrev 2024-10-23 13:52:32 följande:
    Men man kan väl förvänta sig av vuxna människor att de åtminstone hör av sig och frågar innan om det går bra att de kommer förbi.
    Istället för att bara dyka upp oanmält.
    Klart man ska kunna. Men nu är ju inte deras verklighet sådan. Då får de väl lösa problemet. Eller?
  • molly50
    Anonym (mmmm) skrev 2024-10-23 14:02:15 följande:
    Klart man ska kunna. Men nu är ju inte deras verklighet sådan. Då får de väl lösa problemet. Eller?
    Ja,fast jag kan ju förstå om TS tycker att det är hans sambos sak att ta med sina föräldrar.
    Om de nu inte kan förstå det själva.
  • Anonym (mmmm)
    molly50 skrev 2024-10-23 14:37:39 följande:
    Ja,fast jag kan ju förstå om TS tycker att det är hans sambos sak att ta med sina föräldrar.
    Om de nu inte kan förstå det själva.
    Ja, det tycker jag med. Men TS tycker ju inte det.

Och om ingen säger något, så får de ha det som de har. 
  • molly50
    Anonym (mmmm) skrev 2024-10-23 15:04:06 följande:
    Ja, det tycker jag med. Men TS tycker ju inte det.

Och om ingen säger något, så får de ha det som de har. 
    Ja,det är väl så.
Svar på tråden Det här med att klippa navelsträngen...