Inlägg från: Anonym (Villrådig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Villrådig)

Skilsmässa?

Känner mig så ledsen och behöver skriva av mig lite. Jag har bestämt mig för att lämna min man sedan 10 år tillbaka. jag känner mig så självisk gentemot barnen, men orkar inte mer! 

Min man är sjukligt pedant, saker ska plockas undan direkt, hemmet ska vara kliniskt rent. Han säger att han mår psykiskt dåligt över våran soptipp till hem (vi har städhjälp varje vecka) i mina ögon har vi ett renare finare hem än de flesta barnfamiljer. Droppen kom för några veckor sedan när han skulle visa mig en bild på barnen i sin telefon. Då ser jag att han har fotat i mina lådor, sminklåda, underklädeslåda mm. Han säger att det är hans terapi för att han är chockad över att någon kan vara så grisig och att han aldrig sett liknande. Är detta verkligen normalt beteende? Ja, jag kan ibland ha stökigt i lådor och skåp, men herregud jag är mänsklig! 

Jag upplever honom i övrigt som egoistisk, känslokall och empatilös.
    Sexlivet är stendött. Jag har tröttnat på att ge men aldrig få tillbaka. Gärna oralsex - till honom. Men han vill aldrig ge mig för det är jobbigt och han gillar det inte. Uppvaktar aldrig, inga komplimanger och delar inte med sig.
    varje månad har han ca 10.000 mer att leva på än mig, tycker att om man är en familj så delar man med sig. Jag får höra att varför ska jag ge dig mina pengar? Du får skylla dig själv att du studerat till ett lågavlönat yrke. Jag har ändå en lön över medel men han har en jättehög lön. Förra året jobbade jag extra utöver mitt heltidsjobb för att ha råd att kunna åka på en efterlängtad familjesemester. Han tyckte ändå det var för dyrt och för att vi skulle åka så drog han tillbaka en födelsedagspresent som jag fått men inte hunnit nyttja. 
    självklart har han positiva sidor också, han är en snäll pappa och vill barnen det bästa. 

Jag gråter varje dag i smyg och känner mig så egoistisk som vill lämna. Men jag är 40 år och livet tickar på. Vill jag verkligen leva så här? Enda anledningen till att jag stannar är barnen. 

Snälla ge mig lite pepp.

• Svar på tråden Skilsmässa?
  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (S) skrev 2024-10-20 17:24:18 följande:

Du har valt honom som make och far till dina barn. Du har valt att bilda familj med honom. Lev med det.

Jag försöker; tro mig. Och det där var inte särskilt peppande?
  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-10-20 17:25:04 följande:

Tycker du verkar vara inne på helt rätt beslut! 
    Om du inte har pratat med honom om hur allvarligt du tycker att allt är kanske du ska göra det först och Se om han ändrar sig. Men annars känns det inte som en relation värd att stanna i! 

Tack för din synpunkt, jo jag ska prata med honom igen.
  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (Toker) skrev 2024-10-20 17:32:55 följande:

Han låter inte som typen som kryper till korset och ändrar sig.

Vem fan tar tillbaka en present?

Skilj dig. Lös boende först. I smyg.

Nej jag tror inte heller han kan ändra sig, tyvärr. 
    Han är fullt medveten om att jag tittar på bostäder så jag behöver inte smyga. Han blir nog bara glad över att bli av med stökiga mig :(
  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (Kort) skrev 2024-10-20 17:31:21 följande:

Han är sjuk i huvudet rent generellt men även ett svin i relationen. Att sedan fota dina saker för att du är "grisig" går helt över alla gränser och det du är utsatt för kallas psykisk misshandel. Klart du ska lämna honom. Dina barn mår SÄMRE om du skulle stanna.

Tack för svar! Ja, det går över alla gränser att göra så. Psykisk misshandel tycker jag inte jag är utsatt för men det är ett sjukligt beteende.
  • Anonym (Villrådig)

Tack för alla snälla peppande inlägg. Vilka fina människor ni är!
    Vill bara förtydliga att han aldrig någonsin skulle vara våldsam mot mig och barnen. Han har ju bra sidor också, därför är det så svårt! Det dåliga samvetet mot barnen gnager och jag är rädd för att känna mig ensam. Vill absolut inte träffa en ny man eller så men är rädd för att det kommer kännas ensamt på pappaveckorna. 

Jag har räknat och rent ekonomiskt skulle jag till och med ha det bättre som ensamstående. mindre matkostnader och inget dyrt hus som kostar.

Svar på tråden Skilsmässa?