• Anonym (L)

    Berätta om era vanligaste äktenskapsproblem

    Är nyfiken på att veta era vanligaste äktenskapsproblem, hörde häromdagen från en kollega att jag inte kan relatera till något då jag själv inte är gift och då undrar jag vad är det som gömmer sig bakom fasaden som gifta par (med och utan barn) håller. 

  • Svar på tråden Berätta om era vanligaste äktenskapsproblem
  • Anonym (Gt)
    Anonym skrev 2024-10-20 19:55:00 följande:

    Min man vill inte ha sex eller kramar

    Men sitter som en griis och glor på porr


    Märkligt att man väljer porr om riktigt sex är ett alternativ. 
  • Anonym (GiftMan)
    Anonym (L) skrev 2024-10-20 15:53:58 följande:
    Berätta om era vanligaste äktenskapsproblem

    Är nyfiken på att veta era vanligaste äktenskapsproblem, hörde häromdagen från en kollega att jag inte kan relatera till något då jag själv inte är gift och då undrar jag vad är det som gömmer sig bakom fasaden som gifta par (med och utan barn) håller. 


    Det är ett speciellt liv att leva i par med barn. 

    Så ja, det är något någon utan barn inte kan förstå.

    Problem som kan uppkomma:
    Man pratar lite
    Lite tid för varandra
    Bristande sexliv
    Fokuset på relationen försvinner 
    Annat än relationen är överordnat 
    Sömnbrist
    Lite vila
    Lite egen tid
    Olika syn på barnuppfostran
    Olika syn på städning

    Mm
    Mm
  • Anonym (Sofia)

    Har inga. Jag lever verkligen drömmen.
    Att vi inte kan mysa i soffan hela tiden är väl det närmaste ett problem vi någonsin kommit efter tio års äktenskap.

  • Anonym (22 år tillsammans)

    Vi tjafsar mest om numera - sex, olika behov och logik
    Prioriteringar i livet, typ ska vi byta fönster eller renovera badrum först

    Tidigare - barnuppfostran, om det är good cop eller bad cop som är sämst...

    Andra par vet jag tjafsar mycket om - egentid, pengar, städning, ojämlikhet i största allmänhet, svartsjuka etc.

  • Anonym (Anonymous)

    Jag var 17 när jag träffade mina barns pappa. Vi var lika gamla. Orsaken till våra problem. Han satte sig själv o sina intressen främst. Han meckade med bilar hela tiden. Jag märkte inte först förrän många år senare. Han är narcissist, psykopat, manipulativ och mytoman. Jag växte upp med en mamma som också är narcissist, psykopat, manipulativ, hypokondriker o mytoman. Jag var tvungen att lämna honom annars är risken stor att jag inte hade levt i dag. Jag har träffat en annan man. Jag träffade honom tre är efter skilsmässan . Vi har inga problem. Vi har diskussioner ibland men inga bråk

  • Fiona M

    Vad är skillnaden i en långvarig relation beroende på om det är samboskap eller äktenskap då? (Enligt kollegan)

  • Anonym (Gift sedan lämge)

    Jag kanske sticker ut hakan lite, men vi hade det bättre i värt förhållande när barnen var små, då ofta andra brukar få problem med att inte få sova ordentligt, sexlivet kan ta paus osv.
    men jag skulle säga att vi hade det bättre då och passade på att ha mysiga tumanhand kvällar med gott i glasen och tilltugg  när barnen somnat. Visst händer det att vi gör det nu med, men vi var bättre på att ta hand om vårt förhållande då.
    Nu känns det mer som vi är goda vänner som bor ihop och allt beror på att jag är i hemlighet  kär i en annan, men det är inget mellan oss?

  • Anonym (Mannen)

    Jag och frun har helt olika ambitionsnivåer och behov av utveckling,

    Frun vill sätta sig framför TVn så fort som möjligt, för att sedan sitta där tills hon sommar. Helst även hela helgerna. Tar inget initiativ till att hitta på saker.

    Ändå klagas det på hur mycket det är att göra. Även sådant vi inte gör, men BORDE göra. Typ att det är jobbigt att ta hand om altanen, fast vi struntat i att tvätta och olja den i 3 år nu. Jobbigt att behöva tvätta bilen, visst men det gör vi typ 2 gånger per år.

    Det tar energi från mig och det är tråkigt att hitta på saker själv. Visst är det kul att hitta på saker på egen hand eller med kompisar men det är inte samma sak. Skulle vilja ha en tjejkompis att göra utflykter och hitta på saker med.

  • Anonym (L)
    Fiona M skrev 2024-10-20 23:30:25 följande:

    Vad är skillnaden i en långvarig relation beroende på om det är samboskap eller äktenskap då? (Enligt kollegan)


    Att de sistnämnda oftast innehåller barn och gemensamt hushåll som kan bidra till stora konflikter 
  • Anonym (Vi)

    Han lägger grejer överallt och är en riktig TV zombie. Jag avskyr att fastna framför TV:n

    Jag tror vi lever högst 2 år tillsammans.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (L) skrev 2024-10-21 18:58:26 följande:
    Att de sistnämnda oftast innehåller barn och gemensamt hushåll som kan bidra till stora konflikter 
    Många lever som sambos utan att vara gifta.
  • Anonym (L)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-21 21:18:18 följande:
    Många lever som sambos utan att vara gifta.
    Det var precis därför jag nämnde båda två :)
  • Anonym (GirlyGirl)

    Vårat stora problem kan vara vardagliga konflikter. Både jag och min sambo är bestämda av oss. 
    När vi väl kommer in i en diskussion kan han omöjligt ta in mitt perspektiv. Jag får släppa på det för att komma fram till något för annars börjar bråken. 
    Senaste gången fick han smaka på sin egen medicin. Jag gav mig inte, han höjde rösten och då gallskrek jag på honom och kastade en tallrik i golvet. Och frågade om han ville ha det så?!
    Han lämnade huset, kom tillbaka efter 10 minuter och bad om ursäkt. Sen dess har vi inte bråkat en enda gång. 

    Så i mitt fall lönade det sig att bli psyko. 

    Jag försökte visa honom att det inte är det att jag inte KAN bli upprörd. Jag väljer att inte bli det, och låter honom vinna för fridens skull. Men jag kan också gapa och höras mest. Jag bara väljer av respekt för varandra att lugna ner situationen. 

    Nej men förutom lite temperament så lever vi så fint tillsammans. Han är bästa pappan och maken. Vi tar hand om vårat hus och har fantastiskt sex. 

  • Anonym (Elin.F)

    Jag tror att vi bråkar och tjafsar om saker som de flesta andra gifta gör. Våra bråk eller tjafs handlar mest om uppfostran av barnen, ekonomi och vem som gör mest här hemma. Vem som gör mest småtjafsar vi om nästan varje dag men vi har sällan stora bråk. 

  • Anonym (Man 9)
    Anonym (Elin.F) skrev 2024-10-22 01:14:49 följande:

    Jag tror att vi bråkar och tjafsar om saker som de flesta andra gifta gör. Våra bråk eller tjafs handlar mest om uppfostran av barnen, ekonomi och vem som gör mest här hemma. Vem som gör mest småtjafsar vi om nästan varje dag men vi har sällan stora bråk. 


    En fråga bara leder små tjafset till något över huvud taget mer än till in större spricka ?
Svar på tråden Berätta om era vanligaste äktenskapsproblem