• Anonym (Filippa019)

Det här med att klippa navelsträngen...

Nu är det ca 3 veckor sedan jag och min pojkvän flyttade ihop och det är verkligen något jag sett fram emot väldigt länge! Jag tycker att vi funkar bra ihop med alla hushållsysslor, vi har kommit varandra närmare och vi hjälps alltid åt vilket är det viktigaste.

Han har dock inte riktigt klippt av navelsträngen till sin familj och jag är i en sits nu där jag både blir lite orolig men också att jag börjar tycka att det blir jobbigt.
    Sen vi flyttat ihop så har hans mamma och pappa ringt honom varje dag efter jobbet, ibland en gång ibland 4 gånger per dag. De skapade en messenger grupp med mig och min kille för ett tag sedan och varje dag skriver de till oss och frågar om allt är okej? Varför skulle det inte vara det? Vad vill dem?

Sen så kom de igår till oss utan att ens fråga om det var okej, jag sa till min kille att jag ville att mina föräldrar skulle komma till oss istället och hjälpa oss med några sista grejer vi behövde handla för lägenheten.
    Han har sagt till mig flera gånger att han älskar sin familj och vill träffa de så ofta han kan, vilket jag förstår är tufft i början när man flyttar hemifrån för både föräldrarna men även barnen. 

Jag får en känsla att det är mer hans mamma som vill planera träffar så ofta som möjligt och inte vill låta min kille vara lite ifred också. Vi alla bor i samma stad så förstår inte varför de/vi ska behöva ses så ofta? Vi flyttade hemifrån för att skapa vårt egna liv tillsammans och jag vill inte ha hans föräldrar bland mina ben 24/7, Sen är det absolut inte min plats att säga åt min kille (trots att jag gjort det på ett snällt sätt) att jag inte vill att de kommer hit så ofta då jag vill kunna ha egentid och kanske bjuda hit mina föräldrar/kompisar.

Vad ska jag göra? Jag orkar verkligen inte om hans mamma och pappa ska fortsätta hålla på och jag förstår inte heller varför hur de tänker? Varför låter de inte oss vara ifred lite?

• Svar på tråden Det här med att klippa navelsträngen...
  • Anonym

Ni får prata igen om hur båda mår bra i ert nya hem.
    Gå ur messengergruppen om du inte vill vara med. 

Jag tycker det är rimligt att svärföräldrar
    -Inte dyker upp utan att det är bestämt innan
    -om han vill träffa sina föräldrar oftare än du vill så får han åka hem till dom

• Anonym (Wtf)

Han får prata med, och träffa, sin familj precis så ofta han vill och det är inget du har med att göra.

• Anonym (Vcavvsvs)

Men ge dig. Det är väl jättefint att de har så bra kontakt?! Det är det många som har med sina familjer (inklusive jag). Bara för att du inte har det med din familj är det inget fel eller konstigt. Själv tycker jag det är konstigt om man INTE har det. Kan du inte acceptera så lämna då.

• Anonym (ft)
    Anonym (Filippa019) skrev 2024-10-20 18:04:45 följande:

Sen är det absolut inte min plats att säga åt min kille (trots att jag gjort det på ett snällt sätt) att jag inte vill att de kommer hit så ofta då jag vill kunna ha egentid och kanske bjuda hit mina föräldrar/kompisar.

Vad ska jag göra? Jag orkar verkligen inte om hans mamma och pappa ska fortsätta hålla på och jag förstår inte heller varför hur de tänker? Varför låter de inte oss vara ifred lite?

Vems plats skulle det annars vara? Ni behöver prata om detta. Han får åka dit för att umgås ibland också. Att vara nära sin familj är inget fel men givetvis behöver ni utrymme att vara själva och träffa andra, inget fel i att göra som de gör om de tror ni är ok med det.
  • Anonym (Filippa019)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-10-20 19:51:33 följande:

Han får prata med, och träffa, sin familj precis så ofta han vill och det är inget du har med att göra.

Klart han får göra det, jag har aldrig sagt att han inte får göra det. 
    Så länge de inte kommer hem hos oss varje helg då jag behöver ha egentid och bjuda in kompisar och min egna familj :)
  • Virriga Vera
    Anonym (Filippa019) skrev 2024-10-20 21:16:32 följande:
    Klart han får göra det, jag har aldrig sagt att han inte får göra det. 
    Så länge de inte kommer hem hos oss varje helg då jag behöver ha egentid och bjuda in kompisar och min egna familj :)
    Men vad hindrar dig från att bjuda i dina kompisar och din familj?
  • Anonym (vino)
    Virriga Vera skrev 2024-10-20 21:20:22 följande:
    Men vad hindrar dig från att bjuda i dina kompisar och din familj?
    Om inte hemmet är enormt stort så kan det ju bli lite trångt att ha alla på besök samtidigt? Samt att man kanske inte vill ha svärföräldrarna där när man tex har en vinkväll med kompisarna?

Så om killens föräldrar är där hela tiden blir det ju inte så mycket tid över att bjuda in och umgås med andra. 
  • Anonym (S)

Fy vad jobbigt!
    Han får absolut träffa dem "hur mycket han vill" men det är DITT hem också! Det funkar inte att hans familj ränner hos er hur och när de vill! Då kan han ju lika gärna flytta hem till dem igen! Fattar inte hur man tänker som förälder. VILL man inte att barnet ska växa upp, stå på egna ben?? Och definitivt när det finns andra människor involverade! Helt sjukt att du inte kan bjuda hem vänner utan att svärmor sitter där och trycker! Näe, det där måste ni prata om och komma fram till något tillsammans! Du ska inte behöva anpassa ditt liv i ditt hem efter hur hans familj vill trakassera er!

• MsM84

Du har skrivit i TS att de ringer sin son varje dag - inget problem och inget du behöver lägga energi på. 

Du har också skrivit i TS att de har kommit hem till er oplanerat en gång på dessa veckor - det är inget jag heller upplever som särskilt konstigt. 

I ett inlägg skriver du däremot att de kommer till er varje helg och att du inte hinner planera att göra något med någon annan. Det förstår jag känns jobbigt och blir för mycket. Är det så att de har kommit mycket till er för att hjälpa er få ordning på lägenheten? Att ni stämmer av med varandra att någon ska komma hem till er i planeringen är rimligt, och att din pojkvän åker hem till sina föräldrar ibland. Slutligen vill jag säga att flytta hemifrån är ett stort steg och räkna med att det tar tid för både barn och föräldrar att landa i det.

• Virriga Vera
    Anonym (vino) skrev 2024-10-21 16:06:47 följande:
    Det här med att klippa navelsträngen...Om inte hemmet är enormt stort så kan det ju bli lite trångt att ha alla på besök samtidigt? Samt att man kanske inte vill ha svärföräldrarna där när man tex har en vinkväll med kompisarna?

Så om killens föräldrar är där hela tiden blir det ju inte så mycket tid över att bjuda in och umgås med andra. 
    Då talar man rimligtvis om för sin partner att datum X så kommer mina kompisar/min familj hit och det passar inte så bra att dina föräldrar kommer då.
Svar på tråden Det här med att klippa navelsträngen...